Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Jag är absolut inte expert på bibeln, så varför skulle jag påstå det?
Ja du kommer med självsäkra påståenden om bibeln hela tiden som inte stämmer.
Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Människan har skyldigheter. Det har även Gud. Speciellt om hen vill vara god och rättvis. Om inte, så kan hen göra som hen vill, såklart.
Återigen, du har ett självsäkert påstående, det låter som att du är expert på bibeln, men tvärtom är du helt okunnig.
Nja, Gud
kan göra som Gud vill, utan hänseende till rättvisa och människans bästa, men Gud väljer att göra det rättvisa. Det är för rättvisans skull som Gud tillåter Satan och Adam att göra uppror. Om Gud hade valt orättvisa så hade Gud tagit bort Adam och Satan innan hela mänskligheten uppkom, och då hade du och jag inte kunnat debattera här på FB, vi hade inte existerat, då hade ingen människa fötts och levat på jorden.
Men Gud visste att i alla fall några av hans skapelse, i alla fall några människor kommer att stå på hans sida och vända ryggen till kaos, oordning och att ignorera manualen till bilen. Åtminstone några människor kommer att kunna bygga upp den värld dom Adam och Eva förkastade, och det är orsaken till att det är så mycket ondska på jorden, eftersom Gud tillåter, på grund av rättvisa, att människor får göra enligt eget huvud på jorden, utan manualen. Nu har människan kört bilen utan motorolja länge, och snart skär det sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Jo, jag är ansvarig. Vad har det med saken att göra? Ska alla bilar i framtiden ”lida” för det? Det vore ett riktigt ont system. Straffa de inblandade, med straff som motiverar gärningen. Det är min filosofi om detta.
Nej om bara
du struntar i att fylla med motorolja i bilen, så blir bara du ansvarig, men om du promotar för din familj, din släkt och vänner att strunta i motoroljan, så blir du skyldig.