2019-08-22, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ord är egentligen något som vi kommit överens om, så om alla kommer överens om att teori=fakta så kan jag acceptera det, men då måste det finnas ersättningsord för det som tidigare betydde "teori". Det kommer att skapa problem och förvirring.

Fakta är t.ex. att jag kan hoppa upp ungefär 0.5 meter från jorden, men det är inte fakta att jag kan hoppa upp 50 meter från jorden. Om någon påstår att det är fakta att människan kan hoppa upp 50 meter, så måste det finnas bevis för det.

När det gäller evolutionsteorin så påstår man att en art kan förvandlas till en annan art, detta kan man inte bevisa. Det är som att säga att bara för att människan kan hoppa upp 0.5 meter upp från jorden, så är det ett bevis på att människan kan hoppa upp 50 meter från jorden.

Men man kan självklart ställa upp en vetenskaplig teori om att människan kan hoppa upp 50 meter, och man kan backa upp det med fakta om att t.ex. elitidrottare kan träna upp sig och hoppa upp mycket högre är 0.5 meter, och då kan man mena att det bevisar att människan kan hoppa upp 50 meter från jorden.

Men i mina öron låter det inte trovärdigt, eftersom dom enda bevis vi har är att även elitidrottare inte kan hoppa upp ens i närheten av 50 meter. Så i mina öron låter denna vetenskapliga teori helt icke trovärdig.

En vetenskaplig teori kan alltså vara mer eller mindre trovärdig i andras öron. T.ex. finns det forskare som menar att Einsteins teori om ljusets hastighet inte är helt trovärdig, och försöker motbevisa det. Ljusets exakta hastighet kan inte betraktas som fakta, eftersom ljusets hastighet kan t.ex. påverkas av gravitation och olika medium.

Jag tror inte enbart på fakta, jag tror också på trovärdiga vetenskapliga teorier, relativitetsteorin tror jag t.ex. på, och jag tror på skapelseteorin.

Nej det är inte ett faktum, och nej jag vet inte!!! Det har jag sagt flera gånger! Det är min övertygelse och min tro, och jag kan belysa det vetenskapligt genom att det är min vetenskapliga teori, en vetenskaplig teori som enligt mig är mycket mer övertygande än evolutionsteorin eftersom man aldrig observerat eller kan bevisa att en art förvandlats till en annan art, det talar däremot för skapelseteorin.
Finns det en skapelseteori? Länka gärna. Kom ihåg att det ska vara vetenskapliga granskade källor.
Eller använder du ”teori” på olika sätt ändå?

Och nej, för tionde gången, att ”man inte kan bevisa att en art förvandlats till en annan art” talar inte FÖR skapelseberättelsen. Det talar MOT evolutionsteorin. Återigen är du oärlig och försöker använda icke bevis som bevis för något. Det fungerar inte så. Du har inte ens bevisat Gud. Det enda du ”bevisat” är att liv existerar, men det förklarar ju inget.
Citera
2019-08-22, 17:39
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Finns det en skapelseteori? Länka gärna. Kom ihåg att det ska vara vetenskapliga granskade källor.

Kriget mellan ont och gott har pågått allt för länge, glöm bort allt med vetenskapliga granskade källor det finns inte och kommer aldrig att kunna existera något sånt.

Försöker starta en eld medans ute och simmar.
Senast redigerad av TwoThousand 2019-08-22 kl. 17:42.
Citera
2019-08-22, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Detta är sista gången jag förklarar det för dig, för du vill verkligen inte förstå. Som en liten unge i sandlådan som sätter sig på tvären. Jag har sagt nu hur många gånger som helst att evolution ÄR fakta och själva evolutionsteorin baseras på just denna fakta. Ordet "teori" ryckt ur ett sammanhang betyder i sig självt inte fakta. Evolutionsteorin backas upp, stödjs av fakta däremot som vilken annan vetenskaplig teori som helst. Smeso har också förklarat detta på ett bra sätt i tråden. Du ifrågasätter egentligen inte oss ateister här inne, utan du ifrågasätter hela det vetenskapliga begreppet! Minst sagt häpnadsväckande.

