2024-06-17, 19:32
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shai.hulud
Enligt schemat för oss som kör distans (SH) så är det "närstudieveckor" ungefär var 3e vecka.

Exempel: Vi börjar T1, HT24 den 2a September börjar med en närstudievecka, då man måste vara på plats. Sen är det 2 veckor med zoom möte för att följas upp med en närstudievecka.

Enligt det preliminära schemat som skickats ut så verkar detta vara modus operandi.

Så det är endast under dessa veckor man behöver boende.
Ja men är inte det ganska svårt att ordna boende 1 vecka åt gången hela tiden? Hur löser man det liksom.
Citera
2024-06-18, 15:30
Medlem
Emolls avatar
Kul. Varit och gjort prövning. Gick inte vidare pga psykologen.

Jag blev skit förvånad. Fattade ingenting. Tyckte jag svarade utförligt på det man kunde svara utförligt. Inget som stack ut allt för mycket. Helt perfekt har man ju inte varit, men icke.

Det var många som precis samtidigt som mig som inte heller klarade psykologen. Fortfarande i mindre chock.
Citera
2024-06-18, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emoll
Kul. Varit och gjort prövning. Gick inte vidare pga psykologen.

Jag blev skit förvånad. Fattade ingenting. Tyckte jag svarade utförligt på det man kunde svara utförligt. Inget som stack ut allt för mycket. Helt perfekt har man ju inte varit, men icke.

Det var många som precis samtidigt som mig som inte heller klarade psykologen. Fortfarande i mindre chock.

Tråkigt att höra!
Bara upp på hästen om ett år igen!
Citera
2024-06-18, 16:00
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nsa-casey
Tråkigt att höra!
Bara upp på hästen om ett år igen!
Jo men man fattar ju inte vad det var de hängde upp sig på. Hur fan vill de man ska svara? Vad av allt jag sa hängde hon upp sig på?! Fattar ingenting...
Citera
2024-06-18, 18:39
Medlem
Citat:
Jo men man fattar ju inte vad det var de hängde upp sig på. Hur fan vill de man ska svara? Vad av allt jag sa hängde hon upp sig på?! Fattar ingenting...

Kan vara mycket.
Trasslig barndom som påverkar dig även idag.
Du kan ha svarat olika på samma fråga som varit omformulerad.
Du kan ha svarat i tvär kontrast med vad du svarade på personlighetstester.
Kan ha varit sättet du förde samtalet.
Självförtroende.
Motivering till varför du vill bli polis.

Allt väger samman och de har en mycket tydlig mall de följer för att hitta personer som passar kvarprofilen.
Citera
2024-06-18, 18:51
Medlem
Läst mycket här på tråden om olika upplevelser så tänkte dela min också!

IQ - 08:00 in till IQ testerna. Tester som para ihop ord med varandra. Hur ett vikt papper som man klipper i ser ut när det vecklas ut. Talserier. Olika figurer som man ska se samband med. Tittade lite på youtube innan testerna för att få igång tänket. Fick en 5:a, 3 är godkänt.

Personlighetstest - Direkt efter IQ till nästa datorsal. Bara att svara ärligt.

Psykolog - Fick gå vidare till nästa väntrum och sitta i 1.5h för att sen bli ivägskickad på lunch. Efter lunch vänta 40minuter till innan jag blev inropad. Samma här, bara svara ärligt och svara samma som du gjort på personlighetstesterna. Gissar att dom jämför från testerna hur man svarar i samtalet. Frågar vad du varit med om, uppväxt, styrkor, svagheter osv. Tänk igenom svaren innan du svarar psykologen.
Fick efter samtalet vänta i 1h innan jag blev inropad och fick godkänt.

Sjuksköterskan - Hann med detta innan det var dags att gå hem för dagen. Syntester, hörseltest, EKG, kolla ryggraden, ben fötter osv.
Isokai var som ett marklyft som fortsätter upp till hakan. Är tjej och drog en 6:a. Krav för kvinnor är 3. Har tränat gym i flera år men tips att träna marklyft och drag upp till hakan med stång.

Dag 2

Läkare - Ställer frågor från hälsoblanketten du fyllt i. Allergier, sjukdomar osv. Lyssna på hjärta och lungor.

