2022-10-24, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Nej, ryssarna har det dåligt oavsett hur det ser ut i Vasas omnejd. Det är förstås inget att vara skadeglad över men att förneka det som VD gör hjälper inte heller.

Tyvärr ser det sämre ut hemma i Sverige än åtminstone där jag bor i Ryssland idag. Men jag lever väl i förnekelse.
Citera
2022-10-24, 15:41
Medlem
RysslandSplittrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Antal tvättmaskiner per 100 hushåll i Karelen: 99.

I Burjätien, Kalmuckien och Magadan, har de väl en tvättmaskin i hela provinsen?

Det är därför soldater därifrån måste åka till Ukraina för att annektera tvättmaskiner?
Senast redigerad av RysslandSplittras 2022-10-24 kl. 15:44.
Citera
2022-10-24, 18:16
Medlem
Citat:
Nej, ryssarna har det dåligt oavsett hur det ser ut i Vasas omnejd. Det är förstås inget att vara skadeglad över men att förneka det som VD gör hjälper inte heller.
Halmgubbe. Jag förnekar inte att det finns ryssar som har det dåligt. Kom på besök så kan jag visa dig konkreta exempel. Det jag "förnekar" är att de skulle vara så många som i dina överdriva fantasiuppgifter.
Citera
2022-10-24, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RysslandSplittras
I Burjätien, Kalmuckien och Magadan, har de väl en tvättmaskin i hela provinsen?
Antal tvättmaskiner per 100 hushåll:

Magadan 98
Burjätien 100
Kalmykien 98

https://www.ceicdata.com/en/russia/n...lic-of-karelia

Som sagt, man har inte gemensamma tvättstugor i Ryssland, som hemma i Lort-Sverige. Försök förklara för en ryss att i Sverige så är det vanligt att ett helt flerfamiljshus, med hundratals lägenheter, delar på en tvättstuga, så att alla i huset kan byta bakterier med varandra. Ingen kommer att tro dig.
Citera
2022-10-24, 22:53
Medlem
RysslandSplittrass avatar
Citat:

Magadan 98
Burjätien 100
Kalmykien 98

https://www.ceicdata.com/en/russia/n...lic-of-karelia.

Samma länk som förra gången, till Karelien?
Citera
2022-10-25, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RysslandSplittras
Samma länk som förra gången, till Karelien?
Kan du scrolla lite nedåt?
Citera
2022-10-25, 05:04
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:

Magadan 98
Burjätien 100
Kalmykien 98

Som sagt, man har inte gemensamma tvättstugor i Ryssland, som hemma i Lort-Sverige. Försök förklara för en ryss att i Sverige så är det vanligt att ett helt flerfamiljshus, med hundratals lägenheter, delar på en tvättstuga, så att alla i huset kan byta bakterier med varandra. Ingen kommer att tro dig.

Så alla lägenheter i ryssland har egen tvättmaskin? Finns absolut ingen gemensam?
Citera
2022-10-25, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Så alla lägenheter i ryssland har egen tvättmaskin? Finns absolut ingen gemensam?
Inget är "absolut". Givetvis kan du hitta exempel på vad som helst. Men de hus som byggdes under de sovjetiska miljonprogrammen, och som det finns mängder av kvar fortfarande, hade inga gemensamma tvättstugor. Jag har inte sett gemensamma tvättstugor i nyare hus heller, alltså hus byggda från -91 och framåt. Kanske finns det någonstans, men ryssar i allänhet brukar bli oerhört förundrade över att höra att man i vissa länder har en gemensam tvättstuga i källaren. Mig veterligen finns inte det konceptet i Ryssland. Det man hade på Sovjettiden, däremot, var kommunala tvättinrättningar som folk kunde åka till och tvätta, men de försvann när systemet kollapsade och allt privatiserades. Då köpte folk istället egna tvättmaskiner, som de fick försöka trycka in i små badrum som inte var utformade för att få plats med tvättmaskiner.
Citera
2022-10-25, 09:14
Medlem
Citat:
Russia Ships Record Volumes of Gas and Steelmaking Coal to China

October 25

China imported record quantities of Russian liquefied natural gas and steelmaking coal in September, as total purchases of energy products topped $50 billion since the invasion of Ukraine pushed Moscow to expand sales to its strategic ally.

