2019-07-16, 18:50
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag ifrågasätter inte det. Och gjorde inte det heller i mitt förra inlägg. Det jag ifrågasätter är att loislois så tvärsäkert sa att den omkomne piloten flög den där rutten nästan varje dag.

Vet vi verkligen att han flög den sträckan nästan varje dag? Eller var det istället då och då alternativt en gång i veckan?

Likaså vet vi säkert att han då brukar vara ensam pilot eller brukar han mest var co-pilot?

Det är dumt att påstå saker om pilotens flygvana utan att ha bevis för det. Det blir fort en trådsanning.

Jag har aldrig suttit i en lift med en (andre pilot) Co-pilot. Den högerstolen har inte ens funnits i något av de plan som jag suttit i. Min erfarenhet, som inte går att generalisera, är att det finns ett begränsat antal hopp-piloter som flyger groteskt mycket inom ett mycket begränsat område. Det räcker med att de får syn på ett hustak och en grusväg så vet de precis var de är.
Har man sett typ en kvadrat mil uppifrån några gånger så kan man orientera sig ganska snabbt än om man inte har hela 'kartan'.
Detta behöver dock inte betyda att så är fallet i detta fall.
Det kan vara som så att co-piloten endast rattat MES 10-20 gånger och fortfarande inte hittade i området. Vad värre är om han inte hade IFR och lik förbannat gick upp när det var molnigt.
Obegripligt att inte hoppledaren stoppade detta.

Jag håller med dig om trådsanningarna. Det finns tyvärr en hel hoper just nu så det är väldigt svårt att få ihop ett möjligt och begriplig händelseförlopp som inte innefattar ufo, ryska jaktplan samt fan och hans moster.
Citera
2019-07-16, 18:50
Medlem
Svar till ksenia74

Du drar igång elen, varvar upp gyron och kollar dom, kollar infästningar på roder, stabilisator, checkar pitotrör, lampor, landningsljus, kollar propeller (känner efter sprickor/skador/rycker i den för att kolla fäste), dränerar bensintank från vatten om det är första flygningen. Testar stallvarnaren. Går runt planet kollar alla ytor. Kollar klaffar, fäller ner dom, känner. Kollar oljan, känner på tändstift och tändkablar att allt sitter, kollar motorinfästning efter sprickor. Kollar anmärkningar i loggen från tidigare flygning. Ser på landningsstället att ingen olja läcker, gungar planet så du ser att det fjädrar ordentligt.

Har jag glömt nåt?

I en PPL-utbildning ingår en ganska bra grundläggande teknisk förståelse för hela planet. Betydligt bättre än för Conny i utbyggdshult som tar sitt vanliga B-körkort.
Senast redigerad av kontraktsbrottt 2019-07-16 kl. 18:52.
Citera
2019-07-16, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 812258
Vet inte om någon har frågat i tråden men ifall alla hadde fallskärmar, varfør hoppade ingen ut?? G-krafter? Känns som att minst en borde lyckats krabba sig ut och utlösa sin duk...

Snabbt olycksförlopp och starka G-krafter antagligen.

Citat från haveriutredningen av en liknande olycka i Finland, sidan 24:

"Due to the centrifugal force, the load factor varied inside the airplane; at the pilot’s posi- tion it was approximately 1.7 - 2.5 g and at the aft bulkhead it was approximately 3.4 - 4.2 g."

"The airplane fell at the average rate of 75 m per second and it was rotating at approxi- mately 134 degrees per second."

https://www.turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/en/ilmailuonnettomuuksientutkinta/2014/JlA5YOXyJ/L2014-02_Jamijarvi_eng.pdf
Citera
2019-07-16, 18:53
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Jo jag gör också kontroller på min bil innan jag skall köra men jag är ju ingen bilmekaniker för det och kan kolla allt det gör ju dom på besiktningen.

Tror knappast att en pilot kollar alla bultar och annat på ett plan vad det nu än må vara eller avancerad motorkontroll o.s.v.

Plan besiktigas precis som bilar av expertis .

Vad är det är för trams? Tom lastbilschaufförer ska ha viss systemförståelse och kunna testa sitt fordon och ha viss förståelse för varför man gör dessa tester. En pilot har mycket längre och mer genomgripande utbildning och kan såklart göra en säkerhetskontroll. Givetvis kan det hända att det som ser helt ut har interna skador men det kan det kan även en ingenjör eller mekaniker missa.
Citera
2019-07-16, 18:55
Medlem
Kan vara lite jobbigt med vem som var pilot.
Någon nära fick väl sent reda på att denna verkligen var pilot.
Tur för han som hoppade 2 av 3 möjliga denna dagen, för att ta en bit mat!
Kan någon verifiera om de 2 första hoppen hade CO pilot men ej sista?
Undrar i ren FB anda!
Citera
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Kan någon beskriva hoppledarens uppgift för en som inte vet men är nyfiken?
Hoppledaren bestämmer om och när hoppning skall ske. Har, om jag begriper det rätt, det yttersta ansvaret för att hoppningen sker inom SFF's regler.
Rent praktiskt är det denne som fyller liftarna, dvs ser till vem som skall åka med vilket flygplan och när.
Hoppledaren kan stänga av hoppare som han inte anser bör hoppa. Han kan avbryta hoppning om beroende på väder och andra omständigheter.

