2019-08-22, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej du bryr dig inte ens om att ta emot fakta, du "glömmer" att Gud inte skapat jorden ofullkomlig, det är inte särskilt vetenskapligt att ignorera fakta.

Så hur ska folk kunna lita på dig när du påstår saker och ting om t.ex. evolutionsteorin? Har du satt dig in i det? Nej just ja, jag glömde, du är helt okunnig i området och bollar över till dom som kan, så som du säger i detta inlägg: "Jag tycker du ska kontakta de som jobbar inom denna ”gren” av vetenskapen och ställa de mot väggen"
Det var du som ville ställa din lärare mot väggen.... så varför inte gå ett steg längre?

Jag har aldrig sagt att folk ska lita på mig när jag påstår saker om evolutionsteorin. De får gärna kolla upp om det jag påstår kommer från vetenskapen eller om det är mina egna påhitt.

Och det är inte fakta att Gud inte skapat jorden ofullkomlig. Där hade du riktig otur när du tänkte.
Att ens blanda in fakta och Gud i samma mening, samtidigt som du påstår att jag inte är ”vetenskaplig” är dagens höjdpunkt. Hög klass på den.
Citera
2019-08-22, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saauron
Vi är ju för fan själva de rymdvarelser vi söker efter. Är vi verkligen mitt i ingenstans? Denna fråga slår mig varje gång jag är ensam och har för mycket tid att tänka. Jag bara glor på min omgivning, sjunker in i mig själv och tänker att jag antingen är en apa eller en skapad varelse. På något sätt slutar jag alltid upp hos Gud, eftersom jag helt enkelt inte begriper hur vi kan finnas utan att någon medveten agent sett till att vi är här. Jag menar, atomer och kemiska reaktioner = människa låter för mig ibland mer magiskt än att vi är manifestationer av ett medvetet universum som liknar oss. Förstår inte hur folk kan acceptrera livet som om det vore "ingenting". Vet inte hur jag ska lösa detta strul utan att det hemsöker mig förutom att sluta tänka på det momentärt, eller acceptera Gud. Jag lutar mer åt Gud men sen när jag ser en massa lidande och sadism så tänker jag ingen Gud här inte. Dessutom, om Gud finns så är vi ju de facto "påhittade" av Gud och finns inte på riktigt? Men samtidigt tänker jag att ingenting egentligen är på riktigt om det inte finns en Gud bakom det? Och så pendlar jag mellan dessa vyer utan att riktigt kunna bestämma mig. Ibland känns det som en förbannelse att vara öppensinnad och självmedveten, och hela vår existens blir en obehaglig gåta. Folk verkar ta allt för givet, eller så är det jag som är alienerad och fastnar i meningslösa tankebanor.

Någon som befinner sig i samma vågskål? Är detta existentiell kris?

Se det som att din kropp bara är ett skal, det är själva själen som är det viktiga. Vid meditation lär du få svaret på dina frågor. Allt är på väg att förändras likaså vi. Du tänker för smått, allt det som händer är så mycket större. Svaren finns där ute om du letar på rätt ställe. Det som sker handlar inte om religon som kristna, muslimer, hinduer, mm. det är större än så. Mycket större
Citera
2019-08-22, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jo, jag vet vad bibeln säger.

Hahaha , suck OMG.

Varför inte säga direkt att du är expert på bibeln?

Citat:
Dock är det fortfarande Gud om skapat detta system, även om hen skyller på människor. Det går inte att komma ifrån.

Är du helt? Skyller på människor??? Om en människa beslutar sig för att döda en annan människa, aka Kain och Abel, är det Gud som är ansvarig för vad människan gör? Eller är det bara att Gud skyller på människan? Har alltså människan inga skyldigheter medan Gud har alla skyldigheter?

Citat:
Och din liknelse med bilen är riktigt dålig. Eller menar du att alla bilar ska ”lida” för att jag inte fyller på olja i min bil? Då håller din liknelse, men då framstår du som lika orättvis som Gud.

