Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-25, 09:43
Medlem
Krupniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZoltiR
Tack! En hel del tur behövs på vägen men man kan ju inte mer än söka och göra sitt bästa. Utan att outa mig för mycket så jobbar jag på en av de större flygplatserna i Sverige (om man nu kan kalla svenska flygplatser stora). Självklart kan man inte komma till jobbet som ett vrak, men även flygledare är småbarnsföräldrar/sovit dåligt en natt osv. Stor del av arbetsuppgifterna är ju rutin och standardlösningar och dom dagarna man inte är helt på topp så kanske man inte klurar ut en ny kreativ lösning på ett problem. När du sätter dig och jobbar så är det också ditt ansvar att du är fräsch nog att utföra ditt arbete. Med det sagt så sliter treskift, nätter är inte min favorit...

Jag har själv varit relativt förskonad från större händelser/incidenter när jag har jobbat. Men jag har kommit till jobbet strax efter ett haveri med ett litet flygplan, att sitta och lyssna på en ELT som går på nödfrekvensen 121,5 är ingen rolig upplevelse när man vet att någon ligger där ute i terrängen.

17 år på flashback är förmodligen ett tecken på att man börjar bli gammal 😄

Hur svår är själva utbildningen skulle du säga? Lär man klara den ifall man har lyckats ta sig förbi dem inledande prövningarna för att ens bli giltig för utbildningen. Alltså om man bara ligger på och gör som man ska eller kan man åka ut trots det p.ga svårighetsgraden? Är det mycket vet inte hur jag exakt skall formulera det, men tänk avancerad matte/fysik där man behöver nöta in kluriga formler och dylikt? Blev många frågor som kanske inte var helt relevanta här men hoppas du/någon förstår vad jag syftar till.
Citera
2023-05-30, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krupnik
Hur svår är själva utbildningen skulle du säga? Lär man klara den ifall man har lyckats ta sig förbi dem inledande prövningarna för att ens bli giltig för utbildningen. Alltså om man bara ligger på och gör som man ska eller kan man åka ut trots det p.ga svårighetsgraden? Är det mycket vet inte hur jag exakt skall formulera det, men tänk avancerad matte/fysik där man behöver nöta in kluriga formler och dylikt? Blev många frågor som kanske inte var helt relevanta här men hoppas du/någon förstår vad jag syftar till.

Utbildningen är krävande men inte på det akademiska planet då jag skulle säga att 90%+ är praktiska övningar, först i simulator och sedan tillsammans med instruktör när man kommit till sitt tjänsteställe. Den lilla teori man läser är inte avancerad men viktig för arbetet.

Att man klarat av testerna + intervju är ingen garanti för att man har dom egenskaper som krävs för att bli färdig flygledare. Oftast är det en eller ett par som tvingas sluta i varje kurs men det varierar.
Citera
2023-06-02, 21:10
Medlem
Krupniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killmekatzy
Utbildningen är krävande men inte på det akademiska planet då jag skulle säga att 90%+ är praktiska övningar, först i simulator och sedan tillsammans med instruktör när man kommit till sitt tjänsteställe. Den lilla teori man läser är inte avancerad men viktig för arbetet.

Att man klarat av testerna + intervju är ingen garanti för att man har dom egenskaper som krävs för att bli färdig flygledare. Oftast är det en eller ett par som tvingas sluta i varje kurs men det varierar.

Tack för svaret!

Skall inte vara för tjatig, men hur många är det i en kurs ungefär i sådana fall?
Senast redigerad av Krupnik 2023-06-02 kl. 21:29.
Citera
2023-06-02, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krupnik
Tack för svaret!

Skall inte vara för tjatig, men hur många är det i en kurs ungefär i sådana fall?

Om du undrar hur många som inte lyckas hela vägen så tror jag man brukar säga att successraten i Sverige ligger någonstans runt 80% men det varierar.
Citera
2023-06-16, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ATR72-600
Ja vi får göra det!

Då var det dags igen, har du sökt?
Citera
2023-06-27, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benja11
Då var det dags igen, har du sökt?

Japp jag har sökt, tycker tiden går väldigt långsamt nu. Tredje gången gillt, nu jäklar! Har du?
Citera
2023-07-20, 21:02
Medlem
Glöm inte att du förutom LFV även kan söka till ACR och Saab.
Citera
2023-08-12, 18:04
Medlem
Jag har funderat på flygledare väldigt länge och tänkte nu göra slag i saken och söka.

Några frågor. Under sista året är man flygelev. Vad är lönen då?

Ingångslönen vad är den när man är färdig?
Citera
2023-08-24, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av topsen
Jag har funderat på flygledare väldigt länge och tänkte nu göra slag i saken och söka.

Några frågor. Under sista året är man flygelev. Vad är lönen då?

Ingångslönen vad är den när man är färdig?

Ingångslönen är strax över 39000.
Citera
2023-08-28, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krattanspade
Ingångslönen är strax över 39000.
Stämmer & du har 75% av det som elev!
Citera
2023-09-07, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ATR72-600
Japp jag har sökt, tycker tiden går väldigt långsamt nu. Tredje gången gillt, nu jäklar! Har du?

Minns du hur lång tid det tog att få svar efter det första testet?
Citera
2023-09-07, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krattanspade
Minns du hur lång tid det tog att få svar efter det första testet?

Hm, det gick fort iaf! Max en vecka har jag för mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in