2024-01-14, 13:43
Medlem
Asensgammaldagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Haha, kul att kork tror du debatterar...
Du vet ju inte fram och bak på det du försöker argumentera om.

Läs den här artikeln hoppas translate inte ställer till det för dig, så kanske du kan lära dig nåt om mordors ekonomi, fast chansen att du vill veta är väl 0.
I princip alla experter delar uppfattningarna som framkommer i artikeln.

https://moneyweek.com/economy/global...than-predicted

Ett par utdrag till kork.
And massively increased defence spending – including on soldiers’ wages and compensation to families, as well as arms manufacturing – has helped fuel a mini-boom in poorer parts of the country.
Fattar du? eller du fattar inte?

Why is the Russian economy growing?
To date, the war machine has been funded by the cannibalisation of now state-controlled enterprises and the economy underwritten by government spending. But that’s not a viable economic strategy for anything other than the very short term. Sanctions have not collapsed Russia’s economy, thanks to China, India, and the “parallel markets” whereby goods are shipped in via friendly countries such as Turkey and Kazakhstan. But shortages are mounting, of goods as varied as tyres, printing paper, aeroplane parts and medicines. Already, according to analysis by the US Treasury, Russia’s economy is 5% smaller than it would have been had Putin not launched his war.

fattar du vad som står där?? nåt som alla ekonomer säger.

Dina utläggningar om att fler borrade hål ökar bnp...fast man alltid borrat fler hål efter olja men just nu ökar bnp på grund av det... är så komisk att jag skrattar rakt ut .
Lycka till kork!!

USA köper uran av ryssland för hålla sitt land igång och europa köper olja och gas dyrt via ryska bulvaner för att våran industri inte ska kollapsa. Detta kommer garanterat hålla ryssland flytande även om det är som du säger eftersom vi ändå inte kan driva våra samhällen utan ryska resurser, varken EU eller USA... Samtidigt som våra politiker kör våra ekonomier i botten under tiden de skor sigsjälva medans de skyller vår ständigt nedstigande levnadsstandard på en yttre fiende.
Senast redigerad av Asensgammaldags 2024-01-14 kl. 13:49.
Citera
2024-01-14, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asensgammaldags
USA köper uran av ryssland för hålla sitt land igång och europa köper olja och gas dyrt via ryska bulvaner för att våran industri inte ska kollapsa. Detta kommer garanterat hålla ryssland flytande även om det är som du säger eftersom vi ändå inte kan driva våra samhällen utan ryska resurser, varken EU eller USA... Samtidigt som våra politiker kör våra ekonomier i botten under tiden de skor sigsjälva medans de skyller vår ständigt nedstigande levnadsstandard på en yttre fiende.

Ryzzland är på intet sätt största leverantör av uran globalt sett står endast för 5,3% av världsproduktionen.
Kazakstan, Kanada och Australien står för 60% av totalen.
Citera
2024-01-14, 14:12
Medlem
RealTides avatar
Citat:

Men lägg ner, vad är meningen med dina besvärjelser?, ska du
hålla din egen fantasi vid liv?

Redan idag har väl Europa minskat sina fossila importer från mordor med 70-80% och planen är 0 2030 vilket med all sannolikhet kommer att inträffa.
Citera
2024-01-14, 14:25
Medlem
Asensgammaldagss avatar
Citat:
Men lägg ner, vad är meningen med dina besvärjelser?, ska du
hålla din egen fantasi vid liv?

Redan idag har väl Europa minskat sina fossila importer från mordor med 70-80% och planen är 0 2030 vilket med all sannolikhet kommer att inträffa.

Åh fyfan jag skrattar så jag gråter. Du tror verkligen att den gröna vågen ska besegra ryssland med greta i fronten. Tack för ett gott skratt. Jaja, så 70-80% av europas energimarknad dikteras av kina då istället som bygger som tillverkar, servar och tillhandahåller tekniken istället för ryssland. Lite sak samma va?

19 europeiska reaktorer är ryskbyggda och beroende ryskt kärnbränsle. Ryska Rosatom har en prognos på att tjäna 100 miljarder dollar under en tioårsperiod och det kanske är snålt räknat då vi har låtit de gröna khmererna avveckla allt som har med kärnkraft att göra i europa och sen när vi fattar att vi inte kan konkurrera industriellt med resten av världen utan kärnkraft så kommer de självklart inte vilja hjälpa oss.

De är ju faktiskt rätt schyssta ändå. Ifall Rosatom hade bestämt sig för att köra samma stil mot väst som vi gör mot ryssland så hade ju stora delar av europa varit strömlöst. Ukraina vädjar såklart om att Rosatom ska vara med på sanktionslistan och tills de är det så är ju resten av sanktionerna bara spel för galleriet.

https://www.voanews.com/a/putin-prof...-/7220368.html
Citera
2024-01-14, 14:28
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Åh fyfan jag skrattar så jag gråter. Du tror verkligen att den gröna vågen ska besegra ryssland med greta i fronten. Tack för ett gott skratt. Jaja, så 70-80% av europas energimarknad dikteras av kina då istället som bygger som tillverkar, servar och tillhandahåller tekniken istället för ryssland. Lite sak samma va?

19 europeiska reaktorer är ryskbyggda och beroende ryskt kärnbränsle. Ryska Rosatom har en prognos på att tjäna 100 miljarder dollar under en tioårsperiod och det kanske är snålt räknat då vi har låtit de gröna khmererna avveckla allt som har med kärnkraft att göra i europa och sen när vi fattar att vi inte kan konkurrera industriellt med resten av världen utan kärnkraft så kommer de självklart inte vilja hjälpa oss.

