Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Vem argumenterar att den som är starkast/mest lämpad ”kan roffa åt sig”? Jag gör inte det.
Nej, i och för sig, du sade bara: ”äta eller ätas”.
Så klart, det är ju mycket mildare än: "starkast/mest lämpad ”kan roffa åt sig”.
(Obs ironi)
Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Ok, trodde du ansåg att Gud skapat så att djur äter djur. My bad.
Ja det är ditt "bad", du är inte insatt i vad bibeln säger, very bad for you. Bibeln säger aldrig att Gud skapade världen så att djur äter djur, tvärtom står det att både djur och människor skulle äta växtlighet:
"
Gud sade: ”Jag ger er alla fröbärande örter på hela jorden och alla träd med frö i sin frukt; detta skall ni ha att äta. Åt markens djur, åt himlens fåglar och åt dem som krälar på jorden, allt som har liv i sig, ger jag alla gröna örter att äta.” Och det blev så. " (1 Mose 1;29-30 Bibel2000)
Det var inte förrän efter avfallet och floden som både djur och människor fick äta kött istället för växtligheten:
"
Allt som lever och rör sig skall vara er föda; allt detta ger jag er så som jag gav er de gröna örterna. " (1 Mose 9:3 Bibel2000)
Så ja, det är ditt "bad" när du inte är insatt i bibeln och bara slänger ut dig något påstående(inte ovanligt i ditt fall), och ännu mer "bad" är det om du fått veta detta förut, och ignorerar det. Jag är ganska så säker på att du har hört talas om detta förut, jag är ganska säker på att du hört detta från mig, och ändå "glömmer" du hela tiden och anklagar bibeln och Gud falskt. Inte särskilt vetenskapligt, snarare mer "äta eller ätas", vilket ni evolutionister uppfostras till.
Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Ja, den innehåller många hemskheter. Vad har det med saken att göra? Jag tror även på cancer, t.ex.
Från vårat perspektiv kan det se omoraliskt ut när djur dödar andra djur. Men det kan vi ju tycka även om det är en Gud som ligger bakom allt.
Men nu ligger ju inte Gud bakom dödandet av djur, cancer och död, det var en konsekvens av att människor valde att göra som dom ville istället för att följa manualen till jorden.
Om man
inte följer en manual till en maskin, så följer oftast problem. Om man vägrar att fylla på motorolja i en bil, så får man ta konsekvenserna. Tillverkaren hade i alla fall rekommenderat att man ska fylla på olja, och byta olja mellan ett visst intervall. Om man struntar i det så kommer konsekvenserna som ett brev på posten.
Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Evolutionsteorin är en förklaringsmodell. Den tar naturligtvis inte hänsyn till moral. Att liv dött ut är fakta.
Ingen kommentar behövs.