Citat:
Ursprungligen postat av
EnLitenFrys
Post Nord, fd Posten får idag stark kritik i SvD pga sk bomkörningar där kunden inte fått sitt paket fast de suttit snällt hemma och väntat. Chaufförerna har order om att inte ringa kunden.
http://www.svd.se/chaufforernas-inst...nskar-postnord
Jag funderar lite på ledningens motivering till att ett serviceföretag är medvetet oserviceminded, dvs gärna hellre skippar leverera än faktiskt leverera. Någon som jobbar i branschen som vet varför? Känns ju som ett otroligt slöseri att köra till adressen för att sen skippa leverera.
Jag skulle kunna tänka mig att struliga kunder kan orsaka kraftiga förseningar? Vissa "är hemma alldeles strax, åk inte", andra vill "bara ha lite hjälp att bära paketet upp för tre trappor", vissa pratar så dålig svenska att det blir stora kommunikationsproblem. Till exempel. Och detta vägs mot en vardag där chauffören ska hinna med X leveranser på en dag, så varje stopp får ta max 3 minuter. Vilket är orealistiskt då alla inte bor på en adress utan portkoder, trappor, med gott om utrymme att tillfälligt parkera en lastbil, som är lätt att hitta till...
Någon som jobbar i branschen och sitter på verkligheten? Kör!
Jag jobbar där. I grund och botten handlar det helt enkelt om att man har alldeles för lite tid. Det är så in i helvetes stressigt haha.
Man skall hinna med mellan 70-100 stopp (leveransställen) och ungefär 150-200 ofta tunga paket, per dag, på cirka 7 timmar (om man tar en kortare lunch, vilket är standard)
Kommer man fram till en port där man varken har portkod eller möjlighet att ringa på porttelefon, så vänder man direkt och aviserar bort paketet. Man har inte tid att försöka få tag på personen på annat sätt.
Tydligen så hade man ungefär hälften mängd stopp innan posten blev postnord, har jag fått höra. Men nedskärningar på personal och ökningar av paketförsändelser bildar dagens orimliga stress.