Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
De räknar fortfarande med att en vuxen kvinna ska väga 70 kg och en vuxen man 80 kg i genomsnitt, eller rentav mindre än så. I länder där människor är kortare och har spensligare benstomme, kanske de räknar med ännu lägre genomsnittsvikter?
Nej, du är lite ute och cyklar.
När man använder dig av standardmassor är de ganska höga, för att inte riskera att man överlastar. Ju mindre maskin(färre sittplatser) desto högre massa/vikt per person. Titta här:
https://i.postimg.cc/PxtbkY78/E75-B7-E0-C-5745-4-D0-F-9-C54-37150-C0-F60-A7.jpg
För denna kärra, 96kg förmän och 78kg för kvinnor.
Dessa värden uppdaterades efter en olycka i Oskarshamn och myndigheterna är medvetna om att man kanske månste uppdatera det i framtiden, innan en olycka sker pga fel personmedelvikt.
För fallskärmshoppning har man generellt inte ”råd” att köra personmedelvikt så man använder de faktiska vikterna:
För det första är hopparna medvetna om att vikt och balans är viktigt, framförallt de som utses som hoppledare och sätter ihop lifter( antal hoppare och uthoppshöjder).
För det andra speglade inte hoppmänniskorna där jag flög ett genomsnitt av Sveriges befolkning i vikthänseende. Gissar att det är likadant i de flesta klubbar.
Det fanns våg, och hopparna kunde nog sin vikt utantill.
Här är ett exempel från en maskin på bränsle vs hoppare och vikt. Dessa var monterade lättläst för piloten.
https://i.postimg.cc/RZpNX8r8/1-DED5-FDB-D767-468-D-9-CBE-E1-E6413-E5-CC8.jpg
I samspel med hoppledaren var det inte svårt att lasta maskinen så att man maximerade liften utan att gå över max tillåten startvikt.
Även om maskinen skulle vart överlastad så har det troligen inte haft någon direkt inverkan på förloppet i detta fall. Jag säger inte att överlast är okey, jag säger att jag inte tror att det hade haft direkt påverkan om det hade vart så.
Stallfarten ökar med högre vikt, men i proportion till totalvikten blir det en marginell skillnad. Lyftkraften ökar i kvadrat på farten.
Jag tror det är svårt att komma mycket längre i ämnet innan vi får slutrapporten.
Det vara bra att ha en ödmjuk framtoning på funderingar när man tänker fritt utan att alls ha data.