2019-07-22, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Maskinen hade ModeS-transponder som gav kursinformation. Det syns tydligt i slutfasen när maskinen inte flyttar sig men kursen ändras fort och kontinuerligt.

Det betyder att data säger maskinen inte var i spinn innan den slutade flytta sig horisontellt.
Vi vet också att maskiner inte spinner i 200knop och vi vet att spinnar blir vertikala väldigt fort.

När det gäller att gå ut ur spinn är det några flaws i ditt resonemang, liksom kvickroll: det gör inte maskinen av sig själv.

Att maskinen slitit sönder sig så pass mycket som den gjort talar också emot spinn i början.
Går det att utläsa flygmaskinens heading utifrån materialet från "webtrack"?

Jag trodde att det vi såg i diagrammen var horisontell och vertikal hastighet på själva flygplanskroppen. Uträknat utifrån ett antal positioner och tid.
Oaktat vartåt nosen pekar.
Citera
2019-07-22, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Just co-pilot var något hans syster skrev på Facebook.

Ja och nu har hon tagit bort det inlägget eller gjort det icke offentligt.

Jag reagerade på att hon i tidigt skede uppgav att brodern var co-pilot. Att hon trodde det kanske berodde på att han haft den rollen tidigare, möjligen även samma dag. Men det skulle också kunna bero på att hon visste att han var i träning och än så länge inte axlade ansvaret som ensam pilot. Skulle också kunna vara ett sätt att instinktivt skjuta bort eventuell skuld från en älskad broders ev misstag. Eller, ett sätt att känslomässigt skydda sig från tanken på den panik som den som höll i spakarna på Mesen upplevde.

Hur som helst hade hon inte rätt.

Och oavsett hur allt ligger till så önskar jag Al*x nära och kära all tänkbar kraft och stöd i sorgen.
Citera
2019-07-22, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wonderworker
Ja och nu har hon tagit bort det inlägget eller gjort det icke offentligt.

Jag reagerade på att hon i tidigt skede uppgav att brodern var co-pilot. Att hon trodde det kanske berodde på att han haft den rollen tidigare, möjligen även samma dag. Men det skulle också kunna bero på att hon visste att han var i träning och än så länge inte axlade ansvaret som ensam pilot. Skulle också kunna vara ett sätt att instinktivt skjuta bort eventuell skuld från en älskad broders ev misstag. Eller, ett sätt att känslomässigt skydda sig från tanken på den panik som den som höll i spakarna på Mesen upplevde.

Hur som helst hade hon inte rätt.

Och oavsett hur allt ligger till så önskar jag Al*x nära och kära all tänkbar kraft och stöd i sorgen.

Mycket förvirrad "tro" här.....vad vill du säga?
Citera
2019-07-22, 23:07
Medlem
När vi nu pratar om att fylla planet så finns det ju en tom plats i planet. Många undrar hur man kan stoppa 8st hoppare i? Först tänkte jag att en person kan sitta bredvid piloten. Nej, inte ens en liten tjej kan väl krypa ut därifrån vid fällning. Eller kan hon? Hade man tagit ut den tomma stolen för att få in en till, som brukligt väl är?
Ingen eller få från klubben skriver här och avslöjar hur rutinerna var. Kanske lika bra för utredningen. Det finns många vittnen som än så länge är bara för utredarna så det finns mycket info kvar att hämta.
Citera
2019-07-22, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Brukar vara väldigt bra rapporter. Och pekas det finger brukar det vara fingerpekande varför flygbesättningen inte fick tillgång till nödvändig information etc.

Man försöker identifiera barriärer som går att införa för att minska risk för de problemsteg som låg till grund för respektive olycka.

Och "spanka pilotens minne" är inte en fungerande förbättring som haverikommissionen kommer att sikta in sig på. Skuld och bestraffning är bra verktyg om man vill trycka ner folk och göra dem osäkra. Det finns ingenting att vinna på att använda härskartekniker och försöka skapa rädda piloter - vi har redan Aftonbladet, Expressen m fl som ställer omöjliga frågor i förhoppning att få skriva någonting smaskigt (men samtidigt oftast rejält färgat).

