Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-09-30, 04:12
Medlem
axaxaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaampan
Gjorde officerstestet igår och fick ganska högt över snittet. Är det något liknande man gör på testerna?

Gjorde du det webbaserade eller åkte du dit och gjorde riktiga officerstester?

Det webbaserade (officer.nu?) ger en liten hint om vad som komma skall, absolut. I alla fall för fas 1. Fas 2 är helt annorlunda, men du måste behärska en del av färdigheterna från fas 1 även i fas 2. Låter krångligt men ja, typ så är det.
Citera
2009-09-30, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av axaxax
Gjorde du det webbaserade eller åkte du dit och gjorde riktiga officerstester?

Det webbaserade (officer.nu?) ger en liten hint om vad som komma skall, absolut. I alla fall för fas 1. Fas 2 är helt annorlunda, men du måste behärska en del av färdigheterna från fas 1 även i fas 2. Låter krångligt men ja, typ så är det.

Ne, jag testade bara på aspriant.nu fast det verkar vara exakt samma sida nu när jag kollade xD Kändes i vilket fall skönt att jag har en liten fördel ^^
Citera
2009-10-11, 14:53
Medlem
Jag skulle tycka det var intressant att veta ålder på er som går utbildningen samt hur lång tid ni har kvar.
Citera
2009-10-11, 19:03
Medlem
jag är 23, skulle säga att medianåldern ligger runt 26-27 på EPN. blir om allt går enligt plan klar flygledare under andra hälften av nästa år.
Citera
2009-10-13, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slabby
jag är 23, skulle säga att medianåldern ligger runt 26-27 på EPN. blir om allt går enligt plan klar flygledare under andra hälften av nästa år.

Då har du gått din praktik?
Hur fungerar det med arbetsplatsen du kommer jobba på, är den utsedd redan?
Och vad är det som avgör om utbildningen blir 2 eller 2,5 år?
(läser på bliflygledare.nu).
Citera
2009-10-13, 19:51
Medlem
Citat:

Jag funderar mer på hur det kommer sig att alla har sökt så sent?
Citera
2009-10-13, 20:13
Medlem
Citat:
Nej så är inte fallet vad jag vet, testet "FEAST" får göras en gång inom europa, spelar ingen roll vilken skola du söker. Om du misslyckas med testet är du inte välkommen att prova igen.

Citat:
Ursprungligen postat av raimon100
Källa på detta?

Jag går i god för detta, det sas på första feasttestet på Arlanda..

/Ex epn'are
Citera
2009-10-13, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wezzzz

Det som avgör utbildningens längd är om du blir torn eller radar och (om torn) vilket torn du blir placerad på...

Ibland är det så att det redan från starten är bestämt att hela klassen ska till t ex Stockholm ATCC men vanligast är nog att det bestäms senare under utbildningen.
Citera
2009-10-13, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 01RFW
Det som avgör utbildningens längd är om du blir torn eller radar och (om torn) vilket torn du blir placerad på...

Ibland är det så att det redan från starten är bestämt att hela klassen ska till t ex Stockholm ATCC men vanligast är nog att det bestäms senare under utbildningen.

Har man något att säga till om vad man vill bli?
Citera
2009-10-14, 08:10
Medlem
Citat:
Har man något att säga till om vad man vill bli?

Om det inte är bestämt i förväg att hela klassen ska bli tex radar så får man ha önskemål. Kan man inte komma överrens om vem som ska bli vad så lottas det...
Citera
2009-10-14, 12:30
Medlem
Citat:

Som sagt tidigare är skillnaden på utbildningstid helt beroende på var du ska.

på EPN läser alla elever(från Sverige) BASIC 20 veckor och APS/TCL 18 veckor sen splittras det, om man ska till områdeskontroll läser man ACS 18 veckor och om man ska till torn ADI/RAD 14 veckor.

Dvs 52 veckor som torn och 56 som område.

på "övergångsfasen" senare läser Torn
Inflygning procedur 4 veckor
LFV grund 4 veckor
Met obs 1 vecka
Mil grund 4 veckor
enmansbetjänat torn 4 veckor
ev mil påbyggnad på cirka 20 veckor tror jag.
summa kardemumma 17-37 veckor

område läser
LFV grund 4 veckor
Mil grund 4 veckor
ev områdeskontroll procedur 4 veckor
8-12 veckor

Sen ute på arbetsplatsen tar det ungefär 10 månader för områdeskontroll att bli klara flygledare. För torn är denna tid allt ifrån 3-4 månader upp till ett år.

Torn elever får oftast reda på sina tjänsteställen senare än områdeskontrollen, någon gång i mitten/slutet på ADI/RAD kursen på EPN.

Så dom som har längst utbildning allt som allt är Tornelever som ska till Såtenäs/kallax/ronneby kort sagt.
Citera
2009-10-14, 19:55
Medlem
Citat:
Som sagt tidigare är skillnaden på utbildningstid helt beroende på var du ska.

på EPN läser alla elever(från Sverige) BASIC 20 veckor och APS/TCL 18 veckor sen splittras det, om man ska till områdeskontroll läser man ACS 18 veckor och om man ska till torn ADI/RAD 14 veckor.

Dvs 52 veckor som torn och 56 som område.

på "övergångsfasen" senare läser Torn
Inflygning procedur 4 veckor
LFV grund 4 veckor
Met obs 1 vecka
Mil grund 4 veckor
enmansbetjänat torn 4 veckor
ev mil påbyggnad på cirka 20 veckor tror jag.
summa kardemumma 17-37 veckor

område läser
LFV grund 4 veckor
Mil grund 4 veckor
ev områdeskontroll procedur 4 veckor
8-12 veckor

Sen ute på arbetsplatsen tar det ungefär 10 månader för områdeskontroll att bli klara flygledare. För torn är denna tid allt ifrån 3-4 månader upp till ett år.

Torn elever får oftast reda på sina tjänsteställen senare än områdeskontrollen, någon gång i mitten/slutet på ADI/RAD kursen på EPN.

Så dom som har längst utbildning allt som allt är Tornelever som ska till Såtenäs/kallax/ronneby kort sagt.

Möjligen längst teoretisk utbildning. Men för att komma upp i 2-2,5 år så måste även BK-skedet räknas in, och där skiljer det också en hel del beroende på tjänsteställe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in