2024-01-13, 15:39
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSchrick
Kan inte du berätta för oss mindre vetande om alla ryzka teknologiska exportframgångar eller bara att det är en stor produkt i ryzzland?
Något till gruvindustrin?
Bilindustrin?
Byggsektorn?
Rymdindustrin?
Berätta vad ryzzjävlarna är bra på!

Ser fram emot svar.
Vilket land är Ryzzland?

Ser fram emot svar.
Citera
2024-01-13, 15:40
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olalelele
Åter igen. Vad har andra länders självförsörjande med detta att göra? Ryssland diskuterades. Enligt personen jag skrev med så hade ingen en vapentillverkning som Ryssland, som producerar mer än hela nato tillsammans. Varför skulle man då be Nordkorea och Kongo om militär aid?
Billigare kanske?
Citera
2024-01-13, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Vilket land är Ryzzland?

Ser fram emot svar.

I och med att du inte ens kan komma med ett uns av kunskap av vad skitlandet du förespråkar så tycker jag att du inte ska komma med vilseledande skitsnack.

Vete och råolja är tydligen set mest tekniska produkterna.
Citera
2024-01-13, 19:21
Medlem
Elvis avatar
Ryssland är sannerligen ett framgångsland i Nordkorea. Annars en djupt efterbliven stat med småstatsekonomi.
Citera
2024-01-13, 20:04
Medlem
Citat:
In December, Russia's daily crude production averaged about 9.57 million barrels a day, nearly 60,000 barrels a day lower than the prior month”

Det går bra nu 🙃
Wow, en minskning med 6 promille. Vojne - hur skall det gå?

Nivån på oljeproduktionen är stabil. Under de senaste två åren har den aldrig gått utanför intervallet 9.5-10,1 miljoner tunnor per dag.

https://www.statista.com/statistics/...il-production/

Vilket alltså motbevisar alla fantasier om att sanktionerna minsann skulle knäcka den ryska industrin, eftersom allt skulle stanna så fort de fick slut på "tillgång till västerländsk teknologi".
Citera
2024-01-13, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Wow, en minskning med 6 promille. Vojne - hur skall det gå?

Nivån på oljeproduktionen är stabil. Under de senaste två åren har den aldrig gått utanför intervallet 9.5-10,1 miljoner tunnor per dag.

https://www.statista.com/statistics/...il-production/

Vilket alltså motbevisar alla fantasier om att sanktionerna minsann skulle knäcka den ryska industrin, eftersom allt skulle stanna så fort de fick slut på "tillgång till västerländsk teknologi".

Varför klipper och klistrar du i citaten?
Du påstår att det går bra som bara sen det borras efter olja som aldrig förr.
Trots det så blir det ingen ökning.
Sluta förvanska fakta
Citera
2024-01-14, 00:49
Medlem
Citat:
Varför klipper och klistrar du i citaten?
För att du skall förstå vilken del av ditt inlägg jag svarar på.

Citat:
Du påstår att det går bra som bara sen det borras efter olja som aldrig förr.
Trots det så blir det ingen ökning.
Det funkar så med olja, att gamla borrhål efterhand ger allt mindre olja, så därför borrar man alltid upp nya hål. Ryssland håller sin produktion stabilt kring 10 miljoner fat om dagen och för att hålla balansen mellan sinande hål och nya, så krävs det just nu tydligen ovanligt mycket borrande. Det varierar naturligtvis över tid. De skulle säkert kunna borra ännu mer, men ökad produktion skulle ge minskande priser. De gör naturligtvis en kalkyl på detta och ser till att borra lagom mycket för att hålla den balans de tror blir mest lönsam.

Citat:
Sluta förvanska fakta
Jag har inte "förvanskat" några fakta, det är du som hittar på egna tolkningar. Vad jag skrev (här) var att BNP ökar tack vare "ökad ekonomisk aktivitet, produktion och investeringar". Exemplet med rekordmycket borrning efter olja var ett exempel på ekonomisk aktivitet och investeringar som bidrar till ökad BNP. Det behöver inte resultera i högre oljeproduktion för att ha den effekten. Du förstår kanske att om man borrar mer så betyder det att alla företag som är involverade i det får högre omsättning? När ett företag köper in utrustning och material för oljeborrning, utfär borrningen, betalar lön till sina anställda för arbetet, osv, så bidrar allt det givetvis med tillskott till BNP.
Citera
2024-01-14, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Först säger kork
Citat:
sen säger kork
Citat:
fattar ju alla men inte en kork?

Nej korken borde titta på yt-klipp
Okej, då "debatterar" vi på din nivå istället: RealTide är ännu värre än en kork - han är en bajskorv. Precis som en kork så flyter bajskorven hela tiden upp till ytan när man försöker spola ned den, men dessutom är den ful, luktar illa och kan inte argumentera sakligt.

On topic:
Citat:
Russia’s Oil Drilling Boom Proves Moscow’s Resilience to Western Sanctions

January 10, 2024
https://www.bloomberg.com/news/artic...tern-sanctions

Sanktionerna fungerade inte, eftersom beroendet av västerländsk teknologi inte alls var så stort som sanktionisterna trodde:

Citat:
Last year, the US sanctioned dozens of companies that produce drilling equipment and develop new production techniques, aiming “to limit Russia’s future extractive capabilities.” The European Union in 2022 imposed “comprehensive exports restriction on equipment, technology and services for the energy industry in Russia.”

[..]

The data indicate that these restrictive measures have largely failed.