Nu må ju rollen som pilot vara unik då piloter statistiskt sett följer passagerarnas öde vid en olycka.
Och jag håller med om att det är snaskigt att spekulera i misstag och skuld.

Men, piloters misstag måste få diskuteras. Punkt.
Det går inte att maska rapporter för att pluttinutta och behålla piloters skygglappar.
Sanningen måste fram, oavsett hur obehaglig den är.
Citat:
"Piloten stängde av bränslet - planet störtade - alla dog"
Skriv i rapporten att det var kommunikationsproblem inom service-enheten inom flygföretaget.
Citera
2019-07-22, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
När vi nu pratar om att fylla planet så finns det ju en tom plats i planet. Många undrar hur man kan stoppa 8st hoppare i? Först tänkte jag att en person kan sitta bredvid piloten. Nej, inte ens en liten tjej kan väl krypa ut därifrån vid fällning. Eller kan hon? Hade man tagit ut den tomma stolen för att få in en till, som brukligt väl är?
Ingen eller få från klubben skriver här och avslöjar hur rutinerna var. Kanske lika bra för utredningen. Det finns många vittnen som än så länge är bara för utredarna så det finns mycket info kvar att hämta.

Med borttagna passagerarstolar handlar det om max totalvikt för maskinen, inte antal personer ( även om 8 i cabinen nog är praktiskt max för vuxna personer).....och säker möjlighet till ordnad fällning av hopparna....
Senast redigerad av Whyback 2019-07-22 kl. 23:20.
Citera
2019-07-22, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Mycket förvirrad "tro" här.....vad vill du säga?

Jag tror inget men spekulerar. Min uppfattning är att när en nära anhörig snabbt inpå en tragedi ger felaktig information så kan det vara fråga om en försvarsmekanism. Mänskligt.

Det du fetade däremot (i min lista över tänkbara skäl till att systern uppger co-pilot) skulle kunna vara uttryck för att han, såvitt hon vet, ännu inte har erfarenhet att vara ensam pilot. Därför går det bort för henne att han trots allt var just det. Och då flyttas frågan till hur det kom sig att han flög själv? Pushad? Vem har ansvaret att bemanna hoppturer med pilot?

Jag tycker hennes snabba felaktiga uppgift är anmärkningsvärd. Nu är den borttagen.
Citera
2019-07-22, 23:25
Medlem
Citat:
Med borttagna passagerarstolar handlar det om max totalvikt för maskinen, inte antal personer ( även om 8 i cabinen nog är praktiskt max för vuxna personer).....och säker möjlighet till ordnad fällning av hopparna....

Skrev jag så otydligt?
Citera
2019-07-22, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wonderworker
Jag tror inget men spekulerar. Min uppfattning är att när en nära anhörig snabbt inpå en tragedi ger felaktig information så kan det vara fråga om en försvarsmekanism. Mänskligt.

Det du fetade däremot (i min lista över tänkbara skäl till att systern uppger co-pilot) skulle kunna vara uttryck för att han, såvitt hon vet, ännu inte har erfarenhet att vara ensam pilot. Därför går det bort för henne att han trots allt var just det. Och då flyttas frågan till hur det kom sig att han flög själv? Pushad? Vem har ansvaret att bemanna hoppturer med pilot?

Jag tycker hennes snabba felaktiga uppgift är anmärkningsvärd. Nu är den borttagen.

Lite för djupa "spekulationer", för att jag ska förstå vart du vill komma....annat än att antyda att han var oerfaren, eller? Den typen av spekulationer anser jag vara mycket onödiga, kanske t.o.m. kränkande för många som finns i klubben ( och säkert många andra i hela hopp-sverige).

Inser du att du bara på ren spekulation ifrågasätter en hel verksamhets säkerhetstänk? Därav min första fråga: VAD VILL DU SÄGA?
Citera
2019-07-22, 23:35
Medlem
Håller med. Men vi måste förstå den branta v svängen för att på nått sett få grepp om vad som startar förloppet.

