2022-10-24, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Läste du ens källorna, eller har du läst vad Rosstat själva skriver? Det är inte centralvärme det avser, det är huruvida man har tillgång till varmvatten eller inte (inte hutuvida man kan koka det vatten på en ved- eller gasspis eller inte)?
Läste du ens mitt inlägg? Jag skrev inte "centralvärme", jag skrev "centralvärmt vatten". Det förekommer alltså att man bara får kallvatten i ledningarna (ibland, eller i vissa fall hela tiden) och därför har ett gas-eldat aggregat som slår på när man vrider på varmvattenkranen, och värmer vattnet "on the fly" medan det rinner igenom ledningen. Sådana mackapärer har jag till och med sett i England, även om det var några årtionden sedan, så du kanske behöver röra dig lite mer utanför din Stockholmsförort ifall du aldrig sett detta. I praktiken funkar det faktiskt lika bra som när vattnet värms upp centralt. I alla fall i länder med låga gaspriser.

Citat:
Märker att du inte ens bemöter delen om toaletterna... Förnekar du att det är så här det ser ut? Är du verkligen i Ryssland som du påstår och om du ärm det, har du någonsin varit utanför en större stad och "finare" områden?
Jodå, jag har varit på alla möjliga ställen, och i både stora och små städer. Jag rör mig inte ens vanligtvis i något "finare" område, utan lever ungefär som medel-Ivan. Jag har dock aldrig, någonsin, råkat ut för att inte ha tillgång till toalett. Tittar jag runtomkring mig lokalt så vet jag var det finns enstaka sådana hus kvar, men de är extremt få och de flesta är övergivna. Det kan röra sig om någon promille som bor på det sättet.

Citat:
Du hävdar det går bra och det är vad tråden ska handla om, men då kanske det i stället är läge att stänga tråden då det inte finns särskilt mycket som faktiskt går bra i Ryssland? Det var sant när du startade tråden och det är fortfarande en sanning i stället för att bli grinig för att man påpekar att det faktiskt inte stämmer det du vill framhäva som en sanning?

Det finns förvisso saker som de facto går bra, men dessa har jag inte sett mycket om i tråden, varken från dig eller andra. Men visst, låt detta vara en tråd för Rysslands storhet på områden där storheten faktiskt inte finns i stället för där de faktiskt finns. Det jag tänker på är ryska framgångar inom utbildning, forskning och andra närbesläktade områden (förvisso områden där "brain drain" är kraftig, men där man hittills trots allt haft framgångar och som varit anledningen till att jag tidigare gjort mycket affärer med ryska företag).
Tack för dina synpunkter. Vill du att tråden skall stängas så får du ta upp det med moderator, för det är inget jag kan göra något åt. Men din åsikt om tillståndet i Ryssland är faktiskt inte den enda. Jag har dock noterat den här allmänna tendensen i väst, numera, att så fort någon - till exempel jag - har "fel" åsikt, så skall personen tystas. Vill du gå på den linjen så får du väl, som sagt, höra av dig till moderatorerna och be dem att stänga min tråd med motiveringen att du inte håller med mig.
Citera
2022-10-24, 12:31
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Läste du ens mitt inlägg? Jag skrev inte "centralvärme", jag skrev "centralvärmt vatten". Det förekommer alltså att man bara får kallvatten i ledningarna (ibland, eller i vissa fall hela tiden) och därför har ett gas-eldat aggregat som slår på när man vrider på varmvattenkranen, och värmer vattnet "on the fly" medan det rinner igenom ledningen. Sådana mackapärer har jag till och med sett i England, även om det var några årtionden sedan, så du kanske behöver röra dig lite mer utanför din Stockholmsförort ifall du aldrig sett detta. I praktiken funkar det faktiskt lika bra som när vattnet värms upp centralt. I alla fall i länder med låga gaspriser.
Jo, detta är inte alls ovanligt (att man värmer vatten i lägenheten med gas), men det Rosstat gav uttryck för var att man inte hade tillgång till varmt vatten och det var inga promille, som sagt. Menar du att statistiken från den ryska myndigheten är felaktig? ;-)

Jodå, jag har varit på alla möjliga ställen, och i både stora och små städer. Jag rör mig inte ens vanligtvis i något "finare" område, utan lever ungefär som medel-Ivan. Jag har dock aldrig, någonsin, råkat ut för att inte ha tillgång till toalett. Tittar jag runtomkring mig lokalt så vet jag var det finns enstaka sådana hus kvar, men de är extremt få och de flesta är övergivna. Det kan röra sig om någon promille som bor på det sättet.
Jo, detta är inte alls ovanligt (att man värmer vatten i lägenheten med gas) och det var inte heller det jag menade, men det Rosstat gav uttryck för var att man inte hade tillgång till varmt vatten och det var inga promille, som sagt. Menar du att statistiken från den ryska myndigheten är felaktig? ;-)

