Citat:
Ursprungligen postat av
tantr
Som programmerare samt tidigare drifttekniker vet jag att ett forum som detta rent tekniskt inte är dyrt att driva runt.
Vad kan ni behöva? 3 till 4 programmerare, någon drifttekniker. Jag antar att moderatorer inte tjänar en spänn. Ni är illa tvugna att hålla det gratis eller förlora 80 procent av användarna. Så det verkligheten ut.
Vad kostar driften av Flashback.org enligt din beräkning? Om du skulle göra en uppskattning.
"Inte så dyrt" säger trots allt inte så mycket, då detta är en tolkningsfråga, och det finns vissa enskilda användare på forumet som verkar tro att driftkostnaden är högst några tusen i månaden.
Vad kostar 3-4 programmerare och någon drifttekniker?
Vad kostar bandbredden?
Hur många servrar behövs, och vad är kostnaden för dessa (en server har bara en viss livslängd)
Finns det några ytterligare kostnader enligt din beräkning?
Sådana kostnader som är nödvändiga för att forumet ska kunna existera, men som inte är direkt kopplade till själva driften. Exempelvis kostnader för bokföring (så forumet inte blir nedstängt pga skattebrott), juridik (hantering av stämningsansökningar, krav från myndigheter osv) och support (att inte hantera detta kan i vissa sammanhang vara olagligt).
Flashbacks kostnader för driften är enligt min uppfattning anmärkningsvärt låg, och t.o.m. för låg. Jag kommer att återkomma till detta, men det vore först intressant att höra vad du uppskattar är en realistisk utgift per månad, innan jag utvecklar detta. Vilket jag planerar att göra.
admin