2019-09-17, 13:08
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3.141592L
Jag vet att jag måste nå ut till skolan men jag ville se till att jag inte slösar bort min tid. Jag tog studenten tidigt (när jag var, på ”lilla Stanford” i Palo Alto CA), genom att dubbla obligatoriska kurser och läsa högskolekurser, ”Community service” i över 500 timmar, osv. och vill veta om det finns någon anledning att ansöka till polisprogrammet när är 18. baserat på den information jag har samlat föredrar dom inte yngre kandidater, men jag fyller alla krav för programmet. Jag har en bakgrund inom datavetenskap, fysiologi/medicin, mänskliga resurser, jag arbetade på kontoret på min skola. Jag kan och har hanterat stressiga situationer som bombhot och skolskytt (2017). fysiskt har jag inga problem med att utföra testerna. är det värt att söka?eller ska jag vänta eftersom om de misslyckas mig måste jag vänta två år.

Behöver man inte kunna skriva bra svenska? Du har lite att jobba på där. Men du kanske pratar bättre.
Citera
2019-09-17, 20:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xelo123
Tjena!
Igår gjorde jag psykologintervjun för 2:a gången och klarade det! Känns så himla gött. Det jag undrar över nu är säkerhetsprövningen. Vad jag har förstått det som så kommer SÄPO göra en säk. klass 2 på mig. Där kollar dom bland annat upp ekonomin via kreditupplysning. Jag har inga betalningsanmärkningar eller skulder till kronofogden i min historik. Däremot har jag nyligen tagit en avbetalning på ca. 10.000 kr (som för övrigt är färdigbetald). Är detta någonting som kan påverka deras bedömning eller kollar dom mest på större lån samt anmärkningar?

Hej.

För en vanlig polis är det endast prövning för säkerhetsklass 3 och då tror jag dom endast kollar vad du är straffad/misstänkt för.

Jag själv har anställning som förundersökningsledare hos polismyndigheten och genomgick då en prövning för säkerhetsklass 2, och då kollade dom ev skulder, umgänge, vem jag var tillsammans med( hon är också polis så inga bekymmer)..osv.

Jag tror det du nämner inte några bekymmer, det man kollar på är nog större skulder, sådant som kan försätta en i intressekonflikter.
Citera
2019-09-17, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
För en vanlig polis är det endast prövning för säkerhetsklass 3 och då tror jag dom endast kollar vad du är straffad/misstänkt för.
Är du säker på detta? Fick väldigt mycket frågor om min ekonomi samt uppgifter som rör sambon (namn osv.). Fick för mig att jag någonstans i denna tråd läst att det är klass 2.
Citera
2019-09-17, 21:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xelo123
Är du säker på detta? Fick väldigt mycket frågor om min ekonomi samt uppgifter som rör sambon (namn osv.). Fick för mig att jag någonstans i denna tråd läst att det är klass 2.

Att min tjänst är säkerhetsklass två vet jag, och jag har också fått svara på frågor liknande det du beskriver, så ganska så säker på att en vanlig polis bara är inom klass 3.

Men det kanske ingår där numera också?

När jag skulle göra min aspiranttjänstgöring så minns jag fick skriva under nått medgivande på att dom skulle få göra slagning på mig, även en Aspirantintervju där jag fan inte minns vad jag fick för frågor
Citera
2019-09-18, 12:34
Medlem
Hur många frågor är det på UNIQ och hur många rätt ska man ha?
Citera
2019-09-19, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Budulay
Hur många frågor är det på UNIQ och hur många rätt ska man ha?

Uniq är rätt långt, svårt att säga hur många frågor det är för det är indelat i avdelningar. Tror delen med språk och ord var 23 "gå vidare" sidor med 1-2 ors per sida?

Det tar väl ca 40 minuter och antal rätt får man inte veta, utan du ska nå en viss nivå av 9. Om det är nivå 3 eller 4 som är godkänd minns jag inte
Citera
2019-09-19, 17:18
Medlem
Hur gick det? Nyfiken

Citat:
Ursprungligen postat av Maracic94
Har också sökt till malmö våren 2020. Ska göra testerna på måndag
Citera
2019-09-20, 05:13
Medlem
Klarade mig bra fram till psykologen, där åkte jag ut! Ska söka igen i november.

Själv då??

