Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-12-12, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m99
chansens att klara utbildningen är minimal om man inte kan använda sig av google eller att söka bland tidigare inlägg i tråden.

Men inlägg 590 ger dig iaf svaret.

wow, jag är förvånad hur man kan vara så bitter och otrevlig som du är m99, inte första gången i tråden heller.
Citera
2009-12-12, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abschaum
wow, jag är förvånad hur man kan vara så bitter och otrevlig som du är m99, inte första gången i tråden heller.

Jo en del är bittra och otrevliga. Tur att du väger upp det i din eviga kamp om att sprida kärlek till invandrare, vänstern, feminister och arkitekter ;-)
Senast redigerad av m99 2009-12-12 kl. 16:39.
Citera
2009-12-12, 18:30
Medlem
Det är internet, sånt man får vänta sig. Jag är sjukt glad över att han svarar iaf.
Citera
2009-12-12, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m99
Jo en del är bittra och otrevliga. Tur att du väger upp det i din eviga kamp om att sprida kärlek till invandrare, vänstern, feminister och arkitekter ;-)

That's what I'm here for!
Citera
2009-12-13, 01:21
Medlem
Då kommer jag med en fråga till angående testerna. Kommer man att testas mycket på sin huvudräkningsförmåga? Om jag minns rätt så har jag läst att det var en stor fördel att vara duktig på det. Med andra ord kanske det är på sin plats att damma av synapserna lite. Huvudräkning går ju att träna upp relativt snabbt anser jag.
Citera
2009-12-13, 09:47
Medlem
Finns en tjej som bloggar om hur hon upplever utbildningen, allt ifrån antagningen tlll simulatorn, prov etc.

Kan ju vara läsvärd om man är intresserad av att bli FL:

http://johalina.blogg.se
Citera
2009-12-13, 13:01
Medlem
Ernie Balls avatar
Den enda huvudräkningen som jag minns från testerna var när man skulle addera och subtrahera vind/strömfaktorer i en väldigt enkel övning där du styr ett fartyg i ett rutnät på ett papper och ska räkna ut hur långt det kommer åt vilket håll under vissa givna förutsättningar. Det var inte speciellt svårt.
Citera
2009-12-15, 20:58
Medlem
Ni som sökt till Danmark skrev ni på svenska eller "danska"?
Citera
2009-12-16, 13:51
Medlem
melander90s avatar
Hej!

Jag gör värnplikt som sjöbevakare och har precis läst igenom hela den här tråden. Som jag förstått det kan man söka som flygledare till Danmark hur många gånger som helst. Vad jag då undrar är om man kan skicka in sina svenska betyg som dom är eller ska man översätta dem på något sätt?

Hoppas någon har svar på min fråga

Läste också på deras hemsida att dom varje år får in 300 ansökningar och att 8-10% av dessa sökande blir flygledare vilket jag tycker låter som höga siffror förhållandevis om man jämför med eurocontrol där någon tidigare skrev att 6% klarar testerna och av dessa kommer 60% igenom.
Senast redigerad av melander90 2009-12-16 kl. 13:55.
Citera
2009-12-16, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melander90
Hej!

Läste också på deras hemsida att dom varje år får in 300 ansökningar och att 8-10% av dessa sökande blir flygledare vilket jag tycker låter som höga siffror förhållandevis om man jämför med eurocontrol där någon tidigare skrev att 6% klarar testerna och av dessa kommer 60% igenom.

Sättet man utbildar på i eurocontrol är väl förmodligen ganska likt det sätt man utbildade på i Sverige och Danmark för 20-30 år sedan. Lite omodernt tankesätt tycker jag och ganska mycket resursslöseri. Lite militärt tankesätt där man gör allt för att sänka de antagna. Inte speciellt smart och jag tror inte du får inte bättre flygledare för det.
Citera
2009-12-16, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melander90

Jag läste på http://www.pprune.org att det var en underdrift, att ibland kan det vara så högt som 75% som failar och normalt snarare är att över 50% failar. Hur bra källa det är vet jag dock inte.
Citera
2009-12-17, 06:38
Medlem
melander90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hasnoname
Sättet man utbildar på i eurocontrol är väl förmodligen ganska likt det sätt man utbildade på i Sverige och Danmark för 20-30 år sedan. Lite omodernt tankesätt tycker jag och ganska mycket resursslöseri. Lite militärt tankesätt där man gör allt för att sänka de antagna. Inte speciellt smart och jag tror inte du får inte bättre flygledare för det.

Varför är det förmodligen så?

Jag har läst att det är olika intagningskrav på olika ställen. Det kan också vara att eurocontrol har högre krav? En tanke bara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in