Hoppledaren är kortfattat boss under själva hoppningen. Denna roll brukar gå runt bland de mest erfarna inom klubben.
Citera
Medlem
Mirrabelles avatar
Vet man vilka cert piloten hade?
Var det endast PPL eller hade han ir/me/cpl också?
Jag har aldrig flugit hoppare så kan väldigt lite om den verksamheten.

Supertragiskt..
Senast redigerad av Mirrabelle 2019-07-16 kl. 19:02.
Citera
2019-07-16, 18:57
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Jag har aldrig suttit i en lift med en (andre pilot) Co-pilot. Den högerstolen har inte ens funnits i något av de plan som jag suttit i. Min erfarenhet, som inte går att generalisera, är att det finns ett begränsat antal hopp-piloter som flyger groteskt mycket inom ett mycket begränsat område. Det räcker med att de får syn på ett hustak och en grusväg så vet de precis var de är.
Har man sett typ en kvadrat mil uppifrån några gånger så kan man orientera sig ganska snabbt än om man inte har hela 'kartan'.
Detta behöver dock inte betyda att så är fallet i detta fall.
Det kan vara som så att co-piloten endast rattat MES 10-20 gånger och fortfarande inte hittade i området. Vad värre är om han inte hade IFR och lik förbannat gick upp när det var molnigt.
Obegripligt att inte hoppledaren stoppade detta.

Jag håller med dig om trådsanningarna. Det finns tyvärr en hel hoper just nu så det är väldigt svårt att få ihop ett möjligt och begriplig händelseförlopp som inte innefattar ufo, ryska jaktplan samt fan och hans moster.

Tids nog får vi veta.

Jag förstår bara inte varför tidningarna inte nämner något om hans erfarenhet som flygare av hoppare. Ligger man lågt ett tag medan man väntar man till alla namn presenteras efter identifikationen?
Citera
2019-07-16, 18:59
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Snabbt olycksförlopp och starka G-krafter antagligen.

Citat från haveriutredningen av en liknande olycka i Finland, sidan 24:

"Due to the centrifugal force, the load factor varied inside the airplane; at the pilot’s posi- tion it was approximately 1.7 - 2.5 g and at the aft bulkhead it was approximately 3.4 - 4.2 g."

"The airplane fell at the average rate of 75 m per second and it was rotating at approxi- mately 134 degrees per second."

https://www.turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/en/ilmailuonnettomuuksientutkinta/2014/JlA5YOXyJ/L2014-02_Jamijarvi_eng.pdf

Här är en film från ett någorlunda jämförbart hopp-flygplan som stallar och går i spinn samt där hopparna försöker lämna planet ..

https://www.youtube.com/watch?v=x6tgZVoZc7g
Senast redigerad av LeeVan 2019-07-16 kl. 19:02.
Citera
2019-07-16, 19:00
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Hoppledaren bestämmer om och när hoppning skall ske. Har, om jag begriper det rätt, det yttersta ansvaret för att hoppningen sker inom SFF's regler.
Rent praktiskt är det denne som fyller liftarna, dvs ser till vem som skall åka med vilket flygplan och när.
Hoppledaren kan stänga av hoppare som han inte anser bör hoppa. Han kan avbryta hoppning om beroende på väder och andra omständigheter.

Hoppledaren är kortfattat boss under själva hoppningen. Denna roll brukar gå runt bland de mest erfarna inom klubben.

Det där stämmer, utom det sista. Man kan bli hoppledare som relativ nybörjare genom att gå en tvådagarskurs. Att man skulle börja berätta för piloten att det inte är säkert för honom att flyga i molnen är nästan absurt. Däremot kan hoppledaren avbryta hoppningen av vilken anledning som helst, men det finns ingen hoppledare som skulle ifrågasätta pilotens förmåga att flyga planet och ställa in hoppningen av den anledningen.
Senast redigerad av buzzkillington 2019-07-16 kl. 19:07.
Citera
2019-07-16, 19:02
Medlem
BlueBerryBerrys avatar
Ägnar man sig med sådana sporter så får man räkna med att det kan gå snett . Man hör ju hela tiden världen över hur små plan och helikoptrar crashar.

Du ökar risken att dö flera hundra procent än om du ägnar dig åt golf tex .
Citera
2019-07-16, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebolle1g
Hade du velat flyga ett plan som du inte besiktar innan? Har du aldrig sett på flygplatser att piloten brukar gå runt utanför planet och titta? Lol!

Edit: Typ som att du kollar lufttryck och bromsar på din egna bil. Kollar en pilot att planet "ser okej ut" och testar motor och styrförmåga innan start. Lmao. Precis som att man inte besiktar sin egna bil så besiktar såklart inte en pilot sitt egna plan. Men man testar och kollar så det funkar, man vet ju aldrig om nån varit där och utfört sabotahe etc hwhehe.???

Risken för sabotage torde ju inte vara så stor. Men finns alltid risk att någon bumpat in i någonting de inte borde bumpat in i och sedan inte vågar stå för att man just orsakat en djädrans massa kostnader. Roderytor mm är rätt känsliga. Så vore rätt dålig pilot som chansar och låter bli att titta till planet. Resultatet av även små fel blir ju lite värre än en trasig bromslampa på bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in