2019-07-15, 14:41
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kbt123
Det är x-antal flygtimmars-inspektioner och översyner. Luftfarten är mycket stängare, där allt ska vara typgodkännande/ easagodkänd osvosv och allt utförs efter en manual av en utbildad flygmekaniker.

Asså är du utvecklingsstörd, så fine. Men tror du att man sparkar lite på vingarna en gång om året och får en 2a pga rostig propeller eller?

Jo det fattar jag väl men när gjorde senaste besiktningen enligt ett protokoll som länkats så hade datumet för flygvärdighet av detta berörda plan gått ut .
Senast redigerad av Ksenia74 2019-07-15 kl. 14:44.
Citera
2019-07-15, 14:43
Medlem
Ringmuskeldofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Du kan ju försöka ta dig ut när du är i spinn och trycks mot väggen med en kraft på 6G eller något. Du kan inte ens lyfta en arm med de G-krafterna.
Tänk lite.
Du har rätt, tänkte faktiskt inte på naturkrafterna, my bad...
Citera
2019-07-15, 14:43
Medlem
mrvecks avatar
Känns som att alla de som säger att det är uppenbart att planet saknar en vinge ser fel.

https://imgshare.io/image/867106d4-7db2-4641-976e-19566f57828a.ajm47

För mig är det uppenbart att A är flygplanskroppen och B är vingarna, i så fall är det tydligt att planets vingar fortfarande är kvar. Däremot saknas de bakre ”vingarna” (de mindre). Det ser dessutom ut som att det är en av dem som man plockar upp ur vattnet på någon bild från media.

Alla som säger att planet bara har en vinge måste tolka A som vinge och B som flygplanskroppen.

Eller är jag ute och cyklar?
Citera
2019-07-15, 14:45
Medlem
TaxenSixtens avatar
Vad är det som syns där vingen har gått av? Man ser en skugga på bilden. Om det inte är en bit av den innersta delen av vingen så kan det kanske vara en fallskärm?
Citera
2019-07-15, 14:45
Medlem
Alltså ni som tycker att det bara är att hoppa ur.
Ta och montera fast en 4 meters balk på en karusell. Sätt dig längst ut och be polarna snurra karusellen ca 1 varv/sekund undertiden som du kryper mot mitten av karusellen.
Citera
2019-07-15, 14:46
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrveck
Känns som att alla de som säger att det är uppenbart att planet saknar en vinge ser fel.

För mig är det uppenbart att A är flygplanskroppen och B är vingarna, i så fall är det tydligt att planets vingar fortfarande är kvar. Däremot saknas de bakre ”vingarna” (de mindre). Det ser dessutom ut som att det är en av dem som man plockar upp ur vattnet på någon bild från media.

Alla som säger att planet bara har en vinge måste tolka A som vinge och B som flygplanskroppen.

A är vinge.
Citera
2019-07-15, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag vet ingenting om att flyga, utom att ta plats, spänna på sitt bälte och sedan beställa drink.

Men jag har nu tittat på hoppledare P**t*r J*h*nssons (*=e, *=o, *=a) facebooksida. Den är mycket ändrad sedan igårkväll, jag misstänker att han INTE var med på olycksplanet. Nu idag ligger det ett flertal videofilmer från tidigare hopp från (vad jag gissar) är det exakta planet. Jag har inte sett alla, eller ens någon hel, men en från ca ett år sedan, och en från april/maj iår.

I filmsekvensen från förra året öppnas skjutdörren utan problem, från filmen i våras/försommar verkar dörren vara mera svåröppnad......

Kan dörren/skjutdörren ha lossnat, fallit ut och träffat vingen och sedan (eventuellt) stjärtpartiet? Det ser ut som att skjutdörren öppnas "utåt", den hänger i skåror på utsidan så vitt jag kan se.

Vi vet ju med säkerhet att de precis skulle hoppa, så något drastiskt måste ha hänt precis då och mycket snabbt.

Om jag är "piloten" i planet (jag sitter i pilotstolen) så uppfattar jag det som att skjutdörren finns på planets högra sida längre bak, den är över landningshjulet som syns klart i bild, och det var väl den högra vingen, eller del av den, som troligtsvis brytits av i luften?

Spekulation/fråga från total amatör.

Jag har samma tanke.. ett propellerblad eller uthopps dörren, som släpper och slår av delar på planet.
Känns mer som ett haveri, än att det är pilot eller hoppare som gjort misstag eller insjuknat.
Vi får se presskonferensen kl.17.
Citera
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorAgge
Med facit i hand, en riktigt makaber och spöklik kommentar av Umeå fallskärmsklubb på deras egen insta 21/5 i år:

"Ena sekunden var de här - i nästa var de borta! #poff"

https://www.instagram.com/p/BxvAGbxo5xS/

Snacka om ångest att vara instängd i det där utrymmet med 8 andra snurrande runt, kanske upp och ner. Fy fan!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Jo det fattar jag väl men när gjorde senaste besiktningen enligt ett protokoll som länkats så hade datumet för flygvärdighet av detta berörda plan gått ut .

Det finns ett svar på det i tråden med. Transportstyrelsen är inblandad och datumet för godkännandet är inte offentligjort. Läs tråden.
Citera
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Du kan ju försöka ta dig ut när du är i spinn och trycks mot väggen med en kraft på 6G eller något. Du kan inte ens lyfta en arm med de G-krafterna.
Tänk lite.
Varifrån fick du 6G?? Om man faller i fritt fall så upplever man tyngdlöshet även om man inuti flygplan dvs både kroppen och flygplan faller med g = 9,8 m/c2
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrveck

Kolla denna bilden, där syns det tydligare att flygplanskroppen ligger horisontellt https://vefsnno.no/vitne-om-flystyrten-flyet-manglet-en-vinge/14.07-09:07
Citera
2019-07-15, 14:48
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Var god glöm gärna detta med en vådautlöst fallskärm, tills vidare! Dvs en som farit ut gnm dörren, krokat i stabben baktill o startat ett Mayhem

Håller med om det citerade. Dock finns det inga garantier för att inte en skärm skulle kunna nå stabben.

Det vittnen sett är troligen flygplansdelar singla ned och man har tagit det för fallskärmshoppare.
Vi vet nästan säkert att maskinen hade för hög fart och relativt för rak bana för att ha brutits sönder inledningsvis, eller haft en skärm ute. Dörren var nog stängd( ej hunnit öppnats, det var gissningsvis cirka 1.5-2km kvar till droppunkten.
Hade dörren varit öppen tror jag vi hade haft överlevande hoppare. Kanske inte alla men i alla fall några.

Piloten ska ha sagt sig vara klar att fälla, i min värld hade det hetat ”Tornet, S-ES Fälla och sjunka”, efter detta hade tornet gett klart fälla och sjunka och man hade gett klart till hoppledaren som tittar ut, orienterar sig och eventuellt dirigerar piloten lite.
Med minus 12 i luften gissar jag att man nog väntat med att öppna dörren ett tag till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in