Citat:
Ursprungligen postat av
admin
Men det är ju 33% hot, 33% lögner och 33% politiker-trams (KFK), och minst ett trettiotal frågvisa, konkreta och seriösa svar på dina inlägg i tråden har raderats??
Citat:
Ursprungligen postat av
admin
Ytterligare information, både vad det gäller kostnader och vad som har samlats in, kommer att redovisas senare. När möjligheten att ge donationer funnits en tid. Jag skulle tro att vi vet mer om någon månad.
I'm sorry what? När du har sett hur mycket donationer du lyckades få, då händer vad?
=====
Citat:
Ursprungligen postat av
BigFatCone
Lägger ju lätt hellre nån hunka i månaden på att drifta forumet än att ha tillgång till de flesta av EAs spel.
Självklart är det värt en hundring för mig att kunna diskutera, men jag tillhör dom som redan har betalt och fortfarande gör det genom att utsättas för reklamen, med ett hundratal genomtänkta inlägg, att ta ouppskattning eller kollektivt hat för fel åsikter, och många gånger behöva vara den vuxne i diskussionen.
Att vara anonym bryr jag mig inte om. Klarar man klimatet på forumet ska man överleva ett besök från Aschberg, det är en bra regel. Anonymiteten används till 90% för att kunna förolämpa varandra och olika grupper. När de flesta hade tröttnat på att pissa på invandrare, kom hatgruppstrådarna som en räddande ängel. Det är hatandet användarna vill ha, och med admins godkännande i ryggen blomstrade det på en ny nivå. Om det är något som man eventuellt behöver anonymitet från, är det Flashbacks användare. Ska jag betala för att ni löser ett problem som ni själva har skapat?
Yttrandefriheten tror jag inte på längre. Att börja skriva ett inlägg är numera förenat med oron att det kommer att raderas, och en känsla av att det inte är någon idé, det gör det knappast bättre eller trevligare. De flesta som har donerat gör det för att känna gemenskap och skiter fullständigt i yttrandefrihet, de tar första bästa chans att tysta andras åsikter med grupptryck, oärlig argumentering, personangrepp, rapportering av inlägget så att det raderas m.m. Ni har blivit det ni ville bekämpa.
Att vara åtminstone måttligt intresserad av vad man egentligen donerar till - bandbredd, servrar, värderingar, admins vakthund - är naturligt. Att vara ointresserad av det är oansvarigt. Kommer du ihåg när Stadsmissionen vägrade att ta emot nästan 100 000:- från SD, och det i samband med det kom fram att VD:n hade ungefär lika mycket i månadslön. Tycker du att det borde ha tystats ner? För det är det ni gör med diskussionen om Flashback.
Flashbacks två ägare tog i år ut sammanlagt 1.750.000 kronor i lön. Ett faktum som, när någon påpekar det, försvinner m.h.a. forumets senaste censureringsmetod: tyst radering. Ingen notifikation till eller varning av användaren, trots att denne gjort något fel. Gör man inget fel behöver ju inte inlägget raderas?
=====
Man kan gilla forumet men ogilla den stämning som har blivit på det. Masspsykos är ett ord som dök upp i huvudet. Admin och moderatorer hade kunnat föregå med gott exempel, men istället väljer ni att spä på det.
Citat:
Ursprungligen postat av
tantr
Som programmerare samt tidigare drifttekniker vet jag att ett forum som detta rent tekniskt inte är dyrt att driva runt.
Vad kan ni behöva? 3 till 4 programmerare, någon drifttekniker.
Det kan mycket väl vara fler än fyra programmerare. Jag föreställer mig att Flashbacks kontor ser ut som NASA's mission control under en månlandning. Trots att forumet redan är up-and-running, inga förbättringar jobbas på och inte ens små, enkla buggar fixas. Själv har jag tre heltidsanställda mekaniker som underhåller min Volvo 740.
Citat:
Ursprungligen postat av
admin
Jag vet att att 7-10 servrar låter mycket, men forumet behöver betydligt fler än tio servrar. Vi försöker att ha så få servrar som möjligt, och har f.n. ett trettiotal som är aktiva.
Wtf, inte ens PokerStars eller TPB lär ha 30 servrar, och ni är ett textbaserat forum (inga videos, ingen streaming, ingen nedladdning, inga java-appar) i ett land med tio miljoner invånare. Jag börjar tro att du skojar med oss.
Citat:
Ursprungligen postat av
admin
Vi behöver dessutom alltid ha överkapacitet. Så att vi klarar av att hantera trafiken när det är besöksrekord. Det är vid större händelser som Flashback är som viktigast. Vi har inga problem med 50 000 samtidiga användare, men när det är 100 000 på forumet samtidigt, så går det riktigt trögt.
Det belastar inte webbservern medan man läser eller skriver, utan bara när man byter sida, postar ett inlägg, ändrar inställningar eller något annat "aktivt". 100k användare online som hoppar till nästa sida, en annan tråd, klickar på "nya ämnen" igen eller dylikt var 30:e sekund (en rimlig gissning) ger drygt 3000 förfrågningar i sekunden.
Min smartphone fixar det.
Jan Axelsson handlar servrar:
https://youtu.be/gZqvX2jX1EE