2019-07-24, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Jo, men det kan ändå vara relevant. Jag tror då inte på annat än att det handlar om att det är något mekaniskt som ligger bakom detta, men det är vad jag tror. Jag tror även på gud. =)
Hur skulle det vara "något mekaniskt" bakom detta? Att vingen "klonk" bröts av, i full fart mot Terra firma? Och då tog med sig delar av stjärtpartiet, vilket jag tidigt föreslog här i tråden.
Näe, jag tror att det är "något systematiskt fel" bakom denna flygtragedi; nämligen att mängder av hopparpiloter "har satt standard" under många många år. Genom att flyga genom molnen på väg upp, sen flyga för nära molnen i den fas då hopparna ska kliva av.
Till sist var inte "flygturen" med hoppargänget längre; ett plan vek sig hastigt under rel. högt motorpådrag och gick kanske in i spinn - ner i molntäcket. Vad tror hoppar-drivers idag då??
Citera
2019-07-24, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AyereeFeeWijImaak
Är det någon som bör kamma sig så är det du. Många viktiga frågor är obesvarade angående piloten.

1) Han drömde om att bli trafikflygare men kunde inte. Varför?
2) Han gjorde uppehåll i flygningen. Varför?
3) Hade han instrumentbehörighet? Varför kan ingen svara på denna enkla?
4) Hur många timmars erfarenhet hade han totalt?
5) Om man gjort uppehåll i ett antal år räknas då erfarenhet från omstarten eller totalen då?
6) Varför fanns han inte listad som klubbens normala piloter på deras hemsida?
7) Hur många timmar ensam hade han flugit hoppare? Ett fåtal timmar eller massor gör stor skillnad.
8) När flög piloten för första gången hoppare? Samma helg eller många månader tidigare?
9) Han brinner för särbegåvade barn. Var han särbegåvad själv?

Jag vet inget om piloter eller särbegåvade barn men något stämmer inte här. Om denne pilot inte är lämplig som trafikflygare är han då lämplig att flyga hoppare?

https://www.sydsvenskan.se/2012-08-21/danska-skolor-samlar-barnen
https://www.vk.se/2019-07-24/alexander-karlsson-umea
En av hans drömmar var att bli trafikflygare, men återkommande bihåleinflammationer i 20-årsåldern lade hinder i vägen. Till slut beslöt han att söka nya vägar och studerade bland annat på matematikerlinjen vid Lunds universitet. Han reste mycket och bodde ett år hos en flickvän i Valparaíso, Chile.
Enligt minnesteckning ovan var det alltså bihålor som ändrade planerna, inget konstigare än så. Och uppehållen berodde uppenbarligen på att han under åren bott utomlands en hel del och rest runt.
Citera
2019-07-24, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du är farligt nära sexism nu.

Ja, och det är det jag har sagt också - tillverkare och myndigheter har inte hängt med i den utvecklingen. De räknar fortfarande med att en vuxen kvinna ska väga 70 kg och en vuxen man 80 kg i genomsnitt, eller rentav mindre än så. I länder där människor är kortare och har spensligare benstomme, kanske de räknar med ännu lägre genomsnittsvikter?

Nu har det sagts i tråden att detta inte spelar någon roll, för att det även finns en maxVIKT på lasten, och att piloten (eller den som räknar på lastens vikt inför flygningen) alltid väger passagerarna, eller frågar dem vad de väger. Men frågan är om det alltid görs, eller om man höftar ibland? Många människor ljuger dessutom om sin vikt, och säger att de väger 20 kg mindre än vad de gör, och särskilt om de får frågan då det finns personer av motsatt kön närvarande... så den självuppgivna vikten skulle jag personligen inte lita på, om jag hade det ansvaret. Bättre att minska lasten med en person rakt av, så har man lite marginaler.

Man brukade vad jag minns väga hopparna på min tid. Just för maxvikten i lasten
Citera
2019-07-24, 09:23
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
9 skydiving kit väger 10*9 kg?
Pilotens vikt?

