2022-10-23, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RysslandSplittras
Jeltsin utsåg Putin till sin efterträdare.
Det där är knappast den fullständiga historien om hur det gick till. Men hur som helst, så vann Putin det val som hölls bara tre månader senare, i slutet av mars 2000, och några amerikanska "rådgivare" har vi inte sett till sedan dess. Jag förstår att det retar dig, men det är faktiskt en av förklaringarna till varför det går så bra för Ryssland. Därmed har vi fullbordat cirkeln och är tillbaka till trådens ämne. Vore fint om du håller dig till det i fortsättningen.
Senast redigerad av VarmaDrycker 2022-10-23 kl. 21:40.
Citera
2022-10-23, 21:56
Medlem
RysslandSplittrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag förstår att det retar dig.

Jag retar mig inte. Putin och hans oligarker har stulit enorma pengar från ryska folket, tvättat pengarna och investerat dem på västerländska kapitalmarknader. Har pressat upp våra börskurser, och sänkt våra räntor. Bra för oss.

Men det är ju synd för ryssarna. Som inte ens har råd med tvättmaskin.
Citera
2022-10-24, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Jag tvivlar på att det blir några ryska elbilar alls
Varför inte? Nog produceras det eldrivna fordon i Ryssland. T.ex. hittar vi Europas största flotta av elbussar i Moskva:

Citat:
Moscow deploys its 1,000th electric bus; targeting 2,200 by end of 2023

[..]

Electric buses were launched in Moscow in 2018. In the meantime, this innovative surface transport has proved its efficiency. The transport has been launched on 66 bus routes, run 60 million kilometers, and carried more than 150 million passengers.

Moscow is now actively developing charging infrastructure. There are more than 168 charging structures in the city. By the end of 2023 this number will increase to up to 500 stations.

[..]

In 2021, Moscow stopped buying diesel buses for the major surface public transport operator. Next year, Moscow plans to buy 600 more electric vehicles. By the end of 2023, the city will have received more than 2,200 electric buses. Nearly 40% of all surface transport fleet will be electric.

The Government of Moscow is also developing an innovative hydrogen bus model together with KAMAZ and RUSNANO.
https://www.greencarcongress.com/202...12-moscow.html
Citera
2022-10-24, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RysslandSplittras
Men det är ju synd för ryssarna. Som inte ens har råd med tvättmaskin.
Antal tvättmaskiner per 100 hushåll i Karelen: 99.

https://www.ceicdata.com/en/russia/n...lic-of-karelia

Undrar vad motsvarande siffra ligger på i lort-Sverige? Med tanke på att man fortfarande, på 2020-talet, använder sig av gemensamma tvättstugor i hyreshus och bostadsrättsföreningar. Ett oerhört äckligt system, där dussintals - ibland hundratals - hushåll tvättar i samma maskiner. Mängder av fattigsvenskar delar alltså tvättmaskin med sina somaliska grannar, med tveksamma hygienrutiner, som kan ha tagit med sig vilka konstiga sjukdomar som helst från Afrika.

I det renligare Ryssland existerar lyckligtvis inte gemensamma tvättstugor av svensk kommunistisk modell, utan varje hushåll har sin egen maskin, även i stora flerfamiljshus.
Citera
2022-10-24, 07:46
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleo95
Hur stor då?😉
2019 var det 47 miljoner som inte har tillgång till varmvatten, 35 miljoner som saknar inomhustoalett, 29 miljoner som inte har rinnande vatten inomhus. Detta i en befolkning på 140 miljoner. Detta är framför allt i områden långt bort från Moskva och Sankt Petersburg, men bara en liten bit utanför dessa storstäder ser det ut så i mindre samhällen och på landet.

Alla siffror kommer från Rosstat, den ryska myndigheten för statistik.

https://novayagazeta.ru/news/2019/04...k-kanalizatsii

https://www.themoscowtimes.com/2019/...rts-say-a65049
Citera
2022-10-24, 07:58
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Det var ju amerikaner som styrde Ryssland under chockterapiåren på 90-talet, då man förstörde hela samhällsstrukturen, så visst kan man rättmätligen skylla en del saker på dem, javisst. Mycket har dock ställts tillrätt under de två decennier Ryssland varit självständigt, dvs sedan Jeltsin blev avsatt.

Jag vet inte hur du vill definiera "kapitalistiskt", men vi kan väl passa på att avliva ett par propagandamyter. Nej, Ryssland har inte "flest miljardärer i världen". Exempelvis har Sverige fler miljardärer per capita än vad Ryssland har, och kan därför anses vara mer kapitalistiskt, och man kan hävda att vi har fler "oligarker" än vad Ryssland har. Antal miljardärer per capita:

Sverige 2,987
USA 1,853
Finland 1,090
Ryssland 0,677

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...f_billionaires

Nej, Ryssland är inte det land som har störst ekonomiska klyftor. GINI-koefficienten, som mäter graden av löneklyftor per land, är till exempel högre i USA, Bulgarien, Venezuela (!), Kina och Nya Zealand än i Ryssland:

USA 41,5
Bulgarien 40,3
Venezuela 39,0
Kina 38,2
Nya Zealand 36,2
Ryssland 36,0

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...ncome_equality
Vet inte riktigt hur du får det till att USA styrde Ryssland på nittiotalet, men det är väl kanske en del av den ryska propagandan? Annars får du gärna försöka dig på att visa att så var fallet. USA:s inflytande i den ryska föreföll minimalt när jag var i Ryssland på nittiotalet i alla fall, liksom både tidigare och senare. Ska ju gladeligen erkänna att jag inte har insyn i vad som hände då eller nu i Kreml.

