Citat:
Ursprungligen postat av
Sobiol
Ja, det finns sjukdomsförlopp som kan gå väldigt snabbt, både på vuxna och barn. Jag tycker man ska vara försiktig med att döma andra. Jag tvivlar på att alla vakar över sina barn non-stop dygnet runt, så man ska vara försiktig med att döma andra föräldrar. När barnen sover, så tror jag inte många ställer klockan och tittar till dem på t ex nätter. Jag har en vän som förlorade sin dotter i hjärnhinneinflammation. Hon var ingen dålig mamma. Dottern var jätteförkyld, och hon sökte läkare. Hemskickad för vila och mamman gjorde som merparten av föräldrar gör. Vårdar ett vanligt förkylt barn, utan rädsla eller extra koll på natten för att barnet ska dö. Dygnet efter läkarbesöket vaknade hon på morgonen, dottern var inte kontaktbar och dog innan ambulansen hann fram. Så fort kan det gå.
När det gäller för tidigt födda barn som är så pass små, så måste man dock göra det. De behöver få i sig näring med täta mellanrum, för de orkar inte äta så mycket åt gången. Ett jättearbete naturligtvis, som man inte borde ha lagt på dessa unga föräldrar som hade så mycket problem bara med att sköta sig själva och sitt hem... De hade ju aldrig blivit godkända som adoptiv- eller fosterföräldrar, om man säger så. Och samma gäller stackars Thors och Sagas föräldrar. Dessa hade dessutom fått hjälp av samhället med IVF... Och samma gäller halmstadsmamman.
Citat:
Ursprungligen postat av
Verdande
Japp, jag ställde klockan för att amma mina barn var tredje timme på natten i början, men oftast vaknade dom själva innan dess. Och jag skulle aldrig drömma om att sova en hel natt när jag har en nyfödd hemma. Det är ett onaturligt påfund att ge ersättning och låta bebisen ligga ensam natten igenom. Amningen är av naturen utformad som så att bebisen ska äta ofta (och få tillsyn på så vis ofta) även på natten.
Nja, friska och fullgångna spädbarn vaknar och väcker mamma mycket ljudligt om de behöver, så det är ingen fara med dem.