2019-07-16, 09:57
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Jag baserar det bara på vad den tidigare utredaren på Haverikommissionen sa på nyheterna igår. Han pratade om EU-regler och 30 dagar.

Det är ICAOs regler för haveriutredning som styr.
Havkom släppte preliminär/faktasammanställning vid C130-haveriet 2012 samt postflyget, 2015-16(?)
Utöver dessa har det vart rätt tunt, tror jag. Denna olycka är ju en ’high profile’ så det kanske kommer en trots allt.
Citera
2019-07-16, 10:04
Medlem
Kolla på det här videoklippet.

Fallskärmshoppare som ska hoppa och flygplanet stallar och hamnar i spinn. Lyckligtvis var det här medvetet handling under kontroll av piloten. Jag tror att det är en del av sporten att kanske spinna på planet? Piloten i Umeå kanske gjorde så medvetet men kunde inte ta sig ut ur spinnet vilket föranledde till höga Gkrafter och vinget bröts av.

Ta en titt på videon.

https://youtu.be/x6tgZVoZc7g
Citera
2019-07-16, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rnyberg
Flera på den listan lever, så lägg ner, ta bort den. Finns inga bekräftade ännu.

Listan är rätt komplett skulle jag säga.
Citera
2019-07-16, 10:06
Medlem
Jag tror att orsak. N till haveriet är en olycklig kombination av flera saker. För det första varkar planet ha varit på gränsen till överbelastat. Sedan har man flugit ganska högt. Man fick dessutom vänta på ett annat plan och tog en extra runda på grund av det.
Precis innan planet börjar falla så gjorde det en ganska brant stigning. Detta kan till exempel ha haft med vädret att göra. Det var moln och regn i luften. De kanske ville komma ovanför molnen eller något. Troligen har då något brustit och planet blir helt okontrollerat.
Citera
2019-07-16, 10:08
Medlem
thetanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Uppmärksammas? Hur? Havkom har nog dels inte samlat alla fakta än, än mindre hunnit analysera. Dessutom släpper de ju inte info bit för bit utan de vill utreda i lugn och ro och sedan presentera en slutrapport.

Jag har som sagt tittat på webtrak där man får en mycket bra uppfattning om höjden och radarpositionen med täta intervall. Exakt fart är lite mindre tydlig men det går estimera, och ta stöd av FR24 med för att ha en tillräckligt god uppfattning. Vid/efter den tvära svängen började maskinen sjunka så den efter ett kort tag sjunkit drygt 2000m och fortfarande förflyttat sig med ungefär samma GS/ horisontella hastighet. Räknar man ihop vektorerna är snittfarten runt 191knop. Förflyttningen är dubbelt så stor nedåt som i sida, vilket ger dykvinkeln cirka 60 grader i snitt.

Den fartökningen får vi inte i spinn eller med maskinen i delar, det kräver relativt stabil flygförmåga på flygmaskinen.

Så mest sannolikt bröt vingen av först efter den vådsamma färden nedåt?
Har läst dina många givande inlägg. Tack! Tror du desorientering var grunden till giren till vänster initialt? Vad annars skulle kunna ha orsakat den?
Citera
2019-07-16, 10:14
Medlem
Citat:
Exakt! Hela missförståndet kommer antagligen från denna text(Som kunde skrivits bättre/och där Swaffer skulle tagit det lugnt och tänkt till innan han pratar med pressen):

"Två vingar – motorn igång
Flera vittnen uppger att de tyckt sig ha sett att planet mist ena vingen i luften.

Men enligt Statens Haverikommission, som utreder olyckan, har personer som varit på nedslagsplatsen konstaterat att vingarna sitter kvar på olycksplanet.

Vad som har hänt kan jag inte svara på ännu. Vi kan konstatera att två vingar är kvar och en gående motor, säger avdelningschef Peter Swaffer som leder haveriutredningen till TT."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/presskonferens-nio-doda-i-flygolycka-i-umea

Skrev innan att Swaffer kanske syftade på ett tidigare skede - då haveriet började.

