Citat:
Ursprungligen postat av
LoLLoN
Hej!
Jag må vara trög här. Men inte riktigt fått fram informationen.
Har det här börjat gälla för t.ex Wish eller DHgate? Har typ 6-7 paket nämligen på väg från Kina. Men småskit också så man vill ju inte betala. Det ska bara vara smågrejer som landar i postlådan och allt ska väl enligt planen landa innan februari är slut. För vad jag förstått ska förslaget läggas fram 1 mars? Ser också en del hävda att de åkt på det. Fick paket häromdagen också. Det gick bra. Får man förresten isåfall den räkningen separat i ett senare brev?
Kort och gott: Vad gäller?
För att både se mindre korkad ut, och för att förtydliga ifall fler funderar, så kan jag berätta att jag nu pratat med Postnord och fått ett svar:
Alla paket som hämtas hos ombud, dvs inte går ner i lådan och som hämtas med avi(och då givetvis inte kommer från EU-länder) kommer åka på den nya momsavgiften. Tullavgiften finns egentligen sedan tidigare, men de har varit, enligt egen utsago, lite bussiga och sett mellan fingrarna där tidigare. Nu kommer den dock alltid gälla. Fram tills förslaget lagts fram ska dock inte tullavgiften gälla för varor under 22 €.
Alltså:
Brevet går i lådan - ingen avgift alls.
Brev hos ombud för varor under 22 € -
Kostar ingenting fram tills 1/3, därefter kommer både momsen och 125 kr betalas i kassan samtidigt som du hämtar ut.
Brev hos ombud för varor över 22 € -
Kommer kosta 125 kr extra redan nu, men även momsavgiften på det fr.o.m 1/3