2019-07-15, 22:13
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Nej det håller inte heller.
Service bulletinen gällde vingstöttans infästningar. Har vingen knäckts utanför stöttan har stöttan hållit ihop.
Sen var det höger vinge som knäcktes.
Hur kan du påstå att de svenska flygplansägarna inte tagit det av den SB:n.

Därför ingen har åtgärdat det.
Citera
2019-07-15, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Måste vara jävligt jobbigt för dom andra i klubben som inte var med på planet och tänka att fan det kunde ju lika gärna ha varit jag som var med på det planet . Undra om dom vågar hoppa mera ?

Som jag sagt tidigare, hoppet ut med skärm är mindre farligt än resan upp.
Citera
2019-07-15, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Därför ingen har åtgärdat det.

Hur vet du det?
Senast redigerad av Kattfarssas 2019-07-15 kl. 22:39.
Citera
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tiltannna
P*ter Joh******är INTE en av dem ..
Det finns minst en till med det namnet som hoppar fallskärm.
Lever killen på bilden på sidan 19, alltså?
https://www.vk.se/2019-04-19/adrenalin-ar-basta-drogen
Citera
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollisbakar
Bekräftad och stämmer 100%. Ja jag är säker på Peter så snälla säg inte emot..

Alexande* Ka*lsson (r) - pilot
Benjam*n W*lk*nson (i)
Christ*r H*lg*son (e)
E*il Söderhol* (m)
Fredr*k Sandgr*n (i, e)
C*rl Edlin* (a,g)
Pet*r Joh*nsson (e,a)
Sti*a Hägglö* (n,f)
En kvinna okänd

Citat:
Ursprungligen postat av Trollisbakar
Min sambo är bekant med honom och har fått det bekräftat. Det kan inte vara anhöriga som är inne?

Citat:
Ursprungligen postat av tiltannna
P*ter Joh******är INTE en av dem ..

Hur ligger det till egentligen?

Och, är A.K piloten?
Senast redigerad av Snubchurp 2019-07-15 kl. 22:19.
Citera
2019-07-15, 22:18
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AyereeFeeWijImaak
Olyckan verkar ha skett precis när de skall försöka öppna dörren. Kan flygplanskroppen varit så utmattad att den höll ihop pga att dörren var stängd. När den öppnades så försvann en viss stabiliserande styrka som gjorde att flygplanskroppen började vika sig?
Nej.
Citera
2019-07-15, 22:18
Medlem
Citat:
Piloten Mats Johansson

Nej Mats lever. Skulle gissa på att han var den andre piloten, då han skrev att han var i luften.
Citera
2019-07-15, 22:26
Medlem
Tja, har läst från början men har definitivt inte orkat läsa hela tråden haha. Den är rätt så upprepande. Kanske detta också är, sorry i så fall. Men tycker ingen resonerat kring detta än:

Jag vet inte hur exakt WebTrak är men om man följer planet där så ser det ut som att det vid ön Bottenvikens norra udde (väster om Storsand) kommer i normal fart på ca 4100 meters höjd och sedan bara gör en tvärvändning på 180 grader - för att sedan tappa höjd väldigt fort i sydostlig riktning och från ca 2100 meters höjd störta rakt ner i någon slags rotationsrörelse (som syntes i filmerna).

Oklart om det är en sådan tvär vändning som gjort att planet slitits sönder eller om planet gjort en sådan tvär vändning för att det har slitits sönder. Eller om WebTrak kanske inte är så superpålitligt. Men där händer uppenbarligen något.

Att det slets sönder redan i luften är väl konstaterat, det är i alla fall en slutsats Haverikommissionens GD Hans Ytterfall kommenterat i AB:
Citat:
"– Dels med utgångspunkt i de filmer som vi – och säkerligen alla ni – har sett, men också i de vrakdelar som vi studerat och dess placering i terrängen, så kan vi dra slutsatsen att delar av det här flygplanet har slitits loss i luften, säger Hans Ytterberg."

Detalj, precis innan planet tvärvänder går det upp från 4110 m till 4170 m för att några enstaka sekunder senare gå ner till 4110 m igen precis i samband med att det tvärvänder (enligt WebTrak, fortfarande oklart om dessa siffror betyder något).

Bara en kommentar till "Varför ingen hoppade ur?" eller att någon skulle ha klantat sig vid hoppet.

Uppenbarligen hoppade ingen ur (säkert för att de inte kunde). Enligt WebTrak så ser det ut som att tvärvändningen kommer väldigt plötsligt i ganska oförändrad hastighet.

Enligt piloten i det andra planet (SVT):
Citat:
Via radiofrekvensen hörde han hur planet med fallskärmshoppare meddelade att de var redo att hoppa.

– Men då fick de väntläge, ett kommersiellt plan var på väg in för att landa så de fick ligga och vänta i cirka 10 minuter.

– En stund senare hörde jag att de hade kontakt med tornet och fick klartecken att hoppa. Efter det blev det tyst.

Det var tyst efter klartecknet. Och jag antar att man kanske inte står redo hängandes ut från planet i 10 min i väntan på klartecken. Utan det ska säkert anpassas fart, koppla loss sig, säkerhetscheck? Vad vet jag, jag vågar inte ens hoppa bungy jump.

Sen ser det ut som att det går väldigt fort från 4120 meters höjd vid 14.07.00 och blir väldigt våldsamt. Är inte luckan redan öppen vet jag inte om det är så enkelt att ta sig ut? I den där videon på de två planen som kolliderade så bibehölls ju ändå hastighet och riktning någorlunda i några sekunder. Här ser det ut att vara betydligt mer omtumlande (enligt min personliga tolkning av Webtrak-datat). Att den var öppen på kraschbilder betyder ju inte att den var det i luften. Den lär ju ha öppnats i kraschen. Och på videon där man såg hur planet snurrade, är man ens i medvetande då?

Känns väl lite långsökt med en fastnande fallskärm eller att de ens skulle ha möjlighet att hoppa när det väl började störta?

Webtrak: https://webtrak.emsbk.com/ume3 (man får leta upp planet själv, det lyfte 13.33)
Citera
2019-07-15, 22:27
Medlem
Citat:
Piloten Mats Johansson

Mats lever.
Citera
2019-07-15, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jag heter Regis
Hur ser liken ut?
hela och rena? eller smulor?
Tidiga rapporter från vittnen sa att det låg folk runtom planet på marken. Om lekmän enkelt identifierar dem som det talar för att det var hyfsat hela kroppar.
Man pulvriseras inte och blir inte heller en pannkaka.
Citera
2019-07-15, 22:29
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Tycker det är lite märkligt att man går ut med att alla är erfarna hoppare, när vissa uppenbarligen haft sitt certifikat mindre än ett år.

Tror att de vill poängtera att det inte var någon som kanske fått ett tandemhopp i present eller nåt sånt. Dvs att det var det första hoppet utan att det var aktiva hoppare som hoppar själv
Citera
2019-07-15, 22:32
Medlem
Jag heter Regiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Tidiga rapporter från vittnen sa att det låg folk runtom planet på marken. Om lekmän enkelt identifierar dem som det talar för att det var hyfsat hela kroppar.
Man pulvriseras inte och blir inte heller en pannkaka.
De blev pulveriserade dom som krascha på fältet med fjärde planet under 9/11 vilket jag tycker låter hyfsat likl vad som har hänt här, nosen nedåt
Men här rådde andra omständigheter?, vilka då?

Om dom nu prompt inte skulle bli varesig pannkaka eller pulver då kunde
dom lika gärna ha överlevt? finns inga mellanlägen kan jag tycka, motbevisa mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in