2019-07-27, 02:55
Medlem
tantrs avatar
Som programmerare samt tidigare drifttekniker vet jag att ett forum som detta rent tekniskt inte är dyrt att driva runt.

Vad kan ni behöva? 3 till 4 programmerare, någon drifttekniker. Jag antar att moderatorer inte tjänar en spänn. Ni är illa tvugna att hålla det gratis eller förlora 80 procent av användarna. Så det verkligheten ut.
Citera
2019-07-27, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantr
Som programmerare samt tidigare drifttekniker vet jag att ett forum som detta rent tekniskt inte är dyrt att driva runt.

Vad kan ni behöva? 3 till 4 programmerare, någon drifttekniker. Jag antar att moderatorer inte tjänar en spänn. Ni är illa tvugna att hålla det gratis eller förlora 80 procent av användarna. Så det verkligheten ut.

Med FB nuvarande intäkter räcker inte pengarna till den personalstyrka du beskriver.
Citera
2019-07-27, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Hur feg får man vara egentligen? Det finns folk som vittnar mot kriminella gäng, och så finns det såna som inte ens vågar kopplas ihop med ett folkligt accepterat forum.
Tänk om något man gör kanske, möjligen får någon konsekvens i framtiden. Råder dig att inte lämna sängen imorgon, gud vet vad som kan hända.
Du använder ju uppenbarligen Flashback, stå för det.
En STOR del av Flashback är möjligheten att vara anonym, men om du är så modig så kan du ju posta en bild på dig själv här där du håller i en lapp där ditt användarnamn och ditt riktiga namn står. Du är väl inte feg?
Citera
2019-07-27, 08:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Donationer har ingen koppling till din användare. Det är förstås en högst personlig åsikt, men jag skulle inte ha några problem med att säga att jag donerar till FB, vilket jag nu gör efter denna tråd. Om jag sedan är en aktiv postare är oväsentligt.

Donationer kommer avslöja mitt riktiga jag både till banken och till FB. Sen att det inte står i klartext vilken användare jag är är en annan sak. Jag har ett säkerhetsklassat jobb och att ens vara känd för att titta på FB i dagens postmarxistiska Soros värld skulle kunna få mig sparkad.
Citera
2019-07-27, 08:59
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Vore bra om ni kunde hitta ett anonymt sätt att stödja er. Skulle inte tveka då.

Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Håller med, kan ni inte sätta upp en monero-adress?

Gillar inte att behöva skicka via BG då detta kan spåras.

Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Använder mest kontanter eller krypto.

Jag har inga sociala medier och har aldrig haft. (Bara flashback)

Problemet är att en dag så kanske våran regering eller liknande får för sig att "terrorklassa" t.ex FB och då kan det vara problematiskt om de kan spåra donationer till denna nya "terrorklassade" sida.

Inte för att jag tror det är speciellt troligt i dagsläget men det sa säkert judar i Tyskland i början på 30-talet också. (Eller varför inte sossarna som nominerade Hitler till Nobels fredspris)

Bara för att man redan är övervakad som fan så betyder inte det att man bör göra det lättare för övervakarna. Flashback är ett anonymt forum och borde därför även kunna erbjuda en anonym möjlighet till donationer.

Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Anynymt betyder anonymt, donation ska inte kunna spåras till person.

Vi har tittat på denna möjlighet, och det är inte uteslutet av vi erbjuder detta senare.
Det finns inga juridiska eller skattemässiga problem. Dessa har vi redan granskat.

(FB) Stöd Flashback - Frivilligt bidrag istället för betalvägg

Problemet är att jag inte är riktigt nöjd med de upplägg som finns gällande bitcoin-plånbok. Men eftersom det finnas ett intresse, så ska jag titta närmare på saken gällande samarbetspartner.

Om någon har förslag på bra aktörer, som är lämpliga att använda för företag (vilka har helt andra regler än privatpersoner), så får ni gärna posta förslaget här i tråden, eller skicka ett PM.

Jag vill avslutningsvis påpeka att även bitcoin har svagheter, när det kommer till er anonymitet. Inte i relation till bankgiro, utan rent allmänt. Så jag förstår att de som värnar om sin anonymitet efterfrågar möjligheten att betala med kryptovaluta. Som i detta fall skulle vara väldigt oproblematiskt för avsändaren. Men om vi pratar om andra sammanhang, och inte Flashback, så är man inte 100% anonym ifall man sysslar med saker som är olagliga. Fast detta vet ni säkert redan. Men kan vara bra att påminna om saken ibland.

Har dessutom enbart tittat på en lösning för Bitcoin. och inte för kryptovalutan Monero. Men om intresse finns, så utesluter jag inte möjligheten att hantera ett flertal kryptovalutor. Om vi hittar en bra samarbetspartner.

admin
Citera
2019-07-27, 09:22
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Vi har tittat på denna möjlighet, och det är inte uteslutet av vi erbjuder detta senare.
Det finns inga juridiska eller skattemässiga problem. Dessa har vi redan granskat.

(FB) Stöd Flashback - Frivilligt bidrag istället för betalvägg

Problemet är att jag inte är riktigt nöjd med de upplägg som finns gällande bitcoin-plånbok. Men eftersom det finnas ett intresse, så ska jag titta närmare på saken gällande samarbetspartner.

