2024-06-19, 09:20
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nsa-casey
Om du svarar annorlunda på ett påstående du fick två timmar tidigare så hade jag som psykolog också reagerat och förstått att du far med osanning. Då är det troligt att psykologen kan anta att du ljuger om annat.
Sen tycker jag det uppfattas som du saknar lite självinsikt och inte kan köpa att du inte passade deras kravprofil.
Rannsaka dig själv och fundera en extra gång på varför du vill bli 👮
Nu tror inte jag att jag svarade annorlunda mot begåvningstestet eftersom det inte ens var samma typ av upplägg.

Jag köper att jag inte passade in. Och efter att ha reflekterat förstår jag nog varför. Grämer mig bara över att jag inte tänkte igenom innan jag svarade och var för öppen av mig. Skulle inte svarat så utförligt som jag gjorde. Trodde dock det skulle vara en fördel att vara ärlig o öppen. För när jag gjorde psykologen inför militären för x antal år sedan var jag raka motsatsen. Väldigt kort i svaren o då blev jag bara precis godkänd. O då tänkte jag nu "kanske ska vara mer öppen o faktiskt berätta att man inte varit helt perfekt alla gånger". Typ det här med spelandet, att jag mobbade en i grundskolan. Sånt berättade jag inte inför militären.
Men det är tydligt man ska säga det de vill höra fullt ut o vara en lögnare.
Citera
2024-06-19, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emoll
Nu tror inte jag att jag svarade annorlunda mot begåvningstestet eftersom det inte ens var samma typ av upplägg.

Jag köper att jag inte passade in. Och efter att ha reflekterat förstår jag nog varför. Grämer mig bara över att jag inte tänkte igenom innan jag svarade och var för öppen av mig. Skulle inte svarat så utförligt som jag gjorde. Trodde dock det skulle vara en fördel att vara ärlig o öppen. För när jag gjorde psykologen inför militären för x antal år sedan var jag raka motsatsen. Väldigt kort i svaren o då blev jag bara precis godkänd. O då tänkte jag nu "kanske ska vara mer öppen o faktiskt berätta att man inte varit helt perfekt alla gånger". Typ det här med spelandet, att jag mobbade en i grundskolan. Sånt berättade jag inte inför militären.
Men det är tydligt man ska säga det de vill höra fullt ut o vara en lögnare.

Jag var öppen och ärlig med psykologen.
Har haft en väldigt traumatisk uppväxt med misshandel, våld och småkriminella släktingar. Saken är att man måste förklara hur man resonerar kring saker idag och bevisa att man kunnat vända dåliga erfarenheter till något positivt.
Jag har gått åt det helt andra håller än vad min bror gjorde till exempel och varit chef i försvarsmakten där jag de senaste åren utbildar soldater och kunnat se många förvirrade ungdomar bli respektabla vuxna människor med bra värderingar.
Det har givit mig bra förutsättningar till att kunna arbeta med människor på många olika plan.
Så att kunna motivera hur ens trassliga uppväxt givit en förutsättningar till att klara av arbetet som polis väger mycket tungt hos psykologen.
Så ljug inte nästa gång utan fortsätt att tala sanning
Citera
2024-06-19, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Ja, jag ska fotografera körkortet och maila in det. Hoppas att inte skolan ska försöka "stå på sig" bara för att. Tycker inte jag kan ta på mig om de inte kan hitta uppgifter om mig i transportstyrelsen.

Blir mest frustrerad. Då förstår jag varför andra fått sina scheman osv men inte jag.

Fan, låter tråkigt, men det är ingen stress. Gott om tid att fixa. Maila polisutbildningen@polisen.se. De är myndigheten. De kan hjälpa dig mycket fortare.
Citera
2024-06-19, 12:22
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Låter ju jättekonstigt! När du körde upp 2003, körde du manuellt då?
Isåfall borde du ju bara kunna ringa skolan och förklara 🥴

Ja det gjorde jag. Jag visste inte ens att det fanns automatiskt körkort då. Jag fick svar på mitt mail nu där de skrev att " allt är i sin ordning", skönt det. Så hoppas jag får hem schemat o litteraturlista snart.
Citera
2024-06-19, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emoll
Kul. Varit och gjort prövning. Gick inte vidare pga psykologen.

