Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-12-17, 15:05
Medlem
Tror ni det är möjligt att ansöka till testerna i Maastrich (Eurocontrol) och Sverige (EPN) samtidigt? Jag har skickat in ansökan till Maastrich och ser inte vad som skulle stoppa mig från att skicka in en till EPN också.

Det lär säkerligen ta minst en månad innan jag över huvud taget har gått igenom all pappersexercis som är nödvändig för att bli kallad till Eurocontrol och till EPN är det väl flera månaders väntetid om jag förstått rätt.

Kommentarer?
Citera
2009-12-17, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av applemos
och ser inte vad som skulle stoppa mig från att skicka in en till EPN också.
Kommentarer?

Den extremt låga lönenivån i Sverige jämfört med de flesta andra länder?
Citera
2009-12-17, 18:08
Medlem
melander90s avatar
Citat:
Kommentarer?

Väntetiden i Sverige som man kunnat läsa om i tråden gör att Eurocontrol känns bra mycket mer intressant med tanke på att du även får helt betald utbildning. Kör på Danmark också istället för EPN. Kommer även vara längre studietid i Sverige när utbildningen akademiseras HT-2010. Lek med tanken att du kommer in i Sverige, tar studielån och sen blir utkickad för du inte klarar av tester (fast då tror jag nog du ska ha klantat dig rejält och struntat i dina studier), det hade sugit rätt rejält. Utomlands känns bättre imo
Citera
2009-12-17, 19:11
Medlem
Ernie Balls avatar
Jag skulle vilja påstå att det är ganska ovanligt att någon blir avkild pga att ha struntat i studierna.
Citera
2009-12-17, 19:52
Medlem
melander90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ernie Ball
Jag skulle vilja påstå att det är ganska ovanligt att någon blir avkild pga att ha struntat i studierna.

Menar du att det är ovanligt att bli utkickad, eller ovanligt att bli utkickad på grund av att man struntat i studierna?
Citera
2009-12-17, 21:14
Medlem
Ernie Balls avatar
Jag menar att det är ovanligt att åka ut på grund av nonchalans. De flesta som blir avskilda blir det, enligt min uppfattning, pga av att de inte har kapaciteten som krävs. Antingen kan man helt enkelt inte lära sig att hantera den mängd trafik som krävs på ett säkert och effektivt sätt, eller också tar det för lång tid att uppnå de krav som ställs. Under det senaste året känner jag till sex personer (kan ev vara ett par till) som har blivit avskilda från utbildningen på EPN. Av dessa blev två avskilda under utbildningens absoluta slutskede, och så vitt jag vet så hade de slitit som djur för att nå målen, men tiden räckte inte till. Men visst händer det säkert att nån inte tar skolan riktigt på allvar, och då kommer man definitivt inte igenom utbildningen.
Citera
2009-12-17, 21:18
Medlem
melander90s avatar
Och jag som inbillat mig att om man klarar testerna inför utbildningen har man i princip garanterat vad som krävs . .
Citera
2009-12-17, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melander90
Och jag som inbillat mig att om man klarar testerna inför utbildningen har man i princip garanterat vad som krävs . .

man kan ju bli avskiljd efter utbildningen också
Citera
2009-12-18, 06:49
Medlem
Testerna visar snarare på om du har potential eller inte. Det är alltid några som ryker under utbildningens gång på epn då dom inte lever upp till kraven.

Under APS-fasen ökar trafikmängden ganska dramatisk på kort tid, och hänger man inte med i utvecklingen då blir det kämpigt. Skulle alla få tid nog kan nog alla som klarar testerna klara utbildningen, men det finns inte tid för det, tråkigt nog!

Personligen hade jag inte sökt till sverige och epn nu, med linköpingsdumheterna. Det är alldeles för lång tid med studiemedel för något så osäkert. Det kommer vara folk som wastar massa tid i linköping, börjar flygledarskedet och sen åker ut efter ett halvår.

Nä, gogo europe!
Citera
2009-12-18, 12:22
Medlem
melander90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merlinburen

Personligen hade jag inte sökt till sverige och epn nu, med linköpingsdumheterna. Det är alldeles för lång tid med studiemedel för något så osäkert. Det kommer vara folk som wastar massa tid i linköping, börjar flygledarskedet och sen åker ut efter ett halvår.

Nä, gogo europe!

Där tänker vi exakt likadant, finns absolut inga fördelar med att söka i Sverige. Danmark och eurocontrol är det som gäller så man inte känner sig som huvudpersonen i en bukkake efter halva utbildningen.
Citera
2009-12-18, 14:52
Medlem
Tack för synpunkterna, jag håller helt klart med er nu. Det blir hos Eurocontrol (och Naviair) som jag prövar mig.

Jag läste lite på Naviair och tycker det låter konstigt att de har en utbildningsfas på EPN också - jag som svensk kan alltså studera för Danmark, i Sverige. Sedan blir det intressant med deras ansökningsblankett på danska, och betygen ska vara efter deras standard antar jag. Men jag skrev ett mail till dem så får se vad de säger. Jag återkommer.
Citera
2009-12-18, 15:42
Medlem
melander90s avatar
Citat:
Tack för synpunkterna, jag håller helt klart med er nu. Det blir hos Eurocontrol (och Naviair) som jag prövar mig.

Jag läste lite på Naviair och tycker det låter konstigt att de har en utbildningsfas på EPN också - jag som svensk kan alltså studera för Danmark, i Sverige. Sedan blir det intressant med deras ansökningsblankett på danska, och betygen ska vara efter deras standard antar jag. Men jag skrev ett mail till dem så får se vad de säger. Jag återkommer.

Om du får svar från Naviair så PM:a gärna mig eller skriv i tråden hur man ska göra med betygen. Skrev till dom för några dagar sen men något svar? Icke!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in