2019-10-01, 13:52
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wnobvi
Nej, jag har inte beskyllt dig personligen och hoppas att du inte tog åt dig. I så fall ber jag om ursäkt. Jag utgick bara generellt, inte av inlägg i tråden. Men det förekommer i princip varenda gång liknande incidenter händer att man försöker hitta den skyldige i myndigheter, kommun, skola, socialen och liknande.....

Men det skulle absolut vara intressant att få veta om mamman förekom i någon form av register hos typ soc eller liknande.....
Nejdå, jag är nog mer hårdhudad än så

Det är för tidigt för att veta, men en fråga som intresserar mig är om "kommunkriserna" kan ha påverkat myndigheters och vårdens kvalitet och om det i sin tur kan ha haft en negativ inverkan på just det här fallet?

Samt, det är självklart intressant att få klarhet i om det enbart kan ha handlat om en ren flathet hos myndigheterna, oavsett budgetsituationen?

Självklart så kan det handla om en kvinna som helt har gått under myndigheternas radar, men jag har en känsla av att så inte är fallet.

Oavsett vad, jag tror att Sverige kommer att få erfara mer av detta p.g.a. kommunkriserna och nedskärningarna i välfärden.
Citera
2019-10-01, 13:58
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det KAN vara så att hon smällt till barnet och att barnen lider av hjärtfel och hjärtat helt enkelt stoppade? Det KAN vara så att detta är en olycklig tillfällighet och att rubriceringen blir något annat än mord så småningom. Obduktion kommer ske. Jag har så jäkla svårt att tro att en mamma slår sitt barn så hårt att barnet dör. Eller möjligen dunkade hans huvud i golvet (grannen hörde dunsar). Jag kan inte ta in det.
Debattörer som känner henne (har känt henne) menar att pojken var svår då det var läggdags och att mamman kunde tända till p.g.a. kort stubin.
Kan det vara så att grabben kan ha haft någon diagnos? Kanske mamman gick med grabben hos BUP?

Och nej, det ursäktar självklart inte mamman, inte på något sätt. Men kan det i sådana fall vara en del av de omständigheter som ledde till brottet?
Citera
2019-10-01, 14:01
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larunko
Utredningen har redan gett så mycket att hon kan häktas!

Halmstad-mamman tidigare dömd för brott https://www.aftonbladet.se/a/kJ1WkL
Tack för länken!

Saker och ting kanske finner sin förklaring?

Citat:
Dömts för våldsamt motstånd
Förutom flera betalningsanmärkningar har kvinnan, som har en bakgrund med beroendeproblematik, vid två tillfällen dömts för våldsamt motstånd.

Det skedde 2010 och 2012 i samband med två polisomhändertagande.
Citera
2019-10-01, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Nejdå, jag är nog mer hårdhudad än så

Det är för tidigt för att veta, men en fråga som intresserar mig är om "kommunkriserna" kan ha påverkat myndigheters och vårdens kvalitet och om det i sin tur kan ha haft en negativ inverkan på just det här fallet?

Samt, det är självklart intressant att få klarhet i om det enbart kan ha handlat om en ren flathet hos myndigheterna, oavsett budgetsituationen?

Självklart så kan det handla om en kvinna som helt har gått under myndigheternas radar, men jag har en känsla av att så inte är fallet.

Oavsett vad, jag tror att Sverige kommer att få erfara mer av detta p.g.a. kommunkriserna och nedskärningarna i välfärden.

Ja, det är intressanta frågor, just kommunkriser, kris inom vården, psykiatrin och myndigheter. Kanske att det är så att hon förekommit i någon form av oros-anmälan hos soc, men kommunen inte lagt resurser på det? Vem vet....
Oavsett om det nu skulle vara så att någon soc-tant missat den här familjen eller någon myndighet eller vårdcentral inte slagit larm, så ska inte den här mammans skuld i dödsfallet minskas. Det spelar ju ingen roll om soc inte gjort sitt jobb.... det är ju oavsett så att mamman klarat sig undan myndigheternas radar.