Liknelsen står när det t.ex. gäller Adam och Eva personligen, men vi kan bredda liknelsen: Om du propagerar och ljuger för andra som köper en bil att inte fylla på motorolja, så får det konsekvenser mer än dig. Är du då inte ansvarig för att folk slutar att fylla på olja, eller är det som du alltid lutar dig åt, tillverkarens ansvar att människor slutar att fylla på med olja? Trots att tillverkaren har tydliga manualer på hur bilen ska skötas?
Citera
2019-08-22, 20:32
Medlem
Citat:
Hahaha , suck OMG.

Varför inte säga direkt att du är expert på bibeln?

Är du helt? Skyller på människor??? Om en människa beslutar sig för att döda en annan människa, aka Kain och Abel, är det Gud som är ansvarig för vad människan gör? Eller är det bara att Gud skyller på människan? Har alltså människan inga skyldigheter medan Gud har alla skyldigheter?

Liknelsen står när det t.ex. gäller Adam och Eva personligen, men vi kan bredda liknelsen: Om du propagerar och ljuger för andra som köper en bil att inte fylla på motorolja, så får det konsekvenser mer än dig. Är du då inte ansvarig för att folk slutar att fylla på olja, eller är det som du alltid lutar dig åt, tillverkarens ansvar att människor slutar att fylla på med olja? Trots att tillverkaren har tydliga manualer på hur bilen ska skötas?
Jag är absolut inte expert på bibeln, så varför skulle jag påstå det?

Människan har skyldigheter. Det har även Gud. Speciellt om hen vill vara god och rättvis. Om inte, så kan hen göra som hen vill, såklart.

Jo, jag är ansvarig. Vad har det med saken att göra? Ska alla bilar i framtiden ”lida” för det? Det vore ett riktigt ont system. Straffa de inblandade, med straff som motiverar gärningen. Det är min filosofi om detta.
Citera
2019-08-22, 20:32
Medlem
Citat:
Det var du som ville ställa din lärare mot väggen....

Självklart ville jag ställa läraren mot väggen, ville du inte det?

Citat:
så varför inte gå ett steg längre?

Hur menar du? Ställa dig mot väggen? Det funkar inte, då försvarar du dig med att du är okunnig.

Citat:
Jag har aldrig sagt att folk ska lita på mig när jag påstår saker om evolutionsteorin. De får gärna kolla upp om det jag påstår kommer från vetenskapen eller om det är mina egna påhitt.

Om andra inte ska lita på dig när det gäller evolutionsteorin, varför håller du på här och hänvisar till en sekt?

Citat:
Och det är inte fakta att Gud inte skapat jorden ofullkomlig. Där hade du riktig otur när du tänkte.

Det är fakta enligt bibeln, något som jag tror på, lika mycket som du tror på evolutionsteorin fastän du inte har all fakta klart för dig.

Citat:
Att ens blanda in fakta och Gud i samma mening, samtidigt som du påstår att jag inte är ”vetenskaplig” är dagens höjdpunkt. Hög klass på den.

Så du menar ändå att du är insatt i all fakta när det gäller evolutionsteorin? Eller hänvisar du ändå till dina evolutionistpräster att svara på dina frågor? Jag tror det senare.
Citera
2019-08-22, 20:40
Medlem
Citat:
Självklart ville jag ställa läraren mot väggen, ville du inte det?

Hur menar du? Ställa dig mot väggen? Det funkar inte, då försvarar du dig med att du är okunnig.

Om andra inte ska lita på dig när det gäller evolutionsteorin, varför håller du på här och hänvisar till en sekt?

Det är fakta enligt bibeln, något som jag tror på, lika mycket som du tror på evolutionsteorin fastän du inte har all fakta klart för dig.

Så du menar ändå att du är insatt i all fakta när det gäller evolutionsteorin? Eller hänvisar du ändå till dina evolutionistpräster att svara på dina frågor? Jag tror det senare.
Nja, jag ville nog mest gå hem... i alla fall på högstadiet.

Vilken sekt?

Ok, det finns alltså ”fakta enligt bibeln”, ”fakta enligt mormons bok”, fakta enligt koranen”, ”fakta enligt vedaskrifterna”, fakta enligt ”Robert Lind i Kramfors”, o.s.v. Hur många olika fakta finns det om samma påstående?

