2018-02-05, 11:29
Medlem
LoLLoNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoLLoN
Hej!
Jag må vara trög här. Men inte riktigt fått fram informationen.
Har det här börjat gälla för t.ex Wish eller DHgate? Har typ 6-7 paket nämligen på väg från Kina. Men småskit också så man vill ju inte betala. Det ska bara vara smågrejer som landar i postlådan och allt ska väl enligt planen landa innan februari är slut. För vad jag förstått ska förslaget läggas fram 1 mars? Ser också en del hävda att de åkt på det. Fick paket häromdagen också. Det gick bra. Får man förresten isåfall den räkningen separat i ett senare brev?

Kort och gott: Vad gäller?

För att både se mindre korkad ut, och för att förtydliga ifall fler funderar, så kan jag berätta att jag nu pratat med Postnord och fått ett svar:

Alla paket som hämtas hos ombud, dvs inte går ner i lådan och som hämtas med avi(och då givetvis inte kommer från EU-länder) kommer åka på den nya momsavgiften. Tullavgiften finns egentligen sedan tidigare, men de har varit, enligt egen utsago, lite bussiga och sett mellan fingrarna där tidigare. Nu kommer den dock alltid gälla. Fram tills förslaget lagts fram ska dock inte tullavgiften gälla för varor under 22 €.

Alltså:
Brevet går i lådan - ingen avgift alls.

Brev hos ombud för varor under 22 € -
Kostar ingenting fram tills 1/3, därefter kommer både momsen och 125 kr betalas i kassan samtidigt som du hämtar ut.

Brev hos ombud för varor över 22 € -
Kommer kosta 125 kr extra redan nu, men även momsavgiften på det fr.o.m 1/3
2018-02-05, 13:57
Medlem
Griskissens avatar
Beställt paket från Tyskland och spårade försändelsen via länk hos DHL när det inte dök upp som det skulle gjort. Döm om min förvåning då det står att 2 försök gjorts att leverera paketet till dörr, men att ingen varit hemma. Blev förvånad då DHL ju håller en mycket högre kvalitet än Postnord.

Ringer DHL och här kommer förklaringen: PostNord tar över försändelsen åt DHL när paketet nått Sverige. Då blir man ju inte alltför förvånad att det gått som det gått. Ringer upp Postnord och frågar vad de menar. Enligt länken ska ett Zweite Versuch, alltså ett andra försök, ha gjorts på tid och klockslag när vi var hemma. Nu försöker Postnord att komma med att Zweite Versuch inte betyder "andra försök" utan att man bara gör ett försök. Det andra klockslaget man ljuger att man varit här vid dörren ska enligt Postnord vara när paketet i stället togs emot av utlämningsstället där det nu hamnat, helt i strid med vad företaget i Tyskland beställt och betalat för.

Läst och hört om detta många gånger: Postnord ljuger att de försökt leverera paket och kör i stället direkt till utlämningsställe med det så att man får hämta själv. Ska bli intressant hur ärendet löper vidare när jag nu skickat informationen från Tyskland till Postnord, där det står att det ska vara två försök.
2018-02-05, 23:17
Medlem
LuluBrooksies avatar
Jag bor i Stockholmsområdet och får aldrig några brev på måndagar.
Är det någon som känner igen detta?
Som jag förstår är det lagvidrigt att strunta i att dela ut post en dag i veckan, något postnord skulle kunna bli anmälda för.
2018-02-07, 16:00
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoLLoN
För att både se mindre korkad ut, och för att förtydliga ifall fler funderar, så kan jag berätta att jag nu pratat med Postnord och fått ett svar:

Alla paket som hämtas hos ombud, dvs inte går ner i lådan och som hämtas med avi(och då givetvis inte kommer från EU-länder) kommer åka på den nya momsavgiften. Tullavgiften finns egentligen sedan tidigare, men de har varit, enligt egen utsago, lite bussiga och sett mellan fingrarna där tidigare. Nu kommer den dock alltid gälla. Fram tills förslaget lagts fram ska dock inte tullavgiften gälla för varor under 22 €.

Alltså:
Brevet går i lådan - ingen avgift alls.

