Citat:
Ursprungligen postat av
RobRoys
Är det så? Vad innebär "dessa fall"? Vilka fall är UD mer engagerade i?
Ja, ja, oavsett vad så har ju de diplomatiska relationerna försämrats och inte förbättrats i och med ASAP Rocky cirkusen.
Jag tror absolut att USA/Trump kommer att svara på något sätt, och jag vill det också eftersom allt motstånd mot det korrupta svenska politiska etablissemanget är av godo och till gagn för folket i längden.
Glöm inte att det här inte är någon vanlig president, utan en storpopulist som mest samlar poäng för att gynna sig själv. En farlig narcissist. Kan det vara därför det inte skrivs överdrivet om fallet svenske skådisen? Av rädsla för att Trump, som bevisligen är skogstokig, ska börja använda det? "Svenska regeringen sviker den afroamerikanska befolkningen" har han sagt -snacka om att se ner på människor. Han hjälper inte delar av sin befolkning i och med det uttalandet, han cementerar fördomar istället.
Men om nu Trump ska köra sin fördomsfulla linje helt ut, och drar in svenske skådespelaren i det, så borde han köra samma linje där också. Om afroamerikaner i hans ögon ska ses ner lite på och få handikapp-poäng för att de i hans ögon är lite småkriminella, så borde den lille koreanen också få handikapp-poäng, då han av allt att döma är handikappad, på riktigt, just nu, då han verkar befinna sig i ett psykotiskt tillstånd. Så ska ASAP Rocky släppas för någon förmildrande omständighet så borde väl svenske skådisen också göra det, enligt Trumps linje alltså.
Båda har begått brott dock. Och alla är lika inför lagen, oavsett om man är kändis rik och mäktig eller inte. Båda har också begått brott i ett annat land där lagarna är annorlunda än där de kommer ifrån och då blir det konstigt. Som svensk är jag till exempel förfärad av den inhumana behandling den svenske skådespelaren får i det amerikanska häktet nu, om hans allvarliga psykiska ohälsa inte behandlas till exempel och han stryker med på grund av att han inte är frisk och kan freda sig där. Då blir ju det i sig som ett slags dödsstraff i så fall. Och det strider mot mänskliga rättigheter, de grundläggande rättigheter som alla ska ha, oavsett vad personen har gjort.