Jag behöver inte ha all fakta klar för mig, då jag litar på metoden. Och när vetenskapen haft fel så är det vetenskap som upptäckt och rättat till det. Därför behöver inte jag utbilda mig till tandläkare för att fixa tänderna. Jag kan helt enkelt gå till tandläkaren.
Och evolutionsteorin är inte viktig för mig. Är ”din” teori viktig för dig?
Citera
2019-08-22, 20:43
Medlem
Gud gav Livet till det enda som då fanns, ur det har ALLT utvecklats.
Alla är släkt med alla på planeten Tellus, människorna är faktiskt till och med släkt med träden. En enkel googling kan bekräfta detta.
Svamparna däremot är en annan slags livsform. Varken växt eller djur, men mer djur än växt.
Gud gav Livet, men Livet kväver sig själv.

En dag kommer ALLA planeter dött, alla stjärnor slocknat.
Kvar blir enorma svarta hål som föds ur enorma supernovor i hela universum.

De enorma svarta hålen har endast gravitationen, vilket gör att de till slut, vid själva tidens slut dras mot varandra.
De kommer sugas ihop, till ännu större hål, som till slut bara är två.... dessa två kommer i själva tidens och kraftens slut, bli så enorma att dom kraschar ihop med varandra, när detta sker, kommer ALLT som någonsin funnits i hela universum krossas till sin egen mittpunkt.
När det krossas totalt, blir det en omvänd supernova enkelt förklarat, trycket blir så ofattbart enormt, så det smäller fullständigt...

Efter det, börjar alla atomer om ett nytt liv, i ett nytt universum, där nya planeter, månar och stjärnor föds, ungefär som det föds nya stjärnor i detta nu, i Orionnebulosan.....

Gud har sagt så, så kommer det bli.
Citera
2019-08-22, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kadjinah
Gud gav Livet till det enda som då fanns, ur det har ALLT utvecklats.
Alla är släkt med alla på planeten Tellus, människorna är faktiskt till och med släkt med träden. En enkel googling kan bekräfta detta.
Svamparna däremot är en annan slags livsform. Varken växt eller djur, men mer djur än växt.
Gud gav Livet, men Livet kväver sig själv.

En dag kommer ALLA planeter dött, alla stjärnor slocknat.
Kvar blir enorma svarta hål som föds ur enorma supernovor i hela universum.

De enorma svarta hålen har endast gravitationen, vilket gör att de till slut, vid själva tidens slut dras mot varandra.
De kommer sugas ihop, till ännu större hål, som till slut bara är två.... dessa två kommer i själva tidens och kraftens slut, bli så enorma att dom kraschar ihop med varandra, när detta sker, kommer ALLT som någonsin funnits i hela universum krossas till sin egen mittpunkt.
När det krossas totalt, blir det en omvänd supernova enkelt förklarat, trycket blir så ofattbart enormt, så det smäller fullständigt...

Efter det, börjar alla atomer om ett nytt liv, i ett nytt universum, där nya planeter, månar och stjärnor föds, ungefär som det föds nya stjärnor i detta nu, i Orionnebulosan.....

Gud har sagt så, så kommer det bli.
Spännande. Hur definierar du ”Gud”? Låter inte som en personlig Gud, som är vanlig i de stora religionerna?
Citera
2019-08-22, 20:49
Medlem
Citat:
Jag är absolut inte expert på bibeln, så varför skulle jag påstå det?

Ja du kommer med självsäkra påståenden om bibeln hela tiden som inte stämmer.

Citat:
Människan har skyldigheter. Det har även Gud. Speciellt om hen vill vara god och rättvis. Om inte, så kan hen göra som hen vill, såklart.

Återigen, du har ett självsäkert påstående, det låter som att du är expert på bibeln, men tvärtom är du helt okunnig.

Nja, Gud kan göra som Gud vill, utan hänseende till rättvisa och människans bästa, men Gud väljer att göra det rättvisa. Det är för rättvisans skull som Gud tillåter Satan och Adam att göra uppror. Om Gud hade valt orättvisa så hade Gud tagit bort Adam och Satan innan hela mänskligheten uppkom, och då hade du och jag inte kunnat debattera här på FB, vi hade inte existerat, då hade ingen människa fötts och levat på jorden.