Brev hos ombud för varor under 22 € -
Kostar ingenting fram tills 1/3, därefter kommer både momsen och 125 kr betalas i kassan samtidigt som du hämtar ut.

Brev hos ombud för varor över 22 € -
Kommer kosta 125 kr extra redan nu, men även momsavgiften på det fr.o.m 1/3

Det där låter ju inte riktigt rätt mot vad posten har sagt ju, dom har sagt att moms ska betalas från första kronan, så alltså något på ebay/wish för en dollar eller två ska man alltså betala moms och tullavgifter på varan som är typ tio gånger mer som jag förstått det, att brev som går i lådan inte ska tas ut en avgift på låter ju inte rätt alls mot vad dom sagt... det mesta man beställer billigt skit från kina går just ner i brevlådor utan problem.. Så den du nu har pratat med verkar ju inte riktigt själv veta men ändå ska representera postnord - pinsamt!

Jag fick idag min sista grej från ebay som jag köpte för 0,99$ ingen avgift eller nåt, med postens system skulle jag betalat då 175spänn minst för det isf eller nåt, jo tjena det hade jag ju säkert gått o hämtat ut.. Så dom dära mobilskalen för en dollar eller vad man nu handlar billigt lär inte locka längre när dom där avgifterna kommer gälla, icke sa nicke.

Vi kom fram till att vi från Postnord skyndsamt ska säkerställa att vi bygger ett system på att ta ut moms på varorna från första kronan. Tullverket vill ha återrapportering 1 mars.
Senast redigerad av swebarb 2018-02-07 kl. 16:06.
2018-02-07, 19:47
Medlem
LoLLoNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Det där låter ju inte riktigt rätt mot vad posten har sagt ju, dom har sagt att moms ska betalas från första kronan, så alltså något på ebay/wish för en dollar eller två ska man alltså betala moms och tullavgifter på varan som är typ tio gånger mer som jag förstått det, att brev som går i lådan inte ska tas ut en avgift på låter ju inte rätt alls mot vad dom sagt... det mesta man beställer billigt skit från kina går just ner i brevlådor utan problem.. Så den du nu har pratat med verkar ju inte riktigt själv veta men ändå ska representera postnord - pinsamt!

Jag fick idag min sista grej från ebay som jag köpte för 0,99$ ingen avgift eller nåt, med postens system skulle jag betalat då 175spänn minst för det isf eller nåt, jo tjena det hade jag ju säkert gått o hämtat ut.. Så dom dära mobilskalen för en dollar eller vad man nu handlar billigt lär inte locka längre när dom där avgifterna kommer gälla, icke sa nicke.

Vi kom fram till att vi från Postnord skyndsamt ska säkerställa att vi bygger ett system på att ta ut moms på varorna från första kronan. Tullverket vill ha återrapportering 1 mars.

Åherre. Så jävla orimligt. Alltså jag är egentligen inte någon storshoppare, men man vill ju ha klarhet i vad som gäller. För OM det är så som jag fick förklarat, då kan man ju hålla sig från att beställa stora paket, men någon t-shirt eller vad som helst kan slinka ner. Men skulle det kosta för allt så kommer det ju givetvis inte bli intressant. Blir sugen på att dra det ett varv till och kolla igen. Man lär väl få ett tydligt meddelande om det den 1 mars via deras kanaler kan man ju hoppas.
Fick du att hämta ut?

Mvh LoLLoN
2018-02-09, 19:08
Medlem
Spaders avatar
För fem månader sedan så sa PostNord att dom skulle börja med kvällsleveranser - samt leveranser till ombud på Lördagar (källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...t-pa-kvallstid)

Är det någon som vet hur det har gått med det här? Stämmer det faktiskt eller var det bara prat?

