2024-06-18, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
idag skedde något mycket märkligt. Jag fick ett mail från Södertörn och polisprogrammet där de skrev att jag saknade behörighet för utbildningen detta då jag saknar manuellt b-körkort. Men jag tog ju körkort ca 2003 och jag har alltid haft manuellt körkort. Tror inte ens att det gick att enbart ta automatiskt b-körkort på "min tid".

De uppger bestämt att de sökt i körkortsregistret och jag finns inte med där. Men ja jag har ju ägt bilar med enbart manuell växel och har ju haft det i över 20 års tid. Så hur bevisar jag att jag visst har manuellt b-körkort?

Känns som ett dåligt skämt. Jag har mitt fysiska körkort men står inget om att det är manuellt eller automatiskt.

om detta stämmer bär jag ju sättas in bakom lås och bom för jag har nästan alltid kört manuella bilar och även blivit stoppad av polis som kontrollerat mitt körkort.
Hur ser ett automatkörkort ut?
Så här säger google.
Framsidan på det automatiska körkortet ser ut på samma sätt som för det manuella. Skillnaden sitter således på kortets baksida, där numret 78 visar att kortet endast gäller för att framföra automatiska bilar.
Citera
2024-06-18, 22:58
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleklydd
Hur ser ett automatkörkort ut?
Så här säger google.
Framsidan på det automatiska körkortet ser ut på samma sätt som för det manuella. Skillnaden sitter således på kortets baksida, där numret 78 visar att kortet endast gäller för att framföra automatiska bilar.

Hej

ja jag läste det med. Det står inget "78" på kortets baksida men hur bevisar jag det här.
Citera
2024-06-18, 23:02
Medlem
Citat:
Hej

ja jag läste det med. Det står inget "78" på kortets baksida men hur bevisar jag det här.

Låter verkligen som du säger, som ett skämt. Jag har inte en aning, hör med transportstyrelsen om du kan begära ut något underlag från dem? Fråga skolan om det går att överbevisa dem?

Har du fått någon överklagningstid eller är det bara tack och adjö från skolan?
Citera
2024-06-18, 23:11
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Låter verkligen som du säger, som ett skämt. Jag har inte en aning, hör med transportstyrelsen om du kan begära ut något underlag från dem? Fråga skolan om det går att överbevisa dem?

Har du fått någon överklagningstid eller är det bara tack och adjö från skolan?

De skriver att jag har till terminstart på mig att skaffa körkortet. Jag vet dock till 100% att jag har manuellt körkort.

Jag har mailat skolan och trandportstyrelsen men jag har ju även mitt fysiska kort ( där det inte står 78 på baksidan).

Försökt söka på bilder på automatiskt körkort men hittar ingen sådan bild. Jag misstänker att det står 78 på någon av raderna bredvid bilden och b texten. Jag ska fotografera mitt körkort o maila in till både transportstyrelsen o Södertörn.
Citera
2024-06-18, 23:15
Medlem
Citat:
De skriver att jag har till terminstart på mig att skaffa körkortet. Jag vet dock till 100% att jag har manuellt körkort.

Jag har mailat skolan och trandportstyrelsen men jag har ju även mitt fysiska kort ( där det inte står 78 på baksidan).

Försökt söka på bilder på automatiskt körkort men hittar ingen sådan bild. Jag misstänker att det står 78 på någon av raderna bredvid bilden och b texten. Jag ska fotografera mitt körkort o maila in till både transportstyrelsen o Södertörn.

Okej, då kommer det säkert lösa sig. Det verkar som att 78 skall stå i kolumnen längst ut till höger på baksidan, punkt 12 villkor, och på samma rad som din B behörighet.
Citera
2024-06-19, 00:20
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Okej, då kommer det säkert lösa sig. Det verkar som att 78 skall stå i kolumnen längst ut till höger på baksidan, punkt 12 villkor, och på samma rad som din B behörighet.

Ja, jag ska fotografera körkortet och maila in det. Hoppas att inte skolan ska försöka "stå på sig" bara för att. Tycker inte jag kan ta på mig om de inte kan hitta uppgifter om mig i transportstyrelsen.

Blir mest frustrerad. Då förstår jag varför andra fått sina scheman osv men inte jag.
Citera
2024-06-19, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emoll
Jo jag förstod sen att hon satt o kollade lämplighetstestet samtidigt som hon frågade saker. Men snälla nån, om jag svarar något av alla svar lite annorlunda mot vad jag svarade på testet, änsen? Det viktiga borde ju vara vad jag faktiskt svarar.

O det lämplighetstestet var ju inte att man svarade. Man valde bara vad som stämde in mest. Nee jag fattar inte.

Ni som klarade psykologen, sa ni något "kontroversiellt" överhuvudtaget?
-Jag sa att jag prövat cannabis 1 gång.
-Att jag hade en kort period där jag bettade mycket på fotboll o förlorade en del pengar, FÖR 10 ÅR SEN. Något jag tog mig ur själv.
-Att jag mobbade en person i grundskolan(för han förtjänade det)

Detta var typ det enda "kontroversiella" jag sa. I övrigt inga psykiska problem eller något negativt för dom att höra.

