Citat:
Ursprungligen postat av
cellplast
Och dessa "gamla knäppisar" kanske inte är så knäppa, då det ju faktiskt är rätt många gånger de har rätt.
Och att du är övertydgad om att det var en erfaren pilot är fortfarande inte bas för ditt påstående att den specifika piloten flög rutten nästan varje dag.
Jag gjorde ett överslag på antalet dropfinaler jag har. Ett par,tre tusen, tror jag. Av de gissar jag att 10-20% är sådana som var väldigt nära molnformationer. Här har det krävts någon form av instrumentflygkunskap.
Bara att hitta till droppunkten utan marksikt på en annan kurs än mot vinden på din höjd kan kräva lite. Finalriktningen på finalen är den som hoppledarn räknat ut för att alla ska driva mot fältet, och idealt den som drar reserven ska hamna ungefär på fältet utan för mycket strul.
Då vindarna har olika riktning på olika höjd så gör man ibland denna final med hyffsad sidvind, vilket gör att det blir en del vindupphållning speciellt när man drar ned farten för fällning.
Det var helslutet molntäcke enligt den väderinfo vi har och då flyger man ingen ”rutt” man känner igen.
Rent generellt försökte i alla fall vår klubb sprida på bullret så vi tog lite varierande stigriktningar.