Aha, du separerar "evolution" från "evolutionsteorin"? Stämmer detta?

Menar du då att "evolution" är fakta, medan "evolutionsteorin" är teori???
Citera
2019-08-22, 18:28
Medlem
Citat:
Evolution är ingen sekterism.
Sekterism: "sektväsen; det att vilja upprätta eller tillhöra grupp(er) med avvikande åsikter". Källa: Synonymer.se
97% av den vetenskapliga professionen är överens. Knappast några avvikande åsikter vi talar om.

Pratar vi då om "evolution" eller "evolutionsteorin"???
Citera
2019-08-22, 18:32
Medlem
Citat:
Ironiskt nog, med tanke på vad du häver ur dig ovan så är just empati en evolutionär produkt, med påverkan av många olika faktorer. Kultur, miljö, uppväxt o s v. Vi tar det igen: Det är inga som helst problem att förankra etiken (altruism) i människan. Förmågan att kunna se en annans lidanden och kunna förstå att det skulle kunna gälla mig själv o s v. Tron på att människan är en moralisk varelse som har förmåga att skapa en bättre värld för oss alla. Hoppet står till vårt förnuft, vår vetenskapliga kunskaps möjlighet att skapa bättre mediciner bota fler sjukdomar och göra livet drägligare för människor som har det svårt. Grunden finns i det mänskliga, inte i det gudomliga. Hört talas om konsekvensetik? Vi skapar samhällen för att sätta fokus på välbefinnande, hur gott liv kan uppnås. Undvika ett smärtsamt och problemfyllt liv. Sist men inte minst borde du känna till att just moral är långt äldre än monoteismerna. Jag citerar Einstein: ”Om människor är goda enbart därför att de är rädda för bestraffning och hoppas på belöning, då är vi sannerligen en sorglig skock.” Så nej, gud är inte nödvändig för att vi ska vara goda, det finns oerhört många ”goda” människor som inte ens tror på någon gud. Godhet kommer inifrån och inte uppifrån ;-)

Jag tror vi först måste reda ut det här med "evolution" kontra "evolutionsteorin", jag tror dom flesta blandar ihop dessa båda begrepp.
Citera
2019-08-22, 18:33
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Det vore faktiskt värre att påstå att en god Gud skapat detta system, där det ofta är ”äta eller ätas”.
Jag brukar dra fram exemplet med skapelsen av djuren. Har gud skapat både antilopen och geparden, är den guden antingen sadist eller schizofren. För geparden är en fantastisk antilopdödarmaskin, som svälter ihjäl om den inte lyckas fånga antiloper, och antilopen å sin sida är en oerhört välutrustad gepardupptäckar/flyktmaskin. Om de båda två skulle vara medvetet designade, kan man verkligen undra hur denne designer egentligen mår ;-)
Citera
2019-08-22, 18:42
Medlem
Citat:
Jag menade språkbruket. Man kan ju helt enkelt fråga folk vad de menar.

Vad är då "språkbruket", vem bestämmer detta?

Citat:
Det är inte att ljuga när jag ställer en fråga. Bra försök.

Jag tror det är ett påstående, inte en fråga, ljug inte!!!

Citat:
Varför ska vi prata om den, var min fråga. Varför inte prata om andra förklaringar? Är det för att det inte finns andra teorier? (Vetenskapliga, som bygger på fakta)

