2019-08-09, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnDillinger
Det är det sjukaste, att folk som begått vidriga brott får nya identiteter efteråt.
Man hjälper personen som enkelt kan flytta till ny ort, bo bland människor som inte har någon aning om vem den personen egentligen är.
Kanske bjuder hem den nya grannen som har suttit för mord/våldtäkt etc utan att veta något.

"Här Hagamannen, jag menar Anders Adolfsson, här har du ditt nya pass, nycklar till din bostad och dina nya bankuppgifter. Lycka till!"
"Och ditt nya personnummer". Nej, låter ju ganska fantastiskt och ganska otroligt.
Citera
2019-08-09, 15:52
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
JAG skulle bli förvånad. Jag tror nämligen inte han uppfyller de kriterier som finns för att bli inskriven på rättspsyk. Han är smart, intelligent, högpresterande och det enda han visat utåt är det morbida intresset för äkta mord på film. Obehagligt, otäckt …. absolut. Men jag tror han enbart i början var nyfiken på snuff-movies och blev både beroende av dom samt avtrubbad. Saker och ting normaliseras när man utsätter sig för, eller blir utsatt för, onormala saker om och om igen. Det kan gälla sjukt familjeliv med svåra övergrepp - barnen börjar till slut tro att det är normalt. Gränserna flyttas fram. Och det är det jag tror hände här. Inte övergrepp i hans familj - absolut inte! Men normalisering och avtrubbning.
Även om man tittar på hemska filmer och blir avtrubbad så borde man ju ändå förstå att man själv inte ska göra det man ser på film. Jag tror han var störd redan innan han började titta på dylika filmer.
Citera
2019-08-09, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Även om man tittar på hemska filmer och blir avtrubbad så borde man ju ändå förstå att man själv inte ska göra det man ser på film. Jag tror han var störd redan innan han började titta på dylika filmer.
Jag tror han fattade allvaret, men helt enkelt sket i det. Nyfikenheten och hans egen tillfredsställelse smällde högre.
Citera
2019-08-09, 16:00
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Det är det sjukaste, att folk som begått vidriga brott får nya identiteter efteråt.
Man hjälper personen som enkelt kan flytta till ny ort, bo bland människor som inte har någon aning om vem den personen egentligen är.
Kanske bjuder hem den nya grannen som har suttit för mord/våldtäkt etc utan att veta något.

"Här Hagamannen, jag menar Anders Adolfsson, här har du ditt nya pass, nycklar till din bostad och dina nya bankuppgifter. Lycka till!"

Det är nästan uteslutande minderåriga som får en ny identitet,men bara vid grova våldsbrott och att GM visar positiv respons på rehabilitering
Citera
2019-08-09, 16:05
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Jag tror han fattade allvaret, men helt enkelt sket i det. Nyfikenheten och hans egen tillfredsställelse smällde högre.

Då är man störd men kanske inte sjuk enligt lagens mening.
Citera
2019-08-09, 16:13
Medlem
Citat:
Då är man störd men kanske inte sjuk enligt lagens mening.
Precis. Tror inte han kommer upp i de kriterier som krävs för att hamna på rättspsyk. Han är för frisk. Vilket skrämmer livet ur mig. Hur många fler finns det i vårt samhälle som kikar på snuff-movies, inspireras av dom och tar livet av folk för sin egen nyfikenhets skull. Skrämmande.
Citera
2019-08-09, 16:21
Medlem
Citat:
JAG skulle bli förvånad. Jag tror nämligen inte han uppfyller de kriterier som finns för att bli inskriven på rättspsyk. Han är smart, intelligent, högpresterande och det enda han visat utåt är det morbida intresset för äkta mord på film. Obehagligt, otäckt …. absolut. Men jag tror han enbart i början var nyfiken på snuff-movies och blev både beroende av dom samt avtrubbad. Saker och ting normaliseras när man utsätter sig för, eller blir utsatt för, onormala saker om och om igen. Det kan gälla sjukt familjeliv med svåra övergrepp - barnen börjar till slut tro att det är normalt. Gränserna flyttas fram. Och det är det jag tror hände här. Inte övergrepp i hans familj - absolut inte! Men normalisering och avtrubbning.

