2019-07-15, 14:59
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clinchen
Alltså ni som tycker att det bara är att hoppa ur.
Ta och montera fast en 4 meters balk på en karusell. Sätt dig längst ut och be polarna snurra karusellen ca 1 varv/sekund undertiden som du kryper mot mitten av karusellen.
Precis. Ditt exempel motsvarar 16g. Inte ens stridspiloter klarar det. G-krafterna längst ut i planet under spinnen måste ha varit riktigt höga. Fanns inte en chans för dom att klättra ut om dom ens var vid medvetande.
Citera
2019-07-15, 15:00
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Planet var luftvärdigt enligt Transportstyrelsen Det är deras hemsida som visar fel.

Då kan vi lägga den diskussionen åt sidan.

Planet är dessutom byggt för 10 personer.

Så då kan vi lägga alla diskussioner om att de var för många i planet åt sidan.

Men att det var flygvärdigt behöver ju inte betyda att det inte slarvats vid besiktning . Nu säger jag inte att det är på det viset men det kommer visa sig efter haverikommissionens utredning om något år eller så. De kommer kunna se om det varit förslitningsskador på vingen .
Senast redigerad av Ksenia74 2019-07-15 kl. 15:03.
Citera
2019-07-15, 15:01
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Jörgen Petterson, pappan till pojken som filmade, säger att det regnade delar från planet i flera minuter efter att det kraschat.

Citat:
Precis som andra vittnat om beskriver han hur delar av flygplanet föll från himlen framför dem flera minuter efter att själva planet kraschat.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/jorgen-sag-olyckan-insag-att-det-inte-fanns-nagra-overlevande/

Han följde med polisen till nedslagsplatsen. Hans tankar om platsen:

Citat:
– Han ville att vi skulle åka till stranden och hämta upp tre poliser för att köra över dem till ön, så det gjorde vi. Sedan följde vi med dem mot nedslagsplatsen, ifall att vi skulle kunna hjälpa till med något. Lyfta något eller så.

Vrakplatsen var inte så som man hade kunnat föreställa sig efter att ha sett flygkrascher på tv och film, säger han. Planet hade slagit ned mitt på ön, i tätbevuxen skog. Det hade inte blivit någon explosion och det låg inte vrakdelar utspridda överallt.

– Jag noterade bara att det stack upp ett litet träd från flygplanskroppen. Och att det luktade bränsle.

Inget räddningsarbete pågick:

Citat:
– Med tanke på hur lugnt det ändå var på platsen, det var ingen som sprang runt och gjorde några livräddande insatser eller liknande, så insåg man att det inte fanns några överlevande. Fast det hade jag väl förstått redan när jag hörde den dova dunsen, säger Jörgen.
Citera
2019-07-15, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Ja det såg man direkt efter att en postare med typ ett inlägg i tråden påtalade det. Konstigt att så många hellre litar på andra källor än sina egna ögon.
Det finns väl fortfarande inga uppgifter om vilka delar av vingen som var borta och vilka som var kvar?
Senast redigerad av Powerless1 2019-07-15 kl. 15:09.
Citera
Medlem
Jofs avatar
Viktförändring är min hypotes. Men borde inte vana hoppare ta höjd för det. Planera för det.
Citera
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tegin
Det finns ett svar på det i tråden med. Transportstyrelsen är inblandad och datumet för godkännandet är inte offentligjort. Läs tråden.

Jag hittar inte det i tråden ? inlägg # ?

GippsAero GA8 är ju en ovanlig flygtyp i sverige i alla fall.
Hur gammalt vart planet, antal timmar ?
Hur är check intervallerna på en enmotor kolv kärra ? Har dom a/b/c -check som jetplan ?
Citera
2019-07-15, 15:04
Medlem
duden83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det är ytterligare en teori att lägga till listan. Vet du något om pilotens ålder?
Krävs väl sjukintyg och grejer för att få flyga passagerare får man hoppas.
Finns kanske en åldersgräns tom?

Vingen tror jag ramlar av i ett senare skede av olycksförloppet, när planet faller fritt.
Det skall mycket kraft till om en vinge skall ramla av. Vingarna borde rimligen vara den starkaste konstruktionen på hela flygplanet.

Jag vet inte vilken ålder piloten har. men spelar nog ingen roll, finns videos jag sett med 20 åriga basketbollseplare som dött mitt i en match. de har garanterat läkarkontroller, men en läkarkontroll hittar inte allt och finns många sjukdomar. hjärnblödningar och hjärtfel och jag vet inte vad..

ja, vingen borde verkligen tåla mycket. men den kanske inte är byggd för en störtdykning (om piloten faller på så sätt att han styr planet rakt ner.

men vad vet jag.. kan ju lika gärna metallutmattning eller något som servat planet på fel sett eller kollision med fågel eller vad som helst..

här är exempelvis en länk på en fotbollspelare som dog mitt i en match
https://youtu.be/UKekpxFrfWg
Citera
2019-07-15, 15:06
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag hittar inte det i tråden ? inlägg # ?

GippsAero GA8 är ju en ovanlig flygtyp i sverige i alla fall.
Hur gammalt vart planet, antal timmar ?
Hur är check intervallerna på en enmotor kolv kärra ? Har dom a/b/c -check som jetplan ?

Det spelar ingen roll i nuläget. Transportstyrelsen sa alldeles nyss att var fel på deras hemsida, dvs de hade inte fört in än uppgiften att planet var besiktigat. Jag har citerat det i ett av mina inlägg.
Citera
2019-07-15, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Men att det var flygvärdigt behöver ju inte betyda att det inte slarvats vid besiktning . Nu säger jag inte att det är på det viset men det kommer visa sig efter haverikommissionens utredning om något år eller så. De kommer kunna se om det varit förslitningsskador på vingen .
Men det har inget sagt emot. Men i princip allt annat som du skrivit har visat sig vara fel.

Men det finns inte heller något i nuläget som tyder på det du skriver ovan. Så det fyller ingen funktion.
Citera
2019-07-15, 15:07
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Haverikommissionen bekräftar att vingen bröts av i luften.

Nu dementerar han det i Aftonbladet och säger att DN dragit egna slutsatser. Stabilt.

Presskonferens kl 17.00.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Planet var luftvärdigt enligt Transportstyrelsen Det är deras hemsida som visar fel.

Då kan vi lägga den diskussionen åt sidan.

Planet är dessutom byggt för 10 personer.

Så då kan vi lägga alla diskussioner om att de var för många i planet åt sidan.

Nja, det beror ju också på hur tunga just de där fallskärmshopparna råkade vara. I fallet John-Olle, så var det ju just hans övervikt som orsakade att flygplanet störtade. Han vägde så mycket att tyngdpunkten hamnade på fel ställe (tror det blev för baktungt, om jag minns rätt nu). Antalet personer som en maskin av något slag är godkänd för, bygger ju på att alla ska väga runt 80 kg.
Citera
Medlem
Bluebeast72s avatar
Kan man dumpa bränslet på så små plan som på jetfighters o större kommersiella plan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in