Citat:
Vi är alltså överens om att Ryssland bygger lika säkra flygplan som sina konkurrenter i väst.

Bra.
Mja, det skulle jag väl inte direkt påstå, men kan sträcka mig till att de inte är lika usla som mycket annat som kommer från Ryssland. Hur kommer det sig annars att inga ryska flygplan har blivit populära på exportmarknaden, med tanke på att prisbilden på ryska produkter brukar vara hyfsat låg och det rimligen borde tilltala flygbolag på många håll? Kan för all del röra sig om annat än just säkerhet...
Citera
2022-10-24, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
2019 var det 47 miljoner som inte har tillgång till varmvatten, 35 miljoner som saknar inomhustoalett, 29 miljoner som inte har rinnande vatten inomhus. Detta i en befolkning på 140 miljoner. Detta är framför allt i områden långt bort från Moskva och Sankt Petersburg, men bara en liten bit utanför dessa storstäder ser det ut så i mindre samhällen och på landet.

Alla siffror kommer från Rosstat, den ryska myndigheten för statistik.

https://novayagazeta.ru/news/2019/04...k-kanalizatsii

https://www.themoscowtimes.com/2019/...rts-say-a65049
Detta dravel har redan debunkats i andra trådar. Exempel på hur man ljuger genom att misstolka statistik: "47 miljoner som inte har tillgång till varmvatten". Trams. Alla har tillgång till varmvatten, frågan är bara hur? Det statistiken avser är de som inte har tillgång till centralvärmt varmvatten. I stort sett alla som inte har den tillgången har istället (naturligtvis) en gasvärmare i kök och/eller badrum som värmer vattnet och ser därmed till att de ändå har varmt vatten rinnande ur kranarna. Ett system som inte är helt ovanligt i andra länder heller, men kanske verkar lite exotiskt för den som aldrig varit utanför Sundbyberg. Med tanke på hur billig gasen är så är det inte heller särskilt dyrt att värma vattnet själv på det sättet. Moderna gasvärmare slår på och av lågan helt på egen hand, så det kräver inte heller någon extra ansträngning att använda systemet.

Seden får det bli lite skärpning på er deltagare i tråden. Ämnet som skall diskuteras är "Varför går det så bra för Ryssland?". Den som inte kan hålla sig till ämnet kommer att få sina inlägga anmälda. Tycker man att det går dåligt för Ryssland, och vill diskutera den åsikten, så finns det redan mängder av trådar för olika varianter av det ämnet. Det finns till och med en tråd som heter "Varför går det så dåligt för Ryssland?", som ni är välkomna att dumpa ert avskräde i.
Citera
2022-10-24, 08:59
Medlem
Citat:
Vet inte riktigt hur du får det till att USA styrde Ryssland på nittiotalet, men det är väl kanske en del av den ryska propagandan? Annars får du gärna försöka dig på att visa att så var fallet.
Detta har jag redan besvarat i ett informativt inlägg, som dessutom innehöll litteraturtips som en bonus till vetgiriga läsare.

(FB) Varför går det så bra för Ryssland?

Men nu skulle vi inte diskutera 90-talet, eller hur? Enligt Flashbacks regler så skall man hålla sig till ämnet och inte ägna sig åt trams och off-topisc. Håll dig till ämnet "Varför går det så bra för Ryssland?", eller håll klaffen.
Citera
2022-10-24, 09:15
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Detta dravel har redan debunkats i andra trådar. Exempel på hur man ljuger genom att misstolka statistik: "47 miljoner som inte har tillgång till varmvatten". Trams. Alla har tillgång till varmvatten, frågan är bara hur? Det statistiken avser är de som inte har tillgång till centralvärmt varmvatten. I stort sett alla som inte har den tillgången har istället (naturligtvis) en gasvärmare i kök och/eller badrum som värmer vattnet och ser därmed till att de ändå har varmt vatten rinnande ur kranarna. Ett system som inte är helt ovanligt i andra länder heller, men kanske verkar lite exotiskt för den som aldrig varit utanför Sundbyberg. Med tanke på hur billig gasen är så är det inte heller särskilt dyrt att värma vattnet själv på det sättet. Moderna gasvärmare slår på och av lågan helt på egen hand, så det kräver inte heller någon extra ansträngning att använda systemet.
Läste du ens källorna, eller har du läst vad Rosstat själva skriver? Det är inte centralvärme det avser, det är huruvida man har tillgång till varmvatten eller inte (inte hutuvida man kan koka det vatten på en ved- eller gasspis eller inte)? Märker att du inte ens bemöter delen om toaletterna... Förnekar du att det är så här det ser ut? Är du verkligen i Ryssland som du påstår och om du ärm det, har du någonsin varit utanför en större stad och "finare" områden?

