2019-08-07, 00:15
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
De bör inte sitta hur länge som helst. I detta fall kommer de försöka väcka åtal senast 14 augusti. Om det är så att det är väldigt långt till rättegången så skulle jag förmoda att man försöker finna ett "häktessubstitut". Dvs ett bättre boende som är tillfredsställt övervakat. Men hur reglerna ser ut för det vet jag inte riktigt, men nån sorts sluten vård som har betryggande övervakning.

Edit: Häktescellerna i Sollentuna är ju inte celler direkt, såna man kan se på tv. Det är rum med säng, skrivbord etc. Men - man är ju inlåst. Fast det kunde varit värre kan jag tycka. Skulle tro att han även har tv och radio. Kanske får han ha tv-spel. Han sitter inte där för att brytas ner, utan för att förvaras på ett säkert sätt.

Förvisso, men då dem döms så brukar straffen kortas ner rejält p,g,a ålder, är det inget liknande vid häktning?
Citera
2019-08-07, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
Du menar att detta ska vara pappan? Ingen aning....

Fast varför ska man rota i hans familj? De har ju inte gjort något?

GM kommer uppenbarligen från ett på papperet välordnat hem och lever under goda förhållanden. Jag tycker faktiskt synd om hans närmaste, hur förklarar man för sin omgivning att ”just det, det var min son som högg ihjäl sin kompis”.

Det är pappan, men håller med om att det är fruktansvärt för familjen och att det inte bör grävas i familjen. Stackaren måste leva i en mardröm. Dessutom lärare, fruktansvärt.
Citera
2019-08-07, 00:34
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
GM ser vänlig, timid ut. PP ser kaxig ( med attityd) ut. Allt enligt min uppfattning.

GM ser lite underdånig ut.
Citera
2019-08-07, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof

Sen är ju tonåringar generellt mindre omdömesgilla än vuxna, så steget till våldsamheter är inte så långt.
.

Tycker inte man kan generalisera tonåringar, att de skulle ha lättare att ta till våld. Tonåringar är som andra med olika personligheter och erfarenheter i bagaget. Utveckling sker - javisst, men det betyder inte att alla tonåringar är omogna eller kopior av varandra rakt av.
Citera
2019-08-07, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veldes
https://www.facebook.com/johan.f.lindblom

JL?

Hade du läst tråden hade du vetat att JL heter J*ck och inte Joh*n. Eller i allafall sökt i tråden.
Citera
2019-08-07, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Hur många tonåringar mördade bestialiskt i Sverige om vi går 20-25 år tillbaka i tiden?

I ett enstaka fall går det naturligtvis inte att applicera några säkra teorier på händelsen. Något är i varje fall riktigt fel hos MGM oavsett vad som ligger bakom.
för att sverige var tryggare då?

du svarade inte på min fråga. Jack the ripper härjade vilt på 1800 tlet utan film och tvspel.
Senast redigerad av CentroX 2019-08-07 kl. 01:03.
Citera
2019-08-07, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inam
Den svenska idyll mamman beskrev förmodligen inte längre alls känns särskilt idyllisk.

https://www.facebook.com/100003290666278/posts/1347665405353135?sfns=mo

Det där är ödets ironi utan dess like. Det som mamman för nästan exakt 2 år innan mordet uppfattade som "svensk idyll" visade sig bli hennes livs värsta mardröm..

Tänk om hon har pratat med sin son om just hur "fint det är där" vid Rösjöbadet och hur konstigt att folk inte ha upptäckt detta..

Och tänk om bilden föreställer den exakta brottsplatsen? Hur kusligt vore inte det..
Citera
2019-08-07, 01:20
Medlem
Så du tycker synd om GM familj (som iofs ej kunnat förhindra att deras son blev mördare vid så ung ålder), för de lever under ordnade förhållanden och välordnat hem?
Inget skiljer familjen från alla andra familjer som drabbats av tragedier i landet.

Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
Du menar att detta ska vara pappan? Ingen aning....

Fast varför ska man rota i hans familj? De har ju inte gjort något?

GM kommer uppenbarligen från ett på papperet välordnat hem och lever under goda förhållanden. Jag tycker faktiskt synd om hans närmaste, hur förklarar man för sin omgivning att ”just det, det var min son som högg ihjäl sin kompis”.
Citera
2019-08-07, 01:24
Medlem
Bild på jack?
Citera
2019-08-07, 01:33
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veldes
Bild på jack?

(FB) Yxattack mot tonåring vid Rösjöbadet, Sollentuna 2019-08-02 (avliden)
Citera
2019-08-07, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Vi har olika sorts erfarenheter av människor med Asperger i vår omgivning. Min erfarenhet är en "handy man", en företagsledare - som har "kort stubin" och svårt att förstå hur andra människor tänker. Svårt att förstå vissa uttryck - trots hög intelligens. Svårt att förstå hur sårande hans uttalanden kan kännas hos andra när han "bara säger sanningen".. Egen företagare blev han för att kunna anpassa jobbet efter hans behov - inte tvärtom. Men kundkontakterna kan fortfarande vara ett problem (som nu andra får sköta).En idrottsman som tar hand om sin kropp och motionerar regelbundet. Och slutgiltigen klarar han inte av förändringar i planeringen även om de skulle vara totalt betydelselösa ur andras synvinkel.

Som du ser kan en aspi vara på många olika sätt. Karaktäristiskt är trots allt detta att de inte förstår sig på andra människor - inte på djupet i alla fall. De kan lära sig med åren vissa saker, men helt som vi andra blir de aldrig. Dessutom går detta ofta i arv till nästa generation så man kan kanske ändå säga att "arv och miljö" har samverkat oavsett att man inte kan bli aspi bara för att man har fått en viss uppfostran. En aspiförälder är nog speciell och när en aspi uppfostrar en annan aspi kan det uppstå stora problem. Trots att man skulle kunna tro tvärtom också (om en aspiförälder hade förmågan att "känna igen sig" hos sitt barn).

Låter snarare som att du beskriver en psykopat, alternativt en sociopat. Kanske är gränsen ibland hårfin. Men okej, en sociopat förstår nog det sociala spelet bättre.
Citera
2019-08-07, 02:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
för att sverige var tryggare då?

du svarade inte på min fråga. Jack the ripper härjade vilt på 1800 tlet utan film och tvspel.

Du har inte ställt någon fråga till mig. JTR var förmodligen inte 16 år. Dessutom gör jag inga jämförelser med händelser som hänt tidigare än när det civiliserade samhället startade, i princip på 1900-talet.

Sverige var ju avgjort tryggare för 50 år sedan. Visst förekom det sommarmord och en och annan utflippad galning, men inga tonåringar som högg ihjäl andra med yxa. I princip spelar det ingen roll vad som utlöste det. Det är ju inte jättevanligt och alla är ansvariga för vad de gör. Det är bara 1 % som ägnar sig åt grymma brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in