Sedan kan jag undra lite i pappan till barnet.... inte så att han på något vis kunde förhindrat detta, vad jag fattat som lever han med en annan tjej och har ytterligare ett barn. Han hade säkert ingen möjlighet att förhindra detta, vem vet om han ens hade umgänge med sonen? Kanske konflikt med mamman? Hade han några misstankar på att sonens mamma var labil? Kan det ha varit därför de inte lever tillsammans?
Och min största tanke.... Hur i helvete mår pappan till pojken?
Citera
2019-10-01, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Debattörer som känner henne (har känt henne) menar att pojken var svår då det var läggdags och att mamman kunde tända till p.g.a. kort stubin.
Kan det vara så att grabben kan ha haft någon diagnos? Kanske mamman gick med grabben hos BUP?

Och nej, det ursäktar självklart inte mamman, inte på något sätt. Men kan det i sådana fall vara en del av de omständigheter som ledde till brottet?
Det är ju ofta så att barn som sover länge på morgonen inte vill gå och lägga sig "i tid" på kvällen. Så om mamman sov länge på helgen, och pojken då också gjorde det, så är det så klart omöjligt att få barnet i säng när mamma vill ha barnfri tid på kvällen. Man får välja antingen eller, inte både och. Ungar funkar inte så. Själv valde jag barnfria kvällar, och hade då ungar som var uppe 05.30 när de var i småbarnsåldern. Och om jag förstått rätt så hände detta sent på kvällen?
Citera
2019-10-01, 14:06
Medlem
Pappan till pojken har uppdaterat en del ang pojkens bortgång på sin Facebook.
Citera
2019-10-01, 14:08
Medlem
Citat:
Det är ju ofta så att barn som sover länge på morgonen inte vill gå och lägga sig "i tid" på kvällen. Så om mamman sov länge på helgen, och pojken då också gjorde det, så är det så klart omöjligt att få barnet i säng när mamma vill ha barnfri tid på kvällen. Man får välja antingen eller, inte både och. Ungar funkar inte så. Själv valde jag barnfria kvällar, och hade då ungar som var uppe 05.30 när de var i småbarnsåldern. Och om jag förstått rätt så hände detta sent på kvällen?

Barn i 4 årsåldern är inte lätta att få i säng.... de behöver inte ha någon diagnos för att de ska trilskas vid läggdags... Självklart testar de gränser och försöker få stanna uppe lite längre, vem vill gå och sova när man kan fortsätta leka? Oregelbundna tider för när barnen ska sova är ju att bädda för problem, tyvärr är det så att man måste hålla på tiderna ganska konsekvent när det gäller barnen, både på kvällen och på morgonen, annars blir det kaos hela tiden.
Citera
2019-10-01, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eliini
Pappan till pojken har uppdaterat en del ang pojkens bortgång på sin Facebook.
Länk?
Citera
2019-10-01, 14:11
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Visst är det så, har själv både barn och barnbarn.

Men just i det här fallet så tycker jag att det är intressant om eventuella myndighetskontakter kan utredas och om mamman och grabben var i kontakt med t.ex. BUP?
Citera
2019-10-01, 14:14
Medlem
Dann* Öst*rb*rg
Citera
2019-10-01, 14:15
Medlem
LorenaSanchezs avatar
Citat:
Behöver inte alltid vara så, vissa barn har helt enkelt sömnproblem. Jag har två barn med detta, trots att tex min son vaknar tidigt kan han vara vaken till två på natten om det vill sig illa (oavsett om jag lägger honom innan 21). Inget barn är det andra likt.

Sen vill jag nämna ni som skriver att hon inte befinner sig på rättspsyk. Jag arbetar inom psykiatrin och har varit med om att vårda flera häktade mördare. Vissa har inte ens varit omskrivna i medierna att ett mord begåtts, andra har det inte stått om att personen vårdats inom psykiatrin. Det är inte alltid man går ut med den informationen. Vi vet helt enkelt inget om hennes psykiaska status i nuläget.
Citera
2019-10-01, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larunko
Utredningen har redan gett så mycket att hon kan häktas!

Halmstad-mamman tidigare dömd för brott https://www.aftonbladet.se/a/kJ1WkL
Men hur länge finns uppgifter om brott kvar på mrkoll.se? Enligt mrkoll är hon inte dömd tidigare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in