2019-08-22, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Går det att medvetet skapa något om ingen tid finns? Tåls att tänka på...

Gud är inte beroende av det Vi kallar tid, Han är ALLT o inget... 😊

Han skapade Livet, och vi skapade vår egen uppfattning om tid och medvetande.
Jag är säker på, att alla själar går tillbaka till det Stora intet när kroppen dör, och ALLA lever som en.
Tänk, som en enda enorm organism ungefär.
Man måste kanske inte tro på bibel, men man måste se och känna Gud.

(Jag sitter av tid just nu, har mycket att klura på...&#128514
Citera
2019-08-22, 21:13
Medlem
Citat:
Nja, jag ville nog mest gå hem... i alla fall på högstadiet.

Detsamma för mig, men det var för att det var långtråkigt, jag hade velat ha en snabbare takt i undervisningen, mer information och bättre förklarat, ungefär som på universitet, men problemet var att alla skulle göra samma sak på den tiden (80-tal).

Citat:
Vilken sekt?

Sekten evolutionisterna.

Citat:
Ok, det finns alltså ”fakta enligt bibeln”, ”fakta enligt mormons bok”, fakta enligt koranen”, ”fakta enligt vedaskrifterna”, fakta enligt ”Robert Lind i Kramfors”, o.s.v. Hur många olika fakta finns det om samma påstående?

Ja självklart finns det fakta i bibeln. Länge trodde forskare att Belsassar var en fiktiv person, tills dom hittade bevis i form av arkeologiska fynd.

Citat:
Jag behöver inte ha all fakta klar för mig, då jag litar på metoden. Och när vetenskapen haft fel så är det vetenskap som upptäckt och rättat till det. Därför behöver inte jag utbilda mig till tandläkare för att fixa tänderna. Jag kan helt enkelt gå till tandläkaren.

Så varför måste jag som skapelsetroende ha all fakta klar för mig? Är inte det dubbelmoral?

Jag litar också på den vetenskapliga metoden, men jag anser att evolutionsteorin har väldigt tunn bevisning och beprövad erfarenhet om att en art kan förvandlas till en annan art.

Förstår du inte att jag skulle kunna på likadant förmätet sätt säga: "Jag behöver inte ha all fakta klar för mig, då jag litar på metoden. Och när vetenskapen haft fel så är det vetenskap som upptäckt och rättat till det. Därför behöver inte jag utbilda mig till tandläkare för att fixa tänderna. Jag kan helt enkelt gå till tandläkaren."

Med tanke på evolutionsteorin.

Citat:
Och evolutionsteorin är inte viktig för mig. Är ”din” teori viktig för dig?

Nej, jag skulle nästa dag kunna gå över till att tro på evolutionsteorin om det finns bevis för det.

Jag har inget jag behöver hänga mig fast vid, t.ex. en församling, andra människor eller så, jag är helt oberoende som är noggrann med att se vad som är sant eller inte, vad som är vetenskapligt bevisat eller inte.
Citera
2019-08-22, 21:27
Medlem
Citat:
Nämn några självsäkra påståenden jag gjort, där jag säger att det kommer från bibeln?

T.ex. detta:

Citat:
Citat:
Jo, jag vet vad bibeln säger. Dock är det fortfarande Gud om skapat detta system, även om hen skyller på människor. Det går inte att komma ifrån.

Citat:
Ok, trodde du ansåg att Gud skapat så att djur äter djur. My bad.
Jag tror även på cancer, t.ex.
Från vårat perspektiv kan det se omoraliskt ut när djur dödar andra djur. Men det kan vi ju tycka även om det är en Gud som ligger bakom allt.
Citera
2019-08-22, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Kristus är hatad av er för att dödssynder var älskade.
Varför är det så svårt för er att förstå att vi inte hatar en mytologisk figur? hatar du oden?
Definiera dödssynder, att äta räkor och jobba på sabbaten?
Citera
2019-08-22, 21:39
Medlem
Citat:
Går det att medvetet skapa något om ingen tid finns? Tåls att tänka på...
Givetvis. Gud kan ha skapat en modell i sin egen dimension, där tid inte existerar, och sedan placerat modellen i vårt universum. Det kan förklara varför det står i bibeln att det bara tog dagar för Gud att skapa allt. Ta Adam och Eva som exempel. Adam skapades av "jord", dvs av alla byggstenar som upprätthåller liv, som vatten. Det är en förenklad beskrivning av hur Gud skapade Adam. Eva skapades också innan hon fick liv och började åldras, liksom alla djur, som inte föddes den naturliga vägen. Lekstuga?

Kol 1
5Han (Jesus) är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde i hela skapelsen, 16ty i honom skapades allt i himlen och på jorden, synligt och osynligt, troner och herravälden, härskare och makter; allt är skapat genom honom och till honom. 17Han finns före allting, och allting hålls samman i honom.

