2019-08-22, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Aha, du separerar "evolution" från "evolutionsteorin"? Stämmer detta?

Menar du då att "evolution" är fakta, medan "evolutionsteorin" är teori???
Ja, evolution är fakta (vilket du också påpekat tidigare)
Teorin bygger på denna fakta, och är alltså en vetenskaplig förklaringsmodell.

Detta har nog sagts tusen ggr snart.
Citera
2019-08-22, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Jag brukar dra fram exemplet med skapelsen av djuren. Har gud skapat både antilopen och geparden, är den guden antingen sadist eller schizofren. För geparden är en fantastisk antilopdödarmaskin, som svälter ihjäl om den inte lyckas fånga antiloper, och antilopen å sin sida är en oerhört välutrustad gepardupptäckar/flyktmaskin. Om de båda två skulle vara medvetet designade, kan man verkligen undra hur denne designer egentligen mår ;-)
Ja, ”systemet” blir bara omoraliskt om det finns en ”hjärna’ bakom det hela.
Evolutionsteorin är bara en förklaringsmodell.

Man kan i så fall även säga att gravitationsteorin är omoralisk.
Citera
2019-08-22, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Vad är "skapelseteorin" för något, och vad finns det för vetenskapliga observationer som stöder den? Vv presentera mätmetoder och mätdata etc, presenterat i vetenskapliga artiklar med peer review, i erkända vetenskapliga tidskrifter.

Begreppet "vetenskaplig teori" är EXTREMT väletablerat. Det ändras inte av din och andras ev självvalda ignorans. Kolla t ex upp Popper eller Kuhn. Eller med "professor Google".

Det är bara att ta all korrekt vetenskaplig forskning och lägga det i facket "skapelseteorin" istället för "evolutionsteorin". Så kommer du att (förhoppningsvis) se att all fakta kommer att stödja skapelseteorin mer än evolutionsteorin (om du är ödmjuk och öppen för att se fakta i en annan synvinkel, men jag vet att evolutionister ofta är hjärntvättade i deras sekt , och därför kan inte förändra sin synvinkel).

Citat:
---

Vv notera att bevis MOT t ex evolutionsteorin ALDRIG bara därför kan vara bevis för något annat alternativ, t ex din "skapelseori". Det du bör göra är att visa på evidens som stödjer just din teori.

Det stämmer inte riktigt. Om man kan bevisa att en art inte kan omvandlas till en annan art, på grund av faktor X, så kan man inte längre påstå att en art förvandlas till en annan art, avsett hur många fossiler man har som skulle bevisa omvandlingen från en art till en annan.

Tyvärr så är det svårt att bevisa något som inte existerar. Man kan hålla på med laboratorieexperiment och försöka få en art omvandlas till en annan, i alla evighet, utan att kunna bevisa att det är omöjligt. Men däremot borde evolutionister kunna bevisa att en art kan omvandlas till en annan art i laboratoriemiljö, och därmed en gång för alla bevisa att evolutionsteorin är fakta. Men detta har aldrig skett, trots många försök t.ex. med bananflugor.
Citera
2019-08-22, 19:28
Medlem
Citat:
Nej. Först måste vi reda ut vad "skapelseteorin" är för något, och vilka vetenskapliga evidens DEN bygger på. Vv visa på lite empiri. Och uppfyller den det helt grundläggande kravet att vara falsifierbar? (Är ju ett krav på alla vetenskapliga teorier -- som du hävdar att detta är.) Hur då i så fall? Vilka sorts tänkbara empiriska resultat skulle falsifiera den?

Nej, frågan om orden "evolution" och "evolutionsteorin" är otroligt viktigt, eftersom jag tror på evolution, men inte evolutionsteorin.

Jag förklarade nyss att du kan ta all vetenskaplig bevis in i skapelseteorin, eftersom all vetenskap pekar på en skapelse istället för att en art kan förvandlas till en annan art, där har du vilka vetenskapliga evidens skapelseteorin bygger på. Menar du att vetenskapliga evidens som bekräftar skapelseteorin ska vi ignorera?

På vilket sätt menar du att evolutionsteorin är falsifierbar?
Citera
2019-08-22, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Att du inte reder ut vetenskapliga begrepp är inte mitt problem. Fler än jag här inne har försökt förklara för dig.

Menar du att det finns två olika vetenskapliga begrepp 1)"evolution 2) "evolutionsteorin".
Eller menar du att det finns ett enda vetenskapligt begrepp "evolutionsteorin" = "evolution"?
Citera
2019-08-22, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ingen bestämmer detta. Om du är osäker, FRÅGA vad personen menar.

Det var flera frågor, inga påståenden.

Du kommer nog aldrig att få alla att ha exakt samma syn på ords betydelse.

