Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Nja, jag ville nog mest gå hem... i alla fall på högstadiet.
Detsamma för mig, men det var för att det var långtråkigt, jag hade velat ha en snabbare takt i undervisningen, mer information och bättre förklarat, ungefär som på universitet, men problemet var att alla skulle göra samma sak på den tiden (80-tal).
Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Vilken sekt?
Sekten evolutionisterna.
Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Ok, det finns alltså ”fakta enligt bibeln”, ”fakta enligt mormons bok”, fakta enligt koranen”, ”fakta enligt vedaskrifterna”, fakta enligt ”Robert Lind i Kramfors”, o.s.v. Hur många olika fakta finns det om samma påstående?
Ja självklart finns det fakta i bibeln. Länge trodde forskare att Belsassar var en fiktiv person, tills dom hittade bevis i form av arkeologiska fynd.
Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Jag behöver inte ha all fakta klar för mig, då jag litar på metoden. Och när vetenskapen haft fel så är det vetenskap som upptäckt och rättat till det. Därför behöver inte jag utbilda mig till tandläkare för att fixa tänderna. Jag kan helt enkelt gå till tandläkaren.
Så varför måste jag som skapelsetroende ha all fakta klar för mig? Är inte det dubbelmoral?
Jag litar också på den vetenskapliga metoden, men jag anser att evolutionsteorin har väldigt tunn bevisning och beprövad erfarenhet om att en art kan förvandlas till en annan art.
Förstår du inte att jag skulle kunna på likadant förmätet sätt säga: "Jag behöver inte ha all fakta klar för mig, då jag litar på metoden. Och när vetenskapen haft fel så är det vetenskap som upptäckt och rättat till det. Därför behöver inte jag utbilda mig till tandläkare för att fixa tänderna. Jag kan helt enkelt gå till tandläkaren."
Med tanke på evolutionsteorin.
Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Och evolutionsteorin är inte viktig för mig. Är ”din” teori viktig för dig?
Nej, jag skulle nästa dag kunna gå över till att tro på evolutionsteorin om det finns bevis för det.
Jag har inget jag behöver hänga mig fast vid, t.ex. en församling, andra människor eller så, jag är helt oberoende som är noggrann med att se vad som är sant eller inte, vad som är vetenskapligt bevisat eller inte.