2019-08-06, 23:38
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det är klart de tagit rätt person. Det kommer att visas genom att han beskriver hur han har gått till väga, erkännandet, dna och antagligen fingeravtryck.

Knäckfrågan kan möjligen bli rubriceringen.

Ja, självklart har de tagit rätt person. Ingen tvekan. Och som du märkte sa jag inget om att jag tror något annan gjort det. Jag är 100% säker på att JL är mördaren och har aldrig tvekat. Punkt slut. Men polisen måste ju ändå precis som i alla andra mordfall lägga fram bevis för att det är han som är mördaren.

Jag svarade alltså på ett inlägg om att JL eventuellt skulle ta tillbaka sitt erkännande för att advokaten ville att polisen skulle vara tvungna att bevisa att det verkligen är JL som gjort detta. Det måste de ju hur som helst. Det går ju inte att utgå från ett erkännande enbart. Man måste få fram någon form av bevis också.
Citera
2019-08-06, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reggie Hamond
Kan dock inte vara särskilt svårt i detta fall. Han kommer också få genomgå en rättspsykiatrisk undersökning. Tror nog att de allra flesta misstänker att han led av en allvarlig psykisk störning vid tiden för brottet. Men det är upp till rättsmedicinalverket att avgöra.
Dom pysslar väl med rättsmedicin och inte psykiatri. Menar du kanske rättspsykiatrin?
Citera
2019-08-06, 23:43
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, självklart har de tagit rätt person. Ingen tvekan. Och som du märkte sa jag inget om att jag tror något annan gjort det. Jag är 100% säker på att JL är mördaren och har aldrig tvekat. Punkt slut. Men polisen måste ju ändå precis som i alla andra mordfall lägga fram bevis för att det är han som är mördaren.

Jag svarade alltså på ett inlägg om att JL eventuellt skulle ta tillbaka sitt erkännande för att advokaten ville att polisen skulle vara tvungna att bevisa att det verkligen är JL som gjort detta. Det måste de ju hur som helst. Det går ju inte att utgå från ett erkännande enbart. Man måste få fram någon form av bevis också.

Ok. Advokaten kommer inte att lyfta fram möjligheten att GM är en tredje person. Han förstår ju att det finns DNA, ett erkännande, sannolikt inköpskvitton, med mera.
Citera
2019-08-06, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kenopeno
Ja det lär väl visa sig mer i FUPen åt vilket håll det pekar.

Var vill du att ribban ska ligga för oss amatöranalytiker?
Vilka diagnoser anser du ligger på tillräckligt hög ribba?
Psykopat, sociopat, asperger, psykos? Eller någon annan som ligger tillräckligt högt?

Om hans motiv enbart är en lust att se hur det känns att döda, vad säger det dig?

Om detta är hans enda motiv, så finner jag det intressant att han i så fall väljer sin bästa vän som offer. Om det inte ligger ilska och förakt bakom motivet, så säger det en del om denna jack.
Då var PP enbart ett enkelt och lättillgängligt offer i Jacks ögon.

Spekulationer så klart.
Är det inte enklaste att ta någon man känner och som litar på en? Mycket som kan gå fel är då undanröjt. Samt i fall GM inte kan känna samhörighet med offret så är saken biff.
Citera
2019-08-06, 23:53
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ok. Advokaten kommer inte att lyfta fram möjligheten att GM är en tredje person. Han förstår ju att det finns DNA, ett erkännande, sannolikt inköpskvitton, med mera.

Ja, som det verkar nu är ett åtal kristallklart. Det finns för mycket bevis och ett erkännande. Förmodar att advokaten försöker utöva lite damage control. Men att ta tillbaka erkännandet är det lite för sent för nu. JL har sagt för mycket till SOS och kanske också till polis och räddningspersonal när de anlände.