Svar ja. Och han finns, och fanns då när allting skapades, inte i vår dimension, utan i en annan för oss osynlig dimension, den så kallade himlen, den där Gud bor. Jag skriver den där Gud bor för det finns flera olika himlar. Det ger också svar på hur dinosaurier kunde dö ut. Jesus tyckte det var spännande att leka med monster när han var ung, precis som många unga grabbar (eller hur robin!), men när han blev äldre förstörde han det han hade skapat (Rom 9:21) och ersatte det med...oss. Det förklarar att det inte finns fossiler på t ex husdjur.
Citera
2019-08-23, 00:30
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Evolutionsteorin är alltså omoraliskt, vilket jag håller med om.
Falskt. Vetenskapliga teorier tar ingen ställning till moral. Att säga som du gör är ungefär lika befängt som att säga "atomteorin är alltså omoralisk" eller "relativitetsteorin är alltså omoralisk". Nu får du ju ge dig alltså. Hör du inte hur tokigt det blir? Har redan dryftat det här med moralen, men en tydlig slutsats. Hade du förkovrat dig om DNA hade du för länge sedan vetat att naturen intresserar sig varken på det ena eller andra sättet för lidandet, såvida det inte påverkar DNA´s överlevnad. Den individ som är bäst anpassad i en viss situation klarar sig.
Citera
2019-08-23, 00:58
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Det är bara att ta all korrekt vetenskaplig forskning och lägga det i facket "skapelseteorin" istället för "evolutionsteorin". Så kommer du att (förhoppningsvis) se att all fakta kommer att stödja skapelseteorin mer än evolutionsteorin (om du är ödmjuk och öppen för att se fakta i en annan synvinkel,
Du menar all "korrekt" pseudovetenskap? Vi tar det igen: 97% av den vetenskapliga professionen är överens om att evolutionsteorin är den förklaringsmodell som bäst överensstämmer med verkligheten.
Citat:
men jag vet att evolutionister ofta är hjärntvättade i deras sekt , och därför kan inte förändra sin synvinkel).
Vetenskap är inte sekterism. Jag kommer rätta dig varenda gång du har fel.
Citat:
Men däremot borde evolutionister kunna bevisa att en art kan omvandlas till en annan art i laboratoriemiljö, och därmed en gång för alla bevisa att evolutionsteorin är fakta.
Nej, det borde man inte. Man kan inte krympa de extrema tidsrymderna som krävs för artövergång till några få generationer.
Citat:
Men detta har aldrig skett, trots många försök t.ex. med bananflugor.
Intressant att du tar upp detta med bestrålningen av bananflugorna man genomfört. JV brukar ta upp detta exempel som stöd för att slumpen i mutationer aldrig visats få fram förbättringar. Man hävdar att mutationer enbart ger neutrala eller sämre förändringar. Men vi har ju resistenta bakterier. De har förvärvat sin resistans via mutationer (vissa har t.o.m. DNA-analyserats om det), och mutationen verkar ge dom en viss fördel gentemot omuterade. Påståendet att mutationer inte kan leda till förbättringar är alltså rent nonsens. Redan nu har vi dessutom minst fyra fördelaktiga evolutionära mutationer som sker i en människa, dessa utgör ett råmaterial som med tiden tas upp av det naturliga urvalet, selektionen och sprider sig inom populationen. Apo-AIM, PCSK9, ökad bendensitet samt malaria resistens (annan variant av hemoglobine, HbC). Denna information utelämnar man naturligtvis i boken "Liv — ett resultat av evolution eller skapelse?", som jag varit inne på tidigare. Du kan själv kolla upp detta.
Citera
2019-08-23, 01:19
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saauron
Nej jag godtar beskrivningsmodellen för hur det sker, men inte att det bara kan ha skett av sig själv eftersom det verkar vara intelligent design.

Vad verkar vara intelligent?
Vi ser inte ut som mekaniska föremål. Vi ser ut som något som utvecklats i miljontals år genom naturligt urval, och som bär på onödiga brister, brister som en ändamålsenlig apparat skulle vara befriad från.

En klocka är däremot intelligent design. Men klockor förekommer inte naturligt.
Om klockor hade växt på träd hade jag definitivt trott på "intelligent design".

Men det är typiskt mänskligt att antropomorfisera. Vi ser intelligens och syfte där inget sådant finns.
Det finns en term inom psykologin; Hyperactive agency detection. Vi har utvecklats såna. Det har sina fördelar, men inte när man ska ge sig in i djupare tankegångar, då fastnar man i logiska felslut.

Dock finns det aspekter av verkligheten som vi inte ännu känner till, men det rör sig om än mer fantastiska och "magiska" ting än de ytliga föreställningar om gudar etc som människor när i sin lilla bubbla i världsalltet. Blicka längre, tänk djupare, frigör dig från de bojor som fjättrar dina vardagliga tankar!
Citera
2019-08-23, 01:32
Medlem
Flammarions avatar
Intelligens är interaktionen mellan celler i en hjärna. Hjärnan är ett resultat av evolution.
Alltså är det evolution som leder till intelligent design.
Citera
2019-08-23, 01:39
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Evolutionsteorin är alltså omoraliskt, vilket jag håller med om.

Moral är ett resultat av evolutionen
Citera
2019-08-23, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Falskt. Vetenskapliga teorier tar ingen ställning till moral. Att säga som du gör är ungefär lika befängt som att säga "atomteorin är alltså omoralisk" eller "relativitetsteorin är alltså omoralisk". Nu får du ju ge dig alltså. Hör du inte hur tokigt det blir? Har redan dryftat det här med moralen, men en tydlig slutsats. Hade du förkovrat dig om DNA hade du för länge sedan vetat att naturen intresserar sig varken på det ena eller andra sättet för lidandet, såvida det inte påverkar DNA´s överlevnad. Den individ som är bäst anpassad i en viss situation klarar sig.

Varför tillrättavisar du inte kiss74? Det var h*n som påstod detta!!!
Citera
2019-08-23, 11:50
Medlem
Jag har forskat i det här nu och det faller sig att vi är en partikel om man kollar nära ser man att vi är en liten liten parasit partikel från början som äter och äter upp sig och blir stor.
Sen sprider man sina partiklar som en sprinklers till dom hittar rätt , Lätt. Faktiskt

Från början låg såna partiklar i haven som sedan forsade upp på land på den tiden solen närmade sig och skapade vågor som skapade variation och liv på jorden.
Senast redigerad av troligengud 2019-08-23 kl. 11:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in