“Only some 15% of the nation’s domestic drilling market depends on technologies from so-called unfriendly nations,” said Daria Melnik, vice-president for exploration and production at Oslo-based research firm Rystad Energy A/S.
Citera
2024-01-14, 08:18
Medlem
Citat:
För att du skall förstå vilken del av ditt inlägg jag svarar på.

Det funkar så med olja, att gamla borrhål efterhand ger allt mindre olja, så därför borrar man alltid upp nya hål. Ryssland håller sin produktion stabilt kring 10 miljoner fat om dagen och för att hålla balansen mellan sinande hål och nya, så krävs det just nu tydligen ovanligt mycket borrande. Det varierar naturligtvis över tid. De skulle säkert kunna borra ännu mer, men ökad produktion skulle ge minskande priser. De gör naturligtvis en kalkyl på detta och ser till att borra lagom mycket för att hålla den balans de tror blir mest lönsam.

Jag har inte "förvanskat" några fakta, det är du som hittar på egna tolkningar. Vad jag skrev (här) var att BNP ökar tack vare "ökad ekonomisk aktivitet, produktion och investeringar". Exemplet med rekordmycket borrning efter olja var ett exempel på ekonomisk aktivitet och investeringar som bidrar till ökad BNP. Det behöver inte resultera i högre oljeproduktion för att ha den effekten. Du förstår kanske att om man borrar mer så betyder det att alla företag som är involverade i det får högre omsättning? När ett företag köper in utrustning och material för oljeborrning, utfär borrningen, betalar lön till sina anställda för arbetet, osv, så bidrar allt det givetvis med tillskott till BNP.

Om jag skulle sitta med egna tolkningar så skulle jag säga att borrhålen borras för borrandets skull (korruption, tar betalt för jobbet som de facto inte görs).
Nu är inte jag sådan, så jag håller mig till fakta.

Sen att du hävdar att det går bra, när det borras utan utdelning får stå för dig.
Har rekommenderat dig att titta in på Joes blog (vet att du tittat in där tidigare, fortsätt med det) samt vad riksbankschefen Elvira gör för uttalanden /tolkningar av ryzka ekonomin.
Citera
2024-01-14, 11:36
Medlem
Citat:
Har rekommenderat dig att titta in på Joes blog (vet att du tittat in där tidigare, fortsätt med det)
Ja, jag tittade när du hänvisade dit, och jag upptäckte att han hade snurrat till siffrorna fullständigt. Jag skrev ett utförligt inlägg om vilka fel han gjort när han lade in siffrorna i Excel. Du svarade aldrig på det, men du kanske har lust att ta en titt på det nu och äntligen kommentera min kritik av Joe?
Citera
2024-01-14, 11:47
Medlem
Citat:
Ja, jag tittade när du hänvisade dit, och jag upptäckte att han hade snurrat till siffrorna fullständigt. Jag skrev ett utförligt inlägg om vilka fel han gjort när han lade in siffrorna i Excel. Du svarade aldrig på det, men du kanske har lust att ta en titt på det nu och äntligen kommentera min kritik av Joe?

Poängen är att han hänvisar ofta till finansministeriets egna siffror.
Dvs det är lätt att hitta ”fakta” som ryzzland offentligör.

Har aldrig påstått att han är 100% korrekt men han hänvisar till källor som även ni tar för goda dvs oftast ryzka offentliga handlingar.

Du kanske ska se fler avsnitt 🙃
Att han är proUkraina är ingen hemlighet men han och Elvira tydliggör att kriget och sanktionerna slår hårt mot ryzka ekonomin.

Sen om du tror att ekonomin blir bättre av att borra fler kilometer/år utan att få återbäring är din tolkning.
Elvira ser inflationen som största hotet hon kan inte öka statsskulden heller för ingen vill låna ut pengar.

💰 det går bra nu.

Ps ryzzland är mycket mer motståndskraftigt mot sanktioner än vad västbedömare trodde, men det tuggar på och urholkar ekonomin Ds
Citera
2024-01-14, 12:40
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Okej, då "debatterar" vi på din nivå :
Haha, kul att kork tror du debatterar...
Du vet ju inte fram och bak på det du försöker argumentera om.

Läs den här artikeln hoppas translate inte ställer till det för dig, så kanske du kan lära dig nåt om mordors ekonomi, fast chansen att du vill veta är väl 0.
I princip alla experter delar uppfattningarna som framkommer i artikeln.

https://moneyweek.com/economy/global...than-predicted

Ett par utdrag till kork.
And massively increased defence spending – including on soldiers’ wages and compensation to families, as well as arms manufacturing – has helped fuel a mini-boom in poorer parts of the country.
Fattar du? eller du fattar inte?

Why is the Russian economy growing?
To date, the war machine has been funded by the cannibalisation of now state-controlled enterprises and the economy underwritten by government spending. But that’s not a viable economic strategy for anything other than the very short term. Sanctions have not collapsed Russia’s economy, thanks to China, India, and the “parallel markets” whereby goods are shipped in via friendly countries such as Turkey and Kazakhstan. But shortages are mounting, of goods as varied as tyres, printing paper, aeroplane parts and medicines. Already, according to analysis by the US Treasury, Russia’s economy is 5% smaller than it would have been had Putin not launched his war.

fattar du vad som står där?? nåt som alla ekonomer säger.

Dina utläggningar om att fler borrade hål ökar bnp...fast man alltid borrat fler hål efter olja men just nu ökar bnp på grund av det... är så komisk att jag skrattar rakt ut .
Lycka till kork!!
Senast redigerad av RealTide 2024-01-14 kl. 12:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in