2019-07-29, 12:23
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnyggBil
Företaget hänvisade till en sunt förnuft-riktlinje, vilket chauffören agerat enligt:
https://www.expressen.se/kvallsposte...for-lattkladd/
Ditt försvar för chaufförens agerande börjar anta rent skrattretande proportioner. Nej, företaget hänvisar i artikeln inte till någon särskild riktlinje. När han säger att "Det handlar mer om sunt förnuft" menar han att varje chaufför själv borde kunna bedöma detta. Och det har gått ganska bra fram till för inte så länge sedan. Problemet är det numera finns sådana personer som har värderingar kring t.e.x (kvinnors) nakenhet som är väsensskilda från vad man i Sverige sedan lång tid ansetts som normalt och acceptabelt. Och de värderingarna ska han kanske t.o.m få ha så länge han inte försöker hindra andra att inte ha dessa värderingar och/eller inte gå klädda enligt hans önskemål.

Han borde därtill förstå att detta med "sunt förnuft" i hans roll som busschaufför blir lite annan än hans privata definition. Då gäller det en mer generell "svensk" syn på detta vilket är mycket bredare och mer tillåtande. En definition som "buss-Amanda" gått och väl höll sig inom.
Citera
2019-07-29, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Vad får dig att tro att jag aldrig skriver i gammelmedia?

Men strunt i gammelmedia då, om du blir refuserad där. Samla ihop ett gäng killar som tycker som du och skriv till Skånetrafiken och berätta att ni tycker att busschauffören som slängde av Amanda har uppfört sig föredömligt och att han genast måste återinsättas i tjänst. Dessutom bör han enligt er uppfattning gärna få officiell befogenhet att slänga av tjejer som han inte gillar.

Sätt igång och skriv och kämpa för er kompis busschauffören!

Dina hatiska åsikter om invandrare och islam är inte vad som brukar prägla gammelmedia. Men om det är så att du skriver där får du gärna länka dit.

Varför ska jag skicka ett mail till Skånetrafiken? Du kan själv skicka ett mail om att han borde få sparken, men sådant strunt kommer de ej lyssna på.

Chauffören får nu ledigt med lön.
Citera
2019-07-29, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Här är ett liknande fall. Skadestånd också.

https://www.dagen.se/muslimsk-kvinna...9?paywall=true

Överhuvudtaget inte lika alls. Amanda tvingades av för att föraren ansåg att hon var olämpligt klädd. Enligt Facebook verkar många förare kräva tröja på människor för att få åka med. Att kräva tröja på människor, är ingen av de grunder som är förbjudet att diskriminera på. Kön, tro, sexuell läggning eller handikapp. Alltså finns det inget som liknar fallen överhuvudtaget förutom att de var två tjejer som inte fick åka buss. Tänk så många tjejer som blir avvisade i tunnelbanan en fredagkväll eller lördagskväll.
Citera
2019-07-29, 12:26
Medlem
[quote=Celeron|68231815]
Citat:
Hoppas du är medveten om att det bara är de tre sista meningarna som är "Snauzzers" egna inlägg. Första stycket är mitt inlägg som han blandat ihop i samma citatruta. Så jag håller verkligen inte med om hans nedlåtande syn på henne.

Tack för det klargörandet, Celeron!
Citera
2019-07-29, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnyggBil
Dina hatiska åsikter om invandrare och islam är inte vad som brukar prägla gammelmedia. Men om det är så att du skriver där får du gärna länka dit.

Varför ska jag skicka ett mail till Skånetrafiken? Du kan själv skicka ett mail om att han borde få sparken, men sådant strunt kommer de ej lyssna på.

Chauffören får nu ledigt med lön.

Jag är anonym på Flashback. Alltså länkar jag inte till något som jag skrivit i gammelmedia.
Citera
2019-07-29, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GR82BSTR8
Ja, det finns mellanting. Du diskuterar detta mellanting som om det inte vore ett val.

