Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-03-12, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mefi
Jag har nyligen gjort första testet för LFV på Arlanda, och bjudits in till nästa test. Har inte riktigt tänkt på möjligheten att välja denna utbildning, och vet inte så mycket om det.. Vad jag förstått så är det ganska populärt att utbilda sig i Maastricht, Eurocontrol? Vad är skillnaden? Vet att Eurocontrol nämndes i samband med test 1. Är det två olika utbildningar? Om jag utbildar mig här i Sverige, kan jag i framtiden arbeta utomlands?
Eurocontrol arbetar enbart med UIR, dvs över 24500 fot. Går du EPN kan du hamna både på area control (sammma som eurocontrol fast i sverige) och på approach/torn runtom i sverige.

Dock så ska man som jag förstått det kunna söka sig till nya länder på bägge utbildningarna. Tänk bara på att om du går Eurocontrol så ingår det i kontraktet att man blir anställd där ett antal år (det här finns det andra som är betydligt mer insatta i än jag dock).

Men det är inte riktigt samma utbildning, även om du kan få samma befattning via EPN som via Eurocontrol.
Citera
2010-03-12, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andreas135
Jo någon här i tråden skrev att det är en gång som gäller i Sverige men i Norge och Danmark = obegränsat. Vet ju dock inte om det stämmer. Kommer inte ihåg vem som skrivit det.

Pluggar man första tiden på Sturup även om man söker till Naviair?

Ja de danskar som går utbildningen nu börjar direkt på EPN.
Däremot går norrmännen numera i USA som kanske skrivits tidigare i tråden.
Citera
2010-03-13, 01:02
Medlem
Jag har funderat och funderat på vad jag ska läsa i höst, och nu när jag äntligen trodde att jag hade hittat något som passade mig så kommer jag in på flashback. Verkar ju inte precis va stora chanser för att man kommer in...

Jag gick International Baccalaureate på gymnasiet, har alltså en helt annan betygsskala.. Vet att jag har behörighet till matte E, men en femma i det (i mathematics SL, alltså hela mattekursen under gymnasiet vilket svenska skolsystemet anser vara matte a-e), ingen aning om vart man kan omvandla sånt där.. Hjälp? Jag som precis ska börja läsa religionskunskap för jag vill verkligen komma in, så läser jag att det kan ta ett par år innan man ens får göra testerna? Stämmer det?

Läste lite snabbt om att utbilda sig i Norge. Står att man skulle ha genomfört värnplikten; nån som vet om det även gäller tjejer? Såg också att man då var tvungen att arbeta för dem några år och att man troligtvis placerades i Finnmark, vilket jag skulle vilja 1000 ggr hellre än att bli placerad i Kiruna i Sverige. Jobbade i Finnmark i Norge några månader och det finns inga sötare människor än norska samer Nån som har utbildat sig i Norge? Tips??

Undrar också om man måste skicka in ansökan till LFV, eller endast till LiU. Var det två grupper eller hur skulle det bli? Den här nya delen förvirrar mig..
Citera
2010-03-13, 02:49
Medlem
nexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chulie
Jag har funderat och funderat på vad jag ska läsa i höst, och nu när jag äntligen trodde att jag hade hittat något som passade mig så kommer jag in på flashback. Verkar ju inte precis va stora chanser för att man kommer in...

Jag gick International Baccalaureate på gymnasiet, har alltså en helt annan betygsskala.. Vet att jag har behörighet till matte E, men en femma i det (i mathematics SL, alltså hela mattekursen under gymnasiet vilket svenska skolsystemet anser vara matte a-e), ingen aning om vart man kan omvandla sånt där.. Hjälp? Jag som precis ska börja läsa religionskunskap för jag vill verkligen komma in, så läser jag att det kan ta ett par år innan man ens får göra testerna? Stämmer det?

Läste lite snabbt om att utbilda sig i Norge. Står att man skulle ha genomfört värnplikten; nån som vet om det även gäller tjejer? Såg också att man då var tvungen att arbeta för dem några år och att man troligtvis placerades i Finnmark, vilket jag skulle vilja 1000 ggr hellre än att bli placerad i Kiruna i Sverige. Jobbade i Finnmark i Norge några månader och det finns inga sötare människor än norska samer Nån som har utbildat sig i Norge? Tips??

Undrar också om man måste skicka in ansökan till LFV, eller endast till LiU. Var det två grupper eller hur skulle det bli? Den här nya delen förvirrar mig..

Betygen blir garanterat inga problem sålänge du har läst motsvarigheten. Norge vet jag inget om, men jag vet att kön att komma in i Sverige (om man klarar uttagningen) är ganska lång. Försök dig på Maastricht säger jag bara!
Citera
2010-03-13, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chulie

jag tror verkligen inte du behöver översätta betygen, det fixar nog de åt dig. men mitt tips är att du ska ringa till EPN (alltså skolan som håller i det hela) och fråga om du behöver översätta betygen. deras nummer ska finnas på bliflygledare.nu
däremot stämmer det att det för tillfället är väldigt lång kö till att göra testerna i sverige. du får räkna med ca ett år från det att du lämnar in ansökan till det att du får göra första testet. för de flesta som jag pratat med så tar själva testprocessen (fyra tester) ca ett år att genomgå här i sverige. där har du två års väntetid. sen väntar ju som sagt tre terminers studier i linköping du måste ta dig igenom innan du ens får börja den riktiga utbildningen, och när du väl är klar får du jobba för en bråkdel av lönen man får utomlands.. men ansökan skickar du hur som helst fortfarande till LFV. kommer du sen igenom antagningstesterna får du ett elevtillstånd som du kan använda för att få en fribiljett in på LiU. ingen antagningsprocess till LiU om du har elevtillstånd alltså, då de har reserverade platser för de som har det.