Jag har försökt fråga t.ex. nightbeast om "evolution" är samma ord som "evolutionsteorin", men h*n säger bara:

"Att du inte reder ut vetenskapliga begrepp är inte mitt problem. Fler än jag här inne har försökt förklara för dig."

Är det så lärare t.ex. säger till sina elever? Är detta hur man ska uppfatta evolutionsteorin och deras anhängare?

Jag vet, jag ställde aldrig läraren mot väggen när det gäller evolutionsteorin, så kanske han skulle ha sagt samma sak. men det ger inget förtroende, tvärtom så stöts man ut om man inte får saker och ting förklarade, utan istället blir idiotförklarad. Detta verkar vara symptomatiskt här på FB, om man agerar på samma sätt i skolor och högskolor, så skulle det ge mig åtminstone signal på att något inte stämmer. Varför är dessa experter på evolutionsteorin så snarstuckna och vägrar att undervisa och istället försöker förnedra dom som ifrågasätter?
Citera
2019-08-22, 19:46
Medlem
Citat:
Jag har försökt fråga t.ex. nightbeast om "evolution" är samma ord som "evolutionsteorin", men h*n säger bara:

"Att du inte reder ut vetenskapliga begrepp är inte mitt problem. Fler än jag här inne har försökt förklara för dig."

Är det så lärare t.ex. säger till sina elever? Är detta hur man ska uppfatta evolutionsteorin och deras anhängare?

Jag vet, jag ställde aldrig läraren mot väggen när det gäller evolutionsteorin, så kanske han skulle ha sagt samma sak. men det ger inget förtroende, tvärtom så stöts man ut om man inte får saker och ting förklarade, utan istället blir idiotförklarad. Detta verkar vara symptomatiskt här på FB, om man agerar på samma sätt i skolor och högskolor, så skulle det ge mig åtminstone signal på att något inte stämmer. Varför är dessa experter på evolutionsteorin så snarstuckna och vägrar att undervisa och istället försöker förnedra dom som ifrågasätter?
Personligen bryr jag mig inte om du tror på vetenskapliga teorier eller inte.
Men det jag tycker är konstigt är att du tror på berättelser helt utan belägg, eller med väldigt dåliga belägg.

Jag tycker du ska kontakta de som jobbar inom denna ”gren” av vetenskapen och ställa de mot väggen.
De debatter jag sett mellan kreationister och vetenskapsmän har ofta varit väldigt roande. Speciellt de som tror på en ”ung jord”.
Citera
2019-08-22, 19:54
Medlem
Min uppfattning (rent generellt) av forskare och vetenskapsmän är att de är ödmjuka inför sitt arbete. De vet att det finns många som kommer granska det som de säger, så det gäller att vara noga med att ha belägg för sina påståenden. Jag tycker alltså inte att de är en sekt som håller varandra om ryggen. Snarare kan det vara tvärtom, då det är bra för karriären att vara den som först hittar bevis för något.
Citera
2019-08-22, 19:58
Medlem
TwoThousands avatar
Varenda gång någon lämnar kroppen för att vandra runt osynlig bland människor i hemligheten.

Kan ej hålla med dessa skribenter om deras bild utav vart vi kommer ifrån längre.
Citera
2019-08-22, 20:07
Medlem
Citat:
Vem argumenterar att den som är starkast/mest lämpad ”kan roffa åt sig”? Jag gör inte det.

Nej, i och för sig, du sade bara: ”äta eller ätas”.

Så klart, det är ju mycket mildare än: "starkast/mest lämpad ”kan roffa åt sig”.

(Obs ironi)

Citat:
Ok, trodde du ansåg att Gud skapat så att djur äter djur. My bad.

Ja det är ditt "bad", du är inte insatt i vad bibeln säger, very bad for you. Bibeln säger aldrig att Gud skapade världen så att djur äter djur, tvärtom står det att både djur och människor skulle äta växtlighet:

"Gud sade: ”Jag ger er alla fröbärande örter på hela jorden och alla träd med frö i sin frukt; detta skall ni ha att äta. Åt markens djur, åt himlens fåglar och åt dem som krälar på jorden, allt som har liv i sig, ger jag alla gröna örter att äta.” Och det blev så. " (1 Mose 1;29-30 Bibel2000)

Det var inte förrän efter avfallet och floden som både djur och människor fick äta kött istället för växtligheten:

"Allt som lever och rör sig skall vara er föda; allt detta ger jag er så som jag gav er de gröna örterna. " (1 Mose 9:3 Bibel2000)

Så ja, det är ditt "bad" när du inte är insatt i bibeln och bara slänger ut dig något påstående(inte ovanligt i ditt fall), och ännu mer "bad" är det om du fått veta detta förut, och ignorerar det. Jag är ganska så säker på att du har hört talas om detta förut, jag är ganska säker på att du hört detta från mig, och ändå "glömmer" du hela tiden och anklagar bibeln och Gud falskt. Inte särskilt vetenskapligt, snarare mer "äta eller ätas", vilket ni evolutionister uppfostras till.

