2019-07-15, 14:34
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Har full förståelse för att man inte orkar läsa hela tråden men detta har tagits upp många gånger. När planet börjar kränga och dyka så blir det stora krafter inne i planet som kommer kasta hopparna mot väggarna och g-kraften trycker dessa mot flygplanskroppen. Finns inte en chans att kunna röra sig eller hålla balansen. Det går fort.
Och dörren var i "taket".
Citera
2019-07-15, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Nej jag tror på någon form av utslitna fästen till vingen det har till slut brustit av påfrestningarna så man har slarvat vid besiktning av planet om det ens gjorts någon besiktning det senaste det är min teori . Någon som vet hur ofta flygplan besiktigas ?`Bilar besiktigar vi ju en gång om året

Det är x-antal flygtimmars-inspektioner och översyner. Luftfarten är mycket stängare, där allt ska vara typgodkännande/ easagodkänd osvosv och allt utförs efter en manual av en utbildad flygmekaniker.

Asså är du utvecklingsstörd, så fine. Men tror du att man sparkar lite på vingarna en gång om året och får en 2a pga rostig propeller eller?
Citera
2019-07-15, 14:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Jag kommenterar först nu eftersom jag ville läsa igenom hela tråden innan. Mycket svammel men även mycket bra info, som har gett mig en bättre bild än media av ungefär vad som hände. Särskild tack till piloter och andra hoppare som kommenterat här.

Jag kände inte de som var ombord på planet, men jag känner flera andra i klubben. Mina tankar går till dem och till alla andra berörda. En mörk dag för hela hoppsverige.

Där var du ju! Ja, det blir ju "svammel" i sådana här trådar, p.g.a. att folk är upprörda och måste få prata om det och spekulera.

Tur att det inte var någon du kände i alla fall. Men man måste väl bli lite nervös när sådant här händer - inför sina kommande hopp? Just att det hände i Sverige också. Man tror ju att all teknik ska vara så säker i Sverige - både hängslen och livrem och enorma säkerhetsmarginaler för allting.
Citera
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarklyft
https://www.vk.se/2019-07-14/flygplan-har-kraschat-i-umea-nio-personer-har-omkommit

Finns bland de bilderna, en båt som fiskar upp en vingdel, syns tydliget att det är en klaff.

Ja, där är tre "gångjärn" vilket stämmer med en klaff. Stämmer. På bilder av flygplanstypen har varje vinge två klaffar med tre "gångjärn" vardera.
Sidorodret endast två vad jag kan se.
På en annan bild såg dock föremålet mer triangelformat än rektangulärt ut vilket stämmer med stabilisatorn.
Senast redigerad av StuG 2019-07-15 kl. 14:42.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-mail
Det är i princip omöjligt att hoppa när flygplanen störtar i en väldigt hög hastighet.

Det är förmodligen full kalabalik inne i planet. Alla ligger huller om buller på varandra med ben, armar och utrustning intrasslade i varandra. Sedan kan man fundera på hur dörrens låsmekanism fungerar vid olika lutningar och accelerationer. Kan vara att dörren inte alls går att öppna över huvud taget.
Citera
2019-07-15, 14:39
Avstängd
Ksenia74s avatar
Det här är kanske något som man borde titta på framöver när det gäller flygplan vid fallskärmshoppning?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/m6VXrg/har-ar-flygplanet-som-aldrig-kan-krascha
Citera
Medlem
Varför skulle man fuska med översyn och bes på ett flygplan som man själv ska flyga med?
Har jävligt svårt att tro att en pilot skulle sätta sig i ett flygplan som inte är ok
Citera
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det är förmodligen full kalabalik inne i planet. Alla ligger huller om buller på varandra med ben, armar och utrustning intrasslade i varandra. Sedan kan man fundera på hur dörrens låsmekanism fungerar vid olika lutningar och accelerationer. Kan vara att dörren inte alls går att öppna över huvud taget.

Nu kanske inte det hade hjälpt i den här situationen men ett stort nödhandtag som får dörren att lossna helt och flyga iväg känns ju som en bra idé. Handlar ju om sekunder.
Senast redigerad av StuG 2019-07-15 kl. 14:43.
Citera
2019-07-15, 14:40
Medlem
duden83s avatar
har inte nämnts så mycket om möjlig pilotsjukdom. hjärtattack eller dylikt och faller ner över spakarna? sedan gör de kraftiga manövern att vingen går av?
Citera
2019-07-15, 14:40
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Jag vet ingenting om att flyga, utom att ta plats, spänna på sitt bälte och sedan beställa drink.

Men jag har nu tittat på hoppledare P**t*r J*h*nssons (*=e, *=o, *=a) facebooksida. Den är mycket ändrad sedan igårkväll, jag misstänker att han INTE var med på olycksplanet. Nu idag ligger det ett flertal videofilmer från tidigare hopp från (vad jag gissar) är det exakta planet. Jag har inte sett alla, eller ens någon hel, men en från ca ett år sedan, och en från april/maj iår.

I filmsekvensen från förra året öppnas skjutdörren utan problem, från filmen i våras/försommar verkar dörren vara mera svåröppnad......

Kan dörren/skjutdörren ha lossnat, fallit ut och träffat vingen och sedan (eventuellt) stjärtpartiet? Det ser ut som att skjutdörren öppnas "utåt", den hänger i skåror på utsidan så vitt jag kan se.

Vi vet ju med säkerhet att de precis skulle hoppa, så något drastiskt måste ha hänt precis då och mycket snabbt.

Om jag är "piloten" i planet (jag sitter i pilotstolen) så uppfattar jag det som att skjutdörren finns på planets högra sida längre bak, den är över landningshjulet som syns klart i bild, och det var väl den högra vingen, eller del av den, som troligtsvis brytits av i luften?

Spekulation/fråga från total amatör.
Citera
2019-07-15, 14:41
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Var god glöm gärna detta med en vådautlöst fallskärm, tills vidare! Dvs en som farit ut gnm dörren, krokat i stabben baktill o startat ett Mayhem. Stabben sitter för högt för att en fallskärm ska hitta dit. En hoppare som sitter fäst till den skärmen åker ut....och hittas knappast i vraket sedan.
En god teori nu är att piloten (olovandes) har flugit delvis i moln på hoppfinalen, stallat och vikt planet. För att sedan överbelasta vingarna, under urgång/upptagning. I så fall har vi ett systemfel /-fall!
En vådis behöver inte träffa stabben för att få förödande konsekvenser. Om hopparen är inne i planet, och inte tar sig ut och loss, kan det bromsas våldsamt eller rivas sönder av en öppen eller delvis öppen fallskärm.
Citera
2019-07-15, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t3000
För de som måste ha information från auktoritära källor så meddelande nu Statens haverikommission att flygplanet kom ner på backen med endast en vinge.

För oss andra räckte det med att igår titta på videofilmerna och konstatera att det var vingen som stod upp och kroppen som roterade.

Jävla märkligt beteende av dem måste man ju säga. Är det så värdelösa personer som jobbar med det så de inte kan se till att ha rätt info innan de bekräftar saker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in