Citat:
Ursprungligen postat av
admin
Vad kostar driften av Flashback.org enligt din beräkning? Om du skulle göra en uppskattning.
"Inte så dyrt" säger trots allt inte så mycket, då detta är en tolkningsfråga, och det finns vissa enskilda användare på forumet som verkar tro att driftkostnaden är högst några tusen i månaden.
Vad kostar 3-4 programmerare och någon drifttekniker?
Vad kostar bandbredden?
Hur många servrar behövs, och vad är kostnaden för dessa (en server har bara en viss livslängd)
Finns det några ytterligare kostnader enligt din beräkning?
Sådana kostnader som är nödvändiga för att forumet ska kunna existera, men som inte är direkt kopplade till själva driften. Exempelvis kostnader för bokföring (så forumet inte blir nedstängt pga skattebrott), juridik (hantering av stämningsansökningar, krav från myndigheter osv) och support (att inte hantera detta kan i vissa sammanhang vara olagligt).
Flashbacks kostnader för driften är enligt min uppfattning anmärkningsvärt låg, och t.o.m. för låg. Jag kommer att återkomma till detta, men det vore först intressant att höra vad du uppskattar är en realistisk utgift per månad, innan jag utvecklar detta. Vilket jag planerar att göra.
admin
I Kent Karlssons tidning står det idag att de årliga driftkostnaderna för forumet är mellan 1,2 och 1,6 miljoner. Är dessa siffror korrekta?
"Vad vi kan läsa ut ur de redovisade siffrorna kostar driften mellan 1,2 milj. och 1,6 miljoner beroende på problem som uppstått eller införandet av ny teknik. Om läsarna i genomsnitt donerar 50kr/månad krävs att runt 2.000 läsare varje månad donerar 50kr. Vis av andras erfarenheter kommer de mest inbitna medlemmarna skänka i genomsnitt 50kr/månad. Uppskattningsvis kan det röra sig kring 100 personer. Övriga som kan tänka sig donera pengar kan röra sig kring några hundra och då handlar det om ett eller ett par engångsbelopp per år. Vi uppskattar att under 2019 kommer Flashback att få in under 200.000kr den vägen och åren efter kommer detta att minska om inte radikala förändringar av forumet görs som ger medlemmar och läsare medbestämmande. Utan medbestämmande kommer doneringar att ligga på en relativ låg nivå eftersom de flesta vill få något för pengarna inte minst en redovisning av var och hur de används."
Om detta stämmer, så krävs det endast 1000 personer som betalar 100 kr/mån för att forumet ska få in 1,2 miljoner. Om 5000 personer betalar 50 kr/mån så får forumet in 3 miljoner. Kan Admin bekräfta om Kent Karlssons siffror stämmer, och om forumet skulle klara sig utan reklam om tillräckligt många började ge bidrag.
Jag betalar redan 139 kr/mån för C More. Givetvis tänker jag hjälpa Flashback. För mig har Flashbacks existens alltid varit självklar. Så en månadsinbetalning till Flashback är det minsta jag kan göra.