Citat:
Ja, den innehåller många hemskheter. Vad har det med saken att göra? Jag tror även på cancer, t.ex.
Från vårat perspektiv kan det se omoraliskt ut när djur dödar andra djur. Men det kan vi ju tycka även om det är en Gud som ligger bakom allt.

Men nu ligger ju inte Gud bakom dödandet av djur, cancer och död, det var en konsekvens av att människor valde att göra som dom ville istället för att följa manualen till jorden.

Om man inte följer en manual till en maskin, så följer oftast problem. Om man vägrar att fylla på motorolja i en bil, så får man ta konsekvenserna. Tillverkaren hade i alla fall rekommenderat att man ska fylla på olja, och byta olja mellan ett visst intervall. Om man struntar i det så kommer konsekvenserna som ett brev på posten.

Citat:
Evolutionsteorin är en förklaringsmodell. Den tar naturligtvis inte hänsyn till moral. Att liv dött ut är fakta.

Ingen kommentar behövs.
Citera
2019-08-22, 20:12
Medlem
Citat:
Nej, i och för sig, du sade bara: ”äta eller ätas”.

Så klart, det är ju mycket mildare än: "starkast/mest lämpad ”kan roffa åt sig”.

(Obs ironi)

Ja det är ditt "bad", du är inte insatt i vad bibeln säger, very bad for you. Bibeln säger aldrig att Gud skapade världen så att djur äter djur, tvärtom står det att både djur och människor skulle äta växtlighet:

"Gud sade: ”Jag ger er alla fröbärande örter på hela jorden och alla träd med frö i sin frukt; detta skall ni ha att äta. Åt markens djur, åt himlens fåglar och åt dem som krälar på jorden, allt som har liv i sig, ger jag alla gröna örter att äta.” Och det blev så. " (1 Mose 1;29-30 Bibel2000)

Det var inte förrän efter avfallet och floden som både djur och människor fick äta kött istället för växtligheten:

"Allt som lever och rör sig skall vara er föda; allt detta ger jag er så som jag gav er de gröna örterna. " (1 Mose 9:3 Bibel2000)

Så ja, det är ditt "bad" när du inte är insatt i bibeln och bara slänger ut dig något påstående(inte ovanligt i ditt fall), och ännu mer "bad" är det om du fått veta detta förut, och ignorerar det. Jag är ganska så säker på att du har hört talas om detta förut, jag är ganska säker på att du hört detta från mig, och ändå "glömmer" du hela tiden och anklagar bibeln och Gud falskt. Inte särskilt vetenskapligt, snarare mer "äta eller ätas", vilket ni evolutionister uppfostras till.

Men nu ligger ju inte Gud bakom dödandet av djur, cancer och död, det var en konsekvens av att människor valde att göra som dom ville istället för att följa manualen till jorden.

Om man inte följer en manual till en maskin, så följer oftast problem. Om man vägrar att fylla på motorolja i en bil, så får man ta konsekvenserna. Tillverkaren hade i alla fall rekommenderat att man ska fylla på olja, och byta olja mellan ett visst intervall. Om man struntar i det så kommer konsekvenserna som ett brev på posten.

Ingen kommentar behövs.
Jo, jag vet vad bibeln säger. Dock är det fortfarande Gud om skapat detta system, även om hen skyller på människor. Det går inte att komma ifrån.
Och din liknelse med bilen är riktigt dålig. Eller menar du att alla bilar ska ”lida” för att jag inte fyller på olja i min bil? Då håller din liknelse, men då framstår du som lika orättvis som Gud.
Citera
2019-08-22, 20:13
Medlem
Citat:
Personligen bryr jag mig inte om du tror på vetenskapliga teorier eller inte.
Men det jag tycker är konstigt är att du tror på berättelser helt utan belägg, eller med väldigt dåliga belägg.

Jag tycker du ska kontakta de som jobbar inom denna ”gren” av vetenskapen och ställa de mot väggen.
De debatter jag sett mellan kreationister och vetenskapsmän har ofta varit väldigt roande. Speciellt de som tror på en ”ung jord”.

Nej du bryr dig inte ens om att ta emot fakta, du "glömmer" att Gud inte skapat jorden ofullkomlig, det är inte särskilt vetenskapligt att ignorera fakta.

Så hur ska folk kunna lita på dig när du påstår saker och ting om t.ex. evolutionsteorin? Har du satt dig in i det? Nej just ja, jag glömde, du är helt okunnig i området och bollar över till dom som kan, så som du säger i detta inlägg: "Jag tycker du ska kontakta de som jobbar inom denna ”gren” av vetenskapen och ställa de mot väggen"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in