Det absolut viktigaste oavsett bakgrund är hur du resonerar kring det. Sen tillhör det ovanligheten att man blir antagen när man har våldsbrott i bakgrunden, men det är nog ändå ett bevis på att det viktigaste är hur du resonerar kring det. Hur du utvecklats sen dess, hur du ser på det beteendet eller den händelsen idag och hur det har påverkat dig.

Sen vet jag inte varför du skulle säga att du mobbade någon för att de förtjänade det, om jag var psykolog så hade jag fällt dig för det.
Att vara polis är bland annat att värna om de som är utsatta i samhället. Sen förstår jag att det var länge sedan, men att tänka tillbaka på den tiden och fortfarande säga att en person förtjänade att bli mobbad är ju inte särskilt bra.
Citera
2024-06-19, 00:35
Medlem
Citat:
idag skedde något mycket märkligt. Jag fick ett mail från Södertörn och polisprogrammet där de skrev att jag saknade behörighet för utbildningen detta då jag saknar manuellt b-körkort. Men jag tog ju körkort ca 2003 och jag har alltid haft manuellt körkort. Tror inte ens att det gick att enbart ta automatiskt b-körkort på "min tid".

De uppger bestämt att de sökt i körkortsregistret och jag finns inte med där. Men ja jag har ju ägt bilar med enbart manuell växel och har ju haft det i över 20 års tid. Så hur bevisar jag att jag visst har manuellt b-körkort?

Känns som ett dåligt skämt. Jag har mitt fysiska körkort men står inget om att det är manuellt eller automatiskt.

om detta stämmer bär jag ju sättas in bakom lås och bom för jag har nästan alltid kört manuella bilar och även blivit stoppad av polis som kontrollerat mitt körkort.

Väldigt absurt!
Det måste varit något som slått fel i deras register, att skicka in bildbevis kan vara klokt.
Citera
2024-06-19, 00:40
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliteIntermediate
Väldigt absurt!
Det måste varit något som slått fel i deras register, att skicka in bildbevis kan vara klokt.

ah tack för stödet. Mailade in bilder på hur ett automatiskt körkort ska se ut och sedan bilder på mitt körkort (fram och baksida). Skrev att jag kan komma förbi på ett möte med rektor eller annan personal som har hand om antagningen så vi kan reda ut om jag har behörighet eller ej, om de inte tror mig efter bilderna. Jag vet det låter drygt men blev irriterad.

Det är frustrerande att bli "bortsollad" för något krav som jag uppfyller. Tror det kommer ordna sig men blev stressad och frustrerad över mailet.

Hoppas jag får ett mail om en eller två dagar där det står att de gjort fel och att jag visst har behörigheten som de kräver.

Jag skulle aldrig söka till en utbildning som jag inte har behörighet till, är bara bortkastad tid enligt mig.
Citera
2024-06-19, 07:01
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliteIntermediate
Det absolut viktigaste oavsett bakgrund är hur du resonerar kring det. Sen tillhör det ovanligheten att man blir antagen när man har våldsbrott i bakgrunden, men det är nog ändå ett bevis på att det viktigaste är hur du resonerar kring det. Hur du utvecklats sen dess, hur du ser på det beteendet eller den händelsen idag och hur det har påverkat dig.

Sen vet jag inte varför du skulle säga att du mobbade någon för att de förtjänade det, om jag var psykolog så hade jag fällt dig för det.
Att vara polis är bland annat att värna om de som är utsatta i samhället. Sen förstår jag att det var länge sedan, men att tänka tillbaka på den tiden och fortfarande säga att en person förtjänade att bli mobbad är ju inte särskilt bra.

Fick ju en följdfråga på det. Hur jag såg på det idag att jag mobbade någon. Då svarade jag att jag givetvis tycker det var fel, men att jag då som ung tyckte han förtjänade det.

Jag tycker det är extremt märkligt om man ska bedöma någon som olämplig för "pojkstreck" man haft för 20 år sen.
Citera
2024-06-19, 07:25
Medlem
Citat:

Låter ju jättekonstigt! När du körde upp 2003, körde du manuellt då?
Isåfall borde du ju bara kunna ringa skolan och förklara 🥴
Citera
2024-06-19, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emoll
Jo jag förstod sen att hon satt o kollade lämplighetstestet samtidigt som hon frågade saker. Men snälla nån, om jag svarar något av alla svar lite annorlunda mot vad jag svarade på testet, änsen? Det viktiga borde ju vara vad jag faktiskt svarar.

O det lämplighetstestet var ju inte att man svarade. Man valde bara vad som stämde in mest. Nee jag fattar inte.

Ni som klarade psykologen, sa ni något "kontroversiellt" överhuvudtaget?
-Jag sa att jag prövat cannabis 1 gång.
-Att jag hade en kort period där jag bettade mycket på fotboll o förlorade en del pengar, FÖR 10 ÅR SEN. Något jag tog mig ur själv.
-Att jag mobbade en person i grundskolan(för han förtjänade det)

Detta var typ det enda "kontroversiella" jag sa. I övrigt inga psykiska problem eller något negativt för dom att höra.

Om du svarar annorlunda på ett påstående du fick två timmar tidigare så hade jag som psykolog också reagerat och förstått att du far med osanning. Då är det troligt att psykologen kan anta att du ljuger om annat.
Sen tycker jag det uppfattas som du saknar lite självinsikt och inte kan köpa att du inte passade deras kravprofil.
Rannsaka dig själv och fundera en extra gång på varför du vill bli 👮
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in