Det är möjligt att JL själv vill ta tillbaka erkännandet. Han kanske tror på ett barnsligt vis att han blir frisläppt då. Jag förmodar att han har fullständiga restriktioner och då måste det bli oerhört långsamt och tråkigt på häktet. Sitta ensam på ett rum och endast få läsa häktets böcker. Jag är inte helt säker på att han fattat i förväg hur trist och tråkigt det är på ett häkte, dvs om han planerat mordet i förväg - vilket jag tror.
Citera
2019-08-06, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja men inte själva filmerna/dataspelen i sej. Då skulle vi ha massor av mördare.
Har vi inte det då?
Citera
2019-08-07, 00:00
Medlem
Reggie Hamonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Dom pysslar väl med rättsmedicin och inte psykiatri. Menar du kanske rättspsykiatrin?

Det jag menar är att Rättsmedicinalverket är en myndighet inom själva rättsväsendet. Det är en myndighet som har stort ansvar för bland annat rättspsykiatri. Det är Rättsmedicinalverkets arbetsuppgift att fatta beslut när det handlar om psykiatriska tester av människor som är åtalade för grova brott.
Citera
2019-08-07, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
GM ser vänlig, timid ut. PP ser kaxig ( med attityd) ut. Allt enligt min uppfattning.

Det var en väldigt hastig och högst subjektiv bedömning du gjort av de två personerna. Utifrån ett enda foto dessutom. Om vi nu ska göra en bedömning är min åsikt INTE att GM ser vänlig ut, snarare motsatsen.
Citera
2019-08-07, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veldes
https://www.facebook.com/johan.f.lindblom

JL?

Du menar att detta ska vara pappan? Ingen aning....

Fast varför ska man rota i hans familj? De har ju inte gjort något?

GM kommer uppenbarligen från ett på papperet välordnat hem och lever under goda förhållanden. Jag tycker faktiskt synd om hans närmaste, hur förklarar man för sin omgivning att ”just det, det var min son som högg ihjäl sin kompis”.
Citera
2019-08-07, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brudentycker
Det var en väldigt hastig och högst subjektiv bedömning du gjort av de två personerna. Utifrån ett enda foto dessutom. Om vi nu ska göra en bedömning är min åsikt INTE att GM ser vänlig ut, snarare motsatsen.
Absolut. Helt subjektiv. Förstår inte vart du vill komma. Det är min åsikt, du har din, helt ok.
Citera
2019-08-07, 00:08
Medlem
kafus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StolthetHV71
Och varför råkade det vara just PP som skulle "straffas"?
Eller va det bara en slump.. att första bästa kompis som inte var upptagen just den kvällen skulle få en yxa i ryggen för att han under en längre tid kollat på mordfilmer och fått inspiration.. usch!

Valet av medgörligt brottsoffer ingen slump

Nej, det var ingen slump att MGM Jack Elliot Lindblom valde klasskamraten Peter Plax som sitt offer.

Att Jack Lindblom valde en snäll pojke, 16-årige Peter Plax, som mål för sin yxattack, det visar på Jacks förmåga till skademinimering för honom som gärningsman.

Uteslutandet av ett aggressivt angreppsmål var helt medvetet

Jack undvek att ge sig på folk med stort våldskapital. Hade Jack valt att besöka Angels Place för att där slå yxan i en av åtta närvarande fullvärdiga medlemmar i Hells Angels, 26 till 36 år gamla, då hade han knappast efteråt kunna ringa polis för att med lugn och sval röst berätta att han just köttat en kille.

Högupplöst bild på Angels Place i Bromma med läsbar skylt med gatunamnet, Ranhammarsvägen 23.

Mindre skrymmande bild som ryms på vanlig dataskärm.

Sätt ej din yxa i fel person!

Hade Jack satt sin yxa i huvudet på en kortsnaggad Angel, då hade de övriga hämtat en vinkelslip från verkstaden och med den avlägsnat alla utskjutande delar från Jacks unga kropp, näsa och öron, fingrar och tår, bröstvårtor, kuk och kulor. Hade Jack därvid sagt ett enda fult ord, då hade man med vinkelslipen även avlägsnat först hans underkäke, sedan tänderna i överkäken med tång och till sist den fula tungan. Sedan hade inte Jack kunnat ringa någon poilis, inte utan hjälp i alla fall. Men hade han överlevt alla amputationer, då hade det snälla samhället skonat honom från sluten ungdomsvård, trots begånget yxmord.