Jag blev skit förvånad. Fattade ingenting. Tyckte jag svarade utförligt på det man kunde svara utförligt. Inget som stack ut allt för mycket. Helt perfekt har man ju inte varit, men icke.

Det var många som precis samtidigt som mig som inte heller klarade psykologen. Fortfarande i mindre chock.

Trist att höra! Maila till pliktverket och begär ut dina handlingar så får du en indikation om vad det kan vara. Psykologen poängsätter dig efter 5 rubriker som man identifierat är en profil polismyndigheten har. Du kan begära ut för att veta vad det var du föll på. Det dom kikar på är

1. Samhälls och människointresse
2. Uthållighet (mental)
3. Social och kommunikativ förmåga
4. Rättsmedvetenhet och ansvarstagande
5. Stabilitet och psykiskhälsa

Kontakta pliktverket på cla@pliktverket.se och uppge namn, personnummer och att du vill ha uppgifter från alla moment så får du informationen hemskickad.

Hoppas det kan vara till ngn hjälp och ge inte upp, många kommer inte in på första försöket.
Citera
2024-06-21, 16:29
Medlem
En fråga som är omöjlig att svara på.. Men vad tror ni? Står som reserv nr 2 till distans Växjö, kursstart 2/9. Totalt 96st de tar emot. Hur stor är min chans att kunna komma in till hösten?😩
Citera
2024-06-21, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toxviz
En fråga som är omöjlig att svara på.. Men vad tror ni? Står som reserv nr 2 till distans Växjö, kursstart 2/9. Totalt 96st de tar emot. Hur stor är min chans att kunna komma in till hösten?😩
Det är relativt vanligt att några studenter hoppar av inom de första två veckorna av utbildningen, ofta av familjeskäl, för att kunna behålla sin plats. Om man hoppar av efter de två första veckorna, blir man dock spärrad i tre år innan man får söka in på nytt.
Citera
2024-06-21, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messinho123
Det är relativt vanligt att några studenter hoppar av inom de första två veckorna av utbildningen, ofta av familjeskäl, för att kunna behålla sin plats. Om man hoppar av efter de två första veckorna, blir man dock spärrad i tre år innan man får söka in på nytt.

Jaha! Trodde inte man fick hoppa in när utbildningen hade startat, utan måste vara med från början.
Citera
2024-06-22, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toxviz

Finns nog god chans att du kommer in. Mycket kan hända på 2-3 månader.
Men vet inte hur det fungerar när utbildningen väl har startat.
Citera
2024-06-22, 09:40
Medlem
Jag ska göra min prövning nästa vecka, har ni några tips ni kan ge som ni själva kanske hade velat haft med er?
Citera
2024-06-22, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakanforpresident
Jag ska göra min prövning nästa vecka, har ni några tips ni kan ge som ni själva kanske hade velat haft med er?

1: ta med en bok.
2: ta ett djupt andetag innan fystesterna
3: va ärlig med psykologen, ssk, läkare och säkerhetsintervjun
4: ta tillfälle i akt att integrera med andra sökande och de poliser som är där.

Lycka till! Det här klarar du! 😊
Citera
2024-06-22, 13:54
Medlem
Citat:
1: ta med en bok.
2: ta ett djupt andetag innan fystesterna
3: va ärlig med psykologen, ssk, läkare och säkerhetsintervjun
4: ta tillfälle i akt att integrera med andra sökande och de poliser som är där.

Lycka till! Det här klarar du! 😊

Tack! 🙏🏼😊
Hur upplevde du cykeln? Det är det momentet jag känner mig mest orolig över just nu.
Förstår att det är individuellt men hur länge cyklade du uppskattningsvis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in