Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-02-06, 10:58
Medlem
Kurrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaspuffar
Det går inte att förberreda sig... på samma sätt det inte går att plugga till IQ tester..
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaspuffar
Jag glömde även nämna att man behöver bra korttidsminne innan. Och DET är knappast något man kan förberreda sig på hehe
jag är av uppfattningen att man kan träna upp båda ovanstående färdigheter.
Citera
2011-02-06, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elefanter
Någon här inne som kommit in på antingen Eurocontrol eller NATS? Väntar på svar från Eurocontrol om Phase 1 men tänkte söka till NATS också ifall det första inte går vägen.

Definiera kommit in, jag har klarat steg 1 och 2 med NATS, men jag har steg 3 samt medical klar innan jag kan bli erbjuden plats på en utbildning.
Citera
2011-02-08, 19:44
Medlem
Har just gjort läkarundersökningen i Lund och det var prima ballerina så jag misstänker att jag börjar till HT-11. Någon mer som ska det?

Hörde av en dansk student att hela hans klass var "put on hold" - men har inte fått dementerat detta, någon som kan?
Citera
2011-02-08, 22:22
Medlem
Kan varken bekräfta eller dementera tyvärr, men det hade inte förvånat mig.

Citera
2011-02-09, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Definiera kommit in, jag har klarat steg 1 och 2 med NATS, men jag har steg 3 samt medical klar innan jag kan bli erbjuden plats på en utbildning.

Med kommit in menar jag blivit antagen till skolan, steg 3 NATS är det intervju? Ska ner till Eurocontrol för Steg 1 nästa månad, blir spännande

EDIT: Är även väldigt nyfiken på läkarundersökningen... kan inte tänka mig att man måste ha någon slags fysisk förmåga för att dirigera flyg... vad handlar den om egentligen?
Senast redigerad av Elefanter 2011-02-09 kl. 13:33.
Citera
2011-02-09, 15:33
Medlem
Stämmer, steg 3 är intervju.

Dom kollar det mesta och lite till på medical...

http://www.eurocontrol.int/safety/gallery/content/public/library/L4.pdf
Citera
2011-02-10, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Kan varken bekräfta eller dementera tyvärr, men det hade inte förvånat mig.

Jasså du hänger också på pprune Tråkigt om det är så med den danska klassen. Har skickat mail dit och frågat om det. Även frågat om man kan ansöka till dem och slippa göra testerna igen utan börja som dansk student istället. Slippa norrköping...
- Någon som förresten vet skillnader i antalet avskilda mellan Svenska och Danska utbildningen?
Citera
2011-02-10, 22:27
Medlem
nexss avatar
Pluggar för närvarande på EPN och det är möjligt att någon dansk klass är "on hold" men det finns i varje fall 6 stycken i min klass som pluggar för fullt

Nej, det finns inte någon skillnad i antalet avskilda mellan svenska och danska elever, inte avskilda från EPN i varje fall... dock när man kommer ut på sin unit training kan jag inte svara på vilka skillnader det kan finnas mellan Sverige och Danmark.
Citera
2011-02-10, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nexs
Pluggar för närvarande på EPN och det är möjligt att någon dansk klass är "on hold" men det finns i varje fall 6 stycken i min klass som pluggar för fullt

Nej, det finns inte någon skillnad i antalet avskilda mellan svenska och danska elever, inte avskilda från EPN i varje fall... dock när man kommer ut på sin unit training kan jag inte svara på vilka skillnader det kan finnas mellan Sverige och Danmark.

Och det är just där jag hört skillnaden ligger - att de inte får lika mycket tid per handledare/student, vilket såklart ger konsekvenser...
Skulle vara intressant att veta varför de är "on hold" i så fall, för att kanske luska ut om det är sannolikt att det händer igen.
"Hvorvidt Naviair vil tilbyde uddannelsespladser i 2012, er endnu ikke besluttet." På flyveleder.com
Citera
2011-02-10, 22:43
Medlem
nexss avatar
Skulle gissa att det är samma anledning som LFV förskjutit intagningen av nya FL genom Norrköping-grejset - pengar, pengar, pengar. Mycket som händer just nu..
Citera
2011-02-10, 23:19
Medlem
LFV vill snarast möjligt att all utbildning av svenska elever ska betalas av staten och LiU är vad de kallar "ett första steg" mot det. Beror på att i och med att det nu är konkurrens och finns mer än en arbetsgivare för flygledare (i Sverige) är det ganska logiskt att ett företag (LFV) inte kan ansvara för att utbilda all personal som sedan kan hoppa över till andra arbetsgivare. Efter att ha lagt ner 2,5 mille per utbildad FL så kan man förstå att det måste bli ändring på det.
Citera
2011-02-10, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snartflygledare
LFV vill snarast möjligt att all utbildning av svenska elever ska betalas av staten och LiU är vad de kallar "ett första steg" mot det. Beror på att i och med att det nu är konkurrens och finns mer än en arbetsgivare för flygledare (i Sverige) är det ganska logiskt att ett företag (LFV) inte kan ansvara för att utbilda all personal som sedan kan hoppa över till andra arbetsgivare. Efter att ha lagt ner 2,5 mille per utbildad FL så kan man förstå att det måste bli ändring på det.

Ja absolut. Men för att kanske lyfta diskussionen så kan man hålla fler inom LFV om man hade haft lite mer internationellt konkurrenskraftiga arbetsförhållande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in