2019-08-23, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Du menar all "korrekt" pseudovetenskap?

Nej !!! Sluta att vara nedvärderande mot människor, detsamma gjorde prästerskapet mot Darwin, och du följer den traditionen!!!

Citat:
Vi tar det igen: 97% av den vetenskapliga professionen är överens om att evolutionsteorin är den förklaringsmodell som bäst överensstämmer med verkligheten.

Så när 97% av befolkningen var emot Darwins tankar, så var det per automatik rätt?

Du kan inte som vetenskapsman förlita dig på vad majoriteten säger, bevis ska kunna stå för sig själv, utan stöd från en majoritet.

Citat:
Vetenskap är inte sekterism. Jag kommer rätta dig varenda gång du har fel.

Det har jag aldrig sagt heller, jag kommer att tillrättavisa dig varenda gång du falskt anklagar mig.
Vetenskap är inte sekterism, men evolutionister tillhör en sekt som backar upp varandra oavsett. På liknande sätt som när prästerskapet backade upp varandra när det gällde Darwin. Ni lär er inte av historien.

Citat:
Nej, det borde man inte. Man kan inte krympa de extrema tidsrymderna som krävs för artövergång till några få generationer.

Då har du alltså koll på hur länge det tar för en art att bildas till en annan? Hur lång tid krävs det? Hur många generationer krävs det för en "artövergång"?

Citat:
Intressant att du tar upp detta med bestrålningen av bananflugorna man genomfört. JV brukar ta upp detta exempel som stöd för att slumpen i mutationer aldrig visats få fram förbättringar. Man hävdar att mutationer enbart ger neutrala eller sämre förändringar. Men vi har ju resistenta bakterier. De har förvärvat sin resistans via mutationer (vissa har t.o.m. DNA-analyserats om det), och mutationen verkar ge dom en viss fördel gentemot omuterade. Påståendet att mutationer inte kan leda till förbättringar är alltså rent nonsens. Redan nu har vi dessutom minst fyra fördelaktiga evolutionära mutationer som sker i en människa, dessa utgör ett råmaterial som med tiden tas upp av det naturliga urvalet, selektionen och sprider sig inom populationen. Apo-AIM, PCSK9, ökad bendensitet samt malaria resistens (annan variant av hemoglobine, HbC). Denna information utelämnar man naturligtvis i boken "Liv — ett resultat av evolution eller skapelse?", som jag varit inne på tidigare. Du kan själv kolla upp detta.

Pratar du om att en art förvandlats till en annan art, eller att det skett förvandlingar inom arten?
Citera
2019-08-23, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Moral är ett resultat av evolutionen

På vilket sätt? Hur kan moralen bland människor som tror på att den starkaste överlever utveckla en god moral?

T.ex. använde sig Hitler av Darwins tankar att den starkaste rasen överlever, och att tyskar måste vara renrasiga och oövervinnerliga för att kunna få maktherravälde, och han hade rätt i sak, men är det moraliskt rätt bara för att den som har makten och styrkan ska kunna köra över den svaga?

Man kan se i naturprogram att lejonet tar den svaga i gruppen, eller t.o.m. dödar konkurrenternas ungar, det är evolutionsteorin i ett nötskal, ska människor också tänka i dom banorna? Är evolutionsteorin det som gäller i samhället? Är evolutionsteorin det som människor ska hålla sig till och anse att det är sanningen?

Eller ska vi ignorera evolutionsteorin?
Citera
2019-08-23, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kadjinah
Gud är inte beroende av det Vi kallar tid, Han är ALLT o inget... 😊

Han skapade Livet, och vi skapade vår egen uppfattning om tid och medvetande.
Jag är säker på, att alla själar går tillbaka till det Stora intet när kroppen dör, och ALLA lever som en.
Tänk, som en enda enorm organism ungefär.
Man måste kanske inte tro på bibel, men man måste se och känna Gud.

(Jag sitter av tid just nu, har mycket att klura på...&#128514
Hur vet jag om ”jag ser och känner Gud” eller om jag bara tror att ”jag ser och känner Gud”?
Citera
2019-08-23, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Givetvis. Gud kan ha skapat en modell i sin egen dimension, där tid inte existerar, och sedan placerat modellen i vårt universum. Det kan förklara varför det står i bibeln att det bara tog dagar för Gud att skapa allt. Ta Adam och Eva som exempel. Adam skapades av "jord", dvs av alla byggstenar som upprätthåller liv, som vatten. Det är en förenklad beskrivning av hur Gud skapade Adam. Eva skapades också innan hon fick liv och började åldras, liksom alla djur, som inte föddes den naturliga vägen. Lekstuga?