Slår någon fel man - då finnes ingen hjälp

Tyvärr förmår det goda samhället ej att hjälpa den som sätter sin yxa i fel person. Jag kan ej säkert veta vart sådan yxman går och landar, men han kommer aldrig mer att träffa sina nära och kära. Sannolikt kommer han bara att kunna rapporteras som saknad innan eftersökningarna upphör och fallet avskrivs.
Senast redigerad av kafu 2019-08-07 kl. 01:08.
Citera
2019-08-07, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monotyp
Det har funnits åtminstone en med Asperger i min umgängeskrets och, med risk för att få nån här med den diagnosen kränkt, måste jag säga att de är som från en annan planet. De är ganska robotlika, om de skrattar så är det med ett uttryckslöst ansikte. De förstår humor men reagerar inte "mänskligt" på humor. Känslorna är som avstängda.

Sen är det ju det att de generellt har väldigt svårt för kroppskontakt. Låt oss då ponera att PP var lika uttrycksfull känslomässigt som fysiskt (t ex ryggdunk, kramar), då kan det ha utlöst en kraftig motreaktion från JL som helt enkelt inte kunnat hantera och bearbeta situationen.

Att JL köpte verktyg kanske bara betyder att han ville bygga läger eller koja med PP. Nåt intresse han snöat in på. De umgicks ju i ca fyra timmar före brottet. Inväntade JL rätt tidpunkt att döda eller var det ett plötsligt infall?

Den med Asperger jag kände var helt okreativ och när han nån gång hjälpte mig med en trädkoja gjorde han bara nåt efter att ha fått instruktioner. Inte på eget initiativ. Så ur mitt perspektiv ser jag det som märkligt om någon med Asperger drar igång ett projekt.

Vi har olika sorts erfarenheter av människor med Asperger i vår omgivning. Min erfarenhet är en "handy man", en företagsledare - som har "kort stubin" och svårt att förstå hur andra människor tänker. Svårt att förstå vissa uttryck - trots hög intelligens. Svårt att förstå hur sårande hans uttalanden kan kännas hos andra när han "bara säger sanningen".. Egen företagare blev han för att kunna anpassa jobbet efter hans behov - inte tvärtom. Men kundkontakterna kan fortfarande vara ett problem (som nu andra får sköta).En idrottsman som tar hand om sin kropp och motionerar regelbundet. Och slutgiltigen klarar han inte av förändringar i planeringen även om de skulle vara totalt betydelselösa ur andras synvinkel.

Som du ser kan en aspi vara på många olika sätt. Karaktäristiskt är trots allt detta att de inte förstår sig på andra människor - inte på djupet i alla fall. De kan lära sig med åren vissa saker, men helt som vi andra blir de aldrig. Dessutom går detta ofta i arv till nästa generation så man kan kanske ändå säga att "arv och miljö" har samverkat oavsett att man inte kan bli aspi bara för att man har fått en viss uppfostran. En aspiförälder är nog speciell och när en aspi uppfostrar en annan aspi kan det uppstå stora problem. Trots att man skulle kunna tro tvärtom också (om en aspiförälder hade förmågan att "känna igen sig" hos sitt barn).

Därför undrar jag hur MGM:s föräldrar är?

Och slutgiltligen måste jag säga att vad fruktansvärt för offrets föräldrar att läsa saker som att MGM bara kände för att döda "någon".. Det måste väl vara det absolut värsta man kan höra som föräder till offret. Att ens barns död bara skulle ha varit en total slump pga en galnins felfungerande hjärna..

Hellre skulle jag som förälder höra storyn om en "svartsjukedrama" eller liknande för att själv kunna försöka förstå lite grann ens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in