2019-07-15, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Nu kanske inte det hade hjälpt i den här situationen men ett stort nödhandtag som får dörren art lossna helt och flyga iväg känns ju som en bra idé. Handlar ju om sekunder.

Kan vara men det skulle väl bara vara intressant för de mycket begränsade flygplanstyperna som används just för fallskärmshoppning? Kan inte tänka mig att det finns reglerat just för det här mycket speciella verksamhetsområdet.

Övrigt flyg har nog inte så mycket att vinna på en sådan konstruktion annat än vid en "lyckad" nödlandning på mark-, vattennivå och det är väl där de är avsedda att fungera.
Citera
2019-07-15, 14:49
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrveck
Känns som att alla de som säger att det är uppenbart att planet saknar en vinge ser fel.

https://imgshare.io/image/867106d4-7db2-4641-976e-19566f57828a.ajm47

För mig är det uppenbart att A är flygplanskroppen och B är vingarna, i så fall är det tydligt att planets vingar fortfarande är kvar. Däremot saknas de bakre ”vingarna” (de mindre). Det ser dessutom ut som att det är en av dem som man plockar upp ur vattnet på någon bild från media.

Alla som säger att planet bara har en vinge måste tolka A som vinge och B som flygplanskroppen.

Eller är jag ute och cyklar?

Haverikommissionen har tidigare idag bekräftat att ena vingen bröts av i luften.
Citera
2019-07-15, 14:50
Medlem
Bakaxels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrveck
Känns som att alla de som säger att det är uppenbart att planet saknar en vinge ser fel.

https://imgshare.io/image/867106d4-7db2-4641-976e-19566f57828a.ajm47

För mig är det uppenbart att A är flygplanskroppen och B är vingarna, i så fall är det tydligt att planets vingar fortfarande är kvar. Däremot saknas de bakre ”vingarna” (de mindre). Det ser dessutom ut som att det är en av dem som man plockar upp ur vattnet på någon bild från media.

Alla som säger att planet bara har en vinge måste tolka A som vinge och B som flygplanskroppen.

Eller är jag ute och cyklar?
Ja, du är ute på en cykeltur. Det är omvänt, som du är inne på i slutet av inlägget. Det är en illusion som uppstår när man inte funderar över proportionerna på flygplanskroppen kontra vingparet, samt av ovetskap att en vinge är av. Man förväntar sig dessutom att se ett plan störtdyka med nosen först. Så är alltså inte fallet här.
Citera
2019-07-15, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duden83
har inte nämnts så mycket om möjlig pilotsjukdom. hjärtattack eller dylikt och faller ner över spakarna? sedan gör de kraftiga manövern att vingen går av?

Det är ytterligare en teori att lägga till listan. Vet du något om pilotens ålder?
Krävs väl sjukintyg och grejer för att få flyga passagerare får man hoppas.
Finns kanske en åldersgräns tom?

Vingen tror jag ramlar av i ett senare skede av olycksförloppet, när planet faller fritt.
Det skall mycket kraft till om en vinge skall ramla av. Vingarna borde rimligen vara den starkaste konstruktionen på hela flygplanet.
Citera
2019-07-15, 14:52
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t3000
För de som måste ha information från auktoritära källor så meddelande nu Statens haverikommission att flygplanet kom ner på backen med endast en vinge.

För oss andra räckte det med att igår titta på videofilmerna och konstatera att det var vingen som stod upp och kroppen som roterade.
Ja det såg man direkt efter att en postare med typ ett inlägg i tråden påtalade det. Konstigt att så många hellre litar på andra källor än sina egna ögon.
Citera
2019-07-15, 14:53
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Planet var luftvärdigt enligt Transportstyrelsen Det är deras hemsida som visar fel.

Då kan vi lägga den diskussionen åt sidan.

Citat:
Flygplanet som i går kraschade på Storsandskär var luftvärdigt enligt Transportstyrelsen. Planet hade luftvärdighetshandlingar, trots att Transportstyrelsens hemsida visade tvärtom.

https://www.vk.se/2019-07-15/planet-hade-luftvardighetshandlingar

Planet är dessutom byggt för 10 personer.

Så då kan vi lägga alla diskussioner om att de var för många i planet åt sidan.

Citat:
Peder Nyman, ordförande för Skydive Umeå AB, konstaterar att planet är byggt för totalt 10 personer.

– Det ska vara byggt för åtta passagerare plus besättning. så det är byggt för tio personer. Två personer ska kunna vara besättning och åtta som är passagerare, säger Peder Nyman.
Citera
2019-07-15, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette

Om jag är "piloten" i planet (jag sitter i pilotstolen) så uppfattar jag det som att skjutdörren finns på planets högra sida längre bak

Helt korrekt,fast precis tvärtom.

http://skydiveumea.se/wp-content/uploads/2016/08/mesen-768x576.jpg
Citera
2019-07-15, 14:55
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Piloten ska ha sagt sig vara klar att fälla, i min värld hade det hetat ”Tornet, S-ES Fälla och sjunka”, efter detta hade tornet gett klart fälla och sjunka och man hade gett klart till hoppledaren som tittar ut, orienterar sig och eventuellt dirigerar piloten lite.
Med minus 12 i luften gissar jag att man nog väntat med att öppna dörren ett tag till.
Hoppledaren befinner sig alltid på marken. Hoppmästaren ansvarar för det du skriver.
Senast redigerad av buzzkillington 2019-07-15 kl. 14:57.
Citera
2019-07-15, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Varifrån fick du 6G?? Om man faller i fritt fall så upplever man tyngdlöshet även om man inuti flygplan dvs både kroppen och flygplan faller med g = 9,8 m/c2
Planets rotation, den föll inte med kabinen stilla. Då hade nog de flesta kunnat ta sig ut.
Citera
2019-07-15, 14:57
Medlem
Det heter stor sandskär
Citera
2019-07-15, 14:59
Medlem
Randolph Carters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MKKM
Ja det går om du har ett betydande kraftöverskott, det är inte fallet med en fullastad skydiverkärra.

Men nu var kärran inte fullastad, den var specad för 10 pers. inkl pilot och hade således alldeles helt säkert ett tillräckligt kraftöverskott för att häva en stall från planflykt.
Citera
2019-07-15, 14:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Varifrån fick du 6G?? Om man faller i fritt fall så upplever man tyngdlöshet även om man inuti flygplan dvs både kroppen och flygplan faller med g = 9,8 m/c2

Nu avsågs centrifugalkraferna (alltså de som uppstår när någonting snurrar), inte gravitiationskraften från jorden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in