Räcker 80 kg per person med kläder o skor? Medelvikten i Sverige har ökat så att någon väger 80 kg med kläder är kanske i underkant.

Den genomsnittslige hopparen väger nog inte mer än 70kg(naken). Inte när jag flög i alla fall. I denna lift var det med två kvinnor/tjejer som ofta drar ned medelvikten.
Min beräkning är inte den faktiska för denna flygning utan ett exempel på att de inte behöver ha vart överlastade.
Merwinna gjorde ett inlägg som antydde det, jag svarade på det inlägget.

Det var bara ett exempel och det fanns runt 50kg kvar till maxvikt om jag minns rätt. Men vi gör en ny, mer exakt beräkning:
Grundtomvikt: 1000 kg utan stolar.
Bränsle 57kg.
2 kvinnor, 70kg med fallskärm= 140kg.
7 män, 88kg med fallskärm= 616kg
Totalt 1813 kg.
Citera
2019-07-24, 09:58
Medlem
Jordgubbes avatar
Hur ser egentligen vikt- och balansberäkning ut vid en fallskärmshoppning (och teoridiskussionerna om), där man inte som vid vanlig enkel flygning petar in siffror i framsäte resp baksäte, utan skulle kunna ha (även om trångt) uppemot åtta personer vid dörren? Att de sitter ned i två rader bakvända antar jag har att att göra med jämn viktfördelning, men sen skall de ju ut och enligt filmer verkar det organiserat. Eller omformulerat: hur skulle det se ut om Mythbusters lånade en GippsAero GA8 Airvan och i kanonfint vindstilla väder utan moln lät åtta personer ställa sig vid dörren och hoppa jämfota ett par gånger? I vilken mån behöver då piloten reagera, lite eller mycket? Om lite lutar det mer åt mekanik och meteorologi.
Citera
2019-07-24, 10:04
Medlem
Citat:
Du är farligt nära sexism nu.

Ja, och det är det jag har sagt också - tillverkare och myndigheter har inte hängt med i den utvecklingen. De räknar fortfarande med att en vuxen kvinna ska väga 70 kg och en vuxen man 80 kg i genomsnitt, eller rentav mindre än så. I länder där människor är kortare och har spensligare benstomme, kanske de räknar med ännu lägre genomsnittsvikter?

Nu har det sagts i tråden att detta inte spelar någon roll, för att det även finns en maxVIKT på lasten, och att piloten (eller den som räknar på lastens vikt inför flygningen) alltid väger passagerarna, eller frågar dem vad de väger. Men frågan är om det alltid görs, eller om man höftar ibland? Många människor ljuger dessutom om sin vikt, och säger att de väger 20 kg mindre än vad de gör, och särskilt om de får frågan då det finns personer av motsatt kön närvarande... så den självuppgivna vikten skulle jag personligen inte lita på, om jag hade det ansvaret. Bättre att minska lasten med en person rakt av, så har man lite marginaler.

Det vanliga är att man får väga sig med utrustning på (även pilot) och att dessa värden läggs in i ett program som man sedan använder för att snabbt kunna göra massa-balans för varje flygning. Man väger sig kanske en gång varje säsong eller liknande så det kan förstås diffa något kilo här och där, men inte så mycket. Vet inte om Umeåklubben också hade detta system, men samtliga klubbar jag besökt har gjort så.
Citera
2019-07-24, 10:47
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
De räknar fortfarande med att en vuxen kvinna ska väga 70 kg och en vuxen man 80 kg i genomsnitt, eller rentav mindre än så. I länder där människor är kortare och har spensligare benstomme, kanske de räknar med ännu lägre genomsnittsvikter?

Nej, du är lite ute och cyklar.
När man använder dig av standardmassor är de ganska höga, för att inte riskera att man överlastar. Ju mindre maskin(färre sittplatser) desto högre massa/vikt per person. Titta här:
https://i.postimg.cc/PxtbkY78/E75-B7-E0-C-5745-4-D0-F-9-C54-37150-C0-F60-A7.jpg
För denna kärra, 96kg förmän och 78kg för kvinnor.
Dessa värden uppdaterades efter en olycka i Oskarshamn och myndigheterna är medvetna om att man kanske månste uppdatera det i framtiden, innan en olycka sker pga fel personmedelvikt.

