Citat:
Ursprungligen postat av
Xelo123
Tjena!
Igår gjorde jag psykologintervjun för 2:a gången och klarade det! Känns så himla gött. Det jag undrar över nu är säkerhetsprövningen. Vad jag har förstått det som så kommer SÄPO göra en säk. klass 2 på mig. Där kollar dom bland annat upp ekonomin via kreditupplysning. Jag har inga betalningsanmärkningar eller skulder till kronofogden i min historik. Däremot har jag nyligen tagit en avbetalning på ca. 10.000 kr (som för övrigt är färdigbetald). Är detta någonting som kan påverka deras bedömning eller kollar dom mest på större lån samt anmärkningar?
Hej.
För en vanlig polis är det endast prövning för säkerhetsklass 3 och då tror jag dom endast kollar vad du är straffad/misstänkt för.
Jag själv har anställning som förundersökningsledare hos polismyndigheten och genomgick då en prövning för säkerhetsklass 2, och då kollade dom ev skulder, umgänge, vem jag var tillsammans med( hon är också polis så inga bekymmer)..osv.
Jag tror det du nämner inte några bekymmer, det man kollar på är nog större skulder, sådant som kan försätta en i intressekonflikter.