Coking coal imports from Russia jumped to 2.5 million tons in September, from about 900,000 tons in the same month last year and 1.9 million tons in August, according to Chinese customs data. LNG sales rose by a third from a year ago to 819,000 tons, despite a 12% decline in China’s overall purchases of the super-chilled fuel. China hasn’t reported imports via pipelines, the main conduit for Russian gas, since the start of the year.

Crude oil imports from Russia were at 7.5 million tons last month, compared with 8.3 million tons in August and 6.1 million tons a year ago, with Saudi Arabia leapfrogging Russia as China’s top supplier.

Total purchases of Russian energy, including oil products, slowed to $7.5 billion last month from a revised record of $8.4 billion in August, although the figure is well-ahead of last year’s $4.7 billion. It brings the total to more than $51 billion in the seven months since the war in Ukraine began. Over the same period in 2021, China’s energy purchases from Russia were $30 billion.
https://www.bloomberg.com/news/artic...-coal-to-china
Citera
2022-10-25, 09:15
Medlem
Citat:

Magadan 98
Burjätien 100
Kalmykien 98

Jag har dessvärre inte hunnit svara på alla kommentarer (det kommer) men ville bara passa på att notera att enligt den där länken så är det flera regioner som har mer än 100 tvättmaskiner per 100 hushåll. Jag är lite skeptisk till det och undrar om siffrorna är tillförlitliga eller om det är vi som läser dem fel.
Citera
2022-10-25, 09:23
Medlem
Citat:
Jag har dessvärre inte hunnit svara på alla kommentarer (det kommer) men ville bara passa på att notera att enligt den där länken så är det flera regioner som har mer än 100 tvättmaskiner per 100 hushåll. Jag är lite skeptisk till det och undrar om siffrorna är tillförlitliga eller om det är vi som läser dem fel.
Det går att ha mer än en maskin i ett hushåll. Speciellt om man bor i eget hus och har stor familj, så att det blir mycket tvätt. Eller man kanske köper en ny maskin, men behåller den gamla att ha i reserv. Det finns också folk som har en lägenhet i stan och ett hus på landet, eventuellt med tvättmaskin på båda ställena, och de kanske ser det som ett hushåll? Men jag vet lika lite som du om metodiken för undersökningen. Kanske har de knackat dörr och frågat, kanske har de tagit försäljningssiffror och delat med antalet hushåll, jag vet inte. Men jag känner ingen ryss som inte har en tvättmaskin. Och självklart kan du invända att jag inte känner alla ryssar. Jag känner svenskar som inte har tvättmaskiner. I mitt eget svenska hushåll finns ingen tvättmaskin, eftersom det står tvättmaskiner nere i tvättstugan i källaren.
Senast redigerad av VarmaDrycker 2022-10-25 kl. 09:27.
Citera
2022-10-25, 09:54
Medlem
Citat:
These days, it is difficult to imagine an apartment without a washing machine.
https://www.rbth.com/history/333917-...ashing-laundry

Citat:
Russian apartment almost universally has a washing machine.
https://travel.stackexchange.com/que...rist-in-russia

Citat:
Number of household appliances per 100 households in Russia in 2021, by type

Washing machine: 103
https://www.statista.com/statistics/...hip-in-russia/

Den som absolut måste hitta någon för Ryssland ofördelaktig statistik (för att en del tydligen behöver det för att må bra) kan i så fall titta på andra hushållsapparater. Andelen hushåll med diskmaskin är säkert lägre i Ryssland än i Sverige, men andelen hushåll med tvättmaskin är högre. För att man - som sagt - inte har gemensamma tvättstugor.
Senast redigerad av VarmaDrycker 2022-10-25 kl. 09:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in