när jag läste på avinors sida så stod det att de faktiskt gör undantag för värnpliktsregeln för tjejer, så där bör det vara fritt fram. men jag vill påpeka att de kräver att man kan flytande norska i både tal och skrift.

avslutningsvis får jag sälla mig till nexs och ge dig tipset att söka till eurocontrol istället. kortare väntetid, kortare utbildningstid (med lön, så du behöver inte ta studelån) och dubbelt så hög lön som i sverige. ett mycket smartare val om du är under 25 och kan tänka dig att jobba utomlands några år.

lycka till!
Citera
2010-03-13, 13:00
Medlem
Tack för era svar!

Att plugga utomlands några år har jag inga som helst problem med, men att skriva på ett kontrakt att jobba för dem flera år efteråt är det jag känner mig osäker på.. Men varför inte, jag kan ju faktiskt testa, inte ens säkert att man kommer in.

Vad gäller norskan så har jag ju bott där ett halvår, så jag antar att det inte skulle bli några problem. Kan och förstår allt, även om man ändå alltid halkar tillbaka till svenskan för alla fattar.. Kan ju skicka iväg ett mail till dem och se vad de säger Var det förresten där jag läste att de gärna ville ha lite äldre? Eller minns jag fel? Har blivit så förvirrad nu när jag kollat på hundratals utbildningar senaste tiden..

Vet ni förresten hur lång utbildningen är i Danmark och Norge?
Citera
2010-03-13, 14:39
Medlem
Vad är skillnaden mellan EPN i Malmö och Eurocontrol i Maastricht? Vad för olika behörigheter ger de, och varför ska man välja den ena framför den andra?
Citera
2010-03-14, 08:09
Medlem
melander90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mefi
Vad är skillnaden mellan EPN i Malmö och Eurocontrol i Maastricht? Vad för olika behörigheter ger de, och varför ska man välja den ena framför den andra?

Ingen skillnad, förutom att man läst i tråden att fler failar OJT (on the job). Du får samma behörighet. Högre lön för eurocontrol än för luftfartsverket.

Du får göra ditt val beroende på om du är villig att flytta utomlands (du ska vara beredd på flytta även inom Sverige eftersom du kan bli placerad var som helst), hur viktig du anser lönen vara. Olika arbetssätt vet jag inte, tidigare i tråden har det skrivits att eurocontrol och danskarna har ett mer kustjägartänk och sämre arbetsmiljö.
Citera
2010-03-14, 09:28
Medlem
Nu är väll inte det hela sanningen om du ansöker till eurocontrol så får du bara jobba på kontrollcentral UIR dvs flygningar på riktigt hög höjd, får endast behörighet för ACS (area control surveillance).

Om man läser på EPN finns det två olika behörigheter att få, om man ska jobba torn får man ADI (aerodrome instrumental), APS (approach surveillance) och APP (approach procedural).

Om man får "acc" behörighet på EPN läser man APS, ACS och möjligtvis ACP.

Så det är faktiskt inte samma behörighet, och vill man inte bara jobba på eurocontrol får du mer "kompletta" behörigheter om man utbildar sig på EPN och det är en högre grad som lyckas, men som sagt längre utbildning och lägre lön.
Citera
2010-03-14, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slabby
Nu är väll inte det hela sanningen om du ansöker till eurocontrol så får du bara jobba på kontrollcentral UIR dvs flygningar på riktigt hög höjd, får endast behörighet för ACS (area control surveillance).

Om man läser på EPN finns det två olika behörigheter att få, om man ska jobba torn får man ADI (aerodrome instrumental), APS (approach surveillance) och APP (approach procedural).

Om man får "acc" behörighet på EPN läser man APS, ACS och möjligtvis ACP.

Så det är faktiskt inte samma behörighet, och vill man inte bara jobba på eurocontrol får du mer "kompletta" behörigheter om man utbildar sig på EPN och det är en högre grad som lyckas, men som sagt längre utbildning och lägre lön.

Och denna löneskillnad du pratar om - hur stor är den?
Har jag, som utbildad i Sverige, några möjligheter att få anställning utomlands? Hur fungerar anställning - skriver man kontrakt för x antal år? Är det flexibelt, så att man kan jobba "några år" utomlands för att sen komma tillbaka till Sverige?

tack för svaren!
Citera
2010-03-18, 09:58
Medlem
Hej alla,

Finns det några i den här tråden som är under utbildning på EPN nu?? Jag fick besked igår om att jag fått en plats på sista kursen som får gå direkt på EPN utan att gå logistikdelen innan =)

Skulle vara grymt att komma i kontakt med några som går där nere nu och kunna få lite tips om vart man ska söka boende och allt annat. OCh även om det finns några som ska börja på skolan i augusti?
Citera
2010-03-18, 15:55
Medlem
nexss avatar
Precis tillbaka från intervjun på LFV nu. Verkligen ingen aning om hur det gick, jag bara pratade på och nu får det bära eller brista
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in