Kol 1
5Han (Jesus) är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde i hela skapelsen, 16ty i honom skapades allt i himlen och på jorden, synligt och osynligt, troner och herravälden, härskare och makter; allt är skapat genom honom och till honom. 17Han finns före allting, och allting hålls samman i honom.

Svar ja. Och han finns, och fanns då när allting skapades, inte i vår dimension, utan i en annan för oss osynlig dimension, den så kallade himlen, den där Gud bor. Jag skriver den där Gud bor för det finns flera olika himlar. Det ger också svar på hur dinosaurier kunde dö ut. Jesus tyckte det var spännande att leka med monster när han var ung, precis som många unga grabbar (eller hur robin!), men när han blev äldre förstörde han det han hade skapat (Rom 9:21) och ersatte det med...oss. Det förklarar att det inte finns fossiler på t ex husdjur.
Ja, Gud KAN ha gjort detta.
Citera
2019-08-23, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
T.ex. detta:
Så Gud har inte skapat detta system? Vem skapade detta system, i så fall (enligt bibeln)?
De flesta bibeltroende jag diskuterar med påstår att Gud skapat universum, med allt vad det innebär. Och det lilla jag kan om bibeln stämmer också in på det påståendet.
Citera
2019-08-23, 12:31
Medlem
Citat:
Detsamma för mig, men det var för att det var långtråkigt, jag hade velat ha en snabbare takt i undervisningen, mer information och bättre förklarat, ungefär som på universitet, men problemet var att alla skulle göra samma sak på den tiden (80-tal).

Sekten evolutionisterna.

Ja självklart finns det fakta i bibeln. Länge trodde forskare att Belsassar var en fiktiv person, tills dom hittade bevis i form av arkeologiska fynd.

Så varför måste jag som skapelsetroende ha all fakta klar för mig? Är inte det dubbelmoral?

Jag litar också på den vetenskapliga metoden, men jag anser att evolutionsteorin har väldigt tunn bevisning och beprövad erfarenhet om att en art kan förvandlas till en annan art.

Förstår du inte att jag skulle kunna på likadant förmätet sätt säga: "Jag behöver inte ha all fakta klar för mig, då jag litar på metoden. Och när vetenskapen haft fel så är det vetenskap som upptäckt och rättat till det. Därför behöver inte jag utbilda mig till tandläkare för att fixa tänderna. Jag kan helt enkelt gå till tandläkaren."

Med tanke på evolutionsteorin.

Nej, jag skulle nästa dag kunna gå över till att tro på evolutionsteorin om det finns bevis för det.

Jag har inget jag behöver hänga mig fast vid, t.ex. en församling, andra människor eller så, jag är helt oberoende som är noggrann med att se vad som är sant eller inte, vad som är vetenskapligt bevisat eller inte.
Jag har aldrig sagt att det inte finns fakta i bibeln. Det gör det i de flesta böcker. ”Glömde” du min mening ”fakta om samma påstående”? Eller struntade du helt enkelt i den meningen och svarade på något jag aldrig påstått?

Du behöver inte ha all fakta klar för dig. Jag nöjer mig med att få ta del av den fakta du har om Gud och det han skapat. Det är bara att lägga fram det som finns. Helst vetenskapliga publikationer, då du påstod att det var en teori som stöds av fakta.

Bra att du kan ändra dig. Jag är likadan. Jag kan inte välja vad jag ska tro på. Jag ”måste” tro på det som övertygat mig. Men det är också en skala, hur säker jag är på saker och ting.
Citera
2019-08-23, 12:39
Medlem
Citat:
Nej !!! Sluta att vara nedvärderande mot människor, detsamma gjorde prästerskapet mot Darwin, och du följer den traditionen!!!

Så när 97% av befolkningen var emot Darwins tankar, så var det per automatik rätt?

Du kan inte som vetenskapsman förlita dig på vad majoriteten säger, bevis ska kunna stå för sig själv, utan stöd från en majoritet.

