2021-08-30, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Glidningen har gått från jordbruk till jordbruksareal, inte tvärtom. Jag har försökt leta efter en tydlig definition av begreppet men utan att hitta något. Inkluderas mark som ligger i träda eller ej? Om svaret är ja så har jordbruksarealen sannolikt inte minskar med 89 %. Avses enbart mark som brukas: då är det mer osäkert.

Nu när jag gett dig konkret svar så kan du väl försöka sluta fega dig och svara på huruvida du hade fel på de punkter jag frågade dig om ovan istället för att ignorera det i vanlig ordning? Det blir allt svårare att ta dig på allvar ju längre du håller på.
Jag har inte bett dig ta mig på allvar. Det här är Flashback - ett klotterplank på nätet där vilken idiot som helst kan klottra vad som helst. Jag hade börjat författa ett seriöst svar på ditt förra inlägg, men fick lägga undan det tills vidare för att jag har ett arbete att sköta. Jag skrev då ett kortare inlägg där jag bad dig ha tålamod till kvällen eller tills i morgon. Trots det tolkar du frånvaron av ett omedelbart svar på dina hundra frågor som att jag "fegar mig".

Jag är trött på din debattstil och tänker inte längre bemöda mig om att försöka besvara allt du skriver. Du har fått svar på din fråga om jordbruksarealen och det verkar som du backar om det, om än med lite slingrande förbehåll. Är det något mer du vill diskutera så får du vänligen ta en fråga i taget och tålmodigt vänta på svar. Gillar du inte de villkoren så är du välkommen att välja någon annan debattör att diskutera med.
Citera
2021-08-30, 18:54
Medlem
Citat:
En sak till: artikeln är på 8 sidor där en sida består av referenser och med ett antal diagram. Arealen i Krim nämns en gång. Nej, din källa är absolut inte "utförlig" och jag undrar om du ens läst den själv.
Ha ha, vad dåligt. Nej, Raukberg, kvaliteten på en vetenskaplig artikel mäts inte genom att räkna antalet sidor. (Därmed inte sagt att det nödvändigtvis var en bra artikel, men det bedömer man på helt andra sätt än genom sidräkning). Dessutom var det så att i den motsvarande artikel du indirekt hänvisade till, dvs den vetenskapliga artikel som Bloomberg Opinion refererade, kan du och jag bara läsa abstract, som består av 1 sida, och på den sidan nämns arealen i Krim noll gånger. Så, pilutta, om vi nu skall vara sådana, men du är alltid välkommen att höja nivån på diskussionen.
Citera
2021-08-30, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Ha ha, vad dåligt. Nej, Raukberg, kvaliteten på en vetenskaplig artikel mäts inte genom att räkna antalet sidor.
...jag tror du kanske missförstått vad ordet utförlig betyder.
Citat:
Är det något mer du vill diskutera så får du vänligen ta en fråga i taget och tålmodigt vänta på svar. Gillar du inte de villkoren så är du välkommen att välja någon annan debattör att diskutera med.
Du har påstått att det inte finns spelutvecklare i Spanien, jag räknade upp ett flertal. Betyder det att du hade fel?
Senast redigerad av Raukberg 2021-08-30 kl. 19:08.
Citera
2021-08-30, 20:34
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Bidra gärna med din expertis om jordbruket på Krim. Tack på förhand.
Mitt sunda förnuft säger mig , och alla andra med förnuft ,
att ett vattenbortfall på 85% påverkar jordbruket oerhört drastiskt
Finns såklart en massa nyheter lch info om det.
Det påverkar såklart även hushållen, finns gott om nyheter om det också.
Citera
2021-08-30, 22:42
Medlem
cephs avatar
Som vanligt bara massa trams här.

Ja, Stalins bevattningsprogram på Krim var idiotiskt. Precis som Sovjets konstgjorda bevattningsprogram som till slut torrlade Aralsjön, eller den gamla förlagan i USA som totalt torrlade Kaliforniens största sötvattenstillgång Tulare.

Bättre att odla det som går att odla under naturliga försättningar, dvs. inte inte bomull eller ris där det annars, naturligt sett, är för torrt för vissa grödor.

Bara vetet på Krim nu 2021 överstiger per hektar vida de där konstiga Bloombergprognoserna det talades om. Mycket äpplen och päron här i krokarna, och så klart den eviga jakten efter dystra siffror. Verklighetsfrånvänt ofta, men det kännetecknar hela ämnet.
Citera
2021-08-30, 23:57
Medlem
Citat:
Varför går det så bra för Ryssland?

Trots att västmedia beskriver Ryssland som ett konkursbo och trollen på Flashback ständigt påstår att det är "katastrof", så tickar den ryska ekonomin på som vanligt och positiva nyheter strömmar in. Hur kan det komma sig att det går så bra för Ryssland?

Det beror nog på att det bor 25 miljoner muslimer i Ryssland, 20% av alla ryssar är muslimer.

Islam kom till vad som idag är Ryssland redan på 600-talet, för 1 400 år sedan.

Om 30 år kommer muslimerna att vara i majoritet i Ryssland.

Citat:
Islam in Russia: Muslims account for 20% of the population

The Muslim community in Russia continues to grow, having reached 25 million, according to the grand mufti of Russia, Sheikh Rawil Gaynetdin.

In a recent interview, Gaynetdin has told Anadolu news agency that the Muslim community in Russia is indigenous and continues to grow in acceptance with Russia’s other faiths.

Origin: “Islam came to Russia in the seventh century. Followers of our Prophet Muhammad came to Russia 22 years after he left earthly life.”