De utlösande faktorerna är ju trots allt vad kommissionen främst vill reda ut.
Citera
2019-07-16, 10:17
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Om man bara tittar på en liten aspekt av alltihop, just tid och plats (i motsats till oväntad händelse, materialutmattning och samverkande faktorer som egentligen alla flygolyckor är). Planet hade varit uppe i ca 33 min (20 min nämns som normalt), befann sig på drygt 4000 meter (några påpekat syre, finns även i statistik), befann sig i svagt sjunk (generell risk förgasar-is), skulle just fälla (klartecken), på väg mot flygplatsen söderifrån (ej nära andra plan), med vinden rakt i ryggen (konstigt bara om landa i medvind), nyss gjort vänteläge (bara ett varv), hade van pilot (tror vi väl) plus åtta vana hoppare (men kan varit nåt de skulle träna). Hur var vädret egentligen just där och då, avseende molnen? Hade väntat på finare väder (enligt sociala inlägg), det började regna (enligt vittnen på ön) och på film är himlen grå (antingen ovanför, alternativt flugit ovan dessa). Nu (1.5 dygn efter olyckan) är nollgradersisotermen lägre än vad planet då flög. Finns det någon bra sajt att se historiskt väder? I haverirapporten om något år lär detta visserligen bara vara en liten notis i en tabell i början men ändå (och den preliminära kommer inte säga någonting, bara sammanfatta uppdraget).

Angående 33 min så nämdes det i tråden att det var på rätt hopphöjd men att de inte fick hoppa på 10 min för att ett annat plan gick in för landning eller nåt sånt.
Citera
2019-07-16, 10:18
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag tror att orsak. N till haveriet är en olycklig kombination av flera saker. För det första varkar planet ha varit på gränsen till överbelastat. Sedan har man flugit ganska högt. Man fick dessutom vänta på ett annat plan och tog en extra runda på grund av det.
Precis innan planet börjar falla så gjorde det en ganska brant stigning. Detta kan till exempel ha haft med vädret att göra. Det var moln och regn i luften. De kanske ville komma ovanför molnen eller något. Troligen har då något brustit och planet blir helt okontrollerat.
Du menar alltså att en trolig förklaring till att ett modernt flygplan avsett för fallskärmshoppning bryts sönder är att det är i luften en halvtimme och att det kommer ett moln? För helvete...
Citera
2019-07-16, 10:19
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Skrev innan att Swaffer kanske syftade på ett tidigare skede - då haveriet började.

De utlösande faktorerna är ju trots allt vad kommissionen främst vill reda ut.

Ja, han syftar på när flygplanet är i luften, annars vore det bra märkligt. Men han borde väntat med att uttala sig, och texten i artikeln går att misstolka.
Citera
2019-07-16, 10:21
Moderator
farbror_barbros avatar
Mekaniskt/pilot-fel och vingbrott, vilket kom först?

När jag tittar på radarplotten (https://postimg.cc/MX3kVkQr ) så tänker jag att det är en väldigt snäv sväng att göra med en vinge. Om vi antar
v = 50 m/s = 180 km/h
r <= 100 m (svårt att läsa i plotten)
så blir centripetalaccelerationen
a_c = v^2/r = 25 m/s^2
vilket motsvarar 2.5 G.

Jag har svårt att begripa hur man åstadkommer 2.5G (eller ens 1G) under 3-4s med bara en vinge?
(svängen motsvarar ~3 rad). Dessutom förefaller det märkligt att en vinge skulle lossna under planflykt för hoppning.

Min tanke är att något annat fel uppstod först som orsakade V-sväng och dykning och därefter vingbrott.
Citera
2019-07-16, 10:21
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieFoxtrot01
Kolla på det här videoklippet.

Fallskärmshoppare som ska hoppa och flygplanet stallar och hamnar i spinn. Lyckligtvis var det här medvetet handling under kontroll av piloten. Jag tror att det är en del av sporten att kanske spinna på planet? Piloten i Umeå kanske gjorde så medvetet men kunde inte ta sig ut ur spinnet vilket föranledde till höga Gkrafter och vinget bröts av.

Ta en titt på videon.

https://youtu.be/x6tgZVoZc7g
Nej, men efter att sista hopparen lämnat så är ju planet fritt att åka ner på snabbaste sätt så länge det är säkert. https://www.youtube.com/watch?v=rKilXY2gVn4

Men planet i din film kunde ha slutat på samma vis som i umeå.
Citera
2019-07-16, 10:23
Medlem
Citat:
Ja, han syftar på när flygplanet är i luften, annars vore det bra märkligt. Men han borde väntat med att uttala sig, och texten i artikeln går att misstolka.

Jo, men den som skrivit texten har då misstolkat det hela. Vilket sedan satt griller i skallen på folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in