Citat:
Ursprungligen postat av
SigridViola
Vilken ordning mönstrade du i, minns du det?
Du verkar sitta på en del information.
Jag var väldigt nervös inför prövningen, så jag googlade och frågade mycket!
Detta var ordningen:
1. IQ-test
IQ-testet var ganska basic. Du får 6 delprov, varav några delprov har du mindre tid på dig och några har du längre tid på dig. Man fick till exempel utvikta kuber som du sen matchar med en vikt kub, "motsatsord" där du ex. fick ett ord, typ "glad", så skulle du välja motsatsordet till "glad", dvs "ledsen".
Svårast var dock i slutet då du skulle veta vilken eller vilka kuber som var lika.
2. (Samma sal som IQ-testet och under samma tid) Personlighetstest
Detta var
inte som de test man köper online, typ på "Squidfactor". Man får inte påståenden och sedan får välja mellan 1 - 5, utan de ställer två påståenden mot varandra, och man måste hålla med antingen
lite eller
mycket i minst ett påstående.
Exempel 1:
Jag gillar inte människor -- Jag samarbetar inte bra i grupp
Exempel 2:
Jag känner ingen empati -- Jag är bra på att kommunicera
Detta gör att man måste prioritera vilken som stämmer in mest på dig utav dessa två påståenden. Även fast du inte tycker någon egentligen stämmer in på dig.
3. Hälsoundersökning
Tittar på din ryggrad, frågar om hälsohistorik, osv. Inga svåra frågor. Var ärlig.
Sedan fick jag ta lunch. Efter lunchen:
4. ISOKAI
De mäter dig och väger dig för att ställa in hur hårt motståndet ska vara. Det är tungt som fan. Men som sagt, dra för kung och fosterland. Du ska dra en 6a för att gå vidare, tror en 5a om du är kvinna.
Dra så hårt du kan. Man kan tycka, innan prövningen, att detta kommer att vara svårt, men det är inte det. Du drar bara så hårt du kan - tänk på
varför du är där, för att bli Polis, och dra för kung och fosterland!
Jag har inte tränat mycket i mitt liv, inte ens gått i någon sport. Jag har däremot tagit ganska många promenader i mitt liv, och jag tränade inte regelbundet förrens ungefär 2 månader innan prövningen, och jag klarade det.
Se:
Hur stark behöver man vara för att bli polis? - Polisen
5. syntest, färgseende och hörseltest
Tror man fick ha max 2 fel på syntestet, och ett fel på färgseendet (det finns en siffra på färgseendet som många har fel på). För hörseltestet så sätter man sig i ett ljudisolerat rum med ett par hörlurar på, de sätter på och spelar ljud i vardera öra, ibland så tänker man "Spelar de ett ljud nu, eller spelar min hjärna ett spratt?!?! Jo, fan, Det gör de. *Tryck*"
6. Träffa läkare
Jag snusar inte, röker inte, och har inga psykiska besvär, så detta gick fort. Han lyssnade på mina lungor bara.
7. Cykeltest
Man börjar med att ställa in cykeln, de hjälper dig med det. Sedan får du cykla 5 minuter på svårighetsgrad
1. Det är ungefär en halv minut per "nivå", du ska cykla en femma för att gå vidare.
Se
Polisens "Konditionstestet"
Slut på dag 1
Dag 2
8. Psykolog
Bara snacka. Ljug inte, de vet om du ljuger. Tro mig.
De frågar ex. om du stått upp för någon, om din mest stressfulla period, om du gjort något olagligt (det har du, ljug inte, som sagt.)
se:
Psykologtestet - Polisen
9. Säkerhetsprövning
Denna intervju tar ungefär 2 timmar att genomföra. Du pratar med en riktig polis, de ställer frågor om ditt liv, din familj, din partner/sambo, om någon i din familj är dömd för något.
Du kommer att få svar efter mellan 3 - 7 veckor. Polisen gör en bedömning, och SÄPO gör en slagning i brotts- och misstankeregistret.
För djupare förståelse (Inte Polisen, utan FMV, men samma princip) läs:
Säkerhetsprövningsintervju - FMV
Information till dig som ska genomgå säkerhetsprövning för placering i säkerhetsklassat uppdrag för FMV
10. Antagningshandläggare
Kommer du såhär långt så får du prata med en antagningshandläggare. Denna får ALLA prata med som har haft säkerhetsintervju, du får välja studieort och aspirantplats, du är härmed preliminärt antagen till polisutbildningen! Nu väntar 3 - 7 veckors olidlig väntan på svar från säkerhetsprövningen. Fyfan, säger jag bara. Jag väntar än, har gått snart 2 veckor.
Se detta för lite siffror:
Se hur många som klarar prövningen samt säkerhetsprövningen i procent (Polistidningen.se)
Nu fick du mer än i vilken ordning jag gjorde allting i, men jag tänker att det kan vara bra att läsa hur allt går till från någon som var där. Hojta till om du har fler frågor!