Men Gud visste att i alla fall några av hans skapelse, i alla fall några människor kommer att stå på hans sida och vända ryggen till kaos, oordning och att ignorera manualen till bilen. Åtminstone några människor kommer att kunna bygga upp den värld dom Adam och Eva förkastade, och det är orsaken till att det är så mycket ondska på jorden, eftersom Gud tillåter, på grund av rättvisa, att människor får göra enligt eget huvud på jorden, utan manualen. Nu har människan kört bilen utan motorolja länge, och snart skär det sig.

Citat:
Jo, jag är ansvarig. Vad har det med saken att göra? Ska alla bilar i framtiden ”lida” för det? Det vore ett riktigt ont system. Straffa de inblandade, med straff som motiverar gärningen. Det är min filosofi om detta.

Nej om bara du struntar i att fylla med motorolja i bilen, så blir bara du ansvarig, men om du promotar för din familj, din släkt och vänner att strunta i motoroljan, så blir du skyldig.
Citera
2019-08-22, 20:50
Medlem
Citat:
Spännande. Hur definierar du ”Gud”? Låter inte som en personlig Gud, som är vanlig i de stora religionerna?

Gud är den kraften som gav oss livet såklart!😊
Tänker mig, fen skapande Ande, som ger oss kraften, Livet...den som startade allt en gång innan tiden ens fanns.
Den ende som lan bestämma över det äkta livet eller döden.
Att döda någon kropp lan alla människor göra, men att råda över en själ, kan bara och endast Gud göra.

Jag är rysk ortodox
Citera
2019-08-22, 20:55
Medlem
Citat:
Ja du kommer med självsäkra påståenden om bibeln hela tiden som inte stämmer.

Återigen, du har ett självsäkert påstående, det låter som att du är expert på bibeln, men tvärtom är du helt okunnig.

Nja, Gud kan göra som Gud vill, utan hänseende till rättvisa och människans bästa, men Gud väljer att göra det rättvisa. Det är för rättvisans skull som Gud tillåter Satan och Adam att göra uppror. Om Gud hade valt orättvisa så hade Gud tagit bort Adam och Satan innan hela mänskligheten uppkom, och då hade du och jag inte kunnat debattera här på FB, vi hade inte existerat, då hade ingen människa fötts och levat på jorden.

Men Gud visste att i alla fall några av hans skapelse, i alla fall några människor kommer att stå på hans sida och vända ryggen till kaos, oordning och att ignorera manualen till bilen. Åtminstone några människor kommer att kunna bygga upp den värld dom Adam och Eva förkastade, och det är orsaken till att det är så mycket ondska på jorden, eftersom Gud tillåter, på grund av rättvisa, att människor får göra enligt eget huvud på jorden, utan manualen. Nu har människan kört bilen utan motorolja länge, och snart skär det sig.

Nej om bara du struntar i att fylla med motorolja i bilen, så blir bara du ansvarig, men om du promotar för din familj, din släkt och vänner att strunta i motoroljan, så blir du skyldig.
Nämn några självsäkra påståenden jag gjort, där jag säger att det kommer från bibeln?

Vill inte gå in mer på syndafallet i denna tråd.

Jag skulle hellre se vetenskapliga bevis för skapelseTEORIN du nämnde tidigare.
Du gillar ju att prata om bevis och fakta, och hur viktigt detta är för dig. Så jag tycker du ska göra slag i saken och länka (eller förklara med egna ord) till denna teori.
Citera
2019-08-22, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kadjinah
Gud är den kraften som gav oss livet såklart!😊
Tänker mig, fen skapande Ande, som ger oss kraften, Livet...den som startade allt en gång innan tiden ens fanns.
Den ende som lan bestämma över det äkta livet eller döden.
Att döda någon kropp lan alla människor göra, men att råda över en själ, kan bara och endast Gud göra.

Jag är rysk ortodox
Går det att medvetet skapa något om ingen tid finns? Tåls att tänka på...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in