Citat:
Ursprungligen postat av
Blomman164
Ja men tack! Jag är helsvensk och har en norsk mamma och svensk pappa. Inte en ändå i min vänkrets med prick i registret så lär ju gå bra

var 100% ärlig med allt på intervjun och har inga anmärkningar i registret så jag fattar inte varför det skulle bli underkänt
Du behöver inte oroa dig.
var jätteorolig.. och har två föräldrar som liksom har kommit hit afrika.. trots att dom har varit medborgare i landet sedan 80 talet så var jag alltid nojig över att Säpo skulle neka mig.
Men jag snackade med en kompis pappa som nu är pensionerad men har varit säkerthetschef på en statlig myndighet som också har jobbat som Polis och varit på Säpo.. han sa till mig
" Om du har uppgett allt ärligt så är det inte vara några problem, vi godkänner oftast om det stämmer överens med det du/personen skriver ner på pappret, och skickar vidare det till myndigheten eller företaget som då får ta beslutet om anställning då vi inte gör det utan vi gör bara ett jobb till dom. sen kan vi kolla på lite andra register som Polisen inte har tillgång till. Exempelvis hur du reser ( varje gång du reser så registreras ditt pass), så då kan vi se om det finns något avvikande beteende. Exempelvis om Kalle har åkt till mellanöstern flera ggr på en kort tid utan att ha någon anknytning dit via släkt eller att inte vara där pga jobb så kan det flaggas ( och då pratar jag inte om Dubai och såna resmål)."
Han förenklade det givetvis.