Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
JAG skulle bli förvånad. Jag tror nämligen inte han uppfyller de kriterier som finns för att bli inskriven på rättspsyk. Han är smart, intelligent, högpresterande och det enda han visat utåt är det morbida intresset för äkta mord på film. Obehagligt, otäckt …. absolut. Men jag tror han enbart i början var nyfiken på snuff-movies och blev både beroende av dom samt avtrubbad. Saker och ting normaliseras när man utsätter sig för, eller blir utsatt för, onormala saker om och om igen. Det kan gälla sjukt familjeliv med svåra övergrepp - barnen börjar till slut tro att det är normalt. Gränserna flyttas fram. Och det är det jag tror hände här. Inte övergrepp i hans familj - absolut inte! Men normalisering och avtrubbning.
Jag känner inte till kriterierna men vist kan det vara som du säger att han inte kommer att uppfylla kraven som ställts för att dömas till rättspsyk. Sen vet jag inte om vi kan utgå ifrån att han är smart, intelligent. Några A i betyg på grundskolan är inte så svårt att få. Redan på gymnasienivå faller många högpresterande bort och talar vi sen om högskolan så sållas det än mer första året. Jag har svårt att se att någon "normalstörd" inte skulle förstå var gränsen går ang dessa filmer.
Citat:
Ursprungligen postat av
MeggieCleary
Även om man tittar på hemska filmer och blir avtrubbad så borde man ju ändå förstå att man själv inte ska göra det man ser på film. Jag tror han var störd redan innan han började titta på dylika filmer.
Jag delar din åsikt, sen får man förstås se om störningen är tillräckligt allvarlig för att han ska kunna dömas till rättspsykiatrisk vård.