Det har jag aldrig sagt heller, jag kommer att tillrättavisa dig varenda gång du falskt anklagar mig.
Vetenskap är inte sekterism, men evolutionister tillhör en sekt som backar upp varandra oavsett. På liknande sätt som när prästerskapet backade upp varandra när det gällde Darwin. Ni lär er inte av historien.

Då har du alltså koll på hur länge det tar för en art att bildas till en annan? Hur lång tid krävs det? Hur många generationer krävs det för en "artövergång"?

Pratar du om att en art förvandlats till en annan art, eller att det skett förvandlingar inom arten?
Ja, frågan är VARFÖR 97% anser att evolutionsteorin är en bra förklaring. Du har helt rätt i att själva antalet är oväsentligt. Om dessa 97% anser att beläggen pekar ditåt, och de är kompetenta att avgöra det, då litar jag på dem. Men om de bara håller med övriga vetenskapsmän, då säger siffran ingenting.
Men vetenskap går ju ut på att motbevisa varandra, eller sig själv till och med, men det har inte skett ännu, inom denna teori. Teorin förutspår vissa saker, och de verkar stämma hittills. En teori måste ju vara falsifierbar.
Men vem vet, något nytt fynd kanske omkullkastar denna teori?
Citera
2019-08-23, 13:04
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
På vilket sätt? Hur kan moralen bland människor som tror på att den starkaste överlever utveckla en god moral?

T.ex. använde sig Hitler av Darwins tankar att den starkaste rasen överlever, och att tyskar måste vara renrasiga och oövervinnerliga för att kunna få maktherravälde, och han hade rätt i sak, men är det moraliskt rätt bara för att den som har makten och styrkan ska kunna köra över den svaga?

Man kan se i naturprogram att lejonet tar den svaga i gruppen, eller t.o.m. dödar konkurrenternas ungar, det är evolutionsteorin i ett nötskal, ska människor också tänka i dom banorna? Är evolutionsteorin det som gäller i samhället? Är evolutionsteorin det som människor ska hålla sig till och anse att det är sanningen?

Eller ska vi ignorera evolutionsteorin?

Du blandar ihop evolutionsteorin med Social Darwinism.
Citera
2019-08-23, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Så Gud har inte skapat detta system? Vem skapade detta system, i så fall (enligt bibeln)?
De flesta bibeltroende jag diskuterar med påstår att Gud skapat universum, med allt vad det innebär. Och det lilla jag kan om bibeln stämmer också in på det påståendet.

Gud skapade inte ondskan, är du verkligen så okunnig eller ignorant att du inte känner till berättelsen om den ursprungliga ormen?

"Och han, den stora draken, ormen från urtiden, han som kallas Djävul och Satan" (Upp 12:9 Bibel2000)

Gud måste ta hänsyn till denna skapelse som har gjort uppror mot Gud, som anklagar Gud för allt möjligt.
Hur skulle du som Gud agera mot en skapelse som bara har intresse av att alla skapelser ska få göra som dom vill? Oavsett om det är ont eller gott?

Tror du verkligen att skulle ha gjort ett bättre jobb?
Citera
2019-08-23, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja första mosebok är ganska underhållande, det tog tydligen 5 dagar att skapa Jorden och
människorna, men resten av universum fixade han på en dag.
Citera
2019-08-23, 13:34
Medlem
Citat:
Gud skapade inte ondskan, är du verkligen så okunnig eller ignorant att du inte känner till berättelsen om den ursprungliga ormen?

"Och han, den stora draken, ormen från urtiden, han som kallas Djävul och Satan" (Upp 12:9 Bibel2000)

Gud måste ta hänsyn till denna skapelse som har gjort uppror mot Gud, som anklagar Gud för allt möjligt.
Hur skulle du som Gud agera mot en skapelse som bara har intresse av att alla skapelser ska få göra som dom vill? Oavsett om det är ont eller gott?

Varför insåg inte Gud vad det skulle leda till att skapa Satan? Varför gör sig inte Gud av med Satan?
Citera
2019-08-23, 13:45
Medlem
Citat:

Jag har redan sagt att jag vet detta.
Men det är fortfarande Gud som skapat detta.
Och ja, om jag var en gud med samma möjligheter och krafetr, så hade jag troligtvis kunnat gjort det bättre själv. Så hade även du. Men det är en annan fråga, samt bara spekulationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in