Citat:
Ursprungligen postat av linnsii89
Hur gick det? Nyfiken
Citera
2019-09-20, 05:15
Medlem
Uppdelat i 6 moment. Man har 80 minuter på sig. Kravet är en trea

Citat:
Ursprungligen postat av ojnsgguh
Uniq är rätt långt, svårt att säga hur många frågor det är för det är indelat i avdelningar. Tror delen med språk och ord var 23 "gå vidare" sidor med 1-2 ors per sida?

Det tar väl ca 40 minuter och antal rätt får man inte veta, utan du ska nå en viss nivå av 9. Om det är nivå 3 eller 4 som är godkänd minns jag inte
Citera
2019-09-20, 11:06
Medlem
Klarade alla testerna för några dagar sedan och undrar, ifall säkerhetsprövning skulle visa sig negativ( var ärlig så vet inte varför men vem vet) när får man reda på det?

I alla fall, jag är 20 år och förväntade mig att underkännas då psykologen verkligen tryckte på att jag var ung. Väldigt ung för detta yrke. Väntan på beslut kändes som världens längsta 30 minuter någonsin och att få höra att man "uppfyller deras kravprofil" var en större lättnad och glädje än att få en godkänd uppkörning.

Betygen ska kunna ge mig plats på önskat universitet, men nu håller man tummarna.

Angående styrka osv. Kan du Marklyfta din egna vikt 1 gång, samt ungefär 1/3 av kroppsvikten till hakan ska isokai inte vara ett problem. Jag drog en 9a med vikt 101kg och kan som max marka cirka 130.

Cykeln:: Denna var så jävla mycket jobbigare än vad jag hade trott, du vill väga så lite som möjligt samtidigt som att du är så stark som möjlighet. Kondition är viktigt men inte lika viktigt som styrka och förmågan att hantera mjölksyran som byggs stadigt och snabbt upp. Jag cyklade 11 något minuter för att få en 5a.

Psykolog: Du kan förbereda dig hur mycket som helst, men psykologen märker om du är redo eller inte. De har ett papper de ska följa samt en utbildning i ryggsäcken just för detta. Mitt samtal varade i 50 minuter och känslan var varken bra eller dålig. så länge man är tydlig om varför till de olika svaren så är det ett plus skulle jag tro. Psykologen kommer ställa samma frågor som i personlighetstestet man gör först men att man ska utveckla.
Citera
2019-09-20, 19:27
Medlem
Fan vad roligt för dig! Grattis!! & bra jobbat
Citat:
Ursprungligen postat av WannabePolis
Klarade alla testerna för några dagar sedan och undrar, ifall säkerhetsprövning skulle visa sig negativ( var ärlig så vet inte varför men vem vet) när får man reda på det?

I alla fall, jag är 20 år och förväntade mig att underkännas då psykologen verkligen tryckte på att jag var ung. Väldigt ung för detta yrke. Väntan på beslut kändes som världens längsta 30 minuter någonsin och att få höra att man "uppfyller deras kravprofil" var en större lättnad och glädje än att få en godkänd uppkörning.

Betygen ska kunna ge mig plats på önskat universitet, men nu håller man tummarna.

Angående styrka osv. Kan du Marklyfta din egna vikt 1 gång, samt ungefär 1/3 av kroppsvikten till hakan ska isokai inte vara ett problem. Jag drog en 9a med vikt 101kg och kan som max marka cirka 130.

Cykeln:: Denna var så jävla mycket jobbigare än vad jag hade trott, du vill väga så lite som möjligt samtidigt som att du är så stark som möjlighet. Kondition är viktigt men inte lika viktigt som styrka och förmågan att hantera mjölksyran som byggs stadigt och snabbt upp. Jag cyklade 11 något minuter för att få en 5a.

Psykolog: Du kan förbereda dig hur mycket som helst, men psykologen märker om du är redo eller inte. De har ett papper de ska följa samt en utbildning i ryggsäcken just för detta. Mitt samtal varade i 50 minuter och känslan var varken bra eller dålig. så länge man är tydlig om varför till de olika svaren så är det ett plus skulle jag tro. Psykologen kommer ställa samma frågor som i personlighetstestet man gör först men att man ska utveckla.
Citera
2019-09-21, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TerryCrewz
Gjorde testet nyss. Vadfan, det var ingen som sa till mig i förväg att man fick göra värsta högskoleprovet innan fysiktesterna 🤦🏽‍♂️ Klart man failar när man inte pluggat på VÄLDIGT länge ska jag säga.
Vi snackar matte, svåra svenska ord man knappt använder, och ”pyssel och pussel”

Ni är förvarnade!

Om du tyckte det var svårt så skulle du inte klara av polisutbildningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in