Citat:
Seden får det bli lite skärpning på er deltagare i tråden. Ämnet som skall diskuteras är "Varför går det så bra för Ryssland?". Den som inte kan hålla sig till ämnet kommer att få sina inlägga anmälda. Tycker man att det går dåligt för Ryssland, och vill diskutera den åsikten, så finns det redan mängder av trådar för olika varianter av det ämnet. Det finns till och med en tråd som heter "Varför går det så dåligt för Ryssland?", som ni är välkomna att dumpa ert avskräde i.
Du hävdar det går bra och det är vad tråden ska handla om, men då kanske det i stället är läge att stänga tråden då det inte finns särskilt mycket som faktiskt går bra i Ryssland? Det var sant när du startade tråden och det är fortfarande en sanning i stället för att bli grinig för att man påpekar att det faktiskt inte stämmer det du vill framhäva som en sanning?

Det finns förvisso saker som de facto går bra, men dessa har jag inte sett mycket om i tråden, varken från dig eller andra. Men visst, låt detta vara en tråd för Rysslands storhet på områden där storheten faktiskt inte finns i stället för där de faktiskt finns. Det jag tänker på är ryska framgångar inom utbildning, forskning och andra närbesläktade områden (förvisso områden där "brain drain" är kraftig, men där man hittills trots allt haft framgångar och som varit anledningen till att jag tidigare gjort mycket affärer med ryska företag).
Citera
2022-10-24, 09:19
Medlem
fitz-humes avatar
VarmaDryckers tråd om sitt dysfunktionella modersland börjar bli underhållande.

Nästa månad är det inte längre tillåtet i Ryssland att informera om att homosexualitet existerar. Sedan 2013 gällde det skolbarn upp till 18 år. Men nu gäller det samtliga ryssar oavsett ålder. Det är väl bra för Ryssland enligt dig, VarmaDrycker? Eller har jag missuppfattat dig?

Vidare är det förbjudet att uttrycka en åsikt som skiljer sig från den officiella, fastslagen av Kreml. I Moskva fördes en 10-årig flicka bort från skolan, mitt i en lektion, av polisen – eftersom hon hade en gulblå profilbild i skolans gruppchat. Polisen förhörde henne i 3 timmar. Det var skolans rektor som ringde polisen. Det är väl bra, vad tycker du?

Den 26 september greps en poet i Moskva för att ha reciterat antikrigsdikter på torget. Polisen misshandlade honom och våldtog honom med hantlar. Polisen filmade våldtäkten för att visa den för poetens flickvän, som också greps och misshandlades.

Sådana händelser visar ryssarna var skåpet ska stå. Ordning och reda. Självklart gynnas ju ryska ekonomin och företagsverksamheten av detta. Folk blir ju kreativa och djärva, våga komma fram med nya idéer. Man riktigt känner lust att skrika ut sina tankar till allt och alla.

Låt oss titta på ekonomin då. Hundratusentals män har flytt landet. Många är högutbildade. Bra, för då minskar ju konkurrensen om jobben, arbetslösheten minskar när fler flyttar utomlands. Att de ofrivilligt mobiliserade ryska soldaterna på främmande territorium tvingas köpa skyddsvästar för dyra pengar är också bra, det minskar ju statens försvarsbudget. Ja, det går riktigt bra för Ryssland.
Citera
2022-10-24, 09:22
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Detta har jag redan besvarat i ett informativt inlägg, som dessutom innehöll litteraturtips som en bonus till vetgiriga läsare.

(FB) Varför går det så bra för Ryssland?

Men nu skulle vi inte diskutera 90-talet, eller hur? Enligt Flashbacks regler så skall man hålla sig till ämnet och inte ägna sig åt trams och off-topisc. Håll dig till ämnet "Varför går det så bra för Ryssland?", eller håll klaffen.
Tack för länken. Du menar att man inte kan diskutera historien kring VARFÖR det går så bra heller? Jag levde i den uppenbara villfarelsen att detta var något Ryssland åstadkommit själva, utan hjälp från USA...
Citera
2022-10-24, 10:53
Medlem
Citat:
Tack för länken. Du menar att man inte kan diskutera historien kring VARFÖR det går så bra heller? Jag levde i den uppenbara villfarelsen att detta var något Ryssland åstadkommit själva, utan hjälp från USA...
Visst, att diskutera historien kring varför det går så bra hör såklart till ämnet, så om det är det sambandet du vill belysa så är jag med. Dock är det ju så att framgångarna är något Ryssland åstadkommit TROTS att USA "hjälpte" Jeltsin att förstöra landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in