Håller med. Men vi måste förstå den branta v svängen för att på nått sett få grepp om vad som startar förloppet.
Aåv de bilder jag sett så är h stabbe o h vinge som sökert identifierats. Vore ju jättebra om någon med kunskap kunde gå igenom alla bilder på delar som ligger på marken, bärjas från vatten eller ligger på en bärgnbil. För dessa bilder kom tidigt och kan inte vara från kraschplatsen.
Vidare ser jag det som att v giren imte kan vara frivillig dvs en pilot gör ingen sån rörelse av planet frivilligt för att snabbt komma under molnbas. Utan något forcerade piloten att göra detta eller planet gjorde detta själv.
V svängen är ingen spin, spin är långsam och kräver roll plus jaw plus stall, utan ett tvärdyk vänster med motorpådrag. På 10s har han plusat på runt 350 km p h vilket är fritt fall accerel. Med luftmotstån MÅSTE han dragit på rejält för att nå detta. Detta bekräftas av vittnen. När drar man på? En stall löser man på det sättet. Nos ner och motorpådrag.
Jag tror att det var det som piloten trodde hände. Men om man istället tappar hela eller delar av v stabbe så sänker du baktrycket vilker ger en pitch up i ett plan som redan ligger i hög alfa vinkel och som direkt då stallar och viker vänster brant ner men har tillräcklig aetodynamik för att flyga. Men utan elevatorn på stabben kan du aldrig ta upp planet igen. När planet får högre fart ökar lyftkraften från vingarna och planet börjar röra sig med en större och större horisontalkomponent med helt okoordinerat med en mycket hög alfavinkel då piloten inte kan pitcha upp henne. Dvs planets nos pekar mycker mer ner än planets färdrikning. Detta syns även i diagrammen som en ökad horis fart. Men de krafter som uppstår gör att vinge o stjärtparti ny går av. O resten är historia.
Edit. Skälet till att den ranla av? Utmattning. Därav att planet ställs på backen i hela världen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kattfarssas
Fullt möjligt. Men varför skulle v.stabbe trilla av? Den ser ju oskadad ut i framkant och hela stabben är väl en enhet, vilket innebär att en hel del våld behövs för att ta bort en halva.