Nu påstår du en massa saker igen, jag tycker det är viktigt att vi åtminstone står på samma grund när det gäller betydelsen av ord. Men jag märker ofta att evolutionister vill hålla på med semantik och glida undan själva sakfrågan genom att försöka förändra ords betydelse.
Citera
2019-08-22, 18:45
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Jag tror vi först måste reda ut det här med "evolution" kontra "evolutionsteorin", jag tror dom flesta blandar ihop dessa båda begrepp.
Nej. Först måste vi reda ut vad "skapelseteorin" är för något, och vilka vetenskapliga evidens DEN bygger på. Vv visa på lite empiri. Och uppfyller den det helt grundläggande kravet att vara falsifierbar? (Är ju ett krav på alla vetenskapliga teorier -- som du hävdar att detta är.) Hur då i så fall? Vilka sorts tänkbara empiriska resultat skulle falsifiera den?
Citera
2019-08-22, 18:47
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Att du inte reder ut vetenskapliga begrepp är inte mitt problem. Fler än jag här inne har försökt förklara för dig.
Citera
2019-08-22, 18:51
Medlem
Citat:
Det är även hemskt att det inte går att andas i rymden, eller i vattnet. Så jag funderar att tro på något bättre och godare, (ironi)
Att bevisen leder till något omoraliskt gör det ju inte osant.

Fast människor argumenterar inte utifrån att gå ut i rymden eller hoppa i vatten, däremot argumenterar man, även idag att dom starkaste/ mest lämpade överlever/ kan roffa åt sig.

Citat:
Det vore faktiskt värre att påstå att en god Gud skapat detta system, där det ofta är ”äta eller ätas”.

Gud skapade inte detta system, Gud skapade inte anarki, varför fortsätter du att ljuga om vad Gud har gjort eller inte har gjort?

Här erkänner du åtminstone att det handlar om att "äta eller ätas", vilket evolutionister ofta förnekar och försöker förvränga. Så vår värld handlar om att "äta eller ätas"? Kan vi komma överens om detta åtminstone?

Dessutom erkänner du att "bevisen (evolutionsteorin) leder till något omoraliskt gör det ju inte osant.".
Evolutionsteorin är alltså omoraliskt, vilket jag håller med om.
Citera
2019-08-22, 18:56
Medlem
Citat:
Vad är då "språkbruket", vem bestämmer detta?

Jag tror det är ett påstående, inte en fråga, ljug inte!!!

Nu påstår du en massa saker igen, jag tycker det är viktigt att vi åtminstone står på samma grund när det gäller betydelsen av ord. Men jag märker ofta att evolutionister vill hålla på med semantik och glida undan själva sakfrågan genom att försöka förändra ords betydelse.
Ingen bestämmer detta. Om du är osäker, FRÅGA vad personen menar.

Det var flera frågor, inga påståenden.

Du kommer nog aldrig att få alla att ha exakt samma syn på ords betydelse.
Citera
2019-08-22, 19:01
Medlem
Citat:
Fast människor argumenterar inte utifrån att gå ut i rymden eller hoppa i vatten, däremot argumenterar man, även idag att dom starkaste/ mest lämpade överlever/ kan roffa åt sig.

Gud skapade inte detta system, Gud skapade inte anarki, varför fortsätter du att ljuga om vad Gud har gjort eller inte har gjort?

Här erkänner du åtminstone att det handlar om att "äta eller ätas", vilket evolutionister ofta förnekar och försöker förvränga. Så vår värld handlar om att "äta eller ätas"? Kan vi komma överens om detta åtminstone?

Dessutom erkänner du att "bevisen (evolutionsteorin) leder till något omoraliskt gör det ju inte osant.".
Evolutionsteorin är alltså omoraliskt, vilket jag håller med om.
Vem argumenterar att den som är starkast/mest lämpad ”kan roffa åt sig”? Jag gör inte det.

Ok, trodde du ansåg att Gud skapat så att djur äter djur. My bad.

Ja, den innehåller många hemskheter. Vad har det med saken att göra? Jag tror även på cancer, t.ex.
Från vårat perspektiv kan det se omoraliskt ut när djur dödar andra djur. Men det kan vi ju tycka även om det är en Gud som ligger bakom allt.

Evolutionsteorin är en förklaringsmodell. Den tar naturligtvis inte hänsyn till moral. Att liv dött ut är fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in