Citat:
Ursprungligen postat av
Utflyttad
Nejdå, jag är nog mer hårdhudad än så
Det är för tidigt för att veta, men en fråga som intresserar mig är om "kommunkriserna" kan ha påverkat myndigheters och vårdens kvalitet och om det i sin tur kan ha haft en negativ inverkan på just det här fallet?
Samt, det är självklart intressant att få klarhet i om det enbart kan ha handlat om en ren flathet hos myndigheterna, oavsett budgetsituationen?
Självklart så kan det handla om en kvinna som helt har gått under myndigheternas radar, men jag har en känsla av att så inte är fallet.
Oavsett vad, jag tror att Sverige kommer att få erfara mer av detta p.g.a. kommunkriserna och nedskärningarna i välfärden.
Ja, det är intressanta frågor, just kommunkriser, kris inom vården, psykiatrin och myndigheter. Kanske att det är så att hon förekommit i någon form av oros-anmälan hos soc, men kommunen inte lagt resurser på det? Vem vet....
Oavsett om det nu skulle vara så att någon soc-tant missat den här familjen eller någon myndighet eller vårdcentral inte slagit larm, så ska inte den här mammans skuld i dödsfallet minskas. Det spelar ju ingen roll om soc inte gjort sitt jobb.... det är ju oavsett så att mamman klarat sig undan myndigheternas radar.
Sedan kan jag undra lite i pappan till barnet.... inte så att han på något vis kunde förhindrat detta, vad jag fattat som lever han med en annan tjej och har ytterligare ett barn. Han hade säkert ingen möjlighet att förhindra detta, vem vet om han ens hade umgänge med sonen? Kanske konflikt med mamman? Hade han några misstankar på att sonens mamma var labil? Kan det ha varit därför de inte lever tillsammans?
Och min största tanke.... Hur i helvete mår pappan till pojken?