2019-08-02, 07:44
Bannlyst
Jag har alltid adblocker på när jag surfar på Flashback, och jag kommer aldrig någonsin stödja den här sajten ekonomiskt. Men varför? Jo...

Flashback är jättebra för yttrandefriheten, men precis som 4chan tar moderatorerna helt godtyckliga beslut när de ska tolka regelverket, framför allt "tramsregeln". När det till exempel handlar om politiska trådar som propagerar högerkonservatism så tillåts nästan vilka konspirationsteorier och trams som helst. Men i andra delar av forumet tas trådar bort för att moderatorerna helt enkelt inte gillar dem. Dessutom ofta utan förklaringar.

Jag kommer aldrig någonsin stödja sånt bullshit. Ska det finnas "tramsregler" ska det finnas tydliga definitioner på vad trams är, och samtliga moderatorer ska dela definitioner och tolkningar och regelverket. Jag har hängt här länge, och jag är så sjukt trött på moderatorerna på Flashback och deras godtyckliga bullshit.

Jag har klagat till dem många gånger, men inte en enda gång har resultatet ändrats.

Tips till ledningen: se till att ALLA moderatorer tolkar regelverket på samma sätt, och sätt ut tydliga definitioner med praktiska exempel när ni har luddiga begrepp som "trams".
2019-08-02, 08:16
Medlem
Sooks avatar
Jag har fått lite varningar för trams och den regeln är oerhört godtycklig. Men det är deras sajt och deras regler så man får anpassa sig. Du gör valet att inte bidra ekonomiskt och det är ditt val som de får leva med.
2019-08-02, 08:32
Medlem
Den stora majoriteten kommer säkerligen inte att donera så knappast kontroversiellt. Ofta av lättja eller snålhet.

Jag skulle inte stödja eftersom särintressen tillåts härja fritt. Det finns guldkorn men kvaliteten på volymen är undermålig.
2019-08-02, 08:44
Medlem
lrreversibles avatar
Jag ger aldrig bort pengar till någon / något utan att få något tillbaka. Skulle Flashback försvinna om alla använde adblock och ingen skänkte pengar? Kanske. Skulle mitt liv ta skada om Flashback försvann, nja, kanske svårare att döda tid på bussen, men jag klarar mig. Skulle inte skänka en krona ens om jag hade miljarder. Inte till något / någon annan heller.
2019-08-02, 09:27
Medlem
När Flashbacks ägare Jan Axelsson sitter på gatan och tigger ska jag skänka en tia, men till miljonärer skänker jag inga pengar.
https://www.expressen.se/dinapengar/flashbacks-hemliga-agare-lyfter-miljoner/

"I år tar han ut 2,7 miljoner kronor ur bolaget Flashback Media Group. "(2017)
2019-08-02, 10:12
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbebobbe0
J
Flashback är jättebra för yttrandefriheten, men precis som 4chan tar moderatorerna helt godtyckliga beslut när de ska tolka regelverket, framför allt "tramsregeln". När det till exempel handlar om politiska trådar som propagerar högerkonservatism så tillåts nästan vilka konspirationsteorier och trams som helst. Men i andra delar av forumet tas trådar bort för att moderatorerna helt enkelt inte gillar dem. Dessutom ofta utan förklaringar.

Jag kommer aldrig någonsin stödja sånt bullshit. Ska det finnas "tramsregler" ska det finnas tydliga definitioner på vad trams är, och samtliga moderatorer ska dela definitioner och tolkningar och regelverket. Jag har hängt här länge, och jag är så sjukt trött på moderatorerna på Flashback och deras godtyckliga bullshit.

Jag har klagat till dem många gånger, men inte en enda gång har resultatet ändrats.

Tips till ledningen: se till att ALLA moderatorer tolkar regelverket på samma sätt, och sätt ut tydliga definitioner med praktiska exempel när ni har luddiga begrepp som "trams".

Har du några konkreta exempel som du vill diskutera?

I ett inlägg från 2014 så kritiserar du Flashback för att tolka "tar du den i tvåan?" som trams.

(FB) Bör det införas en moderatorfri forumdel?

Jag tycker moderatorerna har rätt här. Givetvis så måste man se helheten, och själva tråden, men att ett sådant inlägg raderas som trams tycker jag inte är så anmärkningsvärt.

Du startade även en egen ny tråd samma år, där du kritiserade samlingstrådarna.

(FB) Ny forumdel där man tillåter flera olika trådar om samma ämne

Här håller jag med dig om din kritik.
Givetvis så finns det mängder av undantag, när samlingstrådarna är en bra lösning.
Men grundproblemet, som du uppmärksammar, håller jag med om.

Men istället för att jag letar upp fem år gamla trådar, så får du gärna ge mig något aktuellt exempel.

admin
2019-08-02, 10:15
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smagsgala
Då vet vi. Det ironiska är att denna tråd kommer att kastas pga trams.

Citat:
Ursprungligen postat av ADHD-syndromet
Din tråd kommer förmodligen papperskorgas alt kommer mods-maffian hålla varandra om ryggen likt en korrupt poliskår . Det med andra ord helt meninglöst att skapa trådar som dessa tyvärr.