Citat:
Tack för dina synpunkter. Vill du att tråden skall stängas så får du ta upp det med moderator, för det är inget jag kan göra något åt. Men din åsikt om tillståndet i Ryssland är faktiskt inte den enda. Jag har dock noterat den här allmänna tendensen i väst, numera, att så fort någon - till exempel jag - har "fel" åsikt, så skall personen tystas. Vill du gå på den linjen så får du väl, som sagt, höra av dig till moderatorerna och be dem att stänga min tråd med motiveringen att du inte håller med mig.
Nej då, det vill jag inte, jag finner den roande och dessutom utbildande. Jag kan inte hävda att jag vet mer om Ryssland än du som faktiskt bor där, men jag vet vad jag upplevt när jag varit där och då har jag faktiskt mestadels rört mig i större städer (med någon trevlig avstickare ut i ingenstans). Jag har sagt det förr och säger det igen: jag gillar Ryssland som land och jag har haft det bra när jag varit där, men jag delar kanske inte din odelade positivism och situationen i landet.
Citera
2022-10-24, 12:37
Medlem
På plats i Mordor och kan också rapportera att de enda hus jag sett utan inomhustoalett eller varmvatten är enklare sommarstugor. Det finns nog en och annan farmor som bor kvar i sitt gamla traditionella trähus. Någon promille låter som en bra gissning.

Det är väldigt roligt att läsa svenskarnas uppfattningar där hemma. Seriöst, vart kommer allt från :⁠-⁠D
Citera
2022-10-24, 12:54
Medlem
Citat:
Jo, detta är inte alls ovanligt (att man värmer vatten i lägenheten med gas) och det var inte heller det jag menade, men det Rosstat gav uttryck för var att man inte hade tillgång till varmt vatten och det var inga promille, som sagt. Menar du att statistiken från den ryska myndigheten är felaktig? ;-)
Jag vet inte i vilken av Rosstats alla publikationer du hittat din siffra, men det här är vad jag läser:

центральным горячим водоснабжением 56,6%
горячим водоснабжением от местных (индивидуальных) водонагревателей 34,1%
горячее водоснабжение отсутствует 9,3%

https://view.officeapps.live.com/op/...gin=BROWSELINK

Observera då att inte ens det sista behöver innebära att man "inte har tillgång till varmvatten", för på ett eller annat vis ordnar såklart nästan alla i den kategorin så att de har varmt vatten i någon omfattning ändå. Men även om vi skulle räkna väldigt pessimistiskt med 9,3% så är det inte i närheten av dina "47 miljoner".
Citera
2022-10-24, 13:04
Medlem
Citat:
.. men jag delar kanske inte din odelade positivism och situationen i landet.
Jag har aldrig påstått att jag är "odelat positiv". Det finns självklart problem i Ryssland, precis som det finns problem i alla länder. Jag har sagt detta flera gånger förut, att rent "objektivt" och materiellt, i ett antal olika avseenden, så är Ryssland på ett ungefär världens ca 50:e bästa land. Du kan kolla på massor av olika rankingar, och påfallanda ofta är det runtomkring 50-strecket Ryssland hamnar. Så om man värderar länder "objektivt" (vilket man knappast gör i verkliga livet, eftersom det finns massor av subjektiva faktorer som är viktigare), så kommer man fram till att ca 25% av världens länder är "bättre" och 75% "sämre" än Ryssland. Detta är inte att vara "odelat positiv" - det är att nyansera den löjligt överdrivna karikatyrbild av Ryssland som är gängse i Sverige och som ständigt upprepas, och som bygger på en kompott av fördomar, okunskap, ovilja, geopolitisk konkurrens, historiskt agg, påverkan från USA (som underblåser andras konflikter till sin egen nytta) och diverse andra ingredienser som förgiftar svenskarnas uppfattning om ett land som de skulle ha stor nytta av att istället vara vänner med.
Citera
2022-10-24, 13:06
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Jag vet inte i vilken av Rosstats alla publikationer du hittat din siffra, men det här är vad jag läser:

центральным горячим водоснабжением 56,6%
горячим водоснабжением от местных (индивидуальных) водонагревателей 34,1%
горячее водоснабжение отсутствует 9,3%

https://view.officeapps.live.com/op/...gin=BROWSELINK

Observera då att inte ens det sista behöver innebära att man "inte har tillgång till varmvatten", för på ett eller annat vis ordnar såklart nästan alla i den kategorin så att de har varmt vatten i någon omfattning ändå. Men även om vi skulle räkna väldigt pessimistiskt med 9,3% så är det inte i närheten av dina "47 miljoner".
Nej, det blir bara 13 miljoner utan varmvatten, men nu när du hittat till Rosstat kan du ju söka på туалет så finner du snabbt statistiken för det jag läste.
Citera
2022-10-24, 13:07
Medlem
Citat:
Nej, det blir bara 13 miljoner utan varmvatten
Du medger alltså att "47 miljoner" var ljug. Okej.
Citera
2022-10-24, 13:08
Medlem
Kleo95s avatar
Citat:
2019 var det 47 miljoner som inte har tillgång till varmvatten, 35 miljoner som saknar inomhustoalett, 29 miljoner som inte har rinnande vatten inomhus. Detta i en befolkning på 140 miljoner. Detta är framför allt i områden långt bort från Moskva och Sankt Petersburg, men bara en liten bit utanför dessa storstäder ser det ut så i mindre samhällen och på landet.

Alla siffror kommer från Rosstat, den ryska myndigheten för statistik.

https://novayagazeta.ru/news/2019/04...k-kanalizatsii

https://www.themoscowtimes.com/2019/...rts-say-a65049

Nu manipulerar du statistiken helt vilt.
Var exakt läste du om " 35 miljoner som saknar inomhustoalett"? samt precisera övriga siffror också.
Länka direkt till Rosstat som du påstår är kallkälla till dina uppgifter.
I Novaja gazeta står det att 22,6% av befolkningen hade saknat CENTRALISERAD avlopp. Och det var år 2018.
Citera
2022-10-24, 13:16
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått att jag är "odelat positiv". Det finns självklart problem i Ryssland, precis som det finns problem i alla länder. Jag har sagt detta flera gånger förut, att rent "objektivt" och materiellt, i ett antal olika avseenden, så är Ryssland på ett ungefär världens ca 50:e bästa land. Du kan kolla på massor av olika rankingar, och påfallanda ofta är det runtomkring 50-strecket Ryssland hamnar. Så om man värderar länder "objektivt" (vilket man knappast gör i verkliga livet, eftersom det finns massor av subjektiva faktorer som är viktigare), så kommer man fram till att ca 25% av världens länder är "bättre" och 75% "sämre" än Ryssland. Detta är inte att vara "odelat positiv" - det är att nyansera den löjligt överdrivna karikatyrbild av Ryssland som är gängse i Sverige och som ständigt upprepas, och som bygger på en kompott av fördomar, okunskap, ovilja, geopolitisk konkurrens, historiskt agg, påverkan från USA (som underblåser andras konflikter till sin egen nytta) och diverse andra ingredienser som förgiftar svenskarnas uppfattning om ett land som de skulle ha stor nytta av att istället vara vänner med.
Självklart är det inte genomuselt på alla fronter i Ryssland och plats femtio må vara långt efter vad i väst är vana vid, men som du säger är det ju inte helt tokigt, sett ur världsperspektiv.

Det är svårt att vara vän med en diktatur som angriper sina grannar och det är väl främst i detta som min aversion mot Ryssland ligger. Vill de vara en diktatur (d.v.s. vill folket inte sparka ut Putin) så får de vara det för mig, men de ska hålla tassarna borta från sina grannar.
Citera
2022-10-24, 13:19
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Du medger alltså att "47 miljoner" var ljug. Okej.
Det är ju en spännande tolkning av mitt svar.
Citera
2022-10-24, 13:21
Medlem
Jag bor 2 mil utan för Vasa i Finland.
Här på vår backe så hör ingen till centrala avlopps systemt.
Vi är ca. 40 gårdar här.
Vi alla har egen avloppsbrunn.
Känner många som har egen brunn för övrigt.
Alltså har ryssarna det inte så dåligt.
Kan tillägga att det är billigare med egen brunn.
Senast redigerad av joohnn 2022-10-24 kl. 13:24.
Citera
2022-10-24, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joohnn
Jag bor 2 mil utan för Vasa i Finland.
Här på vår backe så hör ingen till centrala avlopps systemt.
Vi är ca. 40 gårdar här.
Vi alla har egen avloppsbrunn.
Känner många som har egen brunn för övrigt.
Alltså har ryssarna det inte så dåligt.
Kan tillägga att det är billigare med egen brunn.
Nej, ryssarna har det dåligt oavsett hur det ser ut i Vasas omnejd. Det är förstås inget att vara skadeglad över men att förneka det som VD gör hjälper inte heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in