Skulle få paket idag och så ringer chaufför vid 13-tiden varpå jag säger att jag inte är hemma. Då säger han "då levererar jag till postombud". Bara bra tänker jag. Ser sen när jag spårar paketet att det är påväg tillbaka till terminal -_-

Men sen vid 1730 så ringer dom igen och vill bli insläppta. Jag säger att jag är i kollektivtrafiken och är hemma först om 25 min, varpå han säger typ: "ok, men då levererar jag lite andra paket under tiden". Sen har jag inte hört något mer och status för paket har inte ändrats.
2018-02-09, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zned
Har en fråga om att beställa varor på nätet. Tidigare hämtade man ut varorna paketen på ICA utlämningsställe. Det funkade bra. Men nu finns det två utlämningsställen. ICA och ett sånt där tobak och spelställe. Ica räckte tydligen inte till när folk beställer mer på nätet.

Nåja, nu kommer mina paket alltid till tobaks, ett ställe jag aldrig satt min fot på tidigare. Ett väldigt otrevligt ställe, fullt med blattar som hänger vid spelborden, personalen är också blattar. Mår dåligt när jag ska gå dit och har slutat beställa varor. Jag ringde Postnord kundtjänst, dom sa att affären själv bestämmer utlämningsställe, men det kan ju ha varit något arsel på kundtjänst som inte vet så mycket. Kan det vara så att gatuadress bestämmer utlämningsställe? De sa också att en del affärer har "valfritt utlämningsställe" alltså att man själv kan välja ställe, men jag har inte hittat någon affär med "valfritt utlämningsställe".

Jag tycker det borde kunna gå att ändra någonstans så man kan hämta ut där man vill. Om jag gör en ny beställning kommer jag att skriva i meddelanderutan på affärens sida att om paketet går till "Tobak och spel" så kommer jag låta paketet gå tillbaks.

Min fråga: är det någon som vet hur man gör för att välja utlämningsställe?

Okej så du ringer postnords kundtjänst som får en grundlig utbildning om olika lösningar och olika koder i systemen innan de sätter sig i telefon. De ger dig en lösning du inte tycker om. Eftersom du inte tycker om lösningen du har fått och de efter sina regler omöjligt kan varken ge dig eller kan trolla fram en annan lösning så kallar du de på kundtjänst för arlsen och vänder dig till Flashback istället.
Får du ett svar om hur du kan lösa det på flashback så är det ju förmodligen från en postnordanställd som kommer ge dig samma svar. Eller från någon som skriver som att de vet men inte kan vara säker. Men de på kundtjänst har ju som jobb att ljuga för dig och inte ge dig en lösning. Eller? Det här är lösningen vi kan ge dig på problemet om du inte gillar den så tough shit. Den kommer inte ändras bara för det. Och btw så är det inte du som är kunden utan avsändaren. PostNord har ett ansvar gentemot kunden som köper frakttjänsten av postnord, du är en tredje part. Det är alltså avsändaren som har gjort fel men det är ju lättare att skylla på PostNord.
Hälsningar anställd i 3 år som kan garantera att din lösning du fick av en kvalificerad kollega stämmer klockrent.
2018-02-10, 12:09
Medlem
Spaders avatar
Vill bara meddela att det stämmer det här med att Postnord skickar paket till utlämningsställen på Lördagar. Bor i Sthlm.
2018-02-10, 12:17
Medlem
Stämmer att de får leverans till utlämningsställen även lördagar - jag var på mitt lokala Coop idag när de fick leverans kring 10-tiden. Fick också en hemleverans från PostNord strax efter 20.00 härom kvällen.
2018-02-10, 12:23
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spader
Vill bara meddela att det stämmer det här med att Postnord skickar paket till utlämningsställen på Lördagar. Bor i Sthlm.

Även i malmö fick jag sms nu imorse att jag har paket att hämta ut, beställt från en svensk sida, det har jag aldrig fått innan om det inte kom till fredagen.. lustigt va duktiga dom har blivit nu helt plötsligt.
2018-02-10, 23:53
Medlem
Status för försändelse:
På väg
Transport av försändelsen har påbörjats.

Paketet är INTE ifrån Kina. Status på väg...? Vad fan. Vi är inne på dygn tre nu. Hur länge skall man vanligtvis behöva vänta på att få ett paket ifrån EU?!
2018-02-11, 00:21
Bannlyst
Någon annan som har problem just nu med att spåra sin försändelse?

Kommer inte upp något när jag söker på mitt paket.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in