Jag känner inte till kriterierna men vist kan det vara som du säger att han inte kommer att uppfylla kraven som ställts för att dömas till rättspsyk. Sen vet jag inte om vi kan utgå ifrån att han är smart, intelligent. Några A i betyg på grundskolan är inte så svårt att få. Redan på gymnasienivå faller många högpresterande bort och talar vi sen om högskolan så sållas det än mer första året. Jag har svårt att se att någon "normalstörd" inte skulle förstå var gränsen går ang dessa filmer.

Citat:

Jag delar din åsikt, sen får man förstås se om störningen är tillräckligt allvarlig för att han ska kunna dömas till rättspsykiatrisk vård.
Citera
2019-08-09, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castorchamp
Jag känner inte till kriterierna men vist kan det vara som du säger att han inte kommer att uppfylla kraven som ställts för att dömas till rättspsyk. Sen vet jag inte om vi kan utgå ifrån att han är smart, intelligent. Några A i betyg på grundskolan är inte så svårt att få. Redan på gymnasienivå faller många högpresterande bort och talar vi sen om högskolan så sållas det än mer första året. Jag har svårt att se att någon "normalstörd" inte skulle förstå var gränsen går ang dessa filmer.

.
Som jag försått det är det inte bara "några A". PP fick 16 A av 19. Och förstod att JL också fick liknande. Alltså inte bara "några A". Jag hade 9 A, men mest i estetik. Inget att skryta om. Jag tror att denna JL kom in på toppskola i gymnasiet. Men det smög sig ju nu.
Citera
2019-08-09, 16:33
Medlem
Finns det namn på GM? Mer än JL?
Citera
2019-08-09, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stampentrekant
Finns det namn på GM? Mer än JL?
J(a)ck Lindbl(o)m
Litet PS: hans namn har inte offentliggjorts någonstans i media. Men som jag förstått är det rätt kille, rätt namn, rätt gärningsman. Jag maskar hans namn med parenteser eftersom det inte är offentliggjort.
Senast redigerad av Picasso2 2019-08-09 kl. 16:41.
Citera
2019-08-09, 16:49
Medlem
Jag tycker det är patetiskt av dem som anser att föräldrarna till GM inte behöver diskuteras. Självklart kan man inte lasta dem för allt, men det handlar om en tonåring som föräldrarna fortfarande har ansvar för.

I den åldern pratar inte alltid barnen självmant med föräldrarna. Perioden mellan 13-17 år är det extremt viktigt att vara närvarande och kanske t.o.m lite jobbig som förälder. Verkligen prata med sina barn varenda dag. Gör man det så brukar det krypa fram om tonåringen mår dåligt och man kan skaffa den hjälp som behövs, innan det slutar med självmord eller i värsta fall som detta fall.

Personligen TROR jag att JL mått dåligt en längre tid och blivit sämre och sämre. Föräldrarna har haft fullt upp med sitt och inte tagit sig tid till att ha djupa diskussioner med sonen. Han har varit ensam med sina tankar och föräldrarna kör sitt race i tron att äldre barn klarar sig själva. Ytliga samtal runt matbordet på sin höjd.

Varenda förälder måste lära sig att prata med sina barn, alla barn kommer inte och ber om hjälp självmant.

Med detta sagt så tycker jag verkligen föräldrarna bör diskuteras. De har inte gjort det med flit, men helt övertygad om att de missat många tecken då de varit för upptagna med sitt. Svaret kommer säkert i FUP, har de sett något? Försökt skaffa hjälp?
Citera
2019-08-09, 17:02
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:

Det är fullständigt galet att GM skall skyddas och gömmas till varje pris. Den nu aktuelle yxmördaren kommer att vara lika farlig när han släpps ut från den slutna ungdomsvården om 3-4 år. Undrar om myndigheterna, förutom att förse honom med nytt namn, nytt personnummer, skyddad ID, ny bostad på annan ort och pengar till försörjningen- kommer dikta upp en fejkad livshistoria med trovärdiga dokument, som "styrker" att han levt ett tidigare ostraffat liv? Priset för detta kommer bli nya mordoffer i framtiden. Är det värt det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in