Om någon har förslag på bra aktörer, som är lämpliga att använda för företag (vilka har helt andra regler än privatpersoner), så får ni gärna posta förslaget här i tråden, eller skicka ett PM.

Jag vill avslutningsvis påpeka att även bitcoin har svagheter, när det kommer till er anonymitet. Inte i relation till bankgiro, utan rent allmänt. Så jag förstår att de som värnar om sin anonymitet efterfrågar möjligheten att betala med kryptovaluta. Som i detta fall skulle vara väldigt oproblematiskt för avsändaren. Men om vi pratar om andra sammanhang, och inte Flashback, så är man inte 100% anonym ifall man sysslar med saker som är olagliga. Fast detta vet ni säkert redan. Men kan vara bra att påminna om saken ibland.

Har dessutom enbart tittat på en lösning för Bitcoin. och inte för kryptovalutan Monero. Men om intresse finns, så utesluter jag inte möjligheten att hantera ett flertal kryptovalutor. Om vi hittar en bra samarbetspartner.

admin

Jag såg att någon i tråden ville skicka kontanter i ett brev till FB. Är detta möjligt? I så fall vilken adress?
Citera
2019-07-27, 09:31
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantr

Vad kostar driften av Flashback.org enligt din beräkning? Om du skulle göra en uppskattning.
"Inte så dyrt" säger trots allt inte så mycket, då detta är en tolkningsfråga, och det finns vissa enskilda användare på forumet som verkar tro att driftkostnaden är högst några tusen i månaden.

Vad kostar 3-4 programmerare och någon drifttekniker?
Vad kostar bandbredden?
Hur många servrar behövs, och vad är kostnaden för dessa (en server har bara en viss livslängd)

Finns det några ytterligare kostnader enligt din beräkning?
Sådana kostnader som är nödvändiga för att forumet ska kunna existera, men som inte är direkt kopplade till själva driften. Exempelvis kostnader för bokföring (så forumet inte blir nedstängt pga skattebrott), juridik (hantering av stämningsansökningar, krav från myndigheter osv) och support (att inte hantera detta kan i vissa sammanhang vara olagligt).

Flashbacks kostnader för driften är enligt min uppfattning anmärkningsvärt låg, och t.o.m. för låg. Jag kommer att återkomma till detta, men det vore först intressant att höra vad du uppskattar är en realistisk utgift per månad, innan jag utvecklar detta. Vilket jag planerar att göra.

admin
Citera
2019-07-27, 09:50
Medlem
Som har nämnts förut i tråden finns det anonymitetsrisker med bankinbetalningar även om de inte går att koppla till en viss användare på forumet.

Även kryptovalutor har sina begränsningar och ställer höga krav på användare om de vill lyckas uppnå anonymitet i hela betalningskedjan.

För att ge bidragsgivare möjlighet till anonymitet ser jag ingen annan väg än att även acceptera kontanta bidrag. En del VPN-leverantörer erbjuder detta idag, till exempel Mullvad.

Jag förstår att en viss hantering uppstår kring detta som i sig kostar tid och pengar men om bidragsgivarnas anonymitet skall sättas lika högt som användarnas så jag ser ingen annan utväg.
Citera
2019-07-27, 09:52
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Donationer kommer avslöja mitt riktiga jag både till banken och till FB. Sen att det inte står i klartext vilken användare jag är är en annan sak. Jag har ett säkerhetsklassat jobb och att ens vara känd för att titta på FB i dagens postmarxistiska Soros värld skulle kunna få mig sparkad.
Har du ingen du kan använda som mellanhand?
Citera
2019-07-27, 09:54
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag såg att någon i tråden ville skicka kontanter i ett brev till FB. Är detta möjligt? I så fall vilken adress?

Det går att skicka brev till Flashback, men vi ser helst att ni undviker att skicka några kontanter den vägen, för att undvika misstankar om penningtvätt. Däremot så går det att skicka en check (utställd till Flashback International Inc). Men detta är inget vi rekommenderar då kostnaden för checkar är höga både för avsändare och mottagare. Men för de som föredrar brev framför bankgiro, så är vår adress: Flashback International Inc, 1461 First Avenue, New York, NY 10075-2201, USA

admin
Citera
2019-07-27, 10:02
Administrator
admins avatar
Citat:

Jag vet inte om detta är någon tänkbar lösning, men det finns personer som gjort insättningar "anonymt" direkt på bankkontoret (eller var de nu har gjort den). Med anonymt menar jag att det inte finns någon avsändare på inbetalningen. De har fyllt i en bankgiro-blankett och betalat direkt på platsen, utan att berätta sitt namn. Det går kanske att via kameraövervakning etc att spåra vem som gjorde betalningen, men tveksamt om detta verkligen skulle göras.

Säger inte att detta är någon lösning för din del, men ville ändå nämna det.

admin
Citera
2019-07-27, 10:20
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vond
För att ge bidragsgivare möjlighet till anonymitet ser jag ingen annan väg än att även acceptera kontanta bidrag.

Nu vet jag inte var du befinner dig geografiskt, men skickar du kontanter till utanför EU så kan brevet stoppas av t.ex. PostNord eller tullen, då detta inte är tillåtet.

https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/forberedelser/vad-far-du-skicka

admin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in