För fallskärmshoppning har man generellt inte ”råd” att köra personmedelvikt så man använder de faktiska vikterna:
För det första är hopparna medvetna om att vikt och balans är viktigt, framförallt de som utses som hoppledare och sätter ihop lifter( antal hoppare och uthoppshöjder).
För det andra speglade inte hoppmänniskorna där jag flög ett genomsnitt av Sveriges befolkning i vikthänseende. Gissar att det är likadant i de flesta klubbar.
Det fanns våg, och hopparna kunde nog sin vikt utantill.

Här är ett exempel från en maskin på bränsle vs hoppare och vikt. Dessa var monterade lättläst för piloten.
https://i.postimg.cc/RZpNX8r8/1-DED5-FDB-D767-468-D-9-CBE-E1-E6413-E5-CC8.jpg
I samspel med hoppledaren var det inte svårt att lasta maskinen så att man maximerade liften utan att gå över max tillåten startvikt.

Även om maskinen skulle vart överlastad så har det troligen inte haft någon direkt inverkan på förloppet i detta fall. Jag säger inte att överlast är okey, jag säger att jag inte tror att det hade haft direkt påverkan om det hade vart så.
Stallfarten ökar med högre vikt, men i proportion till totalvikten blir det en marginell skillnad. Lyftkraften ökar i kvadrat på farten.

Jag tror det är svårt att komma mycket längre i ämnet innan vi får slutrapporten.
Det vara bra att ha en ödmjuk framtoning på funderingar när man tänker fritt utan att alls ha data.
Citera
2019-07-24, 10:58
Medlem
OmedelSvenssons avatar
När det gäller tyngdpunktsläge brukar man ha fasta grundprinciper som underlättar verksamheten. Beräkningar som är gjorda, dubbelkontrollerade och sedan översatta till hur hoppare placeras ombord under flygning och hoppning. Piloten, alla erfarna hoppare och framförallt hoppmästaren kan detta.
När detta följs kommer inte tyngdpunkten hamna bakom tillåten gräns.

Exempel:
https://postimg.cc/gallery/2i41nq8zk/
Citera
2019-07-24, 11:09
Medlem
Citat:
Möjligt, men inte säkert...

Ja, men det ÄR ju just det. Snålheten bedrar visheten. Jag brukar som sagt roa mig med att kolla på Youtube-videorna om flygolyckor gjorda av signaturen Flight Channel. Och där är orsaken till olyckan ofta just sådana avväganden. Man VET att man borde gå ner och tanka om emellan, men eftersom man kom iväg så sent, så chansar man på att klara hela sträckan, man HAR ju säkerhetsmarginal (teoretiskt, enligt beräkningarna på vilken räckvidd man har med den mängden bränsle). Men på upploppet tar soppan slut, och så ramlar man ner... Eller man tankar medvetet för lite för att hålla planet lätt, så att det ska dra mindre av det dyra flygbränslet. Men sedan har man inte marginalerna och turen med sig i slutändan. Sådana saker.

Ja, DET är ju en möjlighet som hoppflyg har, som inte andra passagerarflyg har!

Tror inte flygplansstolar väger särskilt mycket, faktiskt. Man använder ju så lätta konstruktioner som möjligt i flygplan.

Ja, då ser vi olika på det. Jag lägger alltid till lite extra säkerhetsmarginal, för alla eventualiteter. Det kan ju även komma till ovanliga omständigheter, som tillverkaren inte räknat med. Då de där 80 kg:na gör skillnaden mellan liv och död.

Ja, men det ÄR ju ett mänskligt misstag att låta snålheten bedra visheten, vare sig det gäller att ta för många passagerare eller för lite soppa...

EDIT: tog bort lite OT, trots att det var svar på annan persons OT...