Cykeltest - Var onödigt nojig inför cykeln. Fick sätta på mig ett pulsband runt bröstkorgen. In tillsammans med 2 andra. Lyssna på instruktioner och sedan börja cykla. Väger 66kg och startade på 100kw i 5 minuter, sedan ökas det med 25kw per minut. Godkänt är 5, slutade vid 7. Jag tyckte inte det kändes jättejobbigt vid nivå 5. Personen bredvid mig kom till nivå 3. Så man behöver ha benmuskler inför cykeln då det är mjölksyran som är det jobbigaste. Kondition behöver man absolut men mest jobbigt för benen.

Drogtest - Efter cykeln fick jag duscha sen nästan direkt in till drogtester. 2 pinnar i munnen, inte mer än så.

Säkerhetsintervju - Satt med en polis och svarade på frågor om mitt liv, personer i min närhet osv i 2-3h. Bara att svara ärligt, dom kommer få reda på om du döljer något.

Antagningshandläggare - Fick info om vilka platser man kunde välja. Valde Växjö distans och blev reserv 1. Hoppas på att någon hoppar av så jag kan plugga nu till HT. Ville söka distans i Sthlm men är enbart de som bor i Sthlm som får välja det. Nästan alla platser är fyllda till HT och börjar fyllas upp inför VT också!
Citera
2024-06-18, 19:49
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nsa-casey
Kan vara mycket.
Trasslig barndom som påverkar dig även idag.
Du kan ha svarat olika på samma fråga som varit omformulerad.
Du kan ha svarat i tvär kontrast med vad du svarade på personlighetstester.
Kan ha varit sättet du förde samtalet.
Självförtroende.
Motivering till varför du vill bli polis.

Allt väger samman och de har en mycket tydlig mall de följer för att hitta personer som passar kvarprofilen.
Jo jag förstod sen att hon satt o kollade lämplighetstestet samtidigt som hon frågade saker. Men snälla nån, om jag svarar något av alla svar lite annorlunda mot vad jag svarade på testet, änsen? Det viktiga borde ju vara vad jag faktiskt svarar.

O det lämplighetstestet var ju inte att man svarade. Man valde bara vad som stämde in mest. Nee jag fattar inte.

Ni som klarade psykologen, sa ni något "kontroversiellt" överhuvudtaget?
-Jag sa att jag prövat cannabis 1 gång.
-Att jag hade en kort period där jag bettade mycket på fotboll o förlorade en del pengar, FÖR 10 ÅR SEN. Något jag tog mig ur själv.
-Att jag mobbade en person i grundskolan(för han förtjänade det)

Detta var typ det enda "kontroversiella" jag sa. I övrigt inga psykiska problem eller något negativt för dom att höra.
Citera
2024-06-18, 21:48
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toxviz

Psykolog - Fick gå vidare till nästa väntrum och sitta i 1.5h för att sen bli ivägskickad på lunch. Efter lunch vänta 40minuter till innan jag blev inropad. Samma här, bara svara ärligt och svara samma som du gjort på personlighetstesterna. Gissar att dom jämför från testerna hur man svarar i samtalet. Frågar vad du varit med om, uppväxt, styrkor, svagheter osv. Tänk igenom svaren innan du svarar psykologen.
Fick efter samtalet vänta i 1h innan jag blev inropad och fick godkänt.

Lämplighets/persontestet är ju bara att man ska välja det som stämmer in bäst.

Jag tyckte inte psykologen frågade det som var med på lämplighetstestet. Lämplighetstestet täckte ju typ ingenting om ens förflutna tex. Mest bara hur man värderar saker som person, och hur man är som person. Men psykologen skulle ju veta om man typ gått på rött någon gång i livet...

Jag misslyckades på psykologen. Har aldrig varit så chockad i hela mitt liv när en annan psykolog tog in mig i ett rum igen o meddelade det. Helt mållös blev jag.

Svarade du bara kortfattat? Sa du något "kontroversiellt"? Blir väldigt nyfiken eftersom jag också gjorde det idag.

Grattis förresten!
Senast redigerad av Emoll 2024-06-18 kl. 21:50.
Citera
2024-06-18, 22:23
Medlem
Citat:
Jo jag förstod sen att hon satt o kollade lämplighetstestet samtidigt som hon frågade saker. Men snälla nån, om jag svarar något av alla svar lite annorlunda mot vad jag svarade på testet, änsen? Det viktiga borde ju vara vad jag faktiskt svarar.

