Citat:
Ursprungligen postat av
ErrorNotFound404
Du är hjärtskärande okunnig. Radera ditt konto, fiskmås!
Det skulle jag inte säga att han är. En plats på härbärge kostar nämligen en bra bit över 1000 kr per dygn (fakturan skickas till stadsdelsförvaltningen eller socialförvaltningen) och jag tvivlar på att en tvårumslägenhet i Moskvas förorter kostar i paritet med det.
Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Hör du inte själv hur vansinnigt det låter? De skickade alltså dit folk för att bevaka att Jeltsin fattade "rätt" beslut. Om du tycker sådant är normalt, är du då okej med att Kina eller Ryssland skickar ett team för att "observera och hjälpa Kristerssons framsteg"?
Det är du som vantolkar vad som skedde. Västvärlden försökte hjälpa Ryssland att komma på fötter med hjälp av ett ekonomiskt stålbad. Uppenbarligen sköttes det inte på ett bra sätt och ser man på det i backspegeln så inser nog varenda tänkande varelse att man borde gjort annorlunda men att Ryssland skulle vara försatt i tvångsförvaltning eller dylikt är helt enkelt inte sant. När det gäller landets fascistiska utveckling sedan millennieskiftet så ligger skulden
INTE på västvärlden, alldeles oavsett vad fascisterna själva behagar påstå för stunden.
Citat:
Ursprungligen postat av
ErrorNotFound404
How Harvard Lost Russia
The best and brightest of America's premier university came to Moscow in the 1990s to teach Russians how to be capitalists. This is the inside story of how their efforts led to scandal and disgrace.
https://www.institutionalinvestor.co...rd-lost-russia
Artikeln beskriver i detalj hur s.k. experter från Harvard deltog i plundringen av Ryssland samtidigt som de formade reformpolitiken i Ryssland. De satt med andra ord på två stolar - ena dagen sade de åt de ryska politikerna vilka bolag som skulle privatiseras, dagen efter var de med och köpte aktier gratis i sagda ryska bolag. Artikeln ovan var en av anledningarna till att Harvard sparkade sin rektor Larry Summer, som var en av de amerikanska reformatörer som kom till ryZZland för att "observera och hjälpa".
Jag ska se till att läsa artikeln. Låter groteskt och verkligen något de ansvariga förtjänar all klander i världen för utifrån din beskrivning. Det förblir dock en historisk parantes i det stora hela.