2019-07-15, 22:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Ingen skugga ska falla över detta. Planet har anpassats till åtta falskärmshoppare och en pilot och man nyttjar planets kapacitet fullt ut. Något hände med planet så att vänstra vingen bröts av utanför staget strax innan någon hoppade. Detta är ett materialfel som rapporterats från Australien men har inte kommit de tre klubbarna i Sverige till del som använt detta plan. Piloten var chanslös och de två övriga planen i Sverige har flygförbud.

Detta är ingen gissning utan har kommit fram om man lägger ihop alla trovärdiga källor och tagit del av vad som hänt.

Av detta drar jag slutsatsen, att det inte finns något världsöverspännande register över alla /små/ flygplan, eller? Annars skulle man ju kunna tycka, att det vore vettigt, om det var möjligt att följa ett visst flygplan från den ena ägaren till den andra, som man kan med både fartyg och vanliga personbilar. På så sätt skulle en tillverkare - eller en myndighet - lätt kunna spåra upp flygplanen, var de än befann sig i världen, så att de kunde varna alla som äger ett plan av en viss typ, som man upptäckt felaktigheter i.
Citera
2019-07-15, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wiihoo
Vad är det gula på vingarna? (På stillbilderna)

Är det bitar av fallskärm?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g7R7yJ/haverikommissionen-kan-finnas-kameror-och-inspelningar
rundsling
Citera
2019-07-15, 22:06
Medlem
Isefises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Molntäcke så tjockt att man inte ser marken ovan molnen?
Inkommande trafikflyg (prioriterad) till flygplatsen?

Tjatig jag är...🙈 "Jag tror fortfarande, att de inte fick upp dörren, helt eller halvt...något blev galet fel, av någon anledning, just innan hoppen skulle bli av. Fler av de andra ville hjälpa till. Då kunde det nog ha blivit en förskjutning av lasten så att flygplanet reagerade sådär som det blev...ingen skuld på någon av de ombord. Vila i frid Ni nio. Så fjuttigt och lamt det känns för mig, fast jag vill, att till alla anhöriga skriva, Beklagar sorgen...hoppas de nära och kära får all hjälp, stöd, förståelse, omhändertagande i deras bottenlösa sorg och saknad. 💙
Citera
2019-07-15, 22:07
Medlem
Jo här:
https://www.facebook.com/alexander.karlsson.946

Citat:
Ursprungligen postat av bnk
https://www.facebook.com/*lexander.karlsson.946 (a)
Citera
2019-07-15, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Den kompletta listan över omkomna ska se ut såhär efter sammanställning:

Alexande* Ka*lsson (r) - pilot
Benjam*n W*lk*nson (i)
C*rl Edlin* (a,g)
Christ*r H*lg*son (e)
E*il Söderhol* (m)
F*nny J*kiah* (a, o)
Fredr*k Sandgr*n (i, e)
Pet*r Joh*nsson (e,a)
Sti*a Hägglö* (n,f)

Observera, fortfarande inte fullständigt bekräftade namn.

P*ter Joh******är INTE en av dem ..
Citera
2019-07-15, 22:09
Medlem
Står ingen ålder men han ser relativt ung ut i mina ögon under 30 iaf?...,

Citat:
Ursprungligen postat av Umebo123
Jo här:
https://www.facebook.com/alexander.karlsson.946
Citera
2019-07-15, 22:10
Medlem
bnks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umebo123
Står ingen ålder men han ser relativt ung ut i mina ögon under 30 iaf?...,

Tror inte han använde facebook så flitigt. Bilden är riktigt gammal.
Citera
2019-07-15, 22:11
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ja, det blir 240km/h i snitt hastighet. Expertis som uttalat sig om olyckan talar om enorma G-krafter under ”nedfärden”. Som på orådet okunnig, men teknik-kunnig, har jag svårt att se var dessa G-krafter skulle komma ifrån.

Att spinnet ger viss G-kraft inser jag dock, men "nedfärden"??

Accelerationen nedåt lär ju rätt snart vara över och dessutom vill ju kroppen i samma riktning så vad fan har jag missat ??

Har vi någon kunnig på området som kan reda ut begreppen?

En genomsnittshoppare når max hastighet (terminalhastighet) ca 180-200 när luftmotstånd = tyngdkraft, vilket sker efter ca 12 sekunder vid uthopp från flygplan.
Samma fenomen uppstår nar alla kroppar faller genom luften inklusive flygplan. Hastigheten ökar tills luftmotstånd = tyngdkraft.
G-krafterna i det här fallet antas komma från planets rotation (centrifugalkraft) ca 90° från fallaxeln.
Citera
2019-07-15, 22:11
Avstängd
Ksenia74s avatar
Måste vara jävligt jobbigt för dom andra i klubben som inte var med på planet och tänka att fan det kunde ju lika gärna ha varit jag som var med på det planet . Undra om dom vågar hoppa mera ?
Citera
2019-07-15, 22:12
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Det finns inte en chans i världen att man hinner cutta huvudskärmen om den kommit ut ur planet medan man fortfarande är inne i flygplanet innan man dras rakt genom planet. Enkel fysik och begränsad reaktionshastighet

...om skärmen fastnar runt stabben ?
Citera
2019-07-15, 22:12
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Tycker det är lite märkligt att man går ut med att alla är erfarna hoppare, när vissa uppenbarligen haft sitt certifikat mindre än ett år.

Jag har läst motsatsen.

Citat:
– Det är en ganska liten fallskärmsklubb storleksmässigt med ungefär 40 till 45 medlemmar, varav 20 aktiva medlemmar, säger Per-Olov Humla, ordförande för Svenska Fallskärmsförbundet (SFF).
Det var en spridd erfarenhetsnivå bland dem som omkom, säger han.
– Från ganska nya hoppare till mer erfarna fallskärmshoppare.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mjwyW/spridd-erfarenhetsniva-bland-de-omkomna
Citera
2019-07-15, 22:13
Medlem
lindblomsgröns avatar
Alexander Karlsson var han extra inkallad som pilot? vilken erfarenhet hade han?
Listan här är från klubbens sida.

Piloter
Här finner ni namn och e-post adresser till våra piloter. För att kontakta alla piloter, maila: piloter[at]skydiveumea.se. För att skicka ett meddelande var god och byt ut [at] mot @.

Ronny Wernersson
E-post: ronny.wernersson[at]skydiveumea.se

Jan Holmner
E-post: jan.holmner[at]skydiveumea.se

Klas-Göran Berg
E-post: klas-goran.berg[at]skydiveumea.se

Petter Svärd
E-post: petter.svard[at]skydiveumea.se

Terje Rabben
E-post: terje.rabben[at]skydiveumea.se

Mats Johansson
E-post: mats.johansson[at]skydiveumea.se