Det hon hade på sig var ju en ytterlighet, bh. Du säger att hon ska ha ett tält för att få åka med. Jag hävdar att det finns extremt många mellanting som hade varit acceptabelt som alternativ i den offentliga miljön.
Citera
2019-07-29, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
I princip all kollektivtrafik i USA har regeln att passagerare måste ha tröja och skor. Jag skulle vilja se dig där, arg och kokandes varje dag.

Vaa, har USA infört sharialagar???

Obs, ironi
Citera
2019-07-29, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Ditt försvar för chaufförens agerande börjar anta rent skrattretande proportioner. Nej, företaget hänvisar i artikeln inte till någon särskild riktlinje. När han säger att "Det handlar mer om sunt förnuft" menar han att varje chaufför själv borde kunna bedöma detta. Och det har gått ganska bra fram till för inte så länge sedan. Problemet är det numera finns sådana personer som har värderingar kring t.e.x (kvinnors) nakenhet som är väsensskilda från vad man i Sverige sedan lång tid ansetts som normalt och acceptabelt. Och de värderingarna ska han kanske t.o.m få ha så länge han inte försöker hindra andra att inte ha dessa värderingar och/eller inte gå klädda enligt hans önskemål.

Han borde därtill förstå att detta med "sunt förnuft" i hans roll som busschaufför blir lite annan än hans privata definition. Då gäller det en mer generell "svensk" syn på detta vilket är mycket bredare och mer tillåtande. En definition som "buss-Amanda" gått och väl höll sig inom.

Väldigt många svenskar ser bar överkropp eller bikini-topp som olämpligt utanför parken och stranden. Nu senast såg jag att DN:s Hanne Kjöller uttryckte denna uppfattning i diskussionen om detta på Twitter. Hon är svensk och ej muslim. Hade det handlat om en chaufför som försökte tillämpa sharia hade han krävt huvudduk på kvinnor och könssegregation i bussen.
Citera
2019-07-29, 12:33
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Det hon hade på sig var ju en ytterlighet, bh. Du säger att hon ska ha ett tält för att få åka med. Jag hävdar att det finns extremt många mellanting som hade varit acceptabelt som alternativ i den offentliga miljön.
Det här var mellantinget, det kunde ha varit så mycket värre åt båda hållen. Titta ut genom fönstret, du bor inte i ett kloster.
Citera
2019-07-29, 12:36
Medlem
Citat:
Vad får dig att tro att jag aldrig skriver i gammelmedia?

Men strunt i gammelmedia då, om du blir refuserad där. Samla ihop ett gäng killar som tycker som du och skriv till Skånetrafiken och berätta att ni tycker att busschauffören som slängde av Amanda har uppfört sig föredömligt och att han genast måste återinsättas i tjänst. Dessutom bör han enligt er uppfattning gärna få officiell befogenhet att slänga av tjejer som han inte gillar.

Sätt igång och skriv och kämpa för er kompis busschauffören!

Faktiskt en utmärkt idé. Det behövs någon slags hänsyn till andra människor i kollektivtrafiken. Man har skor, byxor och tröja bland folk. Man skriker inte, eller sitter och surrar om sin senaste gyn-undersökning.
Citera
2019-07-29, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungarolf
Hans agerande tyder STARKT på det. Det fattar alla som har en fungerande hjärna.
Han tyckte att hon var för lättklädd, blev kränkt, och kastade av henne. När han pratar med sina likasinnade vänner om denna händelse så är det väldigt enkelt att förstå hur det låter. Man måste ha en jävligt skev syn på kvinnor om man anser att den klädseln var opassande när det är 34 grader.

Det var 28 grader i Amandas fall. Jag har gått i 34 grader i t-shirt. Det fungerar. I många länder i EU med varmare väder än här är det böter om man går strandklädd (bar överkropp eller bikini-topp) utanför stranden.
Citera
2019-07-29, 12:38
Medlem
Citat:
Jag är anonym på Flashback. Alltså länkar jag inte till något som jag skrivit i gammelmedia.

Men kritiserar andra för deras anonymitet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in