Du drar på gång på gång med "låta snålheten bedra visheten". Att köra full last och färre turer är inte snålhet utan sunt förnuft.

Att du hittar diverse videor där man överlastat är irrelevant för om man skall använda full last eller ej. Kom tillbaka med dessa argument om du samtigt har bevis för att detta plan faktiskt har körts med överlast. Ditt argument just nu är att man inte skall köra 110 på 110-väg (även ljus och torr sommardag med bra sikt och bra grepp) utan helst köra 80-90 så man har säkerhetsmarginal. Även om det ställer till andra problem.

Rent praktiskt är det fortfarande så att fler turer direkt översätts till fler krascher. Om 8 personer är vad planet kan hantera och man gör 1 miljon turer med 8 passagerare respektive om man gör 1,33 miljoner turer med 6 passagerare så kommer de 1,33 miljoner turerna att ha fler incidenter/olyckor. Och som sagt - irrelevant att i den debatten dra in ev. ryska plan där man valt att ignorera specifikationerna på planet och i stället trycka in 10 hoppare för att klara sig med 800.000 turer.

I din ängslighet så introducerar du nya problem som du inte tänker på. Det är dåligt för ekonomi och miljö att flyga extra turer för att lägga sig klart under tillåten kapacitet - och i slutändan så skalar det till fler flygolyckor.
Citera
2019-07-24, 11:12
Medlem
Jag antar att de fysikaliska lagarna är dom samma oavsett om man flyger modellplan eller i fullskala.
I modellvärden är balansen det primära och inte totalvikten. Flyttar sig batteriet bara någon centimeter i planet påverkas balansen extremt mycket och man kan lätt tappa kontrollen, speciellt i låg fart.
Om maxvikten överskrids med 10% så är det inte hela världen. Planet blir mera svårfluget men borde inte bli katastrof. Men om vikten hamnar fel i planet är det kört, även om totalvikten är 50% under max godkänt.
Att då ha en last på ca 700kg = 40% av tot.vikt, som kan åka runt bakom flygplanets cg måste vara extremt farligt.
En stall eller en tappad sidostab borde rimligen vara hanterbart för piloten.
Men en viktförskjutning bakåt gör planet oflygbart.
Vad som än hände på 4000 meter så är osurrad vikt i lastutrymmet något man bör ta mer allvarligt på inom sporten.
Det är förvånande att kommentarer i tråden tyder på att man var väldigt noga med att hålla koll på maxvikt inom sporten. Men samtidigt inte har kontroll vart vikten kan hamna om något oväntat inträffar.
Citera
2019-07-24, 11:14
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Tror inte jag heller, men det kan finnas sådana faktorer som att den som har varit mobbad och haft svårt att få kamrater, kan ha svårare än andra att vara besvärlig och säga ifrån. T.ex. om en hoppare för mycket vill tjata sig med på turen.
Nej, det går inte att tjata sig med på en tur om planet är fullt. Ännu en av dina fantasier som du bara kan släppa rakt av.

För övrigt är det inte piloten som man ska tjata på om det skulle vara så, så du kan släppa fantasin av den anledningen också.
Citera
2019-07-24, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissBateman
Jag har sett inlägg i tråden som tyder på att vissa inte förstår vad särbegåvade barn är. En del verkar tro att dessa barn är lågbegåvade och problematiska och man fiskar efter att pilotens särbegåvning skulle ha nåt med olyckan att göra.

En fortsatt diskussion om särbegåvning är off topic. Ville bara stänga dörren till spekulationerna om särbegåvning som orsak till flygolyckan.

Det är jag som är missförstådd ifrån första början då folk tycks anta att jag inte vet vad särbegåvning är. Jag menade att sannolikheten för pilotfel snarare minskar med särbegåvning/hög intelligens. Dock vet jag förstås inte hur spatial desorientering fungerar i relation till IQ. Men att piloten skulle gjort för kraftig sväng eller dylikt håller jag för osannolikt. OM han nu ens var särbegåvad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in