2023-11-28, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messinho123
Kommer gå bra för dig! Fick ett sms kl 10 att jag hade en ny händelse från Pliktverket.. så kolla din telefon kl 10 de nästkommande dagarna 😂
Blev antagen! Bytte även till Högskolan i Borås.
Citera
2023-11-28, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doses
Kul! aha du bytte från södertörn? var du reserv i borås?
Citera
2023-11-28, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messinho123
Kul! aha du bytte från södertörn? var du reserv i borås?
Ja, exakt! Jag stod som reserv i Borås och kom in. Hade nog gått kvar på Södertörn om det inte var för att de är ganska tystlåtna om sin polisutbildning medans Högskolan i Borås profilerar sig rejält, vilket gjorde skolan mer attraktiv för mig.

+ att jag träffade helt fantastiska människor under mina prövningsdagar som gjorde att jag verkligen vill hamna i samma klass som dem!
Citera
2023-11-29, 07:31
Medlem
Citat:
Ja, exakt! Jag stod som reserv i Borås och kom in. Hade nog gått kvar på Södertörn om det inte var för att de är ganska tystlåtna om sin polisutbildning medans Högskolan i Borås profilerar sig rejält, vilket gjorde skolan mer attraktiv för mig.

+ att jag träffade helt fantastiska människor under mina prövningsdagar som gjorde att jag verkligen vill hamna i samma klass som dem!

Jag är preliminärt antagen till Södertörn vt-24 prövade 14/11 så hoppas att svaret kommer innan fredag😅. När ni gick in på pliktverkets hemsida stod det ”ansökan till polisutbildning AVSLUTAD” då? Minns att det stod så efter att jag kuggade min första prövning.
Citera
2023-11-29, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blomman164
Jag är preliminärt antagen till Södertörn vt-24 prövade 14/11 så hoppas att svaret kommer innan fredag😅. När ni gick in på pliktverkets hemsida stod det ”ansökan till polisutbildning AVSLUTAD” då? Minns att det stod så efter att jag kuggade min första prövning.
Kul! Stort grattis!

Nej, det gjorde det inte. Det står fortfarande inte att ärendet är avslutat för mig. Om det står så för dig nu så skulle jag nog ta kontakt med Plikt- och Prövningsverket.
Citera
2023-11-29, 08:45
Medlem
Citat:
Kul! Stort grattis!

Nej, det gjorde det inte. Det står fortfarande inte att ärendet är avslutat för mig. Om det står så för dig nu så skulle jag nog ta kontakt med Plikt- och Prövningsverket.
Tack så mycket! Nej det står inte så men tänkte bara så man vet när man går in på hemsidan för att se resultatet och AVSLUTAD står som en käftsmäll ifall man har fått underkänt🤣
Citera
2023-11-29, 08:55
Medlem
Citat:
Tack så mycket! Nej det står inte så men tänkte bara så man vet när man går in på hemsidan för att se resultatet och AVSLUTAD står som en käftsmäll ifall man har fått underkänt🤣
Jaha, haha, du tänkte så!

Kan lugna dina nerver lite (beroende på om du har två inrikes födda föräldrar, minst en utrikesfödd osv) så klarar mellan 82 - 92% av män (år 2022) säkerhetsprövningen. Tror det kommer gå bra för dig så länge du talade sanning och inte har en grovt kriminell i din inre cirkel

https://polistidningen.se/2023/09/ok...ver-nya-grepp/
Citera
2023-11-29, 10:27
Medlem
Citat:
Jaha, haha, du tänkte så!

Kan lugna dina nerver lite (beroende på om du har två inrikes födda föräldrar, minst en utrikesfödd osv) så klarar mellan 82 - 92% av män (år 2022) säkerhetsprövningen. Tror det kommer gå bra för dig så länge du talade sanning och inte har en grovt kriminell i din inre cirkel

https://polistidningen.se/2023/09/ok...ver-nya-grepp/

Ja men tack! Jag är helsvensk och har en norsk mamma och svensk pappa. Inte en ändå i min vänkrets med prick i registret så lär ju gå bra var 100% ärlig med allt på intervjun och har inga anmärkningar i registret så jag fattar inte varför det skulle bli underkänt
Citera
2023-11-29, 12:43
Medlem
Citat:
Ja men tack! Jag är helsvensk och har en norsk mamma och svensk pappa. Inte en ändå i min vänkrets med prick i registret så lär ju gå bra var 100% ärlig med allt på intervjun och har inga anmärkningar i registret så jag fattar inte varför det skulle bli underkänt
Nej, exakt! Detta kommer gå galant för dig!

Det är som när man går ur en affär utan att köpa någonting, man funderar ändå på om man har stoppat ner något i jackan av misstag, fast man vet att man inte har gjort det😆
Citera
2023-11-29, 15:07
Medlem
Citat:

Du behöver inte oroa dig.

var jätteorolig.. och har två föräldrar som liksom har kommit hit afrika.. trots att dom har varit medborgare i landet sedan 80 talet så var jag alltid nojig över att Säpo skulle neka mig.

Men jag snackade med en kompis pappa som nu är pensionerad men har varit säkerthetschef på en statlig myndighet som också har jobbat som Polis och varit på Säpo.. han sa till mig

" Om du har uppgett allt ärligt så är det inte vara några problem, vi godkänner oftast om det stämmer överens med det du/personen skriver ner på pappret, och skickar vidare det till myndigheten eller företaget som då får ta beslutet om anställning då vi inte gör det utan vi gör bara ett jobb till dom. sen kan vi kolla på lite andra register som Polisen inte har tillgång till. Exempelvis hur du reser ( varje gång du reser så registreras ditt pass), så då kan vi se om det finns något avvikande beteende. Exempelvis om Kalle har åkt till mellanöstern flera ggr på en kort tid utan att ha någon anknytning dit via släkt eller att inte vara där pga jobb så kan det flaggas ( och då pratar jag inte om Dubai och såna resmål)."

Han förenklade det givetvis.
Citera
2023-11-29, 19:46
Medlem
Citat:

Grattis till dig!

Ålder?

Jag har fått "uppfattningen" av att högskolan i Borås har en högre snittålder på sina studenter på polisprogrammet. Detta är dock baserat endast på reklam jag sett, det betyder inte att det är så.

Varför valde du att byta högskola ifrån Sthlm till Borås?
Senast redigerad av SigridViola 2023-11-29 kl. 19:50.
Citera
2023-11-30, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigridViola
Grattis till dig!

Ålder?

Jag har fått "uppfattningen" av att högskolan i Borås har en högre snittålder på sina studenter på polisprogrammet. Detta är dock baserat endast på reklam jag sett, det betyder inte att det är så.

Varför valde du att byta högskola ifrån Sthlm till Borås?
Tack! Jag är av den yngre sorten, 19 år.

Jag tycker att Borås har profilerat sig på ett bra sätt. Många videor från polisutbildningen har släppts av Högskolan i Borås och det verkar som en bra skola med bra lärare.

Sedan träffade jag några väldigt schyssta individer på prövningen som också skulle börja i Borås, som jag gärna hamnar med. Sen är det ju så att bo centralt i Borås verkar säkrare än att bo i en förort i Stockholm😆
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in