More than 58 peoples, nationalities and ethnic groups in Russia have historically practised Islam.

The majority of Russian Muslims are Sunnis of Hanafi school of thought but there are also some Sunnis of Shafi’i school and Shia.

If the trend continues, the Muslim population could outnumber ethnic Russians within 30 years.

https://www.aljazeera.com/features/2...slam-in-russia
Senast redigerad av RepublikenTaiwan 2021-08-31 kl. 00:00.
Citera
2021-08-31, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Bara vetet på Krim nu 2021 överstiger per hektar vida de där konstiga Bloombergprognoserna det talades om. Mycket äpplen och päron här i krokarna, och så klart den eviga jakten efter dystra siffror. Verklighetsfrånvänt ofta, men det kännetecknar hela ämnet.
...och året dessförinnan så var skördarna katastrofala. Jag har inte hänvisat till hur dåligt det gått vid enstaka tillfällen och enstaka glädjesiffor (om de ens stämmer) är inte särskilt intressanta heller.

Poängen var och förblir att Krim är ett enda stort biståndsprojekt som kostar mycket pengar utöver den politiska prislappen.

Men vad sägs om att du ger lite positiva nyheter du tycker bör uppmärksammas istället då? Jag är idel öra och lovar att hålla öppet sinnelag
Citera
2021-08-31, 10:45
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Men vad sägs om att du ger lite positiva nyheter du tycker bör uppmärksammas istället då? Jag är idel öra och lovar att hålla öppet sinnelag
Krimborna, dvs ryssar slipper vara medborgare i ett instabilt och hopplöst Ukraina. De slipper den statssanktionerade ukrainiseringen. De slipper få ryskspråkiga nyhetskanaler nedstängda av kuppmakarna i Kiev.
Citera
2021-08-31, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Krimborna, dvs ryssar slipper vara medborgare i ett instabilt och hopplöst Ukraina. De slipper den statssanktionerade ukrainiseringen. De slipper få ryskspråkiga nyhetskanaler nedstängda av kuppmakarna i Kiev.
Nu var inte frågan ställd till dig av en anledning (dylikt dravel) men om du har några seriösa goda nyheter att komma med så kör i vind.
Citera
2021-08-31, 12:02
Medlem
Citat:
...jag tror du kanske missförstått vad ordet utförlig betyder.
Artikeln angav antalet hektar odlingsmark på Krim. Menar du att de måste upprepa samma siffror flera gånger, och vad tillför det i så fall? Artiklen gav utförlig statistik över vad som odlas och vilka volymer som produceras.

Citat:
Du har påstått att det inte finns spelutvecklare i Spanien, jag räknade upp ett flertal. Betyder det att du hade fel?
Jag skrev "nästan inga". Visst kan det vara fel, men poängen var - om du är intresserad - att ett litet antal spelutvecklare i ett land inte behöver betyda att det går dåligt för landet. Stämmer det inte på Spanien så kan vi väl ta Österrike eller Singapore. Eller menar du på allvar att det enda sätt ett land kan lyckas ekonomiskt är genom att ha en väldigt stor spelindustri?
Citera
2021-08-31, 12:30
Medlem
Citat:
Artikeln angav antalet hektar odlingsmark på Krim. Menar du att de måste upprepa samma siffror flera gånger, och vad tillför det i så fall? Artiklen gav utförlig statistik över vad som odlas och vilka volymer som produceras.
Det hade ju varit bra om det framgick ifall marken faktiskt nyttjades eller ej, jag har förklarat varför tidigare. Artikeln gav inte utförlig statistik över vad som odlas och heller inte vilka totala volymer som produceras vad jag kunde se men jag är öppen för att ändra mig. Det enda jag sett är att sojabönor inte produceras alls, att djurhållningen frånsett kaniner fortsätter sjunka, att majs, solrosfrön och koriander ökat i volym samt förstås att raps är relativt oförändrad i volym (om jag minns rätt) men inget om potatis, frukt, grönsaker och spannmål som författarna säger helt har försvunnit. Det står i ett diagram dock att vissa plantsorter har sjunkit kraftigt, grödor som man skördar samma år som man sår om jag förstått saken rätt men där har vi nått taket för min förståelse om jordbruk så jag begriper dessvärre inte riktigt innebörden av den uppdelningen. Om du gör det så är jag idel öra.
Citat:
Jag skrev "nästan inga". Visst kan det vara fel, men poängen var - om du är intresserad - att ett litet antal spelutvecklare i ett land inte behöver betyda att det går dåligt för landet. Stämmer det inte på Spanien så kan vi väl ta Österrike eller Singapore. Eller menar du på allvar att det enda sätt ett land kan lyckas ekonomiskt är genom att ha en väldigt stor spelindustri?
Nej jag tycker inte spelindustri är det enda sättet att lyckas, jag ville ha ett konkret svar från dig och du skrev senast att jag skulle ta en fråga i taget och vänta tålmodigt på svar.

Du frågade varför Stockholm och Berlin inte har vattenbrist när de har samma mängd nederbörd som Simferopol. Jag svarade och gav dig en länk som förklarade mer detaljerat varifrån Berlin får sitt dricksvatten. Betyder det att du hade fel i ditt resonemang?
Senast redigerad av Raukberg 2021-08-31 kl. 12:33.
Citera
2021-08-31, 14:37
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Sure Einstien…..
Men de kom ur askan i elden,
totalt repressivt politiskt system med numera obefintlig demokrati och repressalier mot alla som öht yttrar sig
Om 10-20 år lär de ångra sig men då är det försent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in