Jag tycker tvärtom att det är en bra tråd.
Om vissa besöker Flashback, och aktivt vill undvika att forumet får några intäkter, så är det intressant att veta varför. De enda inläggen som raderas är de som är OT.
Men saklig kritik, och argument för varför man inte bör ge donationer, och även aktivera annonsblockerare när man besöker forumet, är ett ämne som enligt mig har diskussionsunderlag.

admin
2019-08-02, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Om vissa besöker Flashback, och aktivt vill undvika att forumet får några intäkter, så är det intressant att veta varför. De enda inläggen som raderas är de som är OT.
Men saklig kritik, och argument för varför man inte bör ge donationer, och även aktivera annonsblockerare när man besöker forumet, är ett ämne som enligt mig har diskussionsunderlag.

admin

Du tycker bara att det är en bra tråd för att du drar in pengar på annonsintäkter. Det finns inget diskussionsunderlag mer än TS som utger sig för att prata för andra, som en självutnämnd statsminister.

Sedan är "trams" väldigt subjektivt, men det är övriga regler också, klara definitioner öppnar bara upp för kryphål och oändliga försök med att försöka patcha ihop ett regelverk som kommer bli så långt att ingen jävel orkar läsa det, lite som Apples TOS.

TS trådstart liknar mer ett blogginlägg än en faktisk tråd, där han bara spyr ur sig sina åsikter.

Att seriöst tro att man kan få olika moderatorer att tolka en subjektiv regel objektivt är ungefär lika troligt som att en fisk kan lära sig cykla.
2019-08-02, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin

admin

Tror de flesta som inte aktivt sponsrar flashback på olika vis, är missnöjda med "servicen". Man ger ju inte dricks på restaurang om man blir serverad sur mat liksom.

Och jag tror merparten av de missnöjda upplever viss översitteri och arrogans från väldigt många mods. Blir väldigt förvånad ibland när jag ser vissa mods återkommande är snorkiga och otrevliga mot vissa användare. Till vilken nytta sker detta? Är det något ni tycker är okej?

De flesta mods verkar ta sin moderator-roll som ett slags privilegium och maktposition, där de tycker det är riktigt gott att vara dryga och dela ut varningar hej vilt. När det snarare bör vara så att modsen bör verka mer i skymundan och istället främja debatten och hjälpa istället.

Det är faktiskt inte så jävla farligt om någon är off topic eller drar ett tramsigt skämt, tycker det är betydligt värre när mods med sin maktposition förstör debatten och drygar sig.
2019-08-02, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Tror de flesta som inte aktivt sponsrar flashback på olika vis, är missnöjda med "servicen". Man ger ju inte dricks på restaurang om man blir serverad sur mat liksom.

Och jag tror merparten av de missnöjda upplever viss översitteri och arrogans från väldigt många mods. Blir väldigt förvånad ibland när jag ser vissa mods återkommande är snorkiga och otrevliga mot vissa användare. Till vilken nytta sker detta? Är det något ni tycker är okej?

De flesta mods verkar ta sin moderator-roll som ett slags privilegium och maktposition, där de tycker det är riktigt gott att vara dryga och dela ut varningar hej vilt. När det snarare bör vara så att modsen bör verka mer i skymundan och istället främja debatten och hjälpa istället.

Det är faktiskt inte så jävla farligt om någon är off topic eller drar ett tramsigt skämt, tycker det är betydligt värre när mods med sin maktposition förstör debatten och drygar sig.

Tvärtom är det ett jävla trams så att inget går att diskutera utan att det drunknar i inlägg från diverse extremgrupper.
Det går kanske inte att kombinera en sansad ton med "yttrandefrihet"?
2019-08-02, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Tvärtom är det ett jävla trams så att inget går att diskutera utan att det drunknar i inlägg från diverse extremgrupper.
Det går kanske inte att kombinera en sansad ton med "yttrandefrihet"?

Är väl en jävla skillnad på att enbart medvetet förstöra en tråd med en massa skit, och att någon gång råka komma ifrån huvudämnet en aning pga en sidodiskussion.

Jag fick en varning en gång för att jag i postkodmiljonär-tråden slank in på ett sidospår där vi försökte definiera begreppet "allmänbildning".

Ju vidare diskussion och ju fler som kan intressera sig för debatten desto bättre, men modsen verlar ju enbart tycka att varje tråd ska vara så nischad att enbart ämnesnördar ska kunna diskutera med 100% saklighet med tillförlitliga källor. Idioti.
2019-08-02, 12:13
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Är väl en jävla skillnad på att enbart medvetet förstöra en tråd med en massa skit, och att någon gång råka komma ifrån huvudämnet en aning pga en sidodiskussion.

Jag fick en varning en gång för att jag i postkodmiljonär-tråden slank in på ett sidospår där vi försökte definiera begreppet "allmänbildning".

Ju vidare diskussion och ju fler som kan intressera sig för debatten desto bättre, men modsen verlar ju enbart tycka att varje tråd ska vara så nischad att enbart ämnesnördar ska kunna diskutera med 100% saklighet med tillförlitliga källor. Idioti.

Visst skulle det kunna vara skitkul med ett skämt i en tråd, men det du och dina gelikar som ständigt klagar på 0.03 inte förstår är att i 99,99 % av fallen så leder det just till att man kommer ifrån huvudämnet.

I övrigt, för att återgå till topic från denna sidodiskussion, så använder jag adblock. Självklart. Eget val. Bojkottar helt sidor där jag "tvingas" betala för att läsa och som jag sagt tidigare så kommer jag donera här om bara de hemska gula knapparna försvinner.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in