O det lämplighetstestet var ju inte att man svarade. Man valde bara vad som stämde in mest. Nee jag fattar inte.

Ni som klarade psykologen, sa ni något "kontroversiellt" överhuvudtaget?
-Jag sa att jag prövat cannabis 1 gång.
-Att jag hade en kort period där jag bettade mycket på fotboll o förlorade en del pengar, FÖR 10 ÅR SEN. Något jag tog mig ur själv.
-Att jag mobbade en person i grundskolan(för han förtjänade det)

Detta var typ det enda "kontroversiella" jag sa. I övrigt inga psykiska problem eller något negativt för dom att höra.

Kontroversiellt eller inte, men jag berättade att jag rökt cannabis och är dömd för misshandel, samt blivit av med körkortet pga fortkörning, samma i säk. intervju. Och kom in.

Men det där med mobbing och spel som du nämner kanske inte var så attraktivt, vad vet jag. Viktigast är ju att man är ärlig och kan resonera kring sina svar tror jag.
Senast redigerad av kalleklydd 2024-06-18 kl. 22:27.
Citera
2024-06-18, 22:27
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleklydd
Kontroversiellt eller inte, men jag berättade att jag rökt cannabis och är dömd för misshandel, samt blivit av med körkortet pga fortkörning, samma i säk. intervju. Och kom in.

Men det där med mobbing och spel som du nämner kanske inte var så attraktivt, vad vet jag. Viktigast är ju att man är ärlig såklart.

Okej. Att mobbat en person när jag var 12 år, är värre än att ha blivit dömd för misshandel då enligt psykologen..?

Nu undrar jag på riktigt om de är helt jävla under flötet. Hur fan kom du in med den bakgrunden(inget illa menat mot dig, folk förändras) och inte jag? Makalöst.

Faktum är att psykologen drabbar de personerna som är mest ärliga, eller de som öppnar upp sig mest.
O då kan man ju fråga sig om "rätt" personer blir poliser... Med facit i hand skulle jag inte öppnat upp mig som jag gjorde. O tänkt innan jag svarat.. Tyckte som sagt ändå inte jag sa något jätte kontroversiellt...
Senast redigerad av Emoll 2024-06-18 kl. 22:35.
Citera
2024-06-18, 22:31
Medlem
Black.Panthers avatar
idag skedde något mycket märkligt. Jag fick ett mail från Södertörn och polisprogrammet där de skrev att jag saknade behörighet för utbildningen detta då jag saknar manuellt b-körkort. Men jag tog ju körkort ca 2003 och jag har alltid haft manuellt körkort. Tror inte ens att det gick att enbart ta automatiskt b-körkort på "min tid".

De uppger bestämt att de sökt i körkortsregistret och jag finns inte med där. Men ja jag har ju ägt bilar med enbart manuell växel och har ju haft det i över 20 års tid. Så hur bevisar jag att jag visst har manuellt b-körkort?

Känns som ett dåligt skämt. Jag har mitt fysiska körkort men står inget om att det är manuellt eller automatiskt.

om detta stämmer bär jag ju sättas in bakom lås och bom för jag har nästan alltid kört manuella bilar och även blivit stoppad av polis som kontrollerat mitt körkort.
Citera
2024-06-18, 22:47
Medlem
Citat:
Okej. Att mobbat en person när jag var 12 år, är värre än att ha blivit dömd för misshandel då enligt psykologen..?

Nu undrar jag på riktigt om de är helt jävla under flötet. Hur fan kom du in med den bakgrunden(inget illa menat mot dig, folk förändras) och inte jag? Makalöst.

Faktum är att psykologen drabbar de personerna som är mest ärliga, eller de som öppnar upp sig mest.
O då kan man ju fråga sig om "rätt" personer blir poliser... Med facit i hand skulle jag inte öppnat upp mig som jag gjorde. O tänkt innan jag svarat.. Tyckte som sagt ändå inte jag sa något jätte kontroversiellt...

Jag öppnade också upp mig och var helt ärlig med allt. Begär ut ditt prövningsunderlag och se vad de drog ner dig på då om du är nyfiken.

Som sagt, bakgrunden är viktig. Men när det är så pass längesedan som det såklart också är i mitt fall så är det det bara hur du resonerar kring det idag som spelar någon större roll, är min gissning i alla fall.
Senast redigerad av kalleklydd 2024-06-18 kl. 22:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in