2019-08-06, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclair
Det är ju en del som tar tid. Bland annat kriminaltekniska resultat, som i verkligheten inte går lika snabbt som i CSI. Å andra sidan är det relativt tydligt vem som är gärningsman
Thomas Quick-fallet?
Citera
2019-08-06, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är åtal som skall väckas då och förundersökningsprotokollet skall vara klart. Ingen förhandling kommer ske den 14. Alla parter kommer att hinna läsa på hela fupen, sätta sig in i det hela, leta efter förmildrande omständigheter etc etc etc.
När åtal är väckt är det vad dom har i en rättegång. Dom kommer inte ha tillräckliga bevis tills dess och speciellt inte om han har en duktig advokat. Jag blir gärna motbevisad och accepterar det men jag är relativt säker att det inte kommer hända.
Citera
2019-08-06, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Person.Persson
När åtal är väckt är det vad dom har i en rättegång. Dom kommer inte ha tillräckliga bevis tills dess och speciellt inte om han har en duktig advokat. Jag blir gärna motbevisad och accepterar det men jag är relativt säker att det inte kommer hända.
Ok. Om de anser sig inte ha på fötterna så kommer inte åtal väckas då. Men med tanke på vad vi läst i media så kan inte jag se annat än att de har klar bevisning. De vill ha motiv också. Han har erkänt, de har hittat verktyget han använde. Han anmälde sig själv. Troligen finns även besudlingar på honom som bevisar att han är mördaren. DET räcker för ett åtal. Sen är det ju en hel massa till som skall in i protokollet. Men åtal kommer väckas 14 aug. Jag skulle bli otroligt förvånad om det inte blev så.
Citera
2019-08-06, 20:23
Medlem
” Det är fortfarande en gåta för polisen varför tonåringen yxmördade sin vän i Sollentuna. En av polisens arbetsteorier är att pojken inspirerats av mordfilmer på nätet, enligt uppgifter till Aftonbladet. ”
Citera
2019-08-06, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Person.Persson

Citat:
Ok. Om de anser sig inte ha på fötterna så kommer inte åtal väckas då. Men med tanke på vad vi läst i media så kan inte jag se annat än att de har klar bevisning. De vill ha motiv också. Han har erkänt, de har hittat verktyget han använde. Han anmälde sig själv. Troligen finns även besudlingar på honom som bevisar att han är mördaren. DET räcker för ett åtal. Sen är det ju en hel massa till som skall in i protokollet. Men åtal kommer väckas 14 aug. Jag skulle bli otroligt förvånad om det inte blev så.

Kan bara hålla med PersonP: inte en chans att åtal väcks den 14:e. Det kan man ju hoppas på, för alla inblandades skull, men det kommer ej att ske.
Det vore i så fall nytt svenskt rekord i grenen åtalsväckande avseende mord/dråp. I modern tid, bör tilläggas.
Citera
2019-08-06, 20:32
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hmmjsha
” Det är fortfarande en gåta för polisen varför tonåringen yxmördade sin vän i Sollentuna. En av polisens arbetsteorier är att pojken inspirerats av mordfilmer på nätet, enligt uppgifter till Aftonbladet. ”

Herregud! Om det är så polisen försöker förklara det inträffade, så är de ju verkligen utvecklingsstörda.

Man får ju verkligen hoppas att de också försöker hitta den verkliga orsaken, oavsett om han nu har kollat mordfilmer på nätet..
Citera
2019-08-06, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Vilken trist avslutning på de bådas sommarlov;
den ene död och den andres framtid spolierad.

Framtid spolierad? Vissa tycker faktiskt om att döda.
Citera
2019-08-06, 20:35
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busteqsun
Jag har ingen aning hur man söker i en tråd.. kan du ge mig info
Lite hjälpsamhet skadas vi inte av. Bild på GM.
Citat:
Ursprungligen postat av Anton036
https://gyazo.com/2decf5f956bab469961c37aa2e598dd5

https://imgur.com/a/jlln6BB

För att förtydliga

Han som sitter ner är GM
Citera
2019-08-06, 20:36
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:

Det behövs inte ett motiv för att väcka åtal. Och enbart ett erkännande räcker inte heller. Även om han erkänt så genomförs ändå alla undersökningar eftersom det måste finnas tillräckliga bevis för att åklagaren ska kunna väcka åtal och att dennes bedömning att det ska kunna hålla i rätten.

https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/atalsbeslutet/
Citera
2019-08-06, 20:37
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zGkKVr/polisens-teori-fick-inspiration-av-mordfilmer-pa-natet

"Fick inspiration av mordfilmer från nätet".

Kan mycket väl vara så, men hur länge har då inte detta grott i honom. Hur länge har han velat utföra en sån här handling? Och varför råkade det vara just PP som skulle "straffas"?
Eller va det bara en slump.. att första bästa kompis som inte var upptagen just den kvällen skulle få en yxa i ryggen för att han under en längre tid kollat på mordfilmer och fått inspiration.. usch!
Citera
2019-08-06, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Kan bara hålla med PersonP: inte en chans att åtal väcks den 14:e. Det kan man ju hoppas på, för alla inblandades skull, men det kommer ej att ske.
Det vore i så fall nytt svenskt rekord i grenen åtalsväckande avseende mord/dråp. I modern tid, bör tilläggas.
Jag hoppas ni har fel, med tanke på att JL bör få slippa ur häktet så fort som möjligt. Han får vänta först till förhandlingen, sedan 14 dgr på att domen skall meddelas. Sen ytterligare 14 dgr för att domen skall vinna laga kraft. Lång tid i häktet, om de inte efter åtal väckts, flyttar på honom till någon sluten vård nånstans. Ja ja, den som lever får se.
Citera
2019-08-06, 20:39
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Jag tror att PP var snäll och ville hjälpa JL och umgås med honom pga att familjerna känner varann sedan länge. Och att JL är en utböling med få eller inga vänner. Kanske mobbad i skolan. PP ställer upp för en barndomsvän som han tycker synd om.

Aspie-JL känner sig i sin aspievärld förorättad av något som för en utomstående framstår helt absurt. PP kanske dragit ett skämt för en tid sedan som aspien uppfattat som en djup kränkning.

Min teori bygger bl.a på fallet med aspien Ragnar Nilsson som helt plötsligt kallblodigt mördade sina halvsyskon och deras far.

Med största sannolikhet kommer vi snart få läsa om hur JL redan i barndomen plågat och kanske dödat djur. Det brukar alltid vara en kraftig varningssignal som oftast inte tas på allvar, utan viftas bort som pojkstreck.

”Det nya Sverige”. Alla varningssignaler måste ju ha funnits men föräldrar och folk i omgivningen bara skiter i det. Hur mycket terapi fick föräldrarna Anton Lundin att gå i, tills den dagen kufen greppade svärden.

Kanske dags att börja jobba lite mer på skyddsnätet i det här landet annars ser det väl ut som USA en dag i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in