Citat:
Ursprungligen postat av
DrSchrick
Varför klipper och klistrar du i citaten?
För att du skall förstå vilken del av ditt inlägg jag svarar på.
Citat:
Ursprungligen postat av
DrSchrick
Du påstår att det går bra som bara sen det borras efter olja som aldrig förr.
Trots det så blir det ingen ökning.
Det funkar så med olja, att gamla borrhål efterhand ger allt mindre olja, så därför borrar man alltid upp nya hål. Ryssland håller sin produktion stabilt kring 10 miljoner fat om dagen och för att hålla balansen mellan sinande hål och nya, så krävs det just nu tydligen ovanligt mycket borrande. Det varierar naturligtvis över tid. De skulle säkert kunna borra ännu mer, men ökad produktion skulle ge minskande priser. De gör naturligtvis en kalkyl på detta och ser till att borra lagom mycket för att hålla den balans de tror blir mest lönsam.
Citat:
Ursprungligen postat av
DrSchrick
Sluta förvanska fakta
Jag har inte "förvanskat" några fakta, det är du som hittar på egna tolkningar. Vad jag skrev (
här) var att BNP ökar tack vare "ökad ekonomisk aktivitet, produktion och investeringar". Exemplet med rekordmycket borrning efter olja var ett exempel på ekonomisk aktivitet och investeringar som bidrar till ökad BNP. Det behöver inte resultera i högre oljeproduktion för att ha den effekten. Du förstår kanske att om man borrar mer så betyder det att alla företag som är involverade i det får högre omsättning? När ett företag köper in utrustning och material för oljeborrning, utfär borrningen, betalar lön till sina anställda för arbetet, osv, så bidrar allt det givetvis med tillskott till BNP.