De är ju faktiskt rätt schyssta ändå. Ifall Rosatom hade bestämt sig för att köra samma stil mot väst som vi gör mot ryssland så hade ju stora delar av europa varit strömlöst. Ukraina vädjar såklart om att Rosatom ska vara med på sanktionslistan och tills de är det så är ju resten av sanktionerna bara spel för galleriet.

https://www.voanews.com/a/putin-prof...-/7220368.html

Gröna vågen? Greta??, dikteras av Kina?
jag tror jag lämnar dig åt dina fantasier, du kan väl fantisera ihop med vd?
Europa imponerar 20% av sitt kärnbränsle från mordor, och det minskar år för år du tror det är 100%, jävla idiot.
Vi behöver snart inte er öht, vad är det du inte förstår?
Du framstår som lite udda.
Senast redigerad av RealTide 2024-01-14 kl. 14:33.
Citera
2024-01-14, 14:31
Medlem
Asensgammaldagss avatar
Citat:
Gröna vågen? Greta??,
jag tror jag lämnar dig åt dina fantasier, du kan väl fantisera ihop med vd?
Vi behöver snart inte er öht, vad är det du inte förstår?
Du framstår som lite udda.

Samma gamla med dig, inget att komma med förutom personangrepp när verkligheten och den sociala dissonansen kryper sig på.
Citera
2024-01-14, 14:36
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Samma gamla med dig, inget att komma med förutom personangrepp när verkligheten och den sociala dissonansen kryper sig på.
Men du ljuger ju, du för inte fram nån verklighet!, fattar du inte att vi importerar 20% av vårt kärnbränsle från mordor lch det minskar , du påstår att det är 100%?
Om 5-8 år är det förmodligen 5-10%.
Citera
2024-01-14, 14:45
Medlem
Asensgammaldagss avatar
Citat:
Men du ljuger ju, du för inte fram nån verklighet!, fattar du inte att vi importerar 20% av vårt kärnbränsle från mordor lch det minskar , du påstår att det är 100%?
Om 5-8 år är det förmodligen 5-10%.

Fast nu är det ju du som ljuger och vrider mina ord, sa bara att vi är rätt ordentligt insyltade med den ryska kärnkraftsindustrin och att många europeiska kärnkraftverk inte kan drivas utan rysk import. För så är det. Sen får du gärna ha känslor om saken men förvräng inte mina ord i affekt.

Det har du säkert rätt i men hur menar du att den europeiska kärnkraften skulle vara mindre beroende av ryssland i framtiden? Snarare så kommer nyttiga miljöidioter som du verka för ännu mer avveckling av kärnkraftskompetens i europa till gagn för ryssland. Och den gröna omställningen kommer krocka med verkligheten förr eller senare. Folk kommer inte ha råd att betala de gröna elräkningarna.

Du framstår förresten inte alls som udda, du framstår som tusentals exakt likadana typer stöpta i samma form.
Senast redigerad av Asensgammaldags 2024-01-14 kl. 14:51.
Citera
2024-01-14, 14:51
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Fast nu är det ju du som ljuger och vrider mina ord, sa bara att vi är rätt ordentligt insyltade med den ryska kärnkraftsindustrin och att många europeiska kärnkraftverk inte kan drivas utan rysk import. För så är det. Sen får du gärna ha känslor om saken men förvräng inte mina ord i affekt.

Det har du säkert rätt i men hur menar du att den europeiska kärnkraften skulle vara mindre beroende av ryssland i framtiden? Snarare så kommer nyttiga miljöidioter som du verka för ännu mer avveckling av kärnkraftskompetens i europa till gagn för ryssland.

Nu backar du typ 10 mil från det du yrade om tidigare,du är ju helt oärlig.
Du får nog acceptera att vi fasar ut beroendet av Ryssland, det verkar som att det stör dig.
Citera
2024-01-14, 14:52
Medlem
Citat:

Det har du säkert rätt i men hur menar du att den europeiska kärnkraften skulle vara mindre beroende av ryssland i framtiden? Snarare så kommer nyttiga miljöidioter som du verka för ännu mer avveckling av kärnkraftskompetens i europa till gagn för ryssland. Och den gröna omställningen kommer krocka med verkligheten förr eller senare. Folk kommer inte ha råd att betala de gröna elräkningarna.

Tror du verkligen att för att kärnkraftverken är byggda med ryzk teknologi måste gå på bränsle från Rosatom?
Citera
2024-01-14, 14:56
Medlem
Asensgammaldagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSchrick
Tror du verkligen att för att kärnkraftverken är byggda med ryzk teknologi måste gå på bränsle från Rosatom?

Jag vet inte. Fråga de som driver verken som köpt uran av ryssland sen kriget började och fortsätter göra det. Allting verkar ju peka på att om det hade funnits ett bättre alternativ så hade de nog tagit det men jag tror att miljörörelsen ordnat det precis som KGB och ryssarna tänkte från början. Tyskland är beroende av rysk gas efter nedläggningen av kärnkraften och vi kommer i framtiden vara beroende av rysk kärnkraftskompetens.

Att verka för grön omställning är kinesisk och rysk agentverksamhet menad att försvaga länder vilket varit mycket effektivt.

Nu bara skjuter jag från höften men det hade ju känts ganska typiskt ryskt att ha med i avtalet när de byggde kärnkraftverket att allt bränsle i framtiden ska köpas av ryssland.
Senast redigerad av Asensgammaldags 2024-01-14 kl. 15:20.
Citera
2024-01-14, 15:20
Medlem
Asensgammaldagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSchrick
Ryzzland är på intet sätt största leverantör av uran globalt sett står endast för 5,3% av världsproduktionen.
Kazakstan, Kanada och Australien står för 60% av totalen.

Att du har med kazakstan vilket är rysslands främsta bulvan säger ju bara hur lite koll på verkligheten ditt läger egentligen har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in