Citat:
Läste du ens mitt inlägg? Jag skrev inte "centralvärme", jag skrev "centralvärmt vatten". Det förekommer alltså att man bara får kallvatten i ledningarna (ibland, eller i vissa fall hela tiden) och därför har ett gas-eldat aggregat som slår på när man vrider på varmvattenkranen, och värmer vattnet "on the fly" medan det rinner igenom ledningen. Sådana mackapärer har jag till och med sett i England, även om det var några årtionden sedan, så du kanske behöver röra dig lite mer utanför din Stockholmsförort ifall du aldrig sett detta. I praktiken funkar det faktiskt lika bra som när vattnet värms upp centralt. I alla fall i länder med låga gaspriser.
Citat:
Jodå, jag har varit på alla möjliga ställen, och i både stora och små städer. Jag rör mig inte ens vanligtvis i något "finare" område, utan lever ungefär som medel-Ivan. Jag har dock aldrig, någonsin, råkat ut för att inte ha tillgång till toalett. Tittar jag runtomkring mig lokalt så vet jag var det finns enstaka sådana hus kvar, men de är extremt få och de flesta är övergivna. Det kan röra sig om någon promille som bor på det sättet.
Citat:
Tack för dina synpunkter. Vill du att tråden skall stängas så får du ta upp det med moderator, för det är inget jag kan göra något åt. Men din åsikt om tillståndet i Ryssland är faktiskt inte den enda. Jag har dock noterat den här allmänna tendensen i väst, numera, att så fort någon - till exempel jag - har "fel" åsikt, så skall personen tystas. Vill du gå på den linjen så får du väl, som sagt, höra av dig till moderatorerna och be dem att stänga min tråd med motiveringen att du inte håller med mig.
Du hävdar det går bra och det är vad tråden ska handla om, men då kanske det i stället är läge att stänga tråden då det inte finns särskilt mycket som faktiskt går bra i Ryssland? Det var sant när du startade tråden och det är fortfarande en sanning i stället för att bli grinig för att man påpekar att det faktiskt inte stämmer det du vill framhäva som en sanning?
Det finns förvisso saker som de facto går bra, men dessa har jag inte sett mycket om i tråden, varken från dig eller andra. Men visst, låt detta vara en tråd för Rysslands storhet på områden där storheten faktiskt inte finns i stället för där de faktiskt finns. Det jag tänker på är ryska framgångar inom utbildning, forskning och andra närbesläktade områden (förvisso områden där "brain drain" är kraftig, men där man hittills trots allt haft framgångar och som varit anledningen till att jag tidigare gjort mycket affärer med ryska företag).
Det finns förvisso saker som de facto går bra, men dessa har jag inte sett mycket om i tråden, varken från dig eller andra. Men visst, låt detta vara en tråd för Rysslands storhet på områden där storheten faktiskt inte finns i stället för där de faktiskt finns. Det jag tänker på är ryska framgångar inom utbildning, forskning och andra närbesläktade områden (förvisso områden där "brain drain" är kraftig, men där man hittills trots allt haft framgångar och som varit anledningen till att jag tidigare gjort mycket affärer med ryska företag).