Aåv de bilder jag sett så är h stabbe o h vinge som sökert identifierats. Vore ju jättebra om någon med kunskap kunde gå igenom alla bilder på delar som ligger på marken, bärjas från vatten eller ligger på en bärgnbil. För dessa bilder kom tidigt och kan inte vara från kraschplatsen.

Vidare ser jag det som att v giren imte kan vara frivillig dvs en pilot gör ingen sån rörelse av planet frivilligt för att snabbt komma under molnbas. Utan något forcerade piloten att göra detta eller planet gjorde detta själv.

V svängen är ingen spin, spin är långsam och kräver roll plus jaw plus stall, utan ett tvärdyk vänster med motorpådrag. På 10s har han plusat på runt 350 km p h vilket är fritt fall accerel. Med luftmotstån MÅSTE han dragit på rejält för att nå detta. Detta bekräftas av vittnen. När drar man på? En stall löser man på det sättet. Nos ner och motorpådrag.
Jag tror att det var det som piloten trodde hände. Men om man istället tappar hela eller delar av v stabbe så sänker du baktrycket vilker ger en pitch up i ett plan som redan ligger i hög alfa vinkel och som direkt då stallar och viker vänster brant ner men har tillräcklig aetodynamik för att flyga. Men utan elevatorn på stabben kan du aldrig ta upp planet igen. När planet får högre fart ökar lyftkraften från vingarna och planet börjar röra sig med en större och större horisontalkomponent med helt okoordinerat med en mycket hög alfavinkel då piloten inte kan pitcha upp henne. Dvs planets nos pekar mycker mer ner än planets färdrikning. Detta syns även i diagrammen som en ökad horis fart. Men de krafter som uppstår gör att vinge o stjärtparti ny går av. O resten är historia.

Edit. Skälet till att den ranla av? Utmattning. Därav att planet ställs på backen i hela världen.

Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Fullt möjligt. Men varför skulle v.stabbe trilla av? Den ser ju oskadad ut i framkant och hela stabben är väl en enhet, vilket innebär att en hel del våld behövs för att ta bort en halva.
Senast redigerad av AmandaLisandra 2019-07-22 kl. 23:42.
Citera
2019-07-22, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Skrev jag så otydligt?

Typ...du antydde att även co-pilot stolen kunde monteras bort och användas för hoppare, eller? I min värld, skulle det vara som att köra med ytterligare "osäkrad" last, fritt inträde till pilotens plats. Är det en praxis i hopparvärlden, blir jag nog lite mer än bekymrad....och ursäktar mig med att ha varit "naiv", det har större personer än jag gjort....tja, förtydliga gärna, om jag inte redan förstått vad du menade....
Citera
2019-07-22, 23:45
Medlem
Citat:
Lite för djupa "spekulationer", för att jag ska förstå vart du vill komma....annat än att antyda att han var oerfaren, eller? Den typen av spekulationer anser jag vara mycket onödiga, kanske t.o.m. kränkande för många som finns i klubben ( och säkert många andra i hela hopp-sverige).

Inser du att du bara på ren spekulation ifrågasätter en hel verksamhets säkerhetstänk? Därav min första fråga: VAD VILL DU SÄGA?

Antydningarna får stå för dig.

Du verkar tro att jag har ett budskap som jag lindar in i ett förvirrat krångel? Släpp det. Jag ”vill inte säga” något.

Jag lyfter det faktum att pilotens syster i ett tidigt skede offentligt på Facebook uppger att brodern var co-pilot. Sedan tar hon bort inlägget. Försöker förstå om detta indikerar något relevant och i så fall fall. Önskar bolla med er andra och höra hur ni tänker.

Självklart kan hon ta bort helt enkelt för att det blivit för personligt utlämnande.

Följdfrågan om vem som ansvarar för hur flyg bemannas med pilot är en sakfråga, eller hur? Om fakta och sakfrågor koppas till skuld och kränkning på det sätt du gör blir det onödigt svårt att diskutera och även utreda olyckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in