Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-05-24, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
så här ser det ut när man plottar ut dom första 20000 stjärnorna:

https://ibb.co/sc8pTR7

(börjar se riktigt läskigt ut)

Och vad sa en riktig astronom när du visade hen graferna?

Härligt att du i alla fall äntligen tror på satelliter och raketer! Skall vi titta på lite data från rymdteleskopen härnäst kanske?
Citera
2025-05-24, 19:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
De här graferna tycker jag du ska skicka till Simon och posta på forum.tychos.space

Och som vi ser och som en tidigare illustration förklarar så är den här fördelningen precis vad som är att förvänta om orsaken till parallaxerna inte är en rörelse runt Solen, utan en rörelse som Jorden gör samtidigt som Solen rör sig runt Jorden. 25% positiv och 25% negativ parallax för stjärnor vi rör oss vinkelrätt i förhållande till, och 50% ingen parallax för de stjärnor vi rör oss bort från eller emot.

det är klart att jag visade Simon graferna först. nu har jag också lagt upp den läskigaste där (under tråden Negative Parallax).
Citera
2025-05-24, 20:02
Medlem
Citat:
så här ser det ut när man plottar ut dom första 20000 stjärnorna:

https://ibb.co/sc8pTR7

(börjar se riktigt läskigt ut)

Tychos? Vad snackar du om? Vad du kan plotta eller ej har inte särskilt stor betydelse. Det är inte du som avgör de olika möjliga orsakerna till negativ prallax. Läs modern litteratur och vetenskapliga publikationer så slipper du sitta och gissa och kan använda tiden till andra "mysterier".
Citera
2025-05-24, 20:05
Medlem
Citat:
De här graferna tycker jag du ska skicka till Simon och posta på forum.tychos.space

Och som vi ser och som en tidigare illustration förklarar så är den här fördelningen precis vad som är att förvänta om orsaken till parallaxerna inte är en rörelse runt Solen, utan en rörelse som Jorden gör samtidigt som Solen rör sig runt Jorden. 25% positiv och 25% negativ parallax för stjärnor vi rör oss vinkelrätt i förhållande till, och 50% ingen parallax för de stjärnor vi rör oss bort från eller emot.

Snälla, oavsett vilken statistik ni försöker använda är de olika möjliga förklaringarna 99.99% av världens astronomer är överens om fortfarande de samma.
Citera
2025-05-24, 20:10
Medlem
Citat:
det är klart att jag visade Simon graferna först. nu har jag också lagt upp den läskigaste där (under tråden Negative Parallax).

Ok, Tycho-katalogen och inte Tychosmodellen. Men det förändrar inget. Ni måste gå in på fysiken och bevisa att Tychosmodellen "slår" den heliocentriska. En nyckel är att ni kan visa att gravitationen inte fungerar som de flesta tror. Det här med parallax kommer ni alsrig kunna utnyttja till er fördel efter som det inte handlar om en fysisk realitet.
Senast redigerad av knowledgehunger 2025-05-24 kl. 20:14.
Citera
2025-05-24, 20:14
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
så här ser det ut när jag plottar de 2000 första resultaten från Tycho-katalogen (från Hipparcos-satelliten):

https://ibb.co/CK4ZdDFp

y-axeln visar deklination och x-axeln parallax.
Hur har den satelliten kommit upp i omloppsbana om nu raketdrift inte fungerar i vacuum? Vilka krafter är det som håller kvar den i omloppsbana? Är det samma krafter som håller ihop det geocentriska systemet?
Citera
2025-05-24, 20:17
Medlem
Citat:

Varför visa Simon? Han är väl ingen astronom. Visa dem för någon utbildad astronom så kan ni passa på att reda ut orsakerna istället för att sprida något ni inte har på fötter att avgöra.

Dessutom, Simon är helt emot satteliter och raketer i vakuum så det vore lite att skjuta sig i foten om han kommenterade graferna. Det är även förvånandsvärt att Patrik ens föreslog att visa Simon. Lite avslöjande 😅
Senast redigerad av knowledgehunger 2025-05-24 kl. 20:24.
Citera
2025-05-25, 10:18
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andelslott
Och vad sa en riktig astronom när du visade hen graferna?

Härligt att du i alla fall äntligen tror på satelliter och raketer! Skall vi titta på lite data från rymdteleskopen härnäst kanske?

Jag förstår att det är svårt att föreställa sig för professorn att det inte måste vara en live sändning bara för att det står "Live" längst upp i rutan. Det kan tom vara en helt igenom förinspelad film.

Och att det är förinspelad film vi fått se vad gäller satelliter, månlandningsr, ISS samt att datan vi diskuterar här inte framställts med satelliter, kan vi vara säkra på eftersom, som Sherlock Holmes sa "När det omöjliga uteslutits är det som är kvar, hur orimligt det än verkar, sanningen.". Och att något kan skickas upp i rymden eller försättas i omloppsbana runt Jorden med en raket, är fysiskt omöjligt.

Och många har hintat om att det är så här media fungerar. Se exempelvis Newsbenders från 1968

https://youtu.be/xYAke_z3RVU

Men eftersom vi är så propagandiserade så kan de flesta inte ens överväga att det skulle kunna vara så. Platon beskriver fenomenet i sin grottallegori.
Citera
2025-05-25, 11:34
Medlem
Citat:
Jag förstår att det är svårt att föreställa sig för professorn att det inte måste vara en live sändning bara för att det står "Live" längst upp i rutan. Det kan tom vara en helt igenom förinspelad film.

Och att det är förinspelad film vi fått se vad gäller satelliter, månlandningsr, ISS samt att datan vi diskuterar här inte framställts med satelliter, kan vi vara säkra på eftersom, som Sherlock Holmes sa "När det omöjliga uteslutits är det som är kvar, hur orimligt det än verkar, sanningen.". Och att något kan skickas upp i rymden eller försättas i omloppsbana runt Jorden med en raket, är fysiskt omöjligt.

Och många har hintat om att det är så här media fungerar. Se exempelvis Newsbenders från 1968

https://youtu.be/xYAke_z3RVU

Men eftersom vi är så propagandiserade så kan de flesta inte ens överväga att det skulle kunna vara så. Platon beskriver fenomenet i sin grottallegori.

Med den inställningen är der ju lönlöst att ens diskutera. Dessutom, den data ni försöker nyttja i diskussionen om negativ parallax är ju i så fall värdelös. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar. Om du "vet" att datat inte insamlats via en satellit kan du inte komma och påstå att det är "äkta" data baserat på jordobservationer. Du har inte vetorätt och kan bestämma vad som är rätt eller fel så att det passar er.

Du har ännu inte svarat på vad som händer inuti brännkammaren direkt efter att det explosiva raketbränslet antänts. Gaser bildas, expanderar och bygger upp ett enormt tryck mot kammarens insida. Skapas då ett arbete på raketen av denna enorma kraft som utvecklas?

Jag är inte intresserad av vad som händer senare, när gasen lämnat raketen, för det skapas så klart inget arbete på rymdens vakuum.

Sedan behöver du ta dig en allvarlig funderare. Om du hittar exakt 0 st. referenser som beskriver raketers framdrift enligt ditt hittepå, då är sannolikheten för att du har fel mycket stor. För det är väl inte så att det du påstår endast förs vidare muntligt, utan att någonsin ha nedteckats någonstans bland världens alla skrifter?
Citera
2025-05-25, 12:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av knowledgehunger
Varför visa Simon? Han är väl ingen astronom. Visa dem för någon utbildad astronom så kan ni passa på att reda ut orsakerna istället för att sprida något ni inte har på fötter att avgöra.

Dessutom, Simon är helt emot satteliter och raketer i vakuum så det vore lite att skjuta sig i foten om han kommenterade graferna. Det är även förvånandsvärt att Patrik ens föreslog att visa Simon. Lite avslöjande 😅

det var Simon som hjälpte mig att hitta de faktiska tabellerna från Tycho-katalogen, när jag bad om hjälp. och det var han som fick mig att bli intresserad av astronomi igen.
Citera
2025-05-25, 12:56
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knowledgehunger
Med den inställningen är der ju lönlöst att ens diskutera. Dessutom, den data ni försöker nyttja i diskussionen om negativ parallax är ju i så fall värdelös. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar. Om du "vet" att datat inte insamlats via en satellit kan du inte komma och påstå att det är "äkta" data baserat på jordobservationer. Du har inte vetorätt och kan bestämma vad som är rätt eller fel så att det passar er.

Du har ännu inte svarat på vad som händer inuti brännkammaren direkt efter att det explosiva raketbränslet antänts. Gaser bildas, expanderar och bygger upp ett enormt tryck mot kammarens insida. Skapas då ett arbete på raketen av denna enorma kraft som utvecklas?

Jag är inte intresserad av vad som händer senare, när gasen lämnat raketen, för det skapas så klart inget arbete på rymdens vakuum.

Sedan behöver du ta dig en allvarlig funderare. Om du hittar exakt 0 st. referenser som beskriver raketers framdrift enligt ditt hittepå, då är sannolikheten för att du har fel mycket stor. För det är väl inte så att det du påstår endast förs vidare muntligt, utan att någonsin ha nedteckats någonstans bland världens alla skrifter?

Jo det kan man eftersom data om stjärparallaxer samlats in sedan 1800-talet utan påståendet att det görs med satelliter. Och om du hade satt dig in i ämnet du har åsikter om så hade du vetat att prominenta astronomer har ifrågasatt hur det skulle vara tekniskt möjligt att mäta parallaxer med den noggrannhet ESA hävdar med hjälp av satelliter, eftersom teleskopen de uppger använts inte kan göra det. Hoppsan... Lögnare måste ha sinne för detaljer som man brukar säga.
Senast redigerad av patrixx 2025-05-25 kl. 13:00.
Citera
2025-05-25, 13:46
Medlem
Citat:
det var Simon som hjälpte mig att hitta de faktiska tabellerna från Tycho-katalogen, när jag bad om hjälp. och det var han som fick mig att bli intresserad av astronomi igen.

Så Hytten tror också på satelliter och raketer! Bättre och bättre!
